Beste forummers,
Ik heb een wooferkist en mijn achterste speakers aangesloten op een versterker. Sindsdien hoor ik als ik de muziek niet al te luid heb staan mijn toerenverloop door de speakers (of woofers).
Het is een beetje een licht mjouwend geluid wat ook sneller gaat als ik accellereer.
Wie weet wat hier het probleem kan zijn?
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Dan heb je de signaaldraad van de versterker waarschijnlijk langs de tulpkabel opgelegd. Deze moet je apart leggen.
een ontstoorder op de plus van de radio wil ook wel helpen
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
heb ik ook gehad met mijn superpech versterker, lekker goedkoop en lekker niet ontstoord je kan een kastje kopen die je tussen je tulpkabel en je versterker zet, en die ontstoort de boel.
Overigens is het inderdaad altijd beter om je pluskabel, tulpkabel en eventuele speakerkabels gescheiden naar achter te brengen om geluidsproblemen te voorkomen
woow woow ... gaat me even iets te snel, sorry .... ik heb gewoon een kabel van radio naar versterker en een kabel van accu naar versterker.
Wat is dan signaal draad en wat is tulpkabel.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
De tulpkabel is de dubbele kabel met aan het eind de tulpstekkers. Deze stekkers heten zo vanwege de vorm. Ze zijn rond met in het midden een pinnetje.
De signaalkabel zit aangesloten op je remote, die ook wordt gebruikt voor uitschuifbare antenne en mute functie voor een carkit. Dit is maar een dun kabeltje die er voor zorgt dat je versterker aangaat zodra de radio aangaat. Dit voorkomt dat de versterker onnodig aan blijft staan.
De spanningskabel moet ook goed geïsoleerd zijn en ook het liefst niet op de kale carosserie maar op de isolatie. De massa van je versterker moet zo kort mogelijk zijn dus haal je in de buurt vanaf de carosserie. Een te lange massdraad kan ook voor storing zorgen en vermogenverlies.
die tulp kabel en signaalkabel zitten aan elkaar vast, ik heb een kitje gekocht.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Die ken ik ja.
Signaalkabel niet gebruiken maar een aparte signaalkabel leggen die ook iets dikker is. Gewoon een enkele luidsprekerkabel gebruiken.
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
heb het zelfde euvel gehad en dacht het ook met een filter op te lossen (overienges is dit geen oplossing maar een lapmiddel), vervolgens filterde het gekke dinge alhet laag naar de woofer weg.
Wat vaak helpt in deze gevallen is de behuizing van de headunit aarden, dus draadje tussen de deksel ofzo en op de min/carroserie.
dan hef je in 9 van de 10 gevallen je aardlus op
Wat is Citroën rijden toch formidabel !
ik heb de speakers maar weer van de versterker afgehaald, volgens mij hoor ik het geluid nu ook niet meer. Alleen de woofer zit er dus nog op
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
probeer dat nou maar ff met dat extra massadraadje 99% kans dat het je ruis oplost
Wat is Citroën rijden toch formidabel !
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006
- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
PHoskam schreef:probeer dat nou maar ff met dat extra massadraadje 99% kans dat het je ruis oplost
Lijkt me overbodig, als hij de accu plus kabel netjes aan de ene kant ligt (links is makkelijkst) en de tulpkabel + signaal aan de andere kant, heb je geen probleem.
Bij mij ligt achterin ook een sub+extra amp. En mijn 2 hoedenplank speakers liggen ook nog aan de kant van de signaal+remote! Ik heb nergens last van.
Ik denk dat je het probleem moet zoeken bij een te lange Accu min (-) kabel vanuit je versterker, Douwe. Die licht waars. langs je tulp+amp remote kabel.
(lastig, ik zit in de PA techniek, en daar word Tulp dus signaalkabel genoemd.)
De signaalkabel die jullie roepen, is dus de AMP REM /AMP REMOTE kabel, het kabeltje wat er dus voor zorgt dat je amp gelijk aangaat nadat je de radio hebt aangezet. Overigens moet je radio die mogelijk natuurlijk wel aanbieden, zoals WYD al zei.
Een andere oorzaak kan zijn dat je geen fatsoenlijke (schone!) aansluiting hebt tussen je accu - en je carrosserie / massa.
Kijk ook dus ff goed naar je -pool en de stekkers eromheen. Met een vijl eventuele aanslag verwijderen…
Jammer dat je zo ver weg zit, anders kon je wel ff rekenen op mijn hulp.
ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Gewoon een dubbelle draad van je accu onde de wagen door naar je kofferbak trekken. Klaar!
Goede tulp kabel binnendoor rechtsom trekken.
De meeste radio’s hebben een signaal draadje waar stroom op komt als je de radio aan doet. De meeste versterkers kunnen inschakkellen met zo’n draadjes.. Remote genaamd.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Geplaatst: 24 Aug 2006 21:19 Onderwerp:
————————————————————————————————————————
Gewoon een dubbelle draad van je accu onde de wagen door naar je kofferbak trekken. Klaar!
de massa kabel zo kort mogelijk houden en een dikke draad helpt ook.
Het zijn allemaal lapmiddelen het ligt gewoon aan de versterker mijn opini is dat je dit euvel hetbeste kunt oplossen dmv een goed onstorings setje want die mist je versterker gewoon.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Signaalkabel (tulpjes) scheiden van de voedingskabels. Dikke kabel (positief) vanaf de accu, dikke kabel (negatief) vanaf chassis zo dicht mogelijk bij de versterker. Eventueel wat smoorspoelen in serie opnemen met de positieve (+) voedingskabel, en een Elco (3500uF/63 volt) paralel opnemen in de positieve voeding. Verder zou je halverwege nog een condensator van 10nF op kunnen nemen in de positieve voedinskabel. Van kabel naar massa welteverstaan.
Of gewoon de muziek harder zetten!
Test
Mag de signaal kabel wel langs de stroomkabel liggen?
Ik ben nu namenlijk mijn kabels opnieuw aan het leggen
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop