nu weet ik wanneer je een turbo d wilt tunen je turbodruk moet verhogen evenals dat je de brandstof pomp moet verstellen.
nu is mijn vraag wat is de standaart turbo druk die een xsara turbo D heeft, hoe verstel ik die het makkelijkst (en hoe kom ik er het beste bij) en wat is de veilige verhoogde druk.
wat doe ik met de brandstofpomp en waar vind ik deze.
liefst alles met foto’s
Citroen DS5 THP So Chic
Re: TurboD tunen?
lieuwe schreef:wat doe ik met de brandstofpomp en waar vind ik deze.
Om te beginnen welkom
Ik wil niet onaardig doen, maar wat je laatste vraag in je bericht betreft, als je dit moet vragen, dan kun je dit beter door iemand met ervaring en kennis van zaken laten doen. De brandstofpomp en turbo zijn onderdelen waar beginners het beste vanaf kunnen blijven.
wat voor zin heeft een forum als je niks kan vragen ????
ik kan je vertellen dat ik wel wat van auto’s afweet alleen dan benzine turbo motoren en die tunede ik zonder iets met de pomp te doen. (italiaanse auto auto’s)
omdat ik wat aan het zoeken was op dit forum en wat over het tunen las kwam ik dus met deze vragen.
maar als ik deze info eigenlijk niet kan/mag vragen schrap mij dan maar helemaal van dit forum
de Drent
Citroen DS5 THP So Chic
Gezellige binnenkomer!
Iemand probeert vriendelijk je uit te leggen dat je als beginner beter niet aan een brandstofpomp en aan een turbo moet gaan rommelen.
Aangezien je eerste vraag vind ik het een net antwoord, jammer dat je dat in je tweede vraag gelijk op je tenen staat.
Niemand kan natuurlijk ruiken dat je al met tuning bezig was.
Maar op welk nivo moet ik dat zien?
Een beetje eerste klasser LTS autotechniek weet al waar de brandstofpomp van een diesel zich bevind.
Stel je vraag eens wat duidelijker dan kunnen wij je ook weer verder helpen.
Ajeto!!!
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
lieuwe schreef:wat voor zin heeft een forum als je niks kan vragen ????
ik kan je vertellen dat ik wel wat van auto’s afweet alleen dan benzine turbo motoren en die tunede ik zonder iets met de pomp te doen. (italiaanse auto auto’s)omdat ik wat aan het zoeken was op dit forum en wat over het tunen las kwam ik dus met deze vragen.
maar als ik deze info eigenlijk niet kan/mag vragen schrap mij dan maar helemaal van dit forum
de Drent
Je kan het vragen en je mag het vragen.
Maar heetgebakerd/onredelijk gedrag wat je nu laat zien, wordt eigenlijk op elk forum niet gewaardeerd. Als je conclusie nu is dat je ook geen relativeringsvermogen hebt aangaande deze post, denk ik dat je het nog heel moeilijk gaat krijgen zowel hier als elk ander forum en ik denk ook het echte leven.
Laten we het er maar op houden dat het een misverstand was.
Welk type motor zei je ook alweer?
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Alcyone schreef:lieuwe schreef:wat voor zin heeft een forum als je niks kan vragen ????
ik kan je vertellen dat ik wel wat van auto’s afweet alleen dan benzine turbo motoren en die tunede ik zonder iets met de pomp te doen. (italiaanse auto auto’s)omdat ik wat aan het zoeken was op dit forum en wat over het tunen las kwam ik dus met deze vragen.
maar als ik deze info eigenlijk niet kan/mag vragen schrap mij dan maar helemaal van dit forum
de Drent
Je kan het vragen en je mag het vragen.
Maar heetgebakerd/onredelijk gedrag wat je nu laat zien, wordt eigenlijk op elk forum niet gewaardeerd. Als je conclusie nu is dat je ook geen relativeringsvermogen hebt aangaande deze post, denk ik dat je het nog heel moeilijk gaat krijgen zowel hier als elk ander forum en ik denk ook het echte leven.
Laten we het er maar op houden dat het een misverstand was.
Welk type motor zei je ook alweer?
Bovendien is er al genoeg over geschreven in veel draadjes. Probeer dus eens de zoekfunctie te gebruiken.
En kort gezegd: draai de turbodruk wat op aan de waste gate actuator van de turbo. Let wel op dat je de kracht alleen met warme motor benut (minstens een kwartier gereden) want anders help je de zaak zo de vernieling in.
Re: TurboD tunen?
lieuwe schreef:wat doe ik met de brandstofpomp en waar vind ik deze.
Net als de anderen hier zeg ik tegen je : afblijven.
Als je al niet weet waar je bij een diesel de brandstofpomp kunt vinden, kun je er maar beter niet aan beginnen.
En inderdaad, ik zou op een andere wijze reageren….ZX1.4i weet namelijk waar hij het over heeft.
Re: TurboD tunen?
Bram schreef:En inderdaad, ik zou op een andere wijze reageren….ZX1.4i weet namelijk waar hij het over heeft.
Zelfs met de sleutelervaring die ik tot nu toe heb opgedaan, durf ik niet eens naar de pomp te kijken. Ik beschouw dat onderdeel toch echt iets voor de specialisten en de die-hards met echt heel veel ervaring op dieselgebied.
Hier op het forum staat in iedergeval één verhaal van iemand die geprobeerd heeft de pomp zelf af te stellen, met als gevolg dat de pomp helemaal van slag was geraakt. Hierna kon de dieselspecialist dat ding weer opnieuw afstellen, wat geen goedkoop klusje werd.
Re: TurboD tunen?
ZX1.4i schreef:Hier op het forum staat in iedergeval één verhaal van iemand die geprobeerd heeft de pomp zelf af te stellen, met als gevolg dat de pomp helemaal van slag was geraakt.
Hierna kon de dieselspecialist dat ding weer opnieuw afstellen, wat geen goedkoop klusje werd.
Precies…..ik heb bij de gewone 1.9 D van de BX in het verleden weleens geprobeert om hem beter af te stellen, had ik beter niet kunnen doen. ops:
En van de turbodiesel van PSA blijf ik al helemaal van de regelschroefjes af.
Hooguit de stationair afstelling van de gaskabel, als dat nodig is….alhoewel er bij een diesel dan ook iets anders aan de hand kan zijn, dat hij opeens langzamer is gaan draaien.
Daarnaast is het maar de vraag in hoeverre je een TurboD nog echt op kunt draaien zonder dat je je roetmeting verpest.
Tijdens de kampeer en caravanbeurs heb ik met een tuner staan praten (iemand die er dus zijn werk van had gemaakt) en die had het erover dat je de voorkamerdiesels inderdaad wel wat kunt opdraaien, maar dat je niet veel winst hoeft te verwachten. Echte winst is wel haalbaar, maar dan moet je alleen nog maar voor de roetmeting gaat als het koud is: die zou de auto bij hoge temperaturen namelijk niet eens meer kunnen halen.
EW schreef:Daarnaast is het maar de vraag in hoeverre je een TurboD nog echt op kunt draaien zonder dat je je roetmeting verpest.
Je kan een turbo d uitstekend extra porrie geven door de turbodruk op te draaien. De brandstofpomp regelt dan zelf de extra bandstof. Ik zou dan zelf ook van de brandstofpomp afblijven.
Met extra turbodruk verpest je de roetmeting niet. Met pielen aan de brandstofpomp moet je idd maar afwachten of je de roetmeting nog haalt. Meja, je kan m ook voor de roetmeting terugdraaien. Echter, met teveel brandstof inspuiten win je geen vermogen, maar je trekt wel zwarte roetgordijnen. Beetje jammer van de diesel dus.
Ik hoop dat je zo voldoende info hebt.
sorry dan voor de kortzichtige reactie
ik tune turbo benzine motoren met de hulp van een engelse kennis van deze motoren weet dan ook redelijk wat vanaf.
diesels echter weet ik nietveel/niks vanaf
mij is echter verteld dat je bij turbo diesels wanneer je de druk verhoogt ook meer brandstof moest laten inspuiten.
maar nu begrijp ik dat het bij de turboD zelf geregelt word wanneer je de druk gaat verhogen?
wat is de standaard druk van de turboD als ik vragen mag en wat is een redelijke verhoging.
en een turbo motor moet je altijd warm rijden getuned of niet en altijd even laten nalopen getuned of niet
Citroen DS5 THP So Chic
lieuwe schreef:sorry dan voor de kortzichtige reactie
ik tune turbo benzine motoren met de hulp van een engelse kennis van deze motoren weet dan ook redelijk wat vanaf.
diesels echter weet ik nietveel/niks vanaf
mij is echter verteld dat je bij turbo diesels wanneer je de druk verhoogt ook meer brandstof moest laten inspuiten.
maar nu begrijp ik dat het bij de turboD zelf geregelt word wanneer je de druk gaat verhogen?
wat is de standaard druk van de turboD als ik vragen mag en wat is een redelijke verhoging.en een turbo motor moet je altijd warm rijden getuned of niet en altijd even laten nalopen getuned of niet
Bij elke turbomotor is warm rijden idd belangrijk. Een 1.9 TD is echt nog wel enigszins hufterproof. Als je hem opdraait is ie dat echt niet meer.
De brandstofpomp heeft een drukaansluiting (er loopt een slang van de intercooler naar de brandstofpomp). Hierdoor kan de pomp extra brandstof inspuiten als de turbodruk toeneemt. Hoef je dus zelf niks meer aan te doen en deze regeling blijft proefondervindelijk vastgesteld tot pakweg 1.4 bar wel te werken.
Normale turbodruk is rond de 0.8/1.0 bar. Als je hem opdraait (werk wel met een turbodrukmeter zodat je het verschil kan zien) kun je er eens 0.3 bar bijdraaien. Dat zal een aardig verschil moeten geven.
let wel dat onbelast meten van turbodruk (als de auto stilstaat en met wat gasgeven) geen zinnige waarden oplevert. Je moet het echt meten tijdens het rijden onder belasting.
Het ligt trouwens wel aan het type turbo dat je hebt hoeveel je nog kunt opdraaien. Die extra turbodruk zul je waarschijnlijk vooral in het deellastgebied waarin de turbo optimaal presteert kunnen halen. Daarboven zal het waarschijnlijk niet lukken en eronder ook niet. Probleem is dat een turbo vooral optimaal werkt bij een bepaald toerental. Daaronder doet ie niks omdat de uitlaatgassen te weinig flow hebben om de turbo fatsoenlijk aan te slingeren en daarboven hebben de inlaatgassen een te hoge snelheid om nog de druk te halen.
Ga je boven die 0.2/0.3 bar uit dan is de vraag of de turbo het nog kan bijbenen. Bovendien ga je dan de motor behoorlijk extra belasten. Wel iets om mee uit te kijken. Wil je meer dan dat zul je toch naar een betere turbo moeten kijken…... (lang verhaal).
Re: TurboD tunen?
Bram schreef:Precies…..ik heb bij de gewone 1.9 D van de BX in het verleden weleens geprobeert om hem beter af te stellen, had ik beter niet kunnen doen. ops:
Ah dat was jij dus
@ lieuwe, geeft niet van je kortzichtige reactie, we vergeten en vergeven snel hier op het forum, gezelligheid staat voorop, net als het waarschuwen. Er komen regelmatig mensen hier vragen stellen met echt geen sleutelkennis, lui die denken dat ze met 2 boutjes losdraaien, effe een koppakking kunnen vervangen. De leden met sleutelkennis raden de persoon in kwestie dan ook af om het zelf te doen, heel vaak help ik die mensen dan met het klusje, als ze dat willen.