2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
td blok inbouwen
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 12 september 2006 08:39 PM
  [ # 16 ]
stan schreef:

Alstie eraan moet trekken is 75 in zijn vier veel te laag in de toeren.

Ik haal met mijn break (alstie moet werken) ruim 80 in 3 en dan kun je vaak nog weer door naar 4.
Echt, een 1.9D heeft, net als bijna alle andere motoren het maximale vermogen (let op, vermogen, niet koppel) in de buurt van het maximale toerental en als het nodig is moet je hem er gewoon naartoe jagen. Ik rijd in dergelijke gevallen puur op de toerenteller: bij het begin van het rode gebied schakel ik dan pas op en de airco en achterruitverwarming zijn natuurlijk op die momenten uit.

 

dat kan toch niet gezond zijn voor een diesel om zo veel toeren te draaien? Ik zit max zo rond de 3.000 a 3.500 toeren dan vind ik al dat ie jankt ik ben bang dat de motor het niet zo tof vind om tegen het rode aan te jagen.

Je komt echt wel omhoog met een 19 D en een caravan. Beetje toeren draaien kan best. Dus houd em gewoon tegen de 3500 toeren als ie hard moet sleuren.

Echter: let dan wel goed op de temperatuurmeter. Zo’n diesel wil het dan nog wel eens warm krijgen en als ie te warm dreigt te worden zul je toch even van het gas moeten gaan. Ik denk dat een dubbele koelfan ook geen overbodige luxe is. In de praktijk betekent dat wel dat je soms (met name met pittige hellingen) niet veel snelheid kan houden.

Voor iets meer rijcomfort met de caravan rijdt een 19 TD wel een stuk fijner.

@Alcyone: een 1900 benzinemotor met een diesel vergelijken gaat niet echt op. Ook een turbodiesel heeft minder vermogen dan zo’n 19 carburateur. Op vakantie moest ik bovendien constateren dat een 19 TZI met caravan zijn werk eigenlijk beter deed dan de 18 TD met caravan. De 19 TZI liep minder snel warm en trok het allemaal prima.

Eigenlijk ga ik het liefst helemaal niet met sleurhut op vakantie

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 12 september 2006 08:52 PM
  [ # 17 ]
mpostma schreef:
stan schreef:

Alstie eraan moet trekken is 75 in zijn vier veel te laag in de toeren.

Ik haal met mijn break (alstie moet werken) ruim 80 in 3 en dan kun je vaak nog weer door naar 4.


dat kan toch niet gezond zijn voor een diesel om zo veel toeren te draaien? Ik zit max zo rond de 3.000 a 3.500 toeren dan vind ik al dat ie jankt ik ben bang dat de motor het niet zo tof vind om tegen het rode aan te jagen.

Je komt echt wel omhoog met een 19 D en een caravan. Beetje toeren draaien kan best. Dus houd em gewoon tegen de 3500 toeren als ie hard moet sleuren.

Echter: let dan wel goed op de temperatuurmeter. Zo’n diesel wil het dan nog wel eens warm krijgen en als ie te warm dreigt te worden zul je toch even van het gas moeten gaan.


Met 75 in zijn 4 bult op is helemaal vragen om een te warme motor! Mijn ervaring is dat ie het bij hogere toerentallen minder snel warm krijgt dan onderin. Dan heeft ie beduidend meer moeite.

 

Het is wel zo dat je als je de motor laat trekken de olie wat scherper in de gaten moet houden (dus niet elke 5000 peilen, maar als je een koffiestop maakt even voor vertrek de peilstok trekken)

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 12 september 2006 09:09 PM
  [ # 18 ]

Gewoon een vouwwagen kopen, scheelt luchtweerstand…

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook