1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
zelf bouw Chapron
marx-7
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 932
Geregistreerd: 09-09-2005

Gepost: 19 augustus 2006 11:13 PM

Een oom van mijn broers vriendin is al jaren bezig met het bouwen van een Chapron aan de hand van tekeningen. Een DS dient als donor hiervoor. Ik moet bekennen dat ik verder van ID/DS’en weinig of geen verstand heb maar wat deze man aan het maken is is absoluut vakwerk naar mijn mening. Hij is er nu 6 jaar aan bezig en het ziet er naar uit dat ie eind dit jaar af komt. Geregeld ga ik kijken naar de vorderingen en soms mag ik een beetje helpen Wink

Hij is nu zover dat ie gespoten is….het enige wat er op komt is puur origineel spul. Hij heeft me het bedrag verteld wat ie ondertussen al gespendeerd heeft Shocked
Maar ook wat ie waard is als hij klaar is…...

paar fotookes: http://www.mijnalbum.nl/Album=SVHJAF3Y

Marc

ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer

Profiel  
 
ID66
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 742
Geregistreerd: 26-08-2004

Gepost: 20 augustus 2006 12:42 AM
  [ # 1 ]

Onderste deel van het dashboard in de carrosseriekleur, zwarte stuurbuis ....... Hier wordt op details gelet. Prachtig vakwerk. Mooi dat zoiets nog gebeurt,

PeTeR

On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!

XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 20 augustus 2006 03:16 AM
  [ # 2 ]

zie ook :  www.blikwerk.nl  Wink


DS cabriolet
De Citroënfabrieken produceerden alleen de vierdeurs DS.

Een aantal bedrijven werkten aan speciale uitvoeringen van de DS o.a. voor regeringsfunctionarissen. De meest bekende fabriek die de DS op bestelling aanpaste was Chapron.

Chapron bouwde de fabrieks-cabriolet en speciale luxe DS-en. Chapron is allang failliet en de cabriolets worden net als de DS niet meer gemaakt, of toch wel…...?

Laat Blikwerk nu alle Chapron mallen hebben !
Onze specialiteit is de bouw van een NIEUWE DS CABRIOLET met originele materialen, op bestelling, rekening houdend met de wensen van de nieuwe eigenaar.

Zo zie je maar weer waar Nederland groot in kan zijn…..

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Kees-Jan Smit
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005

- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Gepost: 20 augustus 2006 12:47 PM
  [ # 3 ]

Marx-7: Vakwerk hoor! Hartstikke mooi om te zien, maak meer foto’s!  Very Happy

Profiel  
 
marx-7
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 932
Geregistreerd: 09-09-2005

Gepost: 20 augustus 2006 01:17 PM
  [ # 4 ]
Kees-Jan Smit schreef:

Marx-7: Vakwerk hoor! Hartstikke mooi om te zien, maak meer foto’s!  Very Happy

Ik heb nog meer foto’s, kan ze alleen effe niet vinden op de pc…..

Die foto’s zal ik doen, ga er waarschijnlijk komende zaterdag weer heen.

Hij heeft zo’n oog voor detail dat ik me wel eens afvraag….man, waar maak jeje druk over Rolling Eyes
Maar je bent perfectionist of niet Wink

Vraagje, wat is nu het verschil tussen een DS cabrio en een Chapron?

Is er een wezenlijk verschil tussen die 2 of zijn het gewoon benamingen?

Marc

ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 20 augustus 2006 01:39 PM
  [ # 5 ]
marx-7 schreef:

Vraagje, wat is nu het verschil tussen een DS cabrio en een Chapron?

Is er een wezenlijk verschil tussen die 2 of zijn het gewoon benamingen?

Marc

de ds cabrio is ontworpen door henri chapron

 

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
marx-7
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 932
Geregistreerd: 09-09-2005

Gepost: 20 augustus 2006 01:42 PM
  [ # 6 ]

dus 1 en dezelfde benaming?

geen verschil dus.

ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 20 augustus 2006 01:44 PM
  [ # 7 ]
marx-7 schreef:

dus 1 en dezelfde benaming?

geen verschil dus.

helemaal correct Wink

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 20 augustus 2006 10:02 PM
  [ # 8 ]

Ziet er heel mooi en zorgvuldig uit.
Een andere klasse dan mijn 4 deurs cabrio zo te zien, chapeau.
Weet hij al hoe het keuringstraject gaat? Want ook een precies nagebouwde Chapron zal naar het RDW in Lelystad moeten. Op mjn site staat hoe de keuring gaat.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Ds23man
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1240
Geregistreerd: 30-05-2005

Gepost: 21 augustus 2006 12:37 AM
  [ # 9 ]
citroen23 schreef:

zie ook :  www.blikwerk.nl  Wink


DS cabriolet
De Citroënfabrieken produceerden alleen de vierdeurs DS.

Een aantal bedrijven werkten aan speciale uitvoeringen van de DS o.a. voor regeringsfunctionarissen. De meest bekende fabriek die de DS op bestelling aanpaste was Chapron.

Chapron bouwde de fabrieks-cabriolet en speciale luxe DS-en. Chapron is allang failliet en de cabriolets worden net als de DS niet meer gemaakt, of toch wel…...?

Laat Blikwerk nu alle Chapron mallen hebben !
Onze specialiteit is de bouw van een NIEUWE DS CABRIOLET met originele materialen, op bestelling, rekening houdend met de wensen van de nieuwe eigenaar.

Zo zie je maar weer waar Nederland groot in kan zijn…..

Wie van Blikwerk ben jij???

GRG

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 21 augustus 2006 12:57 AM
  [ # 10 ]
Ds23man schreef:
citroen23 schreef:

zie ook :  www.blikwerk.nl  Wink


DS cabriolet
De Citroënfabrieken produceerden alleen de vierdeurs DS.

Een aantal bedrijven werkten aan speciale uitvoeringen van de DS o.a. voor regeringsfunctionarissen. De meest bekende fabriek die de DS op bestelling aanpaste was Chapron.

Chapron bouwde de fabrieks-cabriolet en speciale luxe DS-en. Chapron is allang failliet en de cabriolets worden net als de DS niet meer gemaakt, of toch wel…...?

Laat Blikwerk nu alle Chapron mallen hebben !
Onze specialiteit is de bouw van een NIEUWE DS CABRIOLET met originele materialen, op bestelling, rekening houdend met de wensen van de nieuwe eigenaar.

Zo zie je maar weer waar Nederland groot in kan zijn…..

Wie van Blikwerk ben jij???

GRG


Confused  Confused  Confused:

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Ds23man
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1240
Geregistreerd: 30-05-2005

Gepost: 21 augustus 2006 12:23 PM
  [ # 11 ]
citroen23 schreef:
Ds23man schreef:
citroen23 schreef:

zie ook :  www.blikwerk.nl  Wink

Laat Blikwerk nu alle Chapron mallen hebben !
Onze specialiteit is de bouw van een NIEUWE DS CABRIOLET met originele materialen, op bestelling, rekening houdend met de wensen van de nieuwe eigenaar.

 

Wie van Blikwerk ben jij???

GRG


Confused  Confused  Confused:

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Profiel  
 
Michelidds
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004

- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Gepost: 21 augustus 2006 09:30 PM
  [ # 12 ]

@ citroen23 & marx-7: Ik wil even iets rechtzetten. Een ‘Chapron’ is NIET hetzelfde als een DS cabriolet.

Het carrossierbedrijf van Henri Chapron bouwde tussen 1919 en 1982 vele verschillende speciale carrosseriën. Op chassis van verschillende automerken; waaronder Hispano-Suiza, Delahaye, Delage, Rolls Royce, Cadillac. De mogelijkheid om auto’s met een chassis te gebruiken droogde in de jaren 50 op, doordat steeds meer merken overstapten naar een zelfdragende carrosserie, die alleen tegen grote meerkosten te verbouwen was.
In 1955 bood de Citroën DS, door haar zelfdragende platformchassis, Chapron de mogelijkheid op basis van een auto met allure opnieuw eigen carrosserieën te ontwikkelen.
Het eerste waren dat de Cabriolet (La Croisette) en Coupé Le Paris. Die beiden gepresenteerd werden in 1958. De Croisette viel bij Citroën in de smaak, maar was te duur in productie.
Citroën (Flaminio Bertoni) had zelf al in begin jaren 50 cabriolets op basis van de DS ontworpen. In 1954 lag er een redelijk uitgewerkt ontwerp. Door de problemen en tijdsdruk bij de productie van de berline en hoge kosten van het maken van een cabriolet, is de eigen DS cabriolet van Citroën er nooit gekomen.

Toen de Croisette wel een redelijk verkoopsucces voor Chapron bleek en de eerste productieproblemen van de ID/DS in 1958 voorbij waren, is in overleg tussen Citroën en Chapron een eenvoudigere en goedkopere versie ontwikkeld door de ontwerpafdeling van Citroën, onder leiding van Flaminio Bertoni. De originele tekeningen van Citroën zijn in Nederland en heb ik gezien.
We kunnen dus gerust stellen dat de Cabriolet Usine ontworpen is door Bertoni.

Chapron bouwde vervolgens tussen 1960 en 1971 Cabriolets Usine op bestelling door Citroën. Daarvoor werden speciale platformchassis aangeleverd door Citroën, die door Chapron ‘aangekleed’ werden met een speciale carrosserie, interieur en kap.
De basis voor de Cabriolet Usine werd dus feitelijk door Citroën gebouwd.
Naast de Cabriolet Usine werden door Chapron tussen 1958 en 1978 voor eigen risico nog een aantal andere carrosserievormen op basis van de DS ontwikkeld. Die auto’s werden allemaal speciaal voor de klant gebouwd.
De Cabriolet Usine is een serieproduct, terwijl de speciale carrosserieën van Chapron vrijwel altijd unica zijn.
Zie o.a. de hierboven genoemde site en mijn (uitverkochte) boek ‘Back to the Future’ uit 2004.

Een originele ID/DS Cabriolet Usine is gebouwd door Henri Chapron - Carrossier. En door niemand anders.
Blikwerk (en enkele anderen) bouwen inderdaad cabriolets op basis van de DS, die goed lijken op de auto’s die door Chapron gebouwd zijn. Dat heet ‘modèle Usine’.
Vaak zijn de auto’s strakker qua plaatwerk en constructief beter dan door Chapron gedaan werd. Ook worden vele speciale onderdelen (heel) goed nagemaakt.

Echter, hoe goed die auto’s ook gebouwd zijn en hoe goed die mogelijk lijken op de door Chapron gebouwde Cabriolets Usine, ze zullen dat nooit zijn. Ook niet voor officiële instanties als de RDW, vandaar de opmerking van Egbert.
Voor al deze unieke auto’s geldt dat de waarde bepaald wordt door de markt en de koper die ‘toevallig’ langskomt. Of de waarde van de auto van de ‘oom’ van marx-7 hoger of lager zal zijn dan die van een vergelijkbare ‘originele’ Cabriolet Usine, gebouwd door Chapron, wie zal het zeggen?

Overigens, wel een heel mooi project van de ‘oom’. Dat ik graag een keer van dichtbij wil bekijken. En waar hij zeker trots op kan zijn.

Michel Coenen, Archief Citroën ID/DS Club Nederland

Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.

Profiel  
 
marx-7
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 932
Geregistreerd: 09-09-2005

Gepost: 21 augustus 2006 10:39 PM
  [ # 13 ]

Na alles eens goed doorgelezen te hebben, zeg ik nogmaals dat ik van deze auto’s absoluut geen kaas gegeten heb.

Ik weet alleen dat deze man al een DS en een traction zelfstandig heeft gerestaureerd, rijdt in een C5, zoons in Xantia’s en noem maar op. Die familie ademt en leeft met Citroens en ik er 100% van overtuigd ben dat ie weet wat ie doet en dat deze auto die hij nu aan het bouwen is behoorlijk dicht tegen het origineel zal aanzitten. Plaatdelen zelf geklopt enz. Verder is ie autotaxateur van beroep en inderdaad het is wat de gek er voor geeft maar weet zeker dat als ie klaar is deze de perfecie benadert…..Maar zo is hij met alles trouwens Wink
We zijn eens met een bx bij hem geweest waar wat aan gelast moest worden. Toen die klaar was zag je dus absoluut niet meer dat er aan gewerkt was.

Ik zal de volgende keer als ik ga kijken wat meer foto’s maken.

Marc

ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer

Profiel  
 
walther259
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 217
Geregistreerd: 05-11-2005

Gepost: 27 augustus 2006 02:01 PM
  [ # 14 ]

er is raars met die ‘originele’ Chapron mallen.
Het verhaal gaat idd. dat Blikwerk die opkocht bij een veiling in Frankrijk, waardat er toen niet te veel interesse voor bestond. Tegelijkertijd zijn er twee Chaproneigenaars in Frankrijk die elk enkele mallen in hout hebben liggen…??
Misschien heeft Blikwerk alleen die voor de ‘usine’?
een tweede gedachte is, wat is ‘origineel’? Je kan, bvb bij Losson, twee kilo roest kopen met een origineel Chapron inschrijvingsnr. voor enkele tienduizend euro en je dan een ‘originele’ bouwen. Of je kan een originele kopen en dan een nieuw chassis, koetswerk en motor inbouwen….wat is er nog origineel? Alleszins is er een prijsverschil van x2 tot x4, ondanks dat de ‘kopie’s’ idd. veelal beter zijn gemaakt.

ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 27 augustus 2006 02:52 PM
  [ # 15 ]
walther259 schreef:

er is raars met die ‘originele’ Chapron mallen.
Het verhaal gaat idd. dat Blikwerk die opkocht bij een veiling in Frankrijk, waardat er toen niet te veel interesse voor bestond. Tegelijkertijd zijn er twee Chaproneigenaars in Frankrijk die elk enkele mallen in hout hebben liggen…??
Misschien heeft Blikwerk alleen die voor de ‘usine’?
een tweede gedachte is, wat is ‘origineel’? Je kan, bvb bij Losson, twee kilo roest kopen met een origineel Chapron inschrijvingsnr. voor enkele tienduizend euro en je dan een ‘originele’ bouwen. Of je kan een originele kopen en dan een nieuw chassis, koetswerk en motor inbouwen….wat is er nog origineel? Alleszins is er een prijsverschil van x2 tot x4, ondanks dat de ‘kopie’s’ idd. veelal beter zijn gemaakt.

hey walther;alles kits?

aangenaam je hier te ontmoeten!! wat vond je van de foto’s? ja om even verder te gaan:ik heb een in mijn ogen een gewone DS 21 I.E. pallas gekocht in Nederland en ingevoerd! toen ik haar wou laten inschrijven heeft dit haast 2 maand geduurd eer ik een conformiteitsattest te pakken kreeg!! Er werd namelijk geen PVA nummer gevonden van deze wagen!! (mijn SM was er op 3 weken door,er was wel een PVA nummer!) De directeur van het GOCA hier in België verklaarde dat deze DS,hoe raar het ook moge klinken een uniek exemplaar moet zijn,want, te rade gegaan bij citroën Belux,wist men ook niets te vinden!! Ik kreeg dan ook de raad deze wagen meteen goed te conserveren! Het enige wat men mij wist te vertellen bij citroën,was dat het een overgangsmodel was!! Ze is gebouwd in augustus 1971 en word aanzien als een model 1972!! want ik heb ,toen ik haar net kocht,kritiek gekregen hier op de site,dat het zogezegd geen echte pallas was,maar een verpallaste versie!! uit goed bron,en van op eurocitro, van een fransoos,weet ik trouwens dat mijn DS WEL een echte pallas is! En nog volgens citroën Belux,is dit een model,zoals ik reeds zei,gemaakt in een overgangsjaar en het gebeurde toen,dat ze een aantal exemplaren maakten en verkochten om test te rijden en bevindingen te bekomen zo van een (ver)nieuwd model!! En vermoedelijk heb ik zo een te pakken,want in de 90 er jaren is ze ingevoerd geweest van uit Frankrijk, wat ik intussen ook al weet!! En zo zoek ik steeds verder naar haar eigenlijke oorsprong!

OFFtopic: de radio uit de console speelt als nieuw!!! en ik vermoed dat ‘t nog een nieuwe was, want er zaten nog stickers over de plastieken schermpjes geplakt!!

Greeeeeeeeetz
Dominique;

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook