Om goedkoop van en naar mijn werk te komen ben ik van plan om een kleine Citroen te kopen. De Visa is te oud en een Saxo vind ik helemaal niks. De Ax heb ik altijd een leuke auto gevonden vandaar dat ik me hierop ga richten. Hier in de buurt staat een nette 1.1i Volcane uit 94 met 90000 km op de teller.
Kan iemand me vertellen hoe betrouwbaar deze motoren zijn?.
Verder staat de auto al zo’n jaar of acht stil (ja das errug veel!). Waar moet ik dan op letten als typische Ax punten?
Ook stond er geen prijs bij dus ik vroeg me af wat zo’n autootje een beetje moet opbrengen, ik dacht zelf rond de 1000 euri…Ben ik er ver naast?
Voor een auto die al acht jaar stil staat is 1000 euro te veel! Heb zelf een peugeot 1.6 gehad met de 1.1i motor en neem aan dat dit dezelfde motor is. Zo ja, dan is het een echte aanrader! Heerlijk rap motortje om mee te rijden… Gaf me een sneller gevoel dan de 1.6i in de xsara.
Daarbij is die redelijk zuinig en voor zover ik weet behoorlijk betrouwbaar.
Maar 1000 euro is te veel in mijn ogen! Als een auto zo lang stil staat komen er onvermijdelijk kosten bij.
Xsara_Coupe
PS. Ik ben geen AX kenner, dus wat betreft de prijs kan ik verkeerd zitten en die is natuurlijk ook afhankelijk van de uiterlijke staat ed van de auto
Over de stilstand: distributieriem, v-snaar, banden, accu, koelwater zullen sowieso vervangen moeten worden. Voordat je ermee gaat rijden moet ‘ie ook een grote beurt hebben (Olie verversen, bougies vervangen, alle filters vervangen enz.)
Over de motor: mijn vriendin heeft een AX 1.1i TGE, heerlijk autootje!!! Deze auto heeft er ondertussen 160.000km op staan en is nog zo fris als ‘t maar kan. Een echte kwaal van deze TU motortjes is dat ze bij de koppakking naar buiten kunnen gaan lekken, je ziet dit voorop het blok in de hoek aan de distributiezijde. Verdere info hierover moet je volgens mij bij kakanox inwinnen, die is echt expert op dit gebied
Ik zou eigenlijk liever een AX met wat meer kilometers nemen die niet zo lang heeft stilgestaan.
Ohja: staar je niet blind op de roestplekjes onder de motorkap, bij het ruitensproeierreservoir en aan de andere kant achter de koplamp. Dat hebben ze allemaal! Verder zijn AXjes echt superautootjes!!!!
Volcane’s blijven gewild en dus prijzig, dit is opzich een nette prijs, normaal zijn ze wat duurder…
Typische AX Ph.2 punten zijn:
roest achter koplampen en achterlichten.
Motorisch overlijdt de koppaking meestal, dus even onder de kap kijken of ie mooi droog is…
Even de overgang van kop naar blok zoeken en kijk dus of er geen oliespoortjes lopen…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Sta er ook vooral bij stil dat de banden waarschijnlijk uitgedroogd zijn. Ook al zien ze er nu nog mooi uit, als je er mee gaat rijden zullen er waarschijnlijk droogtescheurtjes in komen.
Simpele Ziel schreef:Volcane’s blijven gewild en dus prijzig, dit is opzich een nette prijs, normaal zijn ze wat duurder…
Typische AX Ph.2 punten zijn:
roest achter koplampen en achterlichten.
Ph. 1 toch ook??
Simpele Ziel schreef:
Motorisch overlijdt de koppaking meestal, dus even onder de kap kijken of ie mooi droog is…
Even de overgang van kop naar blok zoeken en kijk dus of er geen oliespoortjes lopen…
Die vind je niet hoor, na 8 jaar stilstand… Dan moet je echt een hele lange proefrit gaan maken!
kakanox schreef:En ZUINIG
Is wel waar, mijn vriendin rijdt standaard 1 : 17 met d’r karretje!!
Voorlopig rij jij helemaal niet toch???
Maar goed, er zijn niet veel auto’s die kunnen tippen aan een AX diesel..
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
voge schreef:Voorlopig rij jij helemaal niet toch???
Maar goed, er zijn niet veel auto’s die kunnen tippen aan een AX diesel..
dat is zeker, ik heb nog nooit zo’n rampenbak gehad!
- inspuitpomp kapot
- waterpomp gaar
- koppakking olielek
- draagarmen voor gaar
- koppeling versleten
- beide aandrijfassen
- fuseekogels gaar
- uitlaat compleet helemaal verrot
en dat met een kilometerstand van 175.000, voor een dealer onderhouden ax!!!!
Ik heb nu dus alles vervangen wat los en vast zat, allemaal met nieuwe of hele nette gebruikte delen, en eindelijk rijdt ie goed.
Verder is de gehele auto van een mega goedkope rammel kwaliteit, en breekt dus alles af wat los en vast zit!
Blijft het een goedkope bak, want hij loopt wel mooi 1 op 24!!!
Een soort van haat liefde verhouding dus
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:
Verder is de gehele auto van een mega goedkope rammel kwaliteit, en breekt dus alles af wat los en vast zit!
bij een ax ph. 2 is dat gelukkig stukken beter, verder heb jij er wel vreselijk veel pech mee gehad inderdaad, miskoop??
Nee, een gegeven paard mag je niet in de bek kijken…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:Nee, een gegeven paard mag je niet in de bek kijken…
Oh… Dat laatste woord zeg ik dus altijd fout!!
Men wil er 3250 voor hebben shock De verkoper vertelde dat hij de auto voor iemand anders verkocht die dit er minimaal voor wil hebben en niet wil zakken ondanks de de verkoper herhaaldelijk had gezegd dat dat teveel is. Gesprek was snel afgelopen zoals jullie begrijpen…
Volcane is wel een leuke uitvoering maar een nette zonder idiote lelijke lm velgen en subwoofers voor een leuke prijs is niet zo snel te vinden. Dus wat mij betreft zou een groen metallic (zelfde als de bx wink ) First met originele lm’s ook voldoen. En die staan er genoeg! grin De zoektocht gaat nog even door dus.
mvbbx schreef:Men wil er 3250 voor hebben
vandaar dat ‘ie al 8 jaar stilstaat… Wat een idiote prijs!
voge schreef:mvbbx schreef:Men wil er 3250 voor hebben
vandaar dat ‘ie al 8 jaar stilstaat… Wat een idiote prijs!
volgens mij zal hij meer geluk hebben als hij er een komma tussen zet
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
mvbbx schreef:Men wil er 3250 voor hebben De verkoper vertelde dat hij de auto voor iemand anders verkocht die dit er minimaal voor wil hebben en niet wil zakken ondanks de de verkoper herhaaldelijk had gezegd dat dat teveel is. Gesprek was snel afgelopen zoals jullie begrijpen…
Heb je al gevraagd of de eigenaar aan zijn voorhoofd heeft gevoeld, 3250 euri
Waarom koop je geen AX met een lekke kop enzo voor €100, voor 200 a 300 euro aan onderdelen ertegen aan en je heb een fantastische auto. Wat het rapareren betreft, maak je daar maar niet druk om, genoeg klushulp op het forum aanwezig