Mijn vijfde BX, mijn vijfde 1.9 motor. Maar wat nu na mijn huidige 19 TZI? (BX 19 D Service, BX 19 TRD, BX 19 GTI, BX Sport). Een dikke 280 op km op de teller en de fut is er een beetje uit. Ik ben nog steeds helemaal weg van de BX. Die simpelheid, het lage gewicht met de heerlijke 1.9 motor, de ruimte en luxe. Maar een Xantia 2.0, of een 1.8 16V lonkt (stiekum een CT turbo). En dan liever de Break. Lees veel over de mindere stoelen van de Xantia tov de BX. Daarbij lijkt het me logisch dat een Xantia meer kost in het dagelijkse gebruik. Maar veert een Xantia net zo heerlijk als een BX? Laatst even met een Mazda 626 een ritje gemaakt die ik met de BX veel rijd. Dat was dus bijna hoofdkontakt met het dak, daarna een dreun in je rug. Drempels binnen de bebouwde kom. Een BX hoeft zijn vaart daarvoor niet te minderen, ieder ander automobiel blijkbaar wel. En een Xantia? Is er overigens een belangrijk verschil tussen de 1.8, de 2.0i en de 1.8-16? De laatste twee lijken me nagenoeg gelijkwaardig, misschien dat de 1.8-16 nog iets geciviliceerder is. Airco staat me tegen, de paar dagen dat je het verlangd zijn in de verre minderheid in een kalenderjaar. Waar ik overigens ook naar kijk is een auto van een ander Frans merk. Onlangs een stukje in gereden, en dat smaakte bijzonder fijn. Een zware jongen, maar niet bijzonder in verbruik. Een Safrane. Maar na 5 BX’en ken ik die door en door. Dus een beetje koud water vrees voor een ander merk. Maar een Safrane is ook spotgoedkoop in aanschaf. Twijfels alom. Kiezen voor een frisse BX 1.9 (die zijn niet meer spotgoedkoop), een Xantia 2.0 of 1.8-16, of eens een Safrane proberen?
Waarom geen Xantia? Die veert ook heerlijk, zij het wel wat stugger dan een BX. Maar is een heerlijk comfortabele en ruime auto die ook goedkoop is in de aanschaf. Verder is ook het uitrustingsniveau behoorlijk hoog. Ik ben er in elk geval erg gelukkig mee. Die auto heeft er al verschillende malen voor gezorgd dat ik na een rit van 1200 km vanuit Zuid-Frankrijk zo fit als een hoentje uitstap!
Ik heb nu een paar xantia’s gehad en een paar bx’en, en ik moet zeggen de xantia is ook een zeer fijne auto , en ook de stoelen zijn fijn, maar kunnen niet tegen die van een bx op.
Xantiast schreef:Waarom geen Xantia? Die veert ook heerlijk, zij het wel wat stugger dan een BX. Maar is een heerlijk comfortabele en ruime auto die ook goedkoop is in de aanschaf. Verder is ook het uitrustingsniveau behoorlijk hoog. Ik ben er in elk geval erg gelukkig mee. Die auto heeft er al verschillende malen voor gezorgd dat ik na een rit van 1200 km vanuit Zuid-Frankrijk zo fit als een hoentje uitstap!
Ik ben nog niet overtuigd door de Xantia. Met de rij eigenschappen is niks mis. Wat directer en steviger dan de BX (al ligt het qua rijgedrag dichterbij een BX 1.9 met stuurbekrachtiging dan bij een 1.4). Het nadeel van de Xantia zit vooral in de zitpositie (die vind ik zeker bij een BX 1.9 met goede stoelen fabuleus), de looks van het interieur (met name die stommee handgreep op het dash) en de wat minder spannende vormen van het exterieur.
Je zult qua rijgedrag ervaren dat de Xantia geen lichte jongen meer is. Het is toch allemaal wat logger: voor wat overcapciteit in de prestaties (zoals je nu met de BX gewend bent) is een 2.0 geen overbodige luxe.
Nja, uiteindelijk blijft het een persoonlijke keuze. Maak maar eens een ritje in een Xantia en oordeel zelf. Vele mensen zijn je al voorgegaan en rijden naar volle tevredenheid Xantia. Ze weten de verbeteringen t.ov. de BX te waarderen en zeuren niet zo over de mindere punten. Anderen zien toch meer de slechtere punten van de Xantia en blijven mekkeren over de BX.
Wellicht kun je de keuze nog een tijdje uitstellen door nog eens een zoektocht te wijden aan een knappe BX 1.9. Ze zijn nog niet helemaal uitgestorven. Ze zijn nog steeds te vinden.
Tja minpunten:
stoelen zijn minder goed (tov de GTI stoelen uit de bx dan)
Logger en groter
zelfde kwaaltjes als de bx kunnen op gaan steken, ADALS, stabistokjes ed.
voordelen:
stiller
degelijker (minder rammels ed)
nieuwer (en dat is eigenlijk het grootste punt)
Heb 2 bxen versleten en ben nu aan de 2e xantia bezig. Zou denk ik nu niet zo snel meer een bx kopen, voornamelijk door mijn wat minder goede ervaringen qua betrouwbaarheid van een bx.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Wat logger en groter misschien, maar over de looks heb ik niks te klagen. Het tweede model Xantia is een stuk mooier dan de originele (wat minder stijfjes), zowel het exterieur als interieur. Dan heb je ook die lelijke handgreep niet meer, want daar zit dan een airbag
Wat ik nog niet gehoord heb. Een Xantia is vele malen betrouwbaarder dan een BX. Een Xantia is eigenlijk de Toyota van Citroën.
En comfortabel is iets persoonlijks. Wil je de Xantia qua veercomfort meer laten deinen, dan zet je comfortbollen erop.
Het comfort van een Xantia is ook dat er minder geluid van buiten het interieur inkomt en dat er niet overal rammeltjes te horen zijn.
Natuurlijk is de Xantia weer een stukje veiliger dan een BX en de airco gebruik je vele malen vaker als dat je nu misschien zult willen geloven. (nooit meer beslagen ramen als je zeiknat door een herfstbui in de auto stapt)
Ik sluit me geheel bij erik aan!
Bollen boren (of naar chyparse) en klaar is ie.
Tsja, ik ben ook zo’n overloper. Het karakter van de BX heeft de Xantia vele malen minder. Dat houdt in dat ik het uiterlijk wat saaier vind, het dash vind ik niet lelijker dan de BX maar de Xantia heeft ook veel minder rare kwaaltjes.
Je moet er wel op letten dat de kachelradiateur goed is en dat de ADAL’s in goede staat zijn, dat laatste ken je vast wel van de BX.
Verder is de Xantia qua vering iets stugger, maar daar is natuurlijk wel wat aan te doen. Voor de rest vind ik ‘m eigenlijk comfortabeler dan de BX—> stiller, minder gerammel, betere wegligging, ook best wel lekkere stoelen (maar minder dan de TZx BX stoelen). Neem trouwens wel in hoogte verstelbare stoelen, dat is heerlijk!
Zoek je een diesel of een benzine? Ik heb een keer in een 2.0 8v gereden, heerlijk blok! Zelf heb ik een 1.9TD, dit blok voldoet prima maar houdt niet veel vermogen over. Als ik ooit een volgende Xantia neem wordt ‘t een 2.1TD of een 110pk HDi (maar deze gaat voorlopig nog niet weg).
Kortom: Doen!!
het ligt eraan wat je zelf wilt ik heb alle drie de autos greden en kan er redelijk wat over zeggen de bx is leuk maar ouderwets te veel lawaai om de auto maar wel goedkoop
de xantia is leuk en dan vooral de 20 en de 18 16v en dan in break uitvoering
wat betreft de korte stoelen daar merk ik helemaal niks van in me xantia kijk wel goed naar onderhoud enz bij een xantia
wat betreft de safrane dat is echt een zeer goede auto ik heb ruim een jaar een diesel gehad en was zeer betrouwbaar en zuining wat me ook vaaral beviel was de degelijkheid van de safrane ik heb ook xm gereden en die kon echt niet aan de safrane tippen.
ik weet niet wat je met de auto gaat doen maar rij je echt veel km en wil je vooral confort en betrouwbaar rijden kijk dan voor een safrane of xantia
Re: Na de BX een Xantia?
Ben de Hoog schreef:Mijn vijfde BX, mijn vijfde 1.9 motor. Maar wat nu na mijn huidige 19 TZI? (BX 19 D Service, BX 19 TRD, BX 19 GTI, BX Sport). Een dikke 280 op km op de teller en de fut is er een beetje uit. Ik ben nog steeds helemaal weg van de BX. Die simpelheid, het lage gewicht met de heerlijke 1.9 motor, de ruimte en luxe. Maar een Xantia 2.0, of een 1.8 16V lonkt (stiekum een CT turbo). En dan liever de Break. Lees veel over de mindere stoelen van de Xantia tov de BX. Daarbij lijkt het me logisch dat een Xantia meer kost in het dagelijkse gebruik. Maar veert een Xantia net zo heerlijk als een BX? Laatst even met een Mazda 626 een ritje gemaakt die ik met de BX veel rijd. Dat was dus bijna hoofdkontakt met het dak, daarna een dreun in je rug. Drempels binnen de bebouwde kom. Een BX hoeft zijn vaart daarvoor niet te minderen, ieder ander automobiel blijkbaar wel. En een Xantia? Is er overigens een belangrijk verschil tussen de 1.8, de 2.0i en de 1.8-16? De laatste twee lijken me nagenoeg gelijkwaardig, misschien dat de 1.8-16 nog iets geciviliceerder is. Airco staat me tegen, de paar dagen dat je het verlangd zijn in de verre minderheid in een kalenderjaar. Waar ik overigens ook naar kijk is een auto van een ander Frans merk. Onlangs een stukje in gereden, en dat smaakte bijzonder fijn. Een zware jongen, maar niet bijzonder in verbruik. Een Safrane. Maar na 5 BX’en ken ik die door en door. Dus een beetje koud water vrees voor een ander merk. Maar een Safrane is ook spotgoedkoop in aanschaf. Twijfels alom. Kiezen voor een frisse BX 1.9 (die zijn niet meer spotgoedkoop), een Xantia 2.0 of 1.8-16, of eens een Safrane proberen?
Laat ik het zo zeggen….als je geen bezwaar hebt tegen een hogere WB, wat meer brandstofverbruik en vooral een slechter zittende stoel…dan kan ik je de Xantia zeer aanraden !
Heb er nu 3 zelf gehad (waaronder 2 TD’s) en mijn zoon ook al drie (2x een 1.9D en 1 HDI 110 pk)...maar qua vering zijn ze juist soepeler dan een BX….zal wel te maken hebben met de ruim 200 kg meer gewicht.
En ze zijn stiller ja….overigens kunnen ze dezelfde kwalen krijgen als een BX….veerpoten en ADAL’s bijvoorbeeld.
Toch wel handig, die meningen. En volgens mij zit ik in dezelfde denkrichting. Een Xantia zal het worden, zodra mijn 19 TZI het begeeft of de keuring niet meer betaalbaar overleefd. Maar dat kan nog wel een tijdje duren. Ik kocht hem twee jaar geleden met het idee er een jaartje mee te rijden. Maar hij blijft het geweldig doen. Wanneer stop je met investeren? Vooralsnog niet veel aan de hand gehad, dynamo, ADALS, riempjes. Voor de rest doet alles het, ieder lampje en elk electrisch atribuutje. Iedere volgende auto moet wel een schuifdak hebben. Dat vind ik heerlijk, dat zonnetje in je bek en het contact met de buitenlucht. (is toch anders dan raampje open). Hij verbruikt natuurlijk nogal wat olie door zijn kleprubbers, maar of ik dat nog eens laat doen? Denk dat dat de druppel zal zijn om hem te laten inslapen, of van de hand te doen. En dan eens kijken naar een Xantia 2.0 of 1.8-16 benzineverbrander. Die hele lichtblauwe van de tweede serie vind ik helemaal mooi, die zie je niet zoveel.
Ben de Hoog schreef:Die hele lichtblauwe van de tweede serie vind ik helemaal mooi, die zie je niet zoveel.
Blue Leman
Ja…vind ik ook de mooiste kleur voor een Xantia…..had ze trouwens ook wel graag bij BX’en gehad, die nieuwere kleuren.
Bram schreef:Ben de Hoog schreef:Die hele lichtblauwe van de tweede serie vind ik helemaal mooi, die zie je niet zoveel.
Blue Leman
Is volgens mij ijsblauw, Gris Iceland ofzoiets.
Ik had een mooie 306 Break in deze kleur
ZX1.4i schreef:Bram schreef:Ben de Hoog schreef:Die hele lichtblauwe van de tweede serie vind ik helemaal mooi, die zie je niet zoveel.
Blue Leman
Is volgens mij ijsblauw, Gris Iceland ofzoiets.
Ik had een mooie 306 Break in deze kleur
Het is dus Bleu Leman.
rb schreef:Het is dus Bleu Leman.
Inderdaad…speciaal opgezocht