2 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »

FIAT Punto 1.7 turbodiesel (toch gekocht).
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671

Gepost: 27 augustus 2006 08:28 PM
  [ # 16 ]
waterman771 schreef:

De Fiat 1.7 D en TD zijn beide van braziliaanse afkomst. Het is een echte rampen motor, olielekken, brandstof zuipen, veel kabaal en geen vermogen zijn maar een paar minpunten..

Een vriend met een revisie bedrijf vertelde me eens dat ie er niet eens meer aan wilde beginnen, na revisie liepen ze vaak binnen 70.000 km weer inelkaar Evil or Very Mad

De 2.5 D, TD en 2.8 TDI / HDI zijn SOFIAM motoren, en dat is een fabriekje waar PSA blokken koopt voor bestelbusjes.
Ook die dingen gaan vaak stuk, maar dat is dus geen echte Fiat of PSA motor.

De 1.7 d van Fiat is ook niet dezelfde als van de Slopel astra, die komt namelijk bij Isuzu weg Confused

Blijf maar lekker bij een echte PSA XUD, die doet het het beste en het langste Cool

Ik wil ook niet anders, maar dan moet er wel keuze zijn. Surprisedops:
Evengoed dank voor de tips over die TD motor van FIAT…ik zal dat zeker in mijn achterhoofd houden. Exclamation

Zoals gezegd…morgen ga ik er eens mee proefrijden, dan merk ik snel genoeg het verschil.  Cool  Wink

Was er het probleem niet geweest met de BX tzd-turbo (uitlaatgas en rotte plek in de bodem) waar Renz nu even een paar maanden mee aan het rijden is….dan had ik hem nog gewoon zelf gehad. Confused
Maar je merkt de laatste paar jaar, dat het steeds moeilijker aan het worden is om nog een vrij gave BX te vinden. Rolling Eyes

Profiel  

> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 27 augustus 2006 08:36 PM
  [ # 17 ]
Handjes schreef:

Fiats roesten echt niet meer hoor, ook in 1995 niet.

Maar die eerste generatie Punto’s gaan niet echt lang mee. De bouwkwaliteit is toch net wat te laag. Dus weet waar je aan begint voordat alles onder je kont wegrammelt.

Ach….rammelen e.d. vind ik het ergste probleem niet zo bij een auto, ben dat wel gewend van de BX, zo onderhand Wink
(stab. stokjes, silentblocks, veerpoten, adals)

Mij gaat het vooral om de kwaliteit van de Motor en bak, dus de tips van Waterman zijn belangrijk.

Profiel  

GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1656

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 27 augustus 2006 09:34 PM
  [ # 18 ]

Men had indertijd wel veel problemen met een Diesel motor bij de kleine bestelwagens… Qwa formaat berlingo dan.

Deze motoren liepen vaak in de soep….

Maar wel jtd (ofzoiets) nu was weet ik niet….

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  

Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 857

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 28 augustus 2006 12:04 AM
  [ # 19 ]
Handjes schreef:

Nou, die uit 1992 roesten nog behoorlijk vrolijk weg hoor…

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)

"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563

Gepost: 28 augustus 2006 12:06 AM
  [ # 20 ]
Robin schreef:
Handjes schreef:

Nou, die uit 1992 roesten nog behoorlijk vrolijk weg hoor…

de fiats van nu roesten nog steeds kijk maar eens op internet wat fiat en 3 jaar doen Wink

Profiel  

GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1656

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 29 augustus 2006 12:59 AM
  [ # 21 ]

Fout Italiaans AfTreksel Twisted Evil

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563

Gepost: 29 augustus 2006 01:06 AM
  [ # 22 ]

nog drie maanden en dan koopt hij een nieuwe Twisted Evil

ik denk dat het dan een opel of vw wordt Shocked  Twisted Evil  Wink

Profiel  

voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508

Gepost: 29 augustus 2006 01:19 AM
  [ # 23 ]

Ik zag elders op ‘t forum dat de Fiat in de gelukkige handen van Bram gevallen is, ben benieuwd naar de eerste (uitgebreide) indrukken (en foto’s) van het autootje… Is er in die stoelen te zitten dan??
  Veel plezier ermee!

Profiel  

Knuffie_nl
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 114

- Xsara Picasso 1.6i 16v Image
Gepost: 29 augustus 2006 01:33 AM
  [ # 24 ]
citroenc2 schreef:

nog drie maanden en dan koopt hij een nieuwe Twisted Evil

Ik zeg 3 weken.

Martijn

Profiel  

> 5000 berichten

Gepost: 29 augustus 2006 02:20 AM
  [ # 25 ]

Oke…..vanmiddag is het er toch van gekomen, ik heb toch de FIAT Punto Turbodiesel gekocht. Cool
Ik ging vanmiddag geheel onbevangen met hem proefrijden en dacht mij mezelf…..: we zien wel hoe of wat.

De auto stond al 2 maanden stil en startte meteen met de koude start.
Vanuit Haarlem de snelweg genomen naar Alkmaar (via de Velsertunnel) en hem eens goed warm gereden…..lekker pittig ding wel, geen rammels of gekraak te horen.
Motortje loopt eigenlijk best beschaafd en bij 120 km is het prima uit te houden qua geluid.
Heb na 50 km rijden hem maar eens stil gezet bij een pomp en het gewone ritueel gedaan : stationair laten draaien en kijken of de koelvin aanslaat (dat deed ie)...kijken naar evt lekkages boven en onder….radiateurdop eraf, koelvloeistof lag rustig in het expansievat….enz…enz.

Nog even op een slecht stuk weg gereden in de stad om de vering e.d. te checken op evt rammels, maar er was niks te horen.

Dus terug gereden en een bod gedaan : de auto moest kosten 1900.- euro…en ik heb hem voor 1100.- gekregen.
Je vraagt je dan wel af waarom ze zoveel zakken, zal wel te maken hebben met het feit dat een FIAT niet zo best ligt in de markt ?
Heb er inmiddels nu 120 km opzitten en het ziet er allemaal goed uit….kan geen verborgen gebreken ontdekken (tot nu toe) Wink

Hier een paar foto’s :

Wat zit er allemaal NIET IN : Laughing ...geen electrische ramen, geen CV, geen toerenteller, geen dagteller, kortom een kaal ding.

WEL zit er 1 airbag in en uiteraard stuurbekrachting….en verder de gewone standaard zaken (wisser achter, interval RW enz.).

Ik zal maar eens met de collega-Mods en Erik gaan praten, want een moderator van een Citroenforum die niet meer in een Citroen rijd, kan eigenlijk niet. Smile 
Ik ben benieuwd hoe deze auto het gaat doen….ik heb dus het risico genomen v.w.b. de techniek (motor bak), vooral na de tips van Waterman….maar misschien heb ik nu eens het geluk aan mijn zijde.

Als het een lawaaibak was geweest, de motor onregelmatig zou lopen, slecht zou trekken, de stoel slecht zou zitten !!...enz…...had ik hem wel laten staan.
Maar die stoel zit perfect, geeft goede steun….beenruimte is perfect (kan mijn benen geheel strekken)

Ik kreeg er ook nog het serviceboekje bij PLUS een rapport van het NAP waar ik de km.standen kon checken…..en die klopt dus, hij staat nu op 210.600.
(oh ja….er zit nog APK op tot mei 2007)

Profiel  

René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724

Gepost: 29 augustus 2006 02:28 AM
  [ # 26 ]

Shocked

Profiel  

> 5000 berichten

Gepost: 29 augustus 2006 02:32 AM
  [ # 27 ]

En die lelijke *Kwantum wieldoppen* zal ik z.s.m. gaan veranderen…is geen gezicht zo. Confused

Weet niet eens welke doppen er wel op moeten zitten, zo weinig weet ik van FIAT af. Surprisedops:

Profiel  

Jalu
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 139

- C5 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 29 augustus 2006 02:32 AM
  [ # 28 ]

Ik heb ruim een jaar een Punto gehad (ook van 1995) en ik vond het best een goed autootje eigenlijk. Ik had een gewone benzine-uitvoering (een 1.2 met 75 pk, pittig ding met die motor) en de stoeltjes zaten best goed, het was allemaal best goed in elkaar geschroefd, en ook geen gekke dingen mee gehad. Overigens is stuurbekrachtiging niet vanzelfsprekend op een Punto, de mijne had het niet.

Het enige waar ik als liefhebber van Franse auto’s maar niet aan kon wennen was het veercomfort, of liever het gebrek daaraan.

Profiel  

Jorikl
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 427

- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Gepost: 29 augustus 2006 12:54 PM
  [ # 29 ]

Er zijn twee varianten van de TD motor uit de Punto, de TD60 en de TD70. Ik had het ‘genoegen’ (…) om in 1998 mijn allereerste nieuwe auto van mijn werkgever in ontvangst te nemen: een Punto TD60.

Mijn objectieve mening:

- een ruim autootje
- een zeer trage en rumoerige motor
- géén roest

Maar technisch zeer veel problemen gehad. Een kleine bloemlezing uit de eerste twee jaar van een nieuwe auto:

- defecte dynamo (vervangen)
- defecte waterpomp (in de spits afgesleept door de wegenwacht, nadat ik de A1 onder water had gezet)
- startondebreking defect op 1200km van huis
- heel veel electronische problemen

De diesels van Citroën uit die tijd zijn veel gecultiveerder en vele malen zuiniger, want voor een diesel verbruikte de Punto erg veel.

Citroen ID19P Confort (1966)  Citroën 2cv AZ (1968)  Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006)  Citroën C4 VTS (2006)  Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010)  Citroën DS3 (2012)  Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006)  Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019)  Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)

Profiel  

> 5000 berichten

Gepost: 29 augustus 2006 02:39 PM
  [ # 30 ]
Jorikl schreef:

Er zijn twee varianten van de TD motor uit de Punto, de TD60 en de TD70. Ik had het ‘genoegen’ (…) om in 1998 mijn allereerste nieuwe auto van mijn werkgever in ontvangst te nemen: een Punto TD60.

Mijn objectieve mening:

- een ruim autootje
- een zeer trage en rumoerige motor
- géén roest

Maar technisch zeer veel problemen gehad. Een kleine bloemlezing uit de eerste twee jaar van een nieuwe auto:

- defecte dynamo (vervangen)
- defecte waterpomp (in de spits afgesleept door de wegenwacht, nadat ik de A1 onder water had gezet)
- startondebreking defect op 1200km van huis
- heel veel electronische problemen

De diesels van Citroën uit die tijd zijn veel gecultiveerder en vele malen zuiniger, want voor een diesel verbruikte de Punto erg veel.

Ik weet echt niet welk type motor ik nu heb…hij is tenslotte uit midden 1995 en is een 1.7 TD motor zonder intercooler (zover ik kan zien)...wellicht dat jij een nieuwer model had ?

En traag is hij zeker NIET….qua trekkracht zit hij tegen die van de Xantia TD aan….een BX turbodiesel is nog iets sneller met accelereren, maar die heeft dan ook 8 PK meer (met intercooler) en zit in hetzelfde gewicht (rond de 1000 kg)

Het schijnt een motor (en bak ?) te zijn uit Brazilië, zo schreef iemand hier….ik vind hem qua geluid ongeveer hetzelfde klinken als de tzd-turbo uit de BX…althans qua geluid wat er naar binnen komt.

Sta je voor de motor met kap open, dan vind ik hem erg rustig lopen….ik heb weleens die motoren horen draaien van de Opel 1.7 D of de VW Golf uit die tijd (dan bedoel ik niet de TDI), maar die maken veel meer geluid.

Het is inderdaad een ruime auto ja….dat viel mij ook al op en je zit lekker hoog.

V.w.b. die technische problemen : een dynamo kan in elke auto stuk gaan, net als waterpompen…alleen mag dat natuurlijk niet voorkomen bij een vrij nieuwe auto is mijn mening.
Startonderbreking heb ik niet, dus die kan ook niet kapot Wink

En wat bedoel je onder electronische problemen ?
Ik heb niet de indruk dat hier veel electronica inzit…zeker niet v.w.b. de motor.
Maar ik moet er nog veel over te weten zien te komen…ik ga er weleens mee langs een FIAT dealer om wat meer te weten te komen.

En het verbruik…..dat zal ik moeten afwachten….maar als hij op de snelweg 1 op 15 a 16 loopt, dan ben ik al tevreden (ik hoop zuiniger natuurlijk)

Profiel  

2 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook