Ik ben even in mijn auto archief gedoken,
De 1.7 diesel van Fiat zat ook al in de Uno (1987)
1697cc 82,6X79,2
60pk bij 4500
100Nm bij 2900
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
zx19d schreef:Ik ben even in mijn auto archief gedoken,
De 1.7 diesel van Fiat zat ook al in de Uno (1987)
1697cc 82,6X79,2
60pk bij 4500
100Nm bij 2900
Deze motor zat zelfs al in de Ritmo (1985)
Jeroen
Vlgs auto week de 1.7d Turbo sinds 1994
Cijfers zij echter nauwelijks beter dan een ongeblazen PSA 1.9D
Dus Bram als je om wil mag je een bod op mijn ZX doen voorzien van Stuurbekrachtiging.
Doordat ik dicht bijmn werk woon heb ik niet echt meer een diesel nodig
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Dus Bram als je om wil mag je een bod op mijn ZX doen voorzien van Stuurbekrachtiging.
Zou het wel weten. Weer terug op het oude nest. (ZX dus)
Jeroen
zx19d schreef:Vlgs auto week de 1.7d Turbo sinds 1994
Cijfers zij echter nauwelijks beter dan een ongeblazen PSA 1.9DDus Bram als je om wil mag je een bod op mijn ZX doen voorzien van Stuurbekrachtiging.
Doordat ik dicht bijmn werk woon heb ik niet echt meer een diesel nodig
Tsja….had maar even eerder op mijn *zoek diesel* draadje gereageert.
Nu heb ik de Fiat…en daar zal ik het voorlopig even mee moeten doen.
En ja….ik heb ook al op Autoweek gekeken naar de specificatie’s en weet dus dat hij met zijn (soft? ) turbo maar 2 PK meer heeft dan de 1.9 D van PSA…..en 18 pk minder dan die van de BX turbodiesel.
Maar ik wil vooral wat meer info hebben over bijvoorbeeld de brandstofpomp (welk merk, Bosch, Lucas of een ander ?)....hoelang dit type motor met turbo al gebruikt is…enz.
En Jeroen…..het lijkt mij stug dat sinds de Ritmo uit 87, er niet e.e.a. is veranderd aan deze motor.
Zoals ook de oude trouwe 1905 D motor van PSA een upgrade gehad heeft in de loop van de jaren 90 (iets minder aantal CC’s bijvoorbeeld.)
Ik heb inmiddels al druk ge-googled op Fiat…1.7 TD, maar krijg weinig info te zien.
Ik zou misschien eens kunnen gaan zoeken naar die kleine bestelwagen van Fiat…wellicht dat die ook deze motor heeft.
Moet je naar de Florino kijken is in de grote van C15/ Berlingo is in het verleden vast met die motor geleverd[
Kan alleen een diesel vinden zonder Turbo
1697
57pk/4600
98Nm 2900
Compressie 20,5:1
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
En Jeroen…..het lijkt mij stug dat sinds de Ritmo uit 87, er niet e.e.a. is veranderd aan deze motor.
De eerste Ritmo diesels hadden 1714CC t/m 1985
83X 79,2
58pk/ 4500
103Nm/3000
v.a 1986
1697 cm3
boring x slag 82,6 x 79,2 mm
compressieverh. 20,0:1
max. vermogen 44 kW (60 pk)
4500tpm
max. koppel 103 Nm
3000tpm
De laatste Puncto met Diesel zonder Turbo
1698 cm3
boring x slag 82,6 x 79,2 mm
compressieverh. 19,0:1
max. vermogen 42 kW (57 pk)
4500tpm
max. koppel 98 Nm
2500tpm
Is waarschijnlijk dezelfde basis net als bij PSA alleen op puntjes aangepast (emissie eisen?)
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
Jorikl schreef:.......De diesels van Citroën uit die tijd zijn veel gecultiveerder en vele malen zuiniger, want voor een diesel verbruikte de Punto erg veel.
Nou….ik heb er nu 2 tanken mee gereden en het verbruik lag de laatste keer op 1 op 16,6 .....met 2/3 snelweg-km’s.
Dat zou zuiniger kunnen natuurlijk, voor een auto van 980 kg….maar ik vreesde voor nog veel ongunstiger gebruikcijfers, gelet op sommige reactie’s hier.
Alleen moet ik nog even wennen aan de kleinere tank (47 L) i.p.v. die van de BX (66 L)......ik dacht al, wat zuipt dat ding.
Maar nee….na 650 km gaat het tijd worden om een pomp te zoeken.
17 dagen na mijn laatste bericht hier nog even een update :
Ik had de laatste week nogal last van gekraak rechts voorin…enfin, ik ging ermee langs de FIAT-dealer in Heemstede, de monteur zette hem op de brug en ging met een koevoet e.e.a. controleren…...conclusie : NIKS aan de hand, zal wel wat droog rubber zijn of zo.
Maar het gekraak werd steeds erger….hij stuurde ook zwaarder en begon naar rechts te trekken, dus ik maar eens naar mijn Carfitter in de Rozenstraat (waar ik al jaaaaren kom voor uitlaten, remmen e.d.)...waar de Turkse monteur Sedat ontdekte dat de onderste fueekogel kraakte…...nu zit die bij een Punto vast aan de draagarm, dus ik zei dat hij hem maar moest bestellen.
Ben net terug….en heb de oude draagarm in de achterbak liggen…..de conclusie was dat ALS ik met het rechterwiel in een flinke kuil was gekomen, hij finaal was afgebroken… ZO LOS ZIT DIE FUSEEKOGEL
Mijn conclusie is dus…..dat er ook dealers zijn waar vakmanschap ver te zoeken is….want zelfs een kind had dit kunnen zien.
Oh ja….verder ben ik best tevreden met de TD….alhoewel ik natuurlijk de BX wel mis. ops:
Bram schreef:Mijn conclusie is dus…..dat er ook dealers zijn waar vakmanschap ver te zoeken is….want zelfs een kind had dit kunnen zien.
Oh ja….verder ben ik best tevreden met de TD….alhoewel ik natuurlijk de BX wel mis. ops:
Mag je niet naar oldenhage als je het heeeeeeel lief vraagt? Je gaat de BX pas echt missen als Renz vertrekt naar Afgh en de BX verkoopt (of houd je em dan stiekum?)
Oldenhage heeft een heeeeeeele grote moker
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ach joh, over een tijdje zal de dealer wel worden omgetoverd tot “FIAT-specialist”.
PS, wat doe je daar dan ook man!
Johan ziet me al aankomen met een Punto TD
Nee Marten, de BX gaat er absoluut uit….zodra Renz op uitzending gaat.
Wel hoorde ik van Renz dat hij er evt nog wel een nieuw voorraam in wil laten zetten.
Kleine update : ik heb inmiddels in ruim 1 maand alweer meer dan 5000 km erop zitten met de Punto.
Behalve die fuseekogel heb ik alleen wat problemen gehad met het rechter achterlicht…bleek een massaprobleem te zijn en de stekkertjes bij Fiat zijn niet zo geweldig.
Over het oplichten van het turbolampje (bij diep intrappen van het pedaal) moest ik me maar niet zoveel zorgen maken…..het bleek dat die kwaal al 5 jaar geleden bij de dealer bekend was en ze daar toen ook niks aan gedaan hebben.
En aangezien die turbo het nog steeds goed doet, zal dat ook wel een electr. storing zijn…..waar Fiat ook *goed* in blijkt te zijn.
Dus…...blazen met die handel.
(en *blazen* doet ie, als je doortrekt….ik zie dan een vertrouwd gezicht in mijn achteruitkijkspiegel)
V.w.b. de vering : op de snelweg (en daar zit ik het meeste op) is het prima uit te houden, zeg maar een beetje zoals met een ZX….maar in binnenstraten en dan vooral met klinkertjes is het hobbelen troef.
Bram schreef:Over het oplichten van het turbolampje (bij diep intrappen van het pedaal) moest ik me maar niet zoveel zorgen maken…..het bleek dat die kwaal al 5 jaar geleden bij de dealer bekend was en ze daar toen ook niks aan gedaan hebben.
Ach, als het idd puur en alleen een overdruklampje is, betekent t dat ie gewoon vlot aan zijn max. turbodruk zit. Daar is helemaal niks mis mee, mits je het lampje maar niet laat branden met koude motor.