2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Dashboardlampjes XM vervangen?
Kilometervreter
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 10-04-2006

Gepost: 27 augustus 2006 11:13 PM
  [ # 16 ]

Het paneel waar de knoppen van de achterruitverwarming in zit, heb ik er ondertussen uit. Je moet dan wel het stuur omlaag zetten. Aan beide kanten zie je dan een klein afdekplaatje met daarachter de bekende torx.
Ook de meest rechter schakelaar moet je er even uitwippen om een andere verborgen torx te kunnen verwijderen.
Daarna kan je behuizing van de ventilatie verwijderen (uiteraard ook met diverse torxjes). Alleen wil bij mij de rechterkant nog niet loskomen ???

Weet iemand hier iets op ?

XM 2.1D ‘92       (exit bij 400.000 km)
Xantia 1.9 TD ‘93 (nu bij Hogervp in goede handen)
XM 2.1 TD aut ‘00 (om te zweven)
Vito 112 CDI "02 (als werkpaard)

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 27 augustus 2006 11:58 PM
  [ # 17 ]

gevonden op de yahoo group

dashboard lampjes vervangen 2


Het verdient aanbeveling om minstens één accupool los te halen. Niet dat bij een correcte (de)montage de airbag zal ploffen, maar beter voorkomen dan genezen.

Als eerste moet de omkapping van het “knoppenarsenaal” los
geschroefd worden.
1. Linksonder, boven het zekeringenkastje, zitten twee schroeven.

2. aan de andere kant van het stuur zitten op dezelfde afstand van
de rand 2 of drie schroeven.

3. Zet de stuurverstelling op zijn laagste punt, en trek de
stuurkolom zover mogelijk naar je toe.

4. links van het stuur zit een schroef achter een (ergonomisch)
afdekplaatje.

5. rechts van het stuur zit een schroef achter een (ergonomisch)
afdekplaatje. (deze is vrij lastig te bereiken).

6. achter de meest rechter knop (fake) zit een schroef. D.w.z. dat
de fake knop er eerst uit gewipt moet worden.

6a.tussen de middelste luchtroosters zit ook een kapje dat je er voorzichtig uit kan wippen met daarachter ook een schroef.

7. Mogelijk dat er achter de verwarmingsbediening (linkerkant) ook
nog een schroef zit. De verwarmingsbediening zit alleen geklemd, dus
voorzichtig er uit proberen te wippen.

8. Als al deze schroeven los zijn, dan wordt de omkapping aan de
linkerkant op zijn plaats gehouden door een weerhaakje. Dit weerhaakje zit bij de linker schroef(gat) van 1.

9. In principe zou de omkapping nu voorzichtig losgehaald kunnen
worden. PAS OP, forceer niets, want dat is niet nodig. Als je wel
forceert dan kunnen er mogelijk stukken afbreken.

10. Indien blijkt dat de omkapping niet los wil, probeer te
achterhalen waar het punt zit waar de omkapping het meest op zijn plaats zit. Daar zal mogelijk nog een schroef kunnen zitten.

11. Als de omkapping los is, dan kan de behuizing van de
kilometerteller losgehaald worden. Deze zit met twee schroeven aan de
bovenkant van de behuizing vast.

12. Volgens mijn herinnering wordt de behuizing dan alsnog
geblokkeerd. Onder de rand van het horizontale deel van de
kilometertellerkoker (daar waar de omkapping net weggehaald is) zitten twee schroeven die losgehaald moeten worden, waardoor de
kilometertellerkoker vrij moet komen (wederom voorzichtig de koker
verwijderen).

13. Nu is er uitzicht op het tellerklokwerk. Onderin zijn twee
schroeven zichtbaar. Deze moeten losgedraaid worden. Boven zijn ook twee schroeven zichtbaar (in de diepte), maar die hoeven niet losgehaald te worden, bij mij moesten deze er niet uit, ik hoorde alleen van iemand anders dat hij ze er wel uit moest halen.


14. Als de onderste schroeven zijn verwijderd, dan kan het
tellerwerk uit zijn behuizing “gedraaid” worden, dit kan wel erg zwaar gaan! Tellerwerk onderin vastpakken en naar je toe trekken. Het tellerwerk komt uiteindelijk in zijn geheel naar voren. Ook hier geldt ook weer dat de actie met moed, beleid en trouw uitgevoerd dient te worden.

15. De elektrische stekkerdozen loshalen van het tellerwerk.

16. De meeste dashboard lampjes zijn nu bereikbaar, maar achter het
witte plasticscherm, bevestigd met 4 kleine schroeven zitten er ook nog een paar.

17. Na vervanging van (bij voorkeur) alle lampjes, de montage in
omgekeerde volgorde uitvoeren.

Serie2 heeft een elektronische teller, dus geen problemen met teller
kabels. Als je het allemaal weet vind ik het eigenlijk makkelijker dan een serie1.

Succes.

Nb. De gehele procedure heb ik uit mijn herinnering op geschreven, dus
wees voorzichtig. Eén ding is in ieder geval zeker het stuur hoeft er
NIET uit, dus plofzak kom je in principe niet aan.

Nb2. Voordat je alles weer in elkaar gaat schroeven eerst controleren of alle lampjes wel branden.


Dit verslag is orgineel geschreven door ene Guus.
Ik heb de vrijheid genomen om een en ander toe te voegen en te veranderen.
Ga je er mee aan de gang ,print het dan even uit en leg het naast je neer in de auto, dat werkt erg gemakkelijk.


Tom Gales

 

Profiel  
 
Kilometervreter
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 10-04-2006

Gepost: 28 augustus 2006 12:24 AM
  [ # 18 ]

Geweldig zo’n omschrijving. Hij is er nu inderdaad uit. Morgen nog even 22 lampjes halen en de boel weer monteren. Dat gaat een stuk makkelijker als je weet hoe alles heeft gezeten.
Geweldig ook dat er geen kilometertellerkabel meer aan vast zit, zoals bij de type I het geval is. Dat gaf toen ook nog heel wat problemen.

XM 2.1D ‘92       (exit bij 400.000 km)
Xantia 1.9 TD ‘93 (nu bij Hogervp in goede handen)
XM 2.1 TD aut ‘00 (om te zweven)
Vito 112 CDI "02 (als werkpaard)

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4929
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 28 augustus 2006 02:48 AM
  [ # 19 ]

Je moet ff meer zoeken af en toe. Een tijdje geleden heb ik alle lampjes vervangen en het rijdt ‘s nachts weer een stuk gezelliger. Als je weet hoe het moet is het een fluitje van een cent. Ga niet aan de kilometertellerkabel trekken, als je niet genoeg ruimte heb maak dan de koppeling tegen het schutbord los, de kabel is in twee delen.

Kijk ook hier: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=172398&highlight;=

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook