3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
   
wat nu weer, ik blijf bezig met het hp-systeem!!!
Pasqual
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005

- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Gepost: 02 september 2006 03:57 PM
  [ # 31 ]

dat komt toch meer door jouw eigen “toon”, dus let daar maar eens op, zou ik willen zeggen. maar laten we er geen persoonlijke discussie van maken, ook ik kan iets verkeerd interpreteren.

mvg. Pasqual.

Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 02 september 2006 04:14 PM
  [ # 32 ]

Ik ben een groot liefhebber van persoonlijke discussies, dus je hebt pb. Wink

Animal triste post coitum

Profiel  
 
Pasqual
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005

- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Gepost: 14 september 2006 12:48 AM
  [ # 33 ]

ff een update wat de xant betreft: waar ik inmiddels achter ben is dat de voorpoten geen grote retourstroom hebben ( druppelen ) en dat de voorraadbol perfect is. aangezien ik het afgelopen half jaar veel versleuteld heb en daarna ook het systeem gespoeld heb, de filters schoongemaakt en de lhm ververst heb,de veerbollen op druk gebracht/vernieuwd, ga ik er vanuit dat dit allemaal in orde is. waar ik ook achter ben is dat als de xant zwaar beladen is (vakantie en fietsdrager incl. 2 fietsen op de trekhaak ) het systeem zich anders gedraagt als ik alleen en onbeladen rij. ik zal dit ff toelichten:
onbeladen: bij stationair stuur indraaien en gelijkertijd remmen zakt de voorkant in en stuur geeft weerstand en komt meteen weer omhoog.
beladen: zelfde probleem als hierboven + bij sterk afremmen hoor ik een hard “ge-tak” waarschijnlijk vanuit de drukregelaar komen. dit alles klinkt als een pomp die het niet meer helemaal trekt, maar als ik de auto s’morgens start, staat ie in no-time op de poten. dan denk je toch dat de pomp genoeg capaciteit heeft? wie heeft hier ook ervaring mee?

groeten Pasqual.

Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 18 september 2006 03:30 AM
  [ # 34 ]

dat moment van ietwat zwaarder sturen komt vaker voor.
dat inzaaken van je neus vind ik wat eng maar goed, je wilt de oplossing hebben.

het testen van je voorraadbol is eigenlijk heel simpel.

start de motor,laat de xant in de hoeven stijgen, en als alles op druk is , zet je de motor uit.

draai nu het boutje (sleutel 12) op je drukregelaar los.
als je nu gesis hoord langer dan 3 a 4 seconden, mag je ervanuit gaan, dat je voorraadbol nog aardig op druk is.
hoor je niets, of een korte sis, dan issie gaar.
en mag je hem vervangen.

puntje 2,, de voorraadbol varvang ik altijd door een 0,5 ltr exemplaar.
dit heeft als effect dat je regelaar mindervaak afslaat.
de welbekende tik dus, en daarnaast, in zwaardere momenten heb je ietwat meer reserve, dus dat zwaarder stuur moment komt minder snel naar voren.

als bovenstaande pikobello is, moet je gaan denken aan een interne lekkage.
en of,, vervang je stuurblok, je weet wel dat 4kante blokje wat na je drukregelaar komt.
voor je er trouwens de leidingen in terug schroeft , haal er even die miniscule zeefjes uit !! die ondingen willen nog wel eens voor ellende zorgen.
een imbus 6 mm erin (dacht ik) en onder de holle inbusstift zit dat plastic onding.

persoonlijk denk ik dat je verdeelblokje de oorzaak in zich heeft, omdat je spreekt van 2 probleem punten, die beide gescheiden zijn vanaf je verdeelblok.
1 je stuur en 2 je veren.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Pasqual
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005

- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Gepost: 18 september 2006 10:01 PM
  [ # 35 ]

bedankt Wupke, maar de toestand van de voorraadbol is momenteel 100%. als ik de ontlastschroef losdraai, sist ie erg lang voordat de druk er vanaf is. over dat filter heb ik al eens iets gelezen, geloof ook in een topic van jouw. als ik voor de auto sta, kijk ik tegen de drukregelaar aan achter de radiateur, met daar aan vast de opbrengstverdeler ( verdeelblok, hoe je wil ). waar moet ik dat filtertje precies zoeken?
moet het systeem dan drukvrij zijn? ik neem aan van wel. blijft de lhm dan gewoon stromen of valt dat wel mee?

groeten Pasqual.

Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 19 september 2006 12:19 AM
  [ # 36 ]

ik kan zogauw ff geen plaatje gevonden krijgen.

motor uit, systeem drukloos zetten in laagste stand.

dan de leiding van drukregelaar naar verdeelblok verweideren.
onder de ingang van de leiding “in"het verdeelblok, zie je een inbus busbout zitten.

die kun je eruit draaien met een imbussleutel, ik meen dat het imbus 6 mm is,maar ik kan me vergissen in die maat.

draai die imbusbusbout eruit, en ga dan met een klein haakje in het ontstane gat, met wat wriemelen haal je het zeefje eruit.

monteer de imbusbusbout, en herplaats de drukleiding.
klus geklaard.

er zijn verdeelblokken die 2 zeefjes hebben, de 2e zit dan in 1 van de onderste ingaande leidingen,zelvde methode van verweideren.

greets wupke Wink

Profiel  
 
Pasqual
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005

- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Gepost: 20 september 2006 01:32 AM
  [ # 37 ]

dus die leiding moet eruit omdat je anders niet bij de imbusbout kan? als ik het goed begrijp zit de imbusbout ONDER de leidingingang of toch IN de leidingingang? beschadig ik niet dan het leidingrubber? wat heeft dit zeefje eigenlijk voor een nut als er toch al 2 filters in het reservoir zitten?

een hele hoop vragen en groeten Pasqual.

Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 20 september 2006 10:39 PM
  [ # 38 ]

het nut geeft al aan hoe gevoelig dat stuurblok al is voor vuiligheid.
alleen is hier de extra filter averechts op het schoonhouden ervan..
het filter verpulvert na een bepaalde levensduur, en doet juist dat, waarvoor hij eigenlijk moet beschermen.

en ja hij zit ONDER DE LEIDING.
dus leiding eruit compleet, dan in het gat kijken, en dan zie je de leidingbus zitten.

de hydro leiding zit dus boven die bus.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Pasqual
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005

- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Gepost: 20 september 2006 11:56 PM
  [ # 39 ]

allrichty than, ik zal ‘m binnenkort eens ff onder handen nemen en dan is het misschien wijselijk om het systeem maar meteen een spoelbeurtje te geven? kan in ieder geval geen kwaad. ik wil niet eigenwijs doen Wupke, maar kan ik er echt niet bij zonder de leiding te demonteren?

groeten Pasqual.

Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 21 september 2006 03:20 AM
  [ # 40 ]

NEE

Profiel  
 
Pasqual
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005

- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Gepost: 21 september 2006 10:03 PM
  [ # 41 ]

JAMMER DAN…...

groeten Pasqual.

Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 03 oktober 2006 08:40 PM
  [ # 42 ]
kreazyV8wuppo schreef:

puntje 2,, de voorraadbol varvang ik altijd door een 0,5 ltr exemplaar.

Een gewone halve liter veerbol heeft een heel ander aansluitventiel dan een voorraadbol. Hoe zit dat?

Animal triste post coitum

Profiel  
 
marx-7
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 932
Geregistreerd: 09-09-2005

Gepost: 03 oktober 2006 10:32 PM
  [ # 43 ]

Er zijn weer wat nieuwe feitjes…..het ziet er toch echt naar uit dat de pomp aan zijn laatste loodjes bezig is. Pasqual belde me vanmorgen en de pomp begint steeds mer geluiden te produceren die hij niet hoort te maken.

Vrijdag (indien mijn broer zo lang kan wachten Rolling Eyes ) monteren we een andere pomp die eerst lekvrij wordt gemaakt.


Marc

ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer

Profiel  
 
Pasqual
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005

- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Gepost: 04 oktober 2006 09:24 PM
  [ # 44 ]

ik heb ondertussen 2 nieuwe o-ringen erop gezet, waarvan degene die onder de poelie zit te dik was m.a.g. dat ik het zooitje ( ongewild ) te strak aangedraaid heb waardoor een boutgat is afgebroken ( lijkt op, of is gietijzer ). maar niet getreurd, dit onderdeel zet ik over van de huidige pomp, als dit maar niet de oorzaak is van alle ellende. maar dat zien we vrijdagavond snel genoeg. ik heb ook nog “instant gasket” gekocht om het pompje helemaal olie-dicht te krijgen. mocht het allemaal niet voorelkaar komen, zal ik toch weer op zoek moeten naar een andere “nieuwe” pomp. als ik de oude pomp uitelkaar heb en hij blijkt daadwerkelijk versleten, zal ik eens wat foto’s maken zodat jullie eens kunnen zien hoe zo’n pomp werkt en wat er verslijt.

groeten Pasqual.

Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0

Profiel  
 
marx-7
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 932
Geregistreerd: 09-09-2005

Gepost: 07 oktober 2006 10:05 PM
  [ # 45 ]

Gisteravond met zijn tweeën de pomp gedemonteerd en uit elkaar geschroefd. Dit had mijn broer ook al gedaan met een pomp die nog in de garage lag en wat bleek….het asje van de ene pomp was ruimer dan de tweede Confused

Alles schoongemaakt en voorzien van nieuwe keerringen dachten we dat het dichten van de helften met een extra “instant gasket” geen kwaad kon. Alles weer op de auto gemonteerd en met het spannen van de multiriem begon de pomp al te lekken terwijl er nog niet eens druk op stond Shocked
Weer het spul er af gehaald en weer uit elkaar. Weer schoongemaakt, weer gemonteerd met een iets dikkere keerring. Hele spul weer op de Xant geschroefd en zowaar het bleef netjes dicht…..dit keer zonder pakking.

Auto gestart en onmiddelijk viel me op dat de “stoplamp” direct uitging, in elk geval sneller als dat ie altijd gedaan had. Ook kwam de Xant naar onze mening veel sneller van de grond. Na een proefrit bleken ook de vervelende bijgeluiden die de pomp produceerde bij afremmen volkomen verdwenen te zijn. De intervallen van de pomp bij stilstaande auto zijn omhoog gegaan van ongeveer 8 seconden naar 20…......zou het dan eindelijk opgelost zijn?
De binnenkant van de pomp die van de auto afkwam zat wat zwarte aanslag en we hadden het idee dat ie zich langzaam aan het “opeten"was.
Het lijkt ook alsof ie nou meer druk heeft Shocked

Waar we ondertussen wel achter zijn is dat we elke keer het idee hebben dat het opgelost is, er na een week weer een terugval is in oude gewoontes. Dat weten we dus pas na een paar dagen. De pomp is nu in elk geval kurkdroog en waarschijnlijk 1 van de schoonste op een Xantia van ‘93 in nederland Cool

ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer

Profiel  
 
 
3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook