1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Eénspakige sturen alleen op Citroëns?
ID66
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 742
Geregistreerd: 26-08-2004

Gepost: 28 augustus 2006 03:51 AM

Ik had dit bericht oorspronkleijk geplaatst in het Diversen/Algemeen forum, maar het lijkt me in het forum over de auto waar het éénspakig stuur voor het eerst is toegepast toch beter op zijn plaats.

Er wordt vaak beweerd dat éénspakige sturen alleen op Citroëns voorkomen. Bij het doorbladeren van Autokampioenen van 1978 kwam ik ze echter ook tegen op de Mitsubishi Sapporo en op de Fiat 131.

Op de Mitsubishi Sapporo kwamen ze alleen voor op het eerste type van 1978 - 1980.

   

Op het volgende type was het al geen echt éénspakig stuur meer. Zo’n type stuur is ook wel door Simca en Peugeot toegepast.

Fiat en Seat hebben het éénspakig stuur op sommige uitvoeringen van de 131 Mirafiori en Supermirafiori gevoerd.

Voor beide automerken is er op een of andere manier geen aanleiding geweest om het later te blijven toepassen. Te Citroën? Onpraktisch? Kritiek van de gebruikers? Op de vingers getikt door Citroën? Wie weet meer?

Na deze periode ken ik alleen nog de Talbot Tagora uit 1981-1983 met een éénspakig stuur.

 

Talbot was toen onderdeel van Peugeot, net als Citroën. Zusjes, zeg maar. Citroën zal het gebruik door Talbot dan toch wel goedgekeurd hebben. De Tagora was geen succes en de naam Talbot verdween en daarmee weer een éénspakig stuur op een niet-Citroën.

Weet iemand nog andere auto’s dan Citroëns waarop echt éénspakige sturen zijn gebruikt?

PeTeR

On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!

XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6496
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 28 augustus 2006 01:19 PM
  [ # 1 ]

Mitsubishi heeft ze vaker toegepast, in de Galant (modeljaar 1984-1987) werd op de luxere GLS en de turboversies ook een eenspakig stuur toegepast.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 28 augustus 2006 01:54 PM
  [ # 2 ]
Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6496
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 28 augustus 2006 02:39 PM
  [ # 3 ]

Cool, welke auto is dit?

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 28 augustus 2006 03:11 PM
  [ # 4 ]
Mulder schreef:

Cool, welke auto is dit?

 

Jeroen

EDIT BY SZ: ook de link werkt niet, maar het gaat dus om

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7098
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 28 augustus 2006 03:43 PM
  [ # 5 ]

Ik heb er even een link van gemaakt, maar het gaat dus om een AM Lagonda

BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
Kees-Jan Smit
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005

- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Gepost: 28 augustus 2006 08:21 PM
  [ # 6 ]

Beter nog: Een NULSPAKIG stuur! Op de ‘Lame de Rasoir’-Panhard racewagen van heel lang geleden… 1926!

Profiel  
 
gerardeux
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 315
Geregistreerd: 23-11-2005

Gepost: 28 augustus 2006 08:43 PM
  [ # 7 ]

Haha inderdaad. Ik vermoed wel dat de niet-Panhard kenners een kleine toelichting nodig hebben om de “veelomvattendheid” van het nulspakige stuur te kunnen begrijpen

Profiel  
 
langevelsloo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005

- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Gepost: 28 augustus 2006 10:50 PM
  [ # 8 ]

Het naafloze wiel ken ik.

 
 


Het spaakloze stuur zal er net zo uitzien. Of niet?
Ben benieuwd…

Foto’s of tekeningen iemand?

DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03

Profiel  
 
Kees-Jan Smit
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005

- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Gepost: 29 augustus 2006 11:07 AM
  [ # 9 ]

Het nulspakig stuur was in feite een heel groot tandwiel met de overbrenging aan de buitenzijde. Het was zo groot dat de coureur er met zijn benen doorheen moest zitten.

In het clubblad van de Panhardclub (Koerier nr. 145 - December 2004) staat een afbeelding (ik heb die afbeelding hier ook digitaal maar weet niet hoe ik die op het forum moet plaatsen).

Maar goed, dit is allemaal off-topic natuurlijk want het gaat hier om éénspakige stuurwielen.  Wink

Profiel  
 
langevelsloo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005

- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Gepost: 29 augustus 2006 01:06 PM
  [ # 10 ]

Bogaard heeft nog niet ingegrepen dus ‘t kan nog denk ik.  Wink

Als je die foto even naar mij (.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)) mailt, zet ik ‘m er wel op.

Groet, Rob

DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 29 augustus 2006 01:23 PM
  [ # 11 ]

En hup, naar diversen/algemeen…

Profiel  
 
ID66
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 742
Geregistreerd: 26-08-2004

Gepost: 30 augustus 2006 12:54 AM
  [ # 12 ]
patje74 schreef:

En hup, naar diversen/algemeen…

@patje74

Ik ben dit topic gestart in Diversen/Algemeen. Heeft daar een week gestaan. 40 keer gelezen, 0 reacties. Toen verhuisd naar ID/DS. In 1 dag ongeveer 350 keer gelezen, 10 reacties, waarin 2 mij nog niet bekende éénspakige sturen en het nulspakig stuur van de Panhard “scheermes”. Klaarblijkelijk lezen de kenners het ID/DS forum, dus graag daar weer naar terug.

langevelsloo schreef:

Foto’s of tekeningen iemand?

Ik ben dit topic gestart op zoek naar éénspakige sturen, maar het uitstapje naar het Panhard stuur vind ik ook wel leuk. Er is weinig informatie over, maar deze schets spreekt voor zich.

PeTeR

On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!

XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15823
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 30 augustus 2006 03:35 AM
  [ # 13 ]

Geweldig onderwerp Exclamation  Exclamation  Very Happy

Vooral die foto’s van de Sapporo zijn gaaf. Absoluut een van de mooiste dashboards die er in mijn ogen bestaan.

De Tagora zal niet iedereen mooi vinden. Ik vind het in ieder geval een van de meest bijzondere auto’s aller tijden. En ja, ik vind ‘m zeer mooi.  Wink
Ik weet verder weinig van dashboards van oudere auto’s, dus ik kan niet zo zeggen of er nog meer merken/types zijn geweest met éénspakige sturen.
Persoonlijk vind ik éénspakige sturen erg fijn rijden. Heerlijk om met je handen dóór het stuur heen de choke uit te trekken. Of om knopjes te bedienen.  Wink

Dit vind ik ook geweldig…:

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7098
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 30 augustus 2006 03:38 AM
  [ # 14 ]

Christine!!!!!

BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
langevelsloo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005

- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Gepost: 30 augustus 2006 11:21 AM
  [ # 15 ]

Hier is de foto van het stuur dat Panhard ooit (1926!) heeft toegepast op een recordwagen. Je ziet hier het stuurwiel en de zitting. Bovenop het stuur zit de toerenteller. Het stuur zal ter hoogte van het dijbeen van de coureur hebben gezeten (die er dus met zijn benen doorheen zat).

Deze afbeelding heeft in Panhard Koerier nr. 145 gestaan.

 

DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook