3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
Eénspakige sturen alleen op Citroëns?
ID66
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 742
Geregistreerd: 26-08-2004

Gepost: 07 november 2006 10:02 PM
  [ # 31 ]

Tijd voor een definitie van een éénspakig stuur. Als je naar de éénspakige sturen in de posts van dit topic kijkt, blijkt wel dat ze stuk voor stuk mooi zijn. Dat geldt ook voor alle éénspakige sturen van Citroën. Andersom werkt natuurlijk niet. Een mooi stuur hoeft niet persé één spaak hebben.

Beter is te zeggen dat een enkele spaak met één breedte vanuit het midden naar het wiel moet lopen, dus zeker niet breed uit mag lopen zoals bij sommige sturen van Peugeot en Simca. Zie ook openingspost van dit topic.

Constructietechnisch kan het wel zinvol zijn de enkele spaak uit meer elementen op te bouwen.
 
Zolang er na bekleding geen verbreding optreedt vind ik dat sprake is van een éénspakig stuur. De eerste types BX hebben dus een echt éénspakig stuur.

PeTeR

On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!

XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966

Profiel  
 
stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2230
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 07 november 2006 11:21 PM
  [ # 32 ]

de schrijftafelsturen van de bx t2 vind ik al discutabel wat betreft eenspakigheid. De spaak is veels te breed, Constructietechnisch is het gewoon een tweespakig stuur met schuim eromheen.

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15823
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 08 november 2006 01:08 AM
  [ # 33 ]
stoterstangen90 schreef:

de schrijftafelsturen van de bx t2 vind ik al discutabel wat betreft eenspakigheid. De spaak is veels te breed, Constructietechnisch is het gewoon een tweespakig stuur met schuim eromheen.

Maar dan nog blijft het een éénspakig stuur. Er is slechts 1 stuk (wel vrij breed bij het schrijftafelstuur) van het stuur dat een spaak raakt.

Het 16V-/Chic-stuur is duidelijk géén éénspakig stuur. Als je dat naast het schrijftafelmodel zet, vind ik het toch een geval van één- en meerspakig.  Wink

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6496
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 08 november 2006 01:44 PM
  [ # 34 ]

Misschien moet je het dan zo definieren dat één spaak betekent dat die spaak niet (veel) breder is dan nodig is (zoals bij de DS, CX serie 1)?? Ik zou het serie 2 stuur van een BX geen eenspakig stuur willen noemen, eerder “eenblokkig”...

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
Daantje
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 29-11-2005

Gepost: 08 november 2006 02:20 PM
  [ # 35 ]

Zo dan, ik ben zeer onder de indruk van het naafloze wiel dat ik in dit topic gezien heb! Erg bijzonder. Zo heb ik ook ergens een keer een motor in een wiel gezien op discovery ofzo. (eigenlijk zelfde idee, was één groot wiel).

Dat naafloze wiel doet me eigenlijk een beetje denken aan het stuur wat in de C-buggy concept car zit. Leuke techniek, zien we vast nog eens terug bij ‘ons’ merk.

Geschiedenis: Wartburg 312 / 1969 -  Citroen Dyane Confort 1982 -  Citroen BX 1.9 TZI - Citroen Visa Club ‘87 - Peugeot 205 ACE - Citroen BX 16 TRS AUT - Citoen Acadiane 1986 - Peugeot 306 - Citroen LN ‘77 - Fiat Bravo

Profiel  
 
rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 08 november 2006 03:23 PM
  [ # 36 ]


deze?

(ik vind geen grotere versie Crying or Very sad )

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 08 november 2006 08:21 PM
  [ # 37 ]
rocco schreef:

http://www.franko-modelle.de/modelle_shop/images/Norev/FotosnachArtikelnummer/880011.jpg
deze?

(ik vind geen grotere versie Crying or Very sad )

ik post straks wel een link, deze is het niet denk ik
er bestaat eentje zonder voorwiel

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 08 november 2006 09:21 PM
  [ # 38 ]

vind hem niet direct maar al wel deze gevonden


http://www.sachsreport.com/bombardier embrio idea awards concept prototype motorcycle a.jpg

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 08 november 2006 09:54 PM
  [ # 39 ]

sbarro osmos:

sbarro heeft de naafloze wielen vaak gebruikt en gepromoot, maar het was in licentie, de houder, uitvinder Dominique Mottas (  ) heeft zijn toestemming teruggetrokken.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
ID66
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 742
Geregistreerd: 26-08-2004

Gepost: 09 november 2006 01:52 AM
  [ # 40 ]
Daantje schreef:

Zo dan, ik ben zeer onder de indruk van het naafloze wiel dat ik in dit topic gezien heb! Erg bijzonder. Zo heb ik ook ergens een keer een motor in een wiel gezien op discovery ofzo. (eigenlijk zelfde idee, was één groot wiel).

Dat naafloze wiel doet me eigenlijk een beetje denken aan het stuur wat in de C-buggy concept car zit. Leuke techniek, zien we vast nog eens terug bij ‘ons’ merk.

Begint een beetje op crossposten te lijken. Op dit moment loopt er ook een topic “Citroën SM redesign”. Daar wordt verwezen naar het spaakloze stuur van de Panhard uit dit topic. Verwijs ik weer naar het spaakloze stuur van de redesign SM:

link 1
link 2

Smaken verschillen, maar ik vind het wel iets hebben,

PeTeR

On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!

XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 09 januari 2007 03:58 PM
  [ # 41 ]

Ik zie tot mijn schrik dat niet alleen Jaguar met een eenspakig stuur lijkt te komen voor de S-type opvolger (XF)

http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?ID=5782&cache=no

maar ook dat Toyota met satellieten komt Exclamation op de Lexus LF-A sportwagen:

http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?ID=5812&cache=no

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook