Tijd voor een definitie van een éénspakig stuur. Als je naar de éénspakige sturen in de posts van dit topic kijkt, blijkt wel dat ze stuk voor stuk mooi zijn. Dat geldt ook voor alle éénspakige sturen van Citroën. Andersom werkt natuurlijk niet. Een mooi stuur hoeft niet persé één spaak hebben.
Beter is te zeggen dat een enkele spaak met één breedte vanuit het midden naar het wiel moet lopen, dus zeker niet breed uit mag lopen zoals bij sommige sturen van Peugeot en Simca. Zie ook openingspost van dit topic.
Constructietechnisch kan het wel zinvol zijn de enkele spaak uit meer elementen op te bouwen.
Zolang er na bekleding geen verbreding optreedt vind ik dat sprake is van een éénspakig stuur. De eerste types BX hebben dus een echt éénspakig stuur.
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
de schrijftafelsturen van de bx t2 vind ik al discutabel wat betreft eenspakigheid. De spaak is veels te breed, Constructietechnisch is het gewoon een tweespakig stuur met schuim eromheen.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
stoterstangen90 schreef:de schrijftafelsturen van de bx t2 vind ik al discutabel wat betreft eenspakigheid. De spaak is veels te breed, Constructietechnisch is het gewoon een tweespakig stuur met schuim eromheen.
Maar dan nog blijft het een éénspakig stuur. Er is slechts 1 stuk (wel vrij breed bij het schrijftafelstuur) van het stuur dat een spaak raakt.
Het 16V-/Chic-stuur is duidelijk géén éénspakig stuur. Als je dat naast het schrijftafelmodel zet, vind ik het toch een geval van één- en meerspakig.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 6496
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Misschien moet je het dan zo definieren dat één spaak betekent dat die spaak niet (veel) breder is dan nodig is (zoals bij de DS, CX serie 1)?? Ik zou het serie 2 stuur van een BX geen eenspakig stuur willen noemen, eerder “eenblokkig”...
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Zo dan, ik ben zeer onder de indruk van het naafloze wiel dat ik in dit topic gezien heb! Erg bijzonder. Zo heb ik ook ergens een keer een motor in een wiel gezien op discovery ofzo. (eigenlijk zelfde idee, was één groot wiel).
Dat naafloze wiel doet me eigenlijk een beetje denken aan het stuur wat in de C-buggy concept car zit. Leuke techniek, zien we vast nog eens terug bij ‘ons’ merk.
Geschiedenis: Wartburg 312 / 1969 - Citroen Dyane Confort 1982 - Citroen BX 1.9 TZI - Citroen Visa Club ‘87 - Peugeot 205 ACE - Citroen BX 16 TRS AUT - Citoen Acadiane 1986 - Peugeot 306 - Citroen LN ‘77 - Fiat Bravo
deze?
(ik vind geen grotere versie )
rocco schreef:http://www.franko-modelle.de/modelle_shop/images/Norev/FotosnachArtikelnummer/880011.jpg
deze?(ik vind geen grotere versie )
ik post straks wel een link, deze is het niet denk ik
er bestaat eentje zonder voorwiel
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
vind hem niet direct maar al wel deze gevonden
http://www.sachsreport.com/bombardier embrio idea awards concept prototype motorcycle a.jpg
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
sbarro osmos:
sbarro heeft de naafloze wielen vaak gebruikt en gepromoot, maar het was in licentie, de houder, uitvinder Dominique Mottas ( ) heeft zijn toestemming teruggetrokken.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Daantje schreef:Zo dan, ik ben zeer onder de indruk van het naafloze wiel dat ik in dit topic gezien heb! Erg bijzonder. Zo heb ik ook ergens een keer een motor in een wiel gezien op discovery ofzo. (eigenlijk zelfde idee, was één groot wiel).
Dat naafloze wiel doet me eigenlijk een beetje denken aan het stuur wat in de C-buggy concept car zit. Leuke techniek, zien we vast nog eens terug bij ‘ons’ merk.
Begint een beetje op crossposten te lijken. Op dit moment loopt er ook een topic “Citroën SM redesign”. Daar wordt verwezen naar het spaakloze stuur van de Panhard uit dit topic. Verwijs ik weer naar het spaakloze stuur van de redesign SM:
Smaken verschillen, maar ik vind het wel iets hebben,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Ik zie tot mijn schrik dat niet alleen Jaguar met een eenspakig stuur lijkt te komen voor de S-type opvolger (XF)
http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?ID=5782&cache=no
maar ook dat Toyota met satellieten komt op de Lexus LF-A sportwagen:
http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?ID=5812&cache=no
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije