Alleen Citroen, Fiat en Renault zullen de (zelfopgelegde) norm halen in 2008 - pag122 teletekst:
122 Teletekst wo 25 okt
***************************************
Automerken halen hun CO2-norm niet
***************************************
` De meeste autofabrikanten halen niet
de norm voor de uitstoot van CO2 die ze
zelf hebben afgesproken voor 2008.Dat
verwachten Europese milieuorganisaties
die de uitstoot van koolstofdioxide van
twintig automerken onderzochten.Alleen
Fiat,Renault en Citroën halen die norm.
De RAI,de koepel van autofabrikanten,
vindt dat oliemaatschappijen ook schuld
hebben.Die leveren namelijk niet altijd
brandstof voor schonere auto's die op
gas of bio-ethanol rijden.
De stichting Natuur en Milieu wil dat
de Europese Unie autofabrikanten dwingt
de norm te halen.Bij overschrijding zou
een sanctie moeten volgen.
***************************************
M&M schreef:Ik heb dat ‘nieuwsbericht’ ook gehoord , maar daar kwam echter enkel Fiat en Renault in voor , Citroën werd niet genoemd ....
En als ‘slecht’ , andere kant van de ‘medaille’ was het o.a VWErgens een artikel ???
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
vreem dat Peugeot er niet bij hoort….
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Peugeot en Ford zitten vlak tegen de norm aan. Blijkbaar doet Citroën het iets beter op gewicht en aerodynamisch gebied misschien? Citroën, Fiat en Renault halen momenteel de norm.
Een C6 stoot trouwens ook gigantisch veel CO2 uit vergeleken met concurrenten.
Het heeft met product mix te maken, bovendien gaat het niet om een norm, maar een zelfopgelegde doelstelling van de indutrie voor 2008. De cijfers zijn dus ook gebaseerd op de verwachte verkopen van de fabrikanten zelf.
Als Peugeot dus in 2008 meer 407coupe+608 verwacht te verkopen dan Citroen C6, meer 4007 dan C-Crosser, meer dikke 407 dan dikke C5 etc. dan zullen ze dus meer CO_2 ontwikkelen met hun verkopen.
Handjes schreef:Peugeot en Ford zitten vlak tegen de norm aan. Blijkbaar doet Citroën het iets beter op gewicht en aerodynamisch gebied misschien? Citroën, Fiat en Renault halen momenteel de norm.
Peugeot 2006 (tot31k)
307 10.110
206 6.207
407 4.992
207 4.779
107 2.778
1007 879
Partner 776
807 440
607 204
Boxer 17
Expert 2
Overig 1
406 1
Citroen 2006 (tot18k)
C1 3.856
C3 3.187
Xsara Picasso 3.125
C4 2.850
C5 1.948
C2 1.514
Berlingo 788
C8 362
C6 275
Jumper 30
Overig 11
Jumpy 7
er vanuitgaande dat alleen de 407/C5 607/C6 en 807/C8 het gemiddelde ver omhoog trekken, zit dus 85% van de Citroen verkopen in de groene zone, tegen 80% van de Peugeot. De C6 telt voor iets meer dan 1,5% mee.
Ga je er vanuit dat de C4/Picasso en de 307 op de norm zitten en dus niet meehelpen dan geldt dat 52% van de Citroen verkopen het gemiddelde omlaag trekken, tegen 47% bij Peugeot.
Het grote verschil is dus het aandeel C1 vs 107.
Deze gegevens zijn overigens alleen voor Nederland, terwijl de norm voor heel Europa geldt.
Een C6 stoot trouwens ook gigantisch veel CO2 uit vergeleken met concurrenten.
je kan je beter druk maken over Picasso en Pluriel rijders
C1 1.0i CO_2: 109
C4 1.6HDi90 CO_2: 125
C5 1.6HDiF110 CO_2: 142
C4 Picasso 1.6HDiF110 CO_2: 155
C3 Pluriel 1.4 CO_2: 163
C6 2.2HDiF CO_2: 175
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Het gaat inderdaad om de mix van alle modellen. En zoals ik al zei scoort Citroën net wat beter dan Peugeot. Citroën heeft ook meer kleine modellen dan Peugeot, dat zal ook schelen in gewicht. En misschien is de aerodynamica wel beter van de Citroën modellen, zoals bijvoorbeeld de C4.
eviltwin schreef:
Een C6 stoot trouwens ook gigantisch veel CO2 uit vergeleken met concurrenten.
je kan je beter druk maken over Picasso en Pluriel rijders
C1 1.0i CO_2: 109
C4 1.6HDi90 CO_2: 125
C5 1.6HDiF110 CO_2: 142
C4 Picasso 1.6HDiF110 CO_2: 155
C3 Pluriel 1.4 CO_2: 163
C6 2.2HDiF CO_2: 175
Vrij nette cijfers hoor! C6 zit ver boven de 200.
Handjes schreef:
eviltwin schreef:
C6 2.2HDiF CO_2: 175
Vrij nette cijfers hoor! C6 zit ver boven de 200.
Niet als 2.2
Een Picasso zit met 2L BVA ook boven de 200
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
gedetailleerde lijst:
CO_2
1. Fiat: 139 g/km
2. Citroen: 144
3. Renault: 149
4. Seat: 150
5. Ford: 151
6. Peugot: 151
7. Skoda: 152
8. Opel/Vauxhall: 156
9. VW: 159
10. Toyota: 163
11. Suzuki: 165
12. Honda: 166
13. Kia: 170
14. Hyundai: 170
15. Nissan: 172
16: Audi: 177
17. Mazda: 177
18. Mercedes-Benz: 185
19. BMW: 192
20. Volvo: 195
bron: http://oesterreich.orf.at/stories/146104/
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije