Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ja; ik heb de koppakking van m’n AX-je vervangen
Nee; dat heb ik zonder WPH gedaan,
Nee; ik heb daarbij de krukas en nokkenas niet geborgd ops: (wistikveul).
Dus nu wil ik graag weten hoe de timing is.
Ik heb via de AXclub-site de driedelige WPH nu gedownload,maar hierin wordt telkens het monteren ná blokkeren aangehaald (handig).
Met geen woord wordt gerept over streepjes en stipjes op vliegwiel en nokkenastandwiel.
Wie kan me een juiste uitleg geven (aka: haal efkes het bovenste distributieriemkappie eraf en verdraai je krukas totdat het streepie op het vliegwiel correspondeert met het vaste merkteken.
Waar staat nu de stip (rood) op het nokkenastandwiel?)
Wie?
Kopbouten heb ik aangetrokken volgens een Citroënman in drie stappen:
30-50-75 Nm,nix geen gezeur met graden etc.
Bedankt alvast voor je moeite.
P.S: het betreft hier een 1.0E,motortype TU9 dus.
‘Spirit of avant-garde’
Re: Tandwiel-timing
Pascal schreef:
Kopbouten heb ik aangetrokken volgens een Citroënman in drie stappen:
30-50-75 Nm,nix geen gezeur met graden etc.
Ik neem aan dat dit een typefoutje is. 75 Nm voor de laatste keer vastzetten, is veel en veel te los. Dan zal de koppakking er zo weer uitliggen.
Re: Tandwiel-timing
Eric Vertogen schreef:Pascal schreef:
Kopbouten heb ik aangetrokken volgens een Citroënman in drie stappen:
30-50-75 Nm,nix geen gezeur met graden etc.Ik neem aan dat dit een typefoutje is. 75 Nm voor de laatste keer vastzetten, is veel en veel te los. Dan zal de koppakking er zo weer uitliggen.
Inderdaad, 75nm is gewoon nog “losjes” als je bedenkt wat er officieel voor staat.
1e fase 20nm, 2e is 120 graden nadraaien en 3e is weer 120 graden nadraaien, vooral die laatste fase is zwaar, absoluut niet te vergelijken met 75nm. Een gradenschijf kost bij de automaterialenzaak c.a. €10, dat valt dus wel mee. Ik zou als ik jouw was de bouten alsnog een in fasen losdraaien en volgens het boek vastdraaien, vergeet niet de bouten in te smeren met olie, voor zover je dat niet gedaan heb.
Wat je riem betreft? zet het nokkenas wiel gelijk met het blokkeer gat en doe hier een bout/pen in (M8 ) en doe hetzelfde met een M6 bout in het vliegwiel om de krukas te blokkeren. Breng de riem aan, waarbij de lange kant absoluut niet slap mag hangen. Span de riem aan volgen het boek met een gewicht van 2kg en een zelf gemaakt stukje gereedschap.
Zit de riem erop, haal dan de blokkeerpennen eruit, draai de krukas 2 slagen (altijd met de klok mee!) en controleer of de blokeerpennen nog passen. Indien dit zo is, dan staat de riem op tijd, hierna kun je de procedure zoals in het boek staat verder afronden.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik ben vandaag maar eens bij een Citroëndealer/-garage geweest en enkele monteurs het probleem voorgelegd.
Zij zeiden dat 75-80 NM prima was,en dat dit geen problemen moest opleveren…
Vanavond het spul gemonteerd,maar starten ho! maar.
Morgen controleer ik wel of ik iets heb gemist,een stekkertje ofzo…
‘Spirit of avant-garde’
Pascal schreef:Zij zeiden dat 75-80 NM prima was,en dat dit geen problemen moest opleveren…
Blijf het vreemd vinden, waarom zou een dealer afwijken van wat er voorgeschreven word
Wellicht kunnen de op het Forum aanwezige dealers, hier eens hun licht op kunnen laten schijnen :
Bouten vervangen : Nee
Stadium 1 Aanhalen 20 Nm
Stadium 2 Aanhalen 240°
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017