Hmm, had gisteravond dit bericht ook geplaatst maar is waarschijnlijk verloren gegaan met een upgrade ofzo. To the point: De blower van mijn bx is ermee opgehouden. In het begin rook ik af en toe wat rare luchtjes uit de ventilatiekanalen dus ik ben bang dat hij echt kapot is. Hoe kan ik dit testen met een multimeter? Ik heb wel zo’n ding maar heb geen flauw idee hoe het werkt eigenlijk. En als mijn blower echt kapot is, heeft iemand er dan toevallig nog eentje liggen?
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Re: blower kapoet
jebbers schreef:Hmm, had gisteravond dit bericht ook geplaatst maar is waarschijnlijk verloren gegaan met een upgrade ofzo. To the point: De blower van mijn bx is ermee opgehouden. In het begin rook ik af en toe wat rare luchtjes uit de ventilatiekanalen dus ik ben bang dat hij echt kapot is. Hoe kan ik dit testen met een multimeter? Ik heb wel zo’n ding maar heb geen flauw idee hoe het werkt eigenlijk. En als mijn blower echt kapot is, heeft iemand er dan toevallig nog eentje liggen?
welk deel??
onder de motorkap deel heb ik er nog wel 3 van liggen
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Heb ik ook gehad en het lijkt erop dat er bij jou hetzelfde aan de hand is.
Bij mij was de print achter de ventilator knop op het dashboard uitgefikt.
Waardoor weet ik niet. Het verklaart echter wel waarom je dat luchtje ruikt.
Je kunt de ventilator even testen door ‘m met behulp van twee draadjes even direct aan te sluiten op de accu. als hij het dan doet is er niks mis mee en is het de print.
Een nieuwe print monteren is dan de beste oplossing.
Ik heb in mijn BX de potmeter gewoon vervangen door een standenschakelaar. Werkt ook.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Zo’n print zal inderdaad veel eerder kapot gaan dan de fan zelf.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Robin schreef:Zo’n print zal inderdaad veel eerder kapot gaan dan de fan zelf.
De print met draaiknoppen? Die gaat echt zelden of nooit kapot.
Wel vaak/vaker sneuvelen de modules in het kachelhuis (een printplaatje met transistor en weerstand erop; doorsolderen is vaak voldoende) en ook hoor ik wel eens dat de kachelmotor er zelf mee stopt.
Voor meer info als je het zelf kunt, zie: http://www.xs4all.nl/~grootpan/bxnl/faq_4.html
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Robin schreef:Zo’n print zal inderdaad veel eerder kapot gaan dan de fan zelf.
De print met draaiknoppen? Die gaat echt zelden of nooit kapot.
Wel vaak/vaker sneuvelen de modules in het kachelhuis (een printplaatje met transistor en weerstand erop;
Die print bedoelde ik ook eigenlijk… Las weer te snel
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
ik had een tijdje terug ook problemen met de blower.
Met een multimeter heb ik gemeten of er spanning stond op de stekker van de blaasunit in de paravant-bak (met de draaiknop van de blower helemaal open). daar stond geen spanning op. voor de zekerheid de blow-unit getest met 12 volt.
Daarna heb ik het hele draaiknoppen paneel uit elkaar gehaald (een how-to-do staat op http://www.citroenbx.nl ) Er zaten 2 massadraden op de print met de draaiknop, waarvan er één niet werkte. ik heb ze gewoon allebei aan elkaar geknoopt, en sindsdien zit ik geregeld met wapperende haren in de bx
misschien heb je er wat aan. succes
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
De print met draaiknoppen? Die gaat echt zelden of nooit kapot.
Bij mij toch echt al 2x gebeurd.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Ben inmiddels zover dat de blower niet kapot is, direct op de accu werkt hij wel. Meet ik echter de spanning die doorerop staat als de knop vol open staat (met een gevoeligheid van 20) dan staat er maar 0,4. Er komt dus wel iets door maar niet voldoende lijkt me zo. Is het dan die printplaat die kapot is?
bx-cannes schreef:
...
Daarna heb ik het hele draaiknoppen paneel uit elkaar gehaald (een how-to-do staat op http://www.citroenbx.nl ) Er zaten 2 massadraden op de print met de draaiknop, waarvan er één niet werkte. ik heb ze gewoon allebei aan elkaar geknoopt, en sindsdien zit ik geregeld met wapperende haren in de bx
...
misschien heb je er wat aan. succes
Ha ik ben dus niet gek! dit heb ik laatst ook gedaan,(massa van het lampje doorverbonden) en mijn blower doet het weer geweldig, van heel zacht tot erg hard. Gewoon even kijken welke van de aansluitingen je moet doorverbinden. (de printplaat hoeft er niet eens uit, als je je knoppenpaneeltje er af haalt kijk je op de aansluitingen.)
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Beide massa’s van de blower lijken kapot te zijn. Iemand enig idee hoe ik dit op een nette manier kan doorverbinden naar de massa van een van de lampjes?
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
haha, wat een kuren. ik weet niet hoe dat komt. je hebt wel de massa’s verbonden, en niet per ongeluk 2 andere punten? dan zou het namelijk kunnen dat je die schuifweerstand van de draaiknop meteen doorverbindt (omzeilt).
jebbers schreef:Ben inmiddels zover dat de blower niet kapot is, direct op de accu werkt hij wel. Meet ik echter de spanning die doorerop staat als de knop vol open staat (met een gevoeligheid van 20) dan staat er maar 0,4. Er komt dus wel iets door maar niet voldoende lijkt me zo. Is het dan die printplaat die kapot is?
Nee, dat kan nog steeds de regelmodule zijn in het blowerhuis (in de paravanbak, daar waar de stekker a/d motor uiteindelijk heengaat).
Ich bin ein Breaker
Paul Cornelisse schreef:De print met draaiknoppen? Die gaat echt zelden of nooit kapot.
Bij mij toch echt al 2x gebeurd.
Wat doe je er dan ook mee… het zijn draaiknoppen, geen drukknoppen
Ich bin ein Breaker
karel schreef:jebbers schreef:Ben inmiddels zover dat de blower niet kapot is, direct op de accu werkt hij wel. Meet ik echter de spanning die doorerop staat als de knop vol open staat (met een gevoeligheid van 20) dan staat er maar 0,4. Er komt dus wel iets door maar niet voldoende lijkt me zo. Is het dan die printplaat die kapot is?
Nee, dat kan nog steeds de regelmodule zijn in het blowerhuis (in de paravanbak, daar waar de stekker a/d motor uiteindelijk heengaat).
Dat wordt waarschijnlijker want met de multimeter lijkt er weinig mis te zijn met de circuitjes op het paneeltje. Alleen het tweede kanaal van links doet helemaal niks. Als met het doorverbinden via de massa van de lampjes hij wel werkt kan die regelmodule alsnog kapot zijn?
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Wat doe je er dan ook mee… het zijn draaiknoppen, geen drukknoppen
Ja Karel, maar bij mij nu wel hoor
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc