Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006
- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Uitgevoerd en beschreven door Gijs (chevron)
Hoi forummers,
Na gisteren samen met Harm een originele airco compleet met kabelboom en carter etc. te hebben opgehaald ga ik die vanaf heden inbouwen, tevens ga ik een poging wagen om dat te verslaan op het forum compleet met foto’s en commentaar.
Als er mensen zijn die gedurende het inbouwen opmerkingen, vragen of tips hebben hoor ik dat natuurlijk graag.
Groeten Gijs (en ook wel van Harm )
Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006
- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Dag 1 van het "inbouwen"
Hoi allemaal daar ben ik weer met het verslag van dag 1.
Voor het gemak maar even de motorkap gedemonteerd, jawel het “slopen” is begonnen.
Het oude dashboard is erg beschadig (zie foto) en hier dus ook het nieuwe exemplaar en jawel de bediening van de airco, let op de schuifjes.
Zie hier het nieuwe carter met ophangpunten voor de aircopomp, ook de overige “hardware”
In deze lege paravan komt straks de dubbele kachelmotor die ik na enig gezaag en geknutsel in elkaar heb zitten, en als laatste ook de ruimte waar straks de condensor komt.
Nou dat was dag 1, de kabelboom is nog een beetje een puinhoop maar ook dat komt later wel goed.
Groeten Gijs
Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!
tjonge! da’s een project!!
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Wat een klus zeg…...had ik dat maar ooit gekund
Respect hoor !
kben blij dat tie er bij mij al in zit
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Allemachtig, wat een taak. Knap hoor!
Hoe/waar/waarmee gaan jullie hem laten vullen?
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006
- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Daar gaan we weer.
Hallo beste forummers,
Tja terwijl Harm lekker in Parijs zit ga ik gewoon door . Over dat vullen, voorlopig is het nog niet zo ver maar er zijn twee opties, we kunnen proberen om het systeem te laten vullen met het “oude” koelgas R12 dat zou dan ergens in Belgie moeten waarschijnlijk, maar we kunnen het ook laten vullen met een “tussengas” genaamd R416A. Dit is gas wat zich goed laat mengen met de compressorolie die gebruikt werd in R12 systemen. Het huidige meest gebuikte gas R134A is eigenlijk geen optie omdat je daarvoor zeker moet weten dat echt alle olie uit het systeem is en er blijft altijd wel een residu achter dat op den duur het koudemiddel aan zal tasten.
In beide gevallen moet je echter wel ALLE o-ringen die het systeem bevat vervangen anders kan het nieuwe koelmiddel toch die ringen aantasten en kan het systeem daarop gaan lekken.
Groeten Gijs
Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!
Zo, weer terug uit parijs
Ik vind ‘t nogal een spannende operatie allemaal, niet goed voor m’n zenuwen. Daarom ben ik er voor het grootste deel ook niet bij
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006
- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Zo het carter is er onder uit.
Hoi beste mensen,
Harm welkom terug, en ja hoor er is weer een update, vandaag wat ontroest aan de paravan en steuntjes gemaakt en jawel het carter er onder uit gehaald, hier komen de foto’s.
De paravanbak voor en na wat ontroestwerk.
De radiator(condensor)balk was ook een beetje aan het roesten dus die ook maar even aangepakt let ook op de dubbele vin en de zelfgemaakte steuntjes die daar komen te zitten voor de tweede koelvin.
En dan nog de carters die op de foto gebroederlijk naast elkaar liggen en om te weten hoe de compressor er straks op moet heb ik die ook alvast maar even proefgemonteerd.
Nog even showen met m’n nieuwe steun, een soort bakje waar de condensor in komt te staan dit omdat de oude steuntjes afgebroken waren.
Nou dat was het weer voor vandaag, dus nu oogjes dicht en snaveltjes toe.
Groeten Gijs
Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!
What the Hell. Dat is lastiger dan ik had gedacht ops:
Euhm, hier vraagt er trouwens iemand hoeveel je van dat R12 wil hebben.
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
CX-power schreef:Euhm, hier vraagt er trouwens iemand hoeveel je van dat R12 wil hebben.
He pssst….wil je zeggen dat je er nog aan kan komen?
knap werk
dacht er ook al wel eens aan maar is echt wel iets waar je thuis in moet zijn denk ik
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
He pssst….wil je zeggen dat je er nog aan kan komen?
Euhm ja, maar wel via een vriend.
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
Het is mogelijk van R12 naar R134-A te gaan. je moet eerst het oude koudemiddel eraf halen, dan de ventielen vervangen voor R134-A. Daarna heb je een speciale toevoeging die de minerale olie omzet naar synthetische olie in je compressor, zodat die geschikt is voor R134-A. het is duur spul, maar daarna kan je wel gewoon overal je airco laten bijvullen. Het enige wat je wel moet vervangen is je filterdroger.
Wij hebben dat zovaak al gedaan bij mijn oude baas. Airco specialist De Poel in Emmen.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006
- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Een rustige zondag
Hallo beste kijkbuiskinderen,
vandaag een rustig dagje, wel alles voorin passend gemaakt en proefgemonteerd, koelvinnen, condensor, luchtdeflector (verbrandingslucht) en dergelijke. Morgen maar eens even wat onderdelen bestellen zoals de carterpanpakking en multiriem en daarna de bedrading gaan uitzoeken.
Hier zie je de verschillende stappen van de voorpartij!
Zo dan nog de bedrading uitzoeken want zoals je hier kan zien is dat een puinhoop waar ik nog wel een beetje wanhopig van word maar als het goed is krijg ik nog schema’s wat alles toch wel een beetje vergemakkelijkt en als iemand nog tips heeft hoor ik het ook graag.
Dit is overigens maar een deel van de bedrading namelijk het deel van de koelvinnen en relais en dergelijke.
Als het goed is komt Harm straks even kijken en voor de rest van de dag zal ik waarschijnlijk niet veel meer ondernemen.
Groeten Gijs.
Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!
Re: Een rustige zondag
Leuk, zo’n airco monoloog!
Ik rij binnenkort wel eens langs met de GTI, kun je nog eens wat kijken hoe het daar zit. Je hebt op die aircopan wel de steunen voor de spanrol.
En wat betreft de bedrading heb ik Harm geinformeerd.
Veel succes ermee! Tot nu toe ziet het er grondig uit.