[quote data=”” author=“ZX-Enschede” date=“1252147597”]Ik heb ervaring met een Citroen kop met een Peugeot onderblok. Met name de distributie en ontsteking zijn niet uitwisselbaar! Je haalt je een hele berg sleutelellende op de hals.
BDY blok uit Citroen met drie maanden garantie, lopend gedemonteerd met bekende KM stand op de sloop in Albergen 150 euro. Meerdere op voorraad kun je zo uit de stelling meenemen.
Bij mij transplantatie gedaan en starten lopen.
Peugeot blok: NIET DOEN!!!
is echt onzin. 306 is exact dezelfde auto als de zx.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Ik ken mensen die het daar niet mee eens zijn.
1.6 BDY ZX heeft electronische ontsteking
1.6 BDY 405 heeft bobine ontsteking dus ook ander vliegwiel e.d.
306 ken ik niet maar volgens mij moet er dan nog flink gesloopt en verbouwd worden aan alles wat er aan dat blok hangt wat specifiek voor Peugeot is.
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
een 306 heeft een TU als 1,6 en een zx een XU.
daarom zal dat niet passen…
kep vanmiddag het nieuwe blok gezien, komt uit een automaat van 94 en heeft 108000 gedraaid, kan nog even mee.
nu nog erin bouwen…..
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Waar heb je het blok vandaan en wat heb je ervoor betaald?
Transplantatie is overigens goed te doen. Hou er wel rekening mee dat je dingen tegenkomt.
Bij mij onder andere:
Boutjes uitlaatspruitstuk
Motorsteun links en onder gescheurd
thermostaathuis
en nog wat klein grut wat ik op de sloop heb kunnen halen.
Voor het takelen hadden we assistentie van een minidigger. Kale blok eruit en erin in totaal misschien een goed half uur toen hing-ie in de motorsteun links en rechts. Het is handig om de onderste motorsteun pas op het allerlaatst te doen voordat je de steekassen gaat plaatsen. Dan hou je de ruimte om alles weer terug eraan te sleutelen en geeft het blok nog een beetje mee als je ruimte nodig hebt.
(Ik lijk wel een echte monteur…. we leren snel)
Succes!
Jos van der Voort
Ik heb het topic even afgesplitst, is wel zo makkelijk
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Citroen en peugeot komt uit dezelfde fabriek. Als je dezelfde motorcodes hebt mag je er toch zeker wel van uit gaan dat het allemaal hetzelfde is.
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
oke haha ik maar zoeken
weet niet waar rick het blok vandaan heeft laten komen, hij heeft wel 3 maanden garantie gekregen
inbouwen zal niet zon probleem worden, hebben al vaker motoren vervangen.
Distributie en koppeling worden gelijk meegedaan.
Je komt bij zon klus altijd wat tegen en meestal achteraf ook nog.
bedankt voor de tips
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
WYD schreef:Citroen en peugeot komt uit dezelfde fabriek. Als je dezelfde motorcodes hebt mag je er toch zeker wel van uit gaan dat het allemaal hetzelfde is.
schijnt toch wat verschil in te zitten
zal per model verschillend zijn qua plaatsing computer etc :
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Ja, maar dat is geen verschil kwa motor maar per auto… zal ogewtwijfeld gewoon dezelfde eprom aan hangen…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
WYD schreef:Citroen en peugeot komt uit dezelfde fabriek. Als je dezelfde motorcodes hebt mag je er toch zeker wel van uit gaan dat het allemaal hetzelfde is.
Dat heeft ons 8 weken k.tten gekost. De afstelgegevens voor de distributie voor een Peu BDY blok zijn ook anders. Op mijn autodata CD hebben we dat nog eens nagezocht.
Ondanks dat onder en bovenblok mechanisch op elkaar passen als een handschoen zijn er dus toch verschillen. Het blok was met geen mogelijkheid op tijd te krijgen. De distributie is er zo vaak af geweest dat mijn zoon de riem kan vervangen met een oog dicht en een hand op de rug.
Wij werden er ziek van en hebben uiteindelijk een transplantatie met een blok van de sloop gedaan.
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
ZX-Enschede schreef:Ik ken mensen die het daar niet mee eens zijn.
1.6 BDY ZX heeft electronische ontsteking
1.6 BDY 405 heeft bobine ontsteking dus ook ander vliegwiel e.d.306 ken ik niet maar volgens mij moet er dan nog flink gesloopt en verbouwd worden aan alles wat er aan dat blok hangt wat specifiek voor Peugeot is.
Sorry, BDY is een citroen designatie. Als je kijkt naar de designatie die klopt voor beide merken moet je een XUxxx hebben. BDY bestaat volgens mij niet in Peugeot land.
Elektronische ontsteking is standaard bij elke BX of 309/405. Contactpunten zijn echt iets van de seventies. En een bobine heeft echt elke Otto motor.
Een ander vliegwiel klopt in geval van een motormanagementsysteem t.o.v. een carburateurmotor.
Als de XU van een Peugeot niet past kan dat alleen maar komen door een verkeerd motormanagementsysteem. De rest zoals opbouw van het blok horen identiek te zijn. Tenzij Peugeot een andere krukas toepaste om een specifiek vliegwiel te monteren dan gaat het idd nooit werken wat het BDP betreft maar de distributie is voor alle 8V benzine XU’s qua principe gelijk al heb je twee verschillende lengtes riem en twee verschillende spanners.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
michel-16v schreef:een 306 heeft een TU als 1,6 en een zx een XU.
daarom zal dat niet passen…
Is niet helemaal waar, de latere modellen 306, welke verwant zijn aan de Xsara ipv de ZX hebben een 1.6 TU.
Dat van het andere vliegwiel is in elk geval waar. Wij hadden het vliegwiel overgezet van het oude Citroën onderblok omdat het Peugeot onderblok geen vliegwiel had en natuurlijk vanwege de ontsteking.
Dat vliegwiel kan overigens maar op één manier op de krukas, net als de poelies aan de andere kant. Wij hebben de distributie, timing en BDP met elkaar geprobeerd te rijmen met de bak en koppeling en dergelijk eraf. Dus met kaal blok en alles zichtbaar. Wij konden maar één conclusie trekken dat er dus een andere krukas in moet zitten waarbij de distributie t.o.v. Citroën blok een aantal graden verdraaid is.
Het smerige is dat alles gewoon mechanisch past. Bij deze operatie was iemand aanwezig die al jaren voor de Wegenwacht werkt. Geen onervaren sleutelaar dus.
Peugeot kent de XU5M3/Z (BDY) als motortype voor een 405 1.6.
Citroën kent de BDY (XU5M3/L) als motortype voor de ZX 1.6.
(Bron Autodata)
Wij vermoeden dus dat de blokken mechanisch identiek zijn en dat het enige verschil hem zit in de Z en de L in het XU motortype. En dat kan nét de andere krukas zijn.
Overigens heeft het 1.6 BDY blok van een Peugeot 405 (1992) géén electronische onsteking maar een Valeo/Bosch bobine type BAE 04. Dat heeft ons met grote waarschijnlijkheid parten gespeeld.
Mijn advies blijft dus om voorzichtig te zijn om Peugeot en Citroen blokken en onderdelen daarvan door elkaar te gebruiken. Dat is nog afgezien van het feit dat ook bij complete blokken er toch nog behoorlijk wat omgesleuteld moet worden en van het ene blok naar het andere overgezet.
Als je dan rekent dat wij 150 euro betaalden voor een blok van de sloop met drie maanden garantie en een bekende KM stand, dan hadden we ons beter al die ellende kunnen besparen én een paar honderd euro aan nagelnieuwe onderdelen die nu bij mij in de schuur liggen.
Jos van der Voort
ZX1.4i schreef:michel-16v schreef:een 306 heeft een TU als 1,6 en een zx een XU.
daarom zal dat niet passen…Is niet helemaal waar, de latere modellen 306, welke verwant zijn aan de Xsara ipv de ZX hebben een 1.6 TU.
De 306 heeft vanaf zijn introductie de TU 1.6, michel-16v heeft gelijk.
Je heb gelijk, ik ben in de war met een 205, waar een XU in zit.
De 205 had pas vanaf 1994 ofzo de 1.6 TU motor. Dit is dezelfde als degene die in de Saxo is gebruikt.
Deze uitvoering kom je ook bijna niet tegen en zijn vrij zeldzaam.