2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
olie verversen , als deze warm of koud is ?
Gepost: 10 september 2006 04:54 PM
  [ # 16 ]
Ijs schreef:

Staat er ook niet ergens in de haynes het verschil tussen MIN en MAX, is meen ik toch 0,5 tot 1 liter ?

BX 1.5liter als ik me niet vergis

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-03-2004

- BX 16V
Gepost: 11 september 2006 09:55 PM
  [ # 17 ]

bij te veel olie zal je in je carter een gigantische druk opbouwen en zullen de krukas kerringen eruit springen als eerste.

Bij renault komt het regelmatig voor dat de turbo inwendig olie gaat lekken waardoor de olie naar de intercooler geperst word. als deze dan een bepaald niveau heeft bereikt zal het ook naar de motor aangezogen worden en zal deze op hol slaan. al enkele gevallen zijn daar van bekend.

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 11 september 2006 11:58 PM
  [ # 18 ]
Citroenbx schreef:
Ijs schreef:

Staat er ook niet ergens in de haynes het verschil tussen MIN en MAX, is meen ik toch 0,5 tot 1 liter ?

BX 1.5liter als ik me niet vergis

Zoiets zal het zijn, want als hij op minimaal staat en je gooit een liter erin, dan staat hij op ong. 75% (wat in mijn ogen het beste niveau is).

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 12 september 2006 12:02 AM
  [ # 19 ]
WYD schreef:
Citroenbx schreef:
Ijs schreef:

Staat er ook niet ergens in de haynes het verschil tussen MIN en MAX, is meen ik toch 0,5 tot 1 liter ?

BX 1.5liter als ik me niet vergis

Zoiets zal het zijn, want als hij op minimaal staat en je gooit een liter erin, dan staat hij op ong. 75% (wat in mijn ogen het beste niveau is).

hoeveel zit er in het hele blok dan? Rolling Eyes

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 12 september 2006 12:07 AM
  [ # 20 ]

BX 1.4 4,5 of 5,0 liter (afhankelijk van model)
BX 1.6 en 1.9: 5,0 liter
BX Gti 16V: 5,3 liter

Profiel  
 
Gepost: 12 september 2006 02:02 AM
  [ # 21 ]

TU blokkie is 3liter

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 12 september 2006 02:55 AM
  [ # 22 ]

De 4,5 is voor de 150A geloof ik en de 5,0 voor de 150C, dan blijven er nog wel wat Tuutjes over ja Razz

Profiel  
 
harry
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 444
Geregistreerd: 21-11-2003

Gepost: 12 september 2006 02:31 PM
  [ # 23 ]

ik heb gisteren mij olie ververst, ik had een beetje last van tikkende kleppen bij de koude start, dus ik had eerst hydraulische kleppenstotersreiniger van wynn’s bij de oude olie gegooid, even een paar rondjes gereden, en toen de olie ververst , ik weet niet of het goed is ,maar heb tot nu toe geen last van tikkende kleppen bij de koude start Rolling Eyes

C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......

Profiel  
 
vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-03-2004

- BX 16V
Gepost: 12 september 2006 09:43 PM
  [ # 24 ]
harry schreef:

ik heb gisteren mij olie ververst, ik had een beetje last van tikkende kleppen bij de koude start, dus ik had eerst hydraulische kleppenstotersreiniger van wynn’s bij de oude olie gegooid, even een paar rondjes gereden, en toen de olie ververst , ik weet niet of het goed is ,maar heb tot nu toe geen last van tikkende kleppen bij de koude start Rolling Eyes

Sommige motoren hebben last van tikkende hydraulische klepstoters bij koude start als er verkeerde olie inzit.
Bv bij opel als je daar 15W40 ingooit lijkt het een typmachine als ie koud is.
kijk dus even goed na welke olie erin hoort en mochten ze het blijven doen, leg de klepstoters een nacht in de goeie olie, helemaal onder gedompeld. zodat ze weer helemaal gevuld worden.

Wink

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 12 september 2006 09:47 PM
  [ # 25 ]

Doe wat ATF olie onder het kleppendeksel, dan zal het een stuk beter gaan!

Profiel  
 
harry
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 444
Geregistreerd: 21-11-2003

Gepost: 13 september 2006 01:19 AM
  [ # 26 ]

zit de goede olie 10w40, kijk het nu even aan het is altijd de 1e 2 minuten dat je ze hoort, tot nu toe gaat het goed

C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 26 september 2006 01:44 AM
  [ # 27 ]

Ooit een keer een Mercedes kapot zien lopen. Zat iets van 7 of 8 liter teveel in. (verkeerde pijlstok gebruikt).  Die zoog dus olie vanuit het carter rechtstreeks de eerste cylinder in. Ratelen en roken, en een stuk blok. Had er niet teveel olie in gezeten, dan had die motor nog zeker een ton gelopen. (had er al 6 ton opzitten). Toen heb ik er een ander blok ingelepeld. (dat van die oliepijlstok was niet mijn fout overgins).

Een half litertje is niet zo’n ramp. Maar 2 liter zou ik eruit halen.

Test

Profiel  
 
Piet Visser
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 407
Geregistreerd: 01-11-2006

- C5 Charactére
Gepost: 08 december 2006 01:26 PM
  [ # 28 ]

Trek de olie eruit zo kort mogelijk na het uitzetten van een warme motor. Tijdens het draaien word veel van de smurrie onderin het carter meegenomen in de olie. als je gaat verversen zonder dat ie gedraait heeft is die smurrie al neergslagen onderin het carter. Denk aan het drinken van een cup a soepie, als je voor de laatste twee slokken niet roert blijft alles achter onderin je beker. Wink

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook