





















Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Dag beste mede-forummers. Ik ben nieuw hier, maar bx-en zijn mij niet nieuw. Ik kocht mijn eerste bx in 1999, en heb er sindsdien al een paar gehad. In het begin kocht ik ze voor weinig en reed ermee tot de kosten te hoog werden slecht, ik weet het. Nu wil ik toch graag een exemplaar wat lekker rijdt en goed onderhouden is om er een paar jaar in door te rijden, met het benodigde onderhoud.
Nu het verhaal: ik heb onlangs de BX TZD turbo break van OscarTZDturbo gekocht. Hij heeft hem hier ook onlangs aangeboden. Hij rijdt erg lekker, maar het vermogen in hogere versnellingen valt me erg tegen. In de eerste, tweede en derde versnelling voel ik de turbo zijn werk doen, maar in de vierde en vijfde versnelling voel ik niet zoveel vermogen.
Ik heb er op het forum al een en ander over gelezen. Er kan een slang van of naar de intercooler lek zijn. Ik heb gekeken en gevoeld maar niets kunnen vinden. Er zou ook nog iets mis kunnen zijn met de turbo of de waste gate actuator zou versteld kunnen worden. Ik heb weinig tot geen verstand van turbo’s, heb wel een beetje algemene kennis van dieseltechniek maar niet genoeg. Ook heb ik geen brug, en volgens mij kan je de turbo niet bereiken van bovenaf.
Mijn vraag: is er iemand die er verstand van heeft, en de middelen heeft om mij te helpen met dit probleem? Ik heb ook geen turbodrukmeter terwijl ik denk dat dat het eerste is wat gecontroleerd moet worden….
Help!!
Eveneens ben ik tevens ook.
Ik heb ook geen apparatuur om dat te meten….maar heb wel vanaf 1991 elf BX diesels gehad waaronder 6 TZ(R)D-turbo’s…heb er tonnen aan km’s mee gereden, dus weet (voel) wel of er iets niet pluis is met je BX.
Dus zou ik zeggen…..kom eens een keer langs in Haarlem en laat mij er eens mee rijden, zoals ik dat ook gedaan heb met de BX (TRD-turbo) van je streekgenoot BX-Bressers (Huizen)...dan kan ik je snel genoeg vertellen OF er wel iets aan de hand is qua trekvermogen.
Want als hij in de andere versnellingen WEL goed doortrekt en je de turbo goed voelt inkomen, dan moet ie dat natuurlijk in de 4e en 5e ook doen.
Je schreef dat je al meer BX’en hebt gehad, maar is dit je eerste TZD-turbo ?
Bram schreef:Ik heb ook geen apparatuur om dat te meten….maar heb wel vanaf 1991 11 BX diesels gehad waaronder 6 TZ(R)D-turbo’s…heb er tonnen aan km’s mee gereden, dus weet wel of er iets niet pluis is met je BX.
Dus zou ik zeggen…..kom eens een keer langs en laat mij er eens mee rijden, zoals ik dat ook gedaan heb met de BX (TRD-turbo) van je streekgenoot BX-Bressers (Huizen)...dan kan ik je snel genoeg vertellen OF er wel iets aan de hand is qua trekvermogen.
![]()
Want als hij in de andere versnellingen WEL goed doortrekt en je de turbo goed voelt inkomen, dan moet ie dat natuurlijk in de 4e en 5e ook doen.
In de eerste 3 versnellingen hoeft ie nog niet zo verschrikkelijk hard te sleuren. Bij mij gaat de turbodruk pas bij echt stevig accelereren in de 3 naar het maximum. ALs de turbodruk de helft lager zou zijn, zou ik het in de 3 nog niet echt merken.
Wat je wel al eens kan doen, is zorgen dat elle slangklemmen van de luchtbuizen goed vastzitten en met name van de slang tussen intercooler en brandstofpomp.
Mocht je turbodruk willen gaan meten, zorg voor een meter die je in de wagen kan aflezen. Onbelast turbodruk meten is volstrekt zinloos. Dan geeft ie met een beetje geluk hooguit 0.2 bar aan. Ik heb zelf een turbodrukmete van autostyle in gebouwd. Niet moeders mooiste maar het is wel functioneel.
mpostma schreef:Bram schreef:Ik heb ook geen apparatuur om dat te meten….maar heb wel vanaf 1991 11 BX diesels gehad waaronder 6 TZ(R)D-turbo’s…heb er tonnen aan km’s mee gereden, dus weet wel of er iets niet pluis is met je BX.
Dus zou ik zeggen…..kom eens een keer langs en laat mij er eens mee rijden, zoals ik dat ook gedaan heb met de BX (TRD-turbo) van je streekgenoot BX-Bressers (Huizen)...dan kan ik je snel genoeg vertellen OF er wel iets aan de hand is qua trekvermogen.
![]()
Want als hij in de andere versnellingen WEL goed doortrekt en je de turbo goed voelt inkomen, dan moet ie dat natuurlijk in de 4e en 5e ook doen.
In de eerste 3 versnellingen hoeft ie nog niet zo verschrikkelijk hard te sleuren. Bij mij gaat de turbodruk pas bij echt stevig accelereren in de 3 naar het maximum. ALs de turbodruk de helft lager zou zijn, zou ik het in de 3 nog niet echt merken.
Wat je wel al eens kan doen, is zorgen dat elle slangklemmen van de luchtbuizen goed vastzitten en met name van de slang tussen intercooler en brandstofpomp.
Mocht je turbodruk willen gaan meten, zorg voor een meter die je in de wagen kan aflezen. Onbelast turbodruk meten is volstrekt zinloos. Dan geeft ie met een beetje geluk hooguit 0.2 bar aan. Ik heb zelf een turbodrukmete van autostyle in gebouwd. Niet moeders mooiste maar het is wel functioneel.
Waar je denk ik moet beginnen is bij het leren kennen van het turbo-werkgebied.
Zit je beneden een bepaald toerental (dat verschilt per versie; zo rond de 1800 toeren begint de mijne behoorlijk te woeden, sommige versies pakken pas bij 2500 toeren op) dan doet de turbo namelijk helemaal niets voor je. En hoe hoger de versnelling, hoe minder het “schok-effect” zal optreden.
Heb je het verkeerde toerental en valt de turbo “stil” dan heb je geen turbodruk meer, en dus ook geen “hulpje” meer in het vooronder. Misschien is dat iets waar je aan moet wennen; het rijdt echt wel een beetje anders dan een normale diesel al went het gauw genoeg. Als je toerenteller het maar doet, anders went het nooit.
Ich bin ein Breaker
Tsja….de vraag is natuurlijk WELKE van de BX turbodiesels die ik heb gehad nu het ware trekvermogen hadden.
Ik neem maar die TRD turbo (mijn eerste dus) als voorbeeld : die kreeg vanaf 2400 rpm de duw in de rug….en bleef ook doortrekken tot zo’n 4000 rpm…..daarna was het over.
Ook de blauwe met airco en cruisecontrol (was voordat ik op het forum kwam) had een z.g. *late* turbo….overigens heb ik nog nooit een vroege turbo gehad met de BX, ze begonnen altijd pas NA de (ong.) 22 a 2300 rpm in te komen, die Turbo’s.
Zelfs mijn huidige Fiat punto turbodiesel begint laat en heeft met zijn 980 kg gewicht en GEEN intercooler (72 pk) naar ik schat pas boven de 2000 rpm erin te komen.
(ik mis die toerenteller wel overigens in deze Fiat) ops:
De BX tzd-turbo waar Renz nu mee rijdt begint wel iets vroeger met inkomen maar heeft lang niet die power als de vorige BX’en.
Zoals ik hier op het forum de laatste paar jaar heb gelezen, heeft dat ook te maken met welk type brandstofpomp (Bosch of Lucas) en type Turbo….alhoewel ik de indruk heb dat het meestal Garret’s zijn.
Maar mijn conclusie is, dat als je in de eerste 3 versnellingen wel de turbo goed voelt inkomen….je je dan geen zorgen hoeft te maken…uiteraard voel je die acceleratie meer bij pakweg 40 km p.u dan bij 100 en je dan het gas intrapt (meer weerstand e.d.).
Bram schreef:Tsja….de vraag is natuurlijk WELKE van de BX turbodiesels die ik heb gehad nu het ware trekvermogen hadden.
![]()
Idd, schuilt hierin wel de kern van het probleem. Heeft TS de juiste referentie?
Ik hoorde bij de APK de monteur nog zeggen: “mijn broer heeft nog zo’n BX 19 TZD gehad: nou, die trok goed met die turbo”... Terwijl een vriend van mij die een 205 1.9 GTI gewend was, een 405 19 TD al een sloom hok vond.
Latere turbodiesels zijn ook niet hetzelfde als de vroegere. Ze ontwikkelen hun trekkracht geleidelijker, maar zuipen ook meer. Die oude (waar van mijn vorige blok er ook een was) had een enorm turbogat, maar ging echt goed van kiet tussen de 2500 en 4000 toeren. Met normaal rijden was ie ook best zuinig, terwijl dat met latere turbodiesels weer aardig tegen kan vallen.
Trouwens, het is volgens mij al 2 jaar geleden dat ik voor het laatst in een originele BX Turbo D heb gereden
mpostma schreef:Latere turbodiesels zijn ook niet hetzelfde als de vroegere. Ze ontwikkelen hun trekkracht geleidelijker, maar zuipen ook meer.
Die oude (waar van mijn vorige blok er ook een was) had een enorm turbogat, maar ging echt goed van kiet tussen de 2500 en 4000 toeren.
Met normaal rijden was ie ook best zuinig, terwijl dat met latere turbodiesels weer aardig tegen kan vallen.
Klopt als een bus ja.
Alhoewel ik in de TRD-turbo van BX-bressers heb gereden en die had/heeft niet zo die duw in de rug als mijn enigste TRD-turbo.
Trouwens, het is volgens mij al 2 jaar geleden dat ik voor het laatst in een originele BX Turbo D heb gereden
Was dat niet in die van mij ?
Bram schreef:
Trouwens, het is volgens mij al 2 jaar geleden dat ik voor het laatst in een originele BX Turbo D heb gereden
Was dat niet in die van mij ?
Ik heb wel eens in je Saxo geredenn, maar niet in 1 van je ex BX turbodiesels. De turbodiesel waar ik voor het laatst mee heb gereden was de break van Roel Tiemersma.



























Totaal aantal Berichten: 8165
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Ik heb in mijn Xantia een volgens mij redelijk vergelijkbare 1.9 TD liggen. Mijn ervaring is dat bij flink acceleren in 1-2-3 je echt een duw voelt (bij circa 3000 toeren goed te voelen). In 4 en 5 voel je daar niet veel meer van maar wordt bij vol gasgeven wel heel gestadig doorgeaccelereerd en voor je het weet zit je dan al ruim boven de 120km/h. Omdat de Xantia zo stil is heb je daar niet snel erg in overigens.
Overigens heeft de motor van mijn Xantia het niet zwaar gezien mijn rijstijl, maar dat terzijde.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!





















Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Bram schreef:Zoals ik hier op het forum de laatste paar jaar heb gelezen, heeft dat ook te maken met welk type brandstofpomp (Bosch of Lucas) en type Turbo….alhoewel ik de indruk heb dat het meestal Garret’s zijn.
CAV rotodiesel rijd soepeler dan Bosch heb ik al vernomen (draait ook mooier).
Zowel garret als KKK zijn geleverd, daar zal het verschil inzitten.
Zoals al vermeld heeft ie in zen 3 en 4 meer tijd nodig om op een bepaalde snelheid te komen, mede door langere versnellingen en hogere luchtweerstand, wil dus niet zeggen dat er iets mis is met je auto (kan uiteraard wel)...
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.






















Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Allereerst sorry dat mijn reactie zo lang op zich heeft laten wachten, ben vrij druk geweest met werk en huishouden
Dank voor de talrijke reacties!
Dit is nu mijn 6e bx. Heb achtereenvolgens een 14re, een 16tri break, en 19tzi, een 14 cannes, een 19rd break gehad, en nu dus de tzd turbo break. Dit is mijn eerste turbodiesel. Als ik het vergelijk met mijn vorige ‘gewone’ diesel, merk ik bij lagere versnellingen een duidelijk verschil. Ik voel de turbo zijn werk doen vanaf 2500-3000 toeren en hij blijft trekken tot ongeveer 4250 toeren. Echter als ik op de snelweg bij zo’n 120 km/u in de 5e versnelling het gas vol intrap merk ik niet zoveel verschil met mijn vorige ongeblazen diesel. Ik heb in die vorige auto 3,5 jaar gereden dus dat lijkt me wel een aardige referentie
Het turbogat daar ben ik al redelijk aan gewend, onder de 2000 toeren trok mijn vorige auto echt vele stukken beter. Vanaf 2000 toeren voel je al wat, bij 3000 toeren is dat makke lammetje in het vooronder veranderd in een stier . Aangezien de trekkracht erg geleidelijk wordt opgebouwd denk ik dat, zoals Marten opmerkt, ik een van de latere turbodiesels heb.
Ik had juist verwacht op de snelweg verschil te kunnen merken. Ik maak me geen illusies, maar wat extra inhaalpower lag in mijn lijn der verwachtingen.
Ik heb de intercooler er af gehaald, de rubberen ring tussen het spruitstuk en de intercooler gecontroleerd, de slangen die naar de intercooler gaan eraf gehaald en gecontroleerd (zoveel als mogelijk is als de auto op de grond staat), de slang tussen de intercooler en brandstofpomp gecheckt en alle slangklemmen waar ik bij kon goed nagetrokken. Ben niet echt ongeregeldheden tegengekomen.
Bram: Ik zou graag een keertje langskomen in Haarlem om te weten te komen of er iets mis is met mijn auto. Moeten we even kijken wanneer we beiden tijd hebben. Als er niets met mijn auto mis is zou dit echt een opluchting zijn, echter hoop ik wel dat er in dat geval een paar pk’tjes extra uit het motortje te halen zijn zonder de boel te forceren of te verslijten. Maar hier is pas sprake van als er geen defecten worden geconstateerd.
Marten: Bestaan er trouwens geen turbodrukmeters die je alleen monteert om een diagnose te stellen? Of zijn ze alleen maar om echt in te bouwen?
Even heel iets anders: volgende week vrijdag naar Chyparse voor een hoop zweefplezier. Qua zweven mis ik mijn vorige bx wel een beetje namelijk ops:
Eveneens ben ik tevens ook.
knäckor schreef:
Even heel iets anders: volgende week vrijdag naar Chyparse voor een hoop zweefplezier. Qua zweven mis ik mijn vorige bx wel een beetje namelijk
ops:
Bedenk dan van te voren al wat voor configuratie je wilt; een turbodieselbreak heeft een heel specifieke bollen-mix die ook alleen maar daarop zit. Meer op snelheid afgesteld dan op comfort. Met zweefbollen stuiter je de weg af als je lekker doortrapt, dan komt die specifieke stugheid goed van pas.
Ich bin ein Breaker
knäckor schreef:...Echter als ik op de snelweg bij zo’n 120 km/u in de 5e versnelling het gas vol intrap merk ik niet zoveel verschil met mijn vorige ongeblazen diesel.
Ik heb in die vorige auto 3,5 jaar gereden dus dat lijkt me wel een aardige referentie
![]()
Het turbogat daar ben ik al redelijk aan gewend, onder de 2000 toeren trok mijn vorige auto echt vele stukken beter. Vanaf 2000 toeren voel je al wat, bij 3000 toeren is dat makke lammetje in het vooronder veranderd in een stier
.
Aangezien de trekkracht erg geleidelijk wordt opgebouwd denk ik dat, zoals Marten opmerkt, ik een van de latere turbodiesels heb.
Tsja…..mijn laatste TZD-turbo (93) is ook niet zo fel met optrekken als de oudere types…toch moet je duidelijk het verschil kunnen merken met een ongeblazen diesel….zeker met 120 km in 5 en dan volgas geven.
Ik heb zondagmiddag meestal weinig te doen, dus stuur me maar een PB
Overigens ga ik er niks aan sleutelen of zo hoor….ik kan je alleen zeggen na een proefrit of hij te traag is, of dat het wel meevalt.
WEL moet je zijn opgevallen dat je tzd-turbo bij 120 (en sneller uiteraard) een stuk minder toeren maakt dan een gewone TZD…scheelt zo’n 400 toeren.
Bram schreef:
WEL moet je zijn opgevallen dat je tzd-turbo bij 120 (en sneller uiteraard) een stuk minder toeren maakt dan een gewone TZD…scheelt zo’n 400 toeren.
Toch hoort een goede turbodiesel op de snelweg duidelijk vlotter te accelereren dan een ongeblazen diesel (ondanks dat ie duidelijk minder toeren maakt).
mpostma schreef:Bram schreef:
WEL moet je zijn opgevallen dat je tzd-turbo bij 120 (en sneller uiteraard) een stuk minder toeren maakt dan een gewone TZD…scheelt zo’n 400 toeren.
Toch hoort een goede turbodiesel op de snelweg duidelijk vlotter te accelereren dan een ongeblazen diesel (ondanks dat ie duidelijk minder toeren maakt).
Dat zei ik ook
Tsja…..mijn laatste TZD-turbo (93) is ook niet zo fel met optrekken als de oudere types…toch moet je duidelijk het verschil kunnen merken met een ongeblazen diesel….zeker met 120 km in 5 en dan volgas geven.
Bram schreef:
Dat zei ik ook
Dat weet ik.