Een atmosferische bx loopt max zo’n 160 dacht ik, in ieder geval zit je dan ruim in z’n gevaren zone. Met turbo haalt ie meen ik uit de folders van vroeger de 180?
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
david.tb schreef:Een atmosferische bx loopt max zo’n 160 dacht ik, in ieder geval zit je dan ruim in z’n gevaren zone. Met turbo haalt ie meen ik uit de folders van vroeger de 180?
Doet ie gewoon op diesel hoor, niet op folders van vroeger; wel zo praktisch
Die 160 is misschien waar voor breaks, dan is de koek wel aardig op ja; met een ongeblazen berline 19D heb ik de 180 op de teller wel eens zover overschreden dat het meer op 190 leek. En mijn turbod break trap je bij plm 185 gewoon de toerenbegrenzing in.
Doormijmerend over deze zelfde break; over de kat-discussie in het gezocht-topic:
knäckor schreef:Ook ben ik op zoek naar een goede voorpijp van een turbodiesel zonder katalysator
Als ik naar de RDW-gegevens van de 92er FG-NS-71 kijk zie ik:
BX TZD TURBO BREAK S
staan; kijk ik naar de 93er GT-ST-22 dan zie ik die S er niet achter staan. Is dat soms waar het geheim van de kat zichtbaar wordt?
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Als ik naar de RDW-gegevens van de 92er FG-NS-71 kijk zie ik:
BX TZD TURBO BREAK S
staan; kijk ik naar de 93er GT-ST-22 dan zie ik die S er niet achter staan. Is dat soms waar het geheim van de kat zichtbaar wordt?
Bij mijn ex 93’er TZD-turbo (die waar Renz nu in rijdt) staat duidelijk KAT in het kenteken….ik was al zo verbaasd dat ze die bij een BX af fabriek hadden ingebouwd.
karel schreef:
Als ik naar de RDW-gegevens van de 92er FG-NS-71 kijk zie ik:
BX TZD TURBO BREAK S
staan; kijk ik naar de 93er GT-ST-22 dan zie ik die S er niet achter staan. Is dat soms waar het geheim van de kat zichtbaar wordt?
Ik weet dat Harm hier op het forum met zijn TZD ook S op het kenteken heeft staan meen ik, of hij een kat heeft weet ik niet. Maar wel dat er een recirculatiesysteem op zit!






















Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Dank dat jullie allemaal zo met me meeleven en vooral meedenken. Dat vind ik echt leuk van dit forum: in mijn directe omgeving zijn er niet zoveel bx-liefhebbers maar hier kan ik echt mijn hart ophalen!
Ik was er ook erg verbaasd over dat er een kat onder deze bix zit. Ik vermoed ook dat mijn gemis aan vermogen aan deze kat te wijten is. Ben inmiddels wel helemaal gewend aan de motorkarakteristiek, maar toch zouden een paar pk’tjes extra niet verkeerd zijn
Voor wat betreft het verschil in toeren vergeleken met mijn vorige bix.. aan mijn vorige break zat een versnellingsbak van een ongeblazen berline dus volgens mij ligt het toerental bij dezelfde snelheid wel redelijk gelijk. Of zou dat dan nog steeds moeten schelen?
Wat denken jullie, zou het veel schelen als die kat eruit gaat? Ik bedoel bij een ongeblazen motor scheelt het al, zou het extra schelen als het een turbo betreft? En aangezien ze met diesel geen viergasmeting doen maar een roetmeting zou het voor de apk ook niet uitmaken dat er geen kat onder zit, of houdt de kat ook roet tegen?
Btw, nog iemand een voorpijp in de aanbieding en behoefte aan 2 perfecte voorbollen?
Zal binnenkort een paar foto’s posten. Jullie kennen de auto al, maar een bumperlip en mistlampen maken echt een wereld van verschil!
Groet Ricolt
Eveneens ben ik tevens ook.
knäckor schreef:Wat denken jullie, zou het veel schelen als die kat eruit gaat? Ik bedoel bij een ongeblazen motor scheelt het al, zou het extra schelen als het een turbo betreft? En aangezien ze met diesel geen viergasmeting doen maar een roetmeting zou het voor de apk ook niet uitmaken dat er geen kat onder zit, of houdt de kat ook roet tegen?
Bij mijn laatste midden 93’er BX tzd-turbo (berline) zat af fabriek een KAT (staat ook in het kenteken *KAT*), die heb ik, voordat ik hem omruilde met mijn zoon (die er nog tot november mee rondtoert), eruit laten halen, maar het was niet echt een enorme verbetering.
Ik liet hem er ook uithalen vanwege de uitlaatgasstank, die ik steeds rook….daar bleek het echter niet aan te liggen.
Je merkte dus iets verbetering, maar verwacht er geen wonderen van.
Hij hoeft er overigens niet onder te zitten voor de APK, omdat het voor dat bouwjaar nog niet verplicht was.
knäckor schreef:Dank dat jullie allemaal zo met me meeleven
en vooral meedenken. Dat vind ik echt leuk van dit forum: in mijn directe omgeving zijn er niet zoveel bx-liefhebbers maar hier kan ik echt mijn hart ophalen!
Ik was er ook erg verbaasd over dat er een kat onder deze bix zit. Ik vermoed ook dat mijn gemis aan vermogen aan deze kat te wijten is. Ben inmiddels wel helemaal gewend aan de motorkarakteristiek, maar toch zouden een paar pk’tjes extra niet verkeerd zijn
![]()
Voor wat betreft het verschil in toeren vergeleken met mijn vorige bix.. aan mijn vorige break zat een versnellingsbak van een ongeblazen berline dus volgens mij ligt het toerental bij dezelfde snelheid wel redelijk gelijk. Of zou dat dan nog steeds moeten schelen?
Jawel; de 19D berline draait toch nog wel wat hoger door in toeren dan de TZD TURBO; de 19D gaat door tot 5500 toeren en meer, bij de turbod is het echt helemaal over met 4500 toeren.
Wat denken jullie, zou het veel schelen als die kat eruit gaat? Ik bedoel bij een ongeblazen motor scheelt het al, zou het extra schelen als het een turbo betreft? En aangezien ze met diesel geen viergasmeting doen maar een roetmeting zou het voor de apk ook niet uitmaken dat er geen kat onder zit, of houdt de kat ook roet tegen?
Ik vermoed het wel; ik ben in zijn algemeenheid vóór het milieu, dus niet tegen kat’s die nog een zinvolle functie vervullen.
Zal binnenkort een paar foto’s posten. Jullie kennen de auto al, maar een bumperlip en mistlampen maken echt een wereld van verschil!
Ja inderdaad, dat staat wel erg hoerig…
Alléén mistlampen vind ik nog te pruimen, alléén bumperlip ook. De combi is echt niet om aan te zien.
Ich bin ein Breaker
Jawel; de 19D berline draait toch nog wel wat hoger door in toeren dan de TZD TURBO; de 19D gaat door tot 5500 toeren en meer
Lijkt me heeeeeeel erg stug. Vooral aangezien ik met een ‘93 TGD niet al te lang geleden bij 155 op de teller VET in het rood (<5000rpm) de boel na enkele minuten flink aan het stinken kreeg.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
david.tb schreef:Jawel; de 19D berline draait toch nog wel wat hoger door in toeren dan de TZD TURBO; de 19D gaat door tot 5500 toeren en meer
Lijkt me heeeeeeel erg stug. Vooral aangezien ik met een ‘93 TGD niet al te lang geleden bij 155 op de teller VET in het rood (<5000rpm) de boel na enkele minuten flink aan het stinken kreeg.
Nee hoor, die snelheidsmeterstand ben ik absoluut zeker van. Dit was een BX 19D Deauville service berline, en daar zit helemaal geen toerenteller in. Het toerental boeit me ook niet echt heel erg veel, als de motor warm is en zolang het gezond klinkt. Zo’n ding wil er gewoon best wel vandoor als je maar gas durft te geven.
Bij een break ligt die snelheid _veel_ lager omdat de eindoverbrenging daar dus anders is (krijgen we de discussie langer/korter weer - naja, je kunt er veel minder hard mee).
Ich bin ein Breaker
david.tb schreef:Jawel; de 19D berline draait toch nog wel wat hoger door in toeren dan de TZD TURBO; de 19D gaat door tot 5500 toeren en meer
Lijkt me heeeeeeel erg stug. Vooral aangezien ik met een ‘93 TGD niet al te lang geleden bij 155 op de teller VET in het rood (<5000rpm) de boel na enkele minuten flink aan het stinken kreeg.
Och, een onbeblazen diesel begrenst duidelijk later dan een turbodiesel. Daar hoort ie ook absoluut tegen te kunnen. Wat dat betreft is een diesel eenmaal warm gedraaid gewoon hufter proof
5500 toeren heb ik nooit uit de 19TZD kunnen ( willen…) persen. 5000 (gecombineerd met een tellerstand van 180 in 5e ) was de max.
Op zich regelt de brandstofpomp toch gewoon af bij dergelijke toerentallen? In de Vraagbaak 82-88 (ook niet altijd juist..) staat 5100 + 100 als max voor de XUD9.
rb schreef:5500 toeren heb ik nooit uit de 19TZD kunnen ( willen…) persen. 5000 (gecombineerd met een tellerstand van 180 in 5e
) was de max.
Op zich regelt de brandstofpomp toch gewoon af bij dergelijke toerentallen? In de Vraagbaak 82-88 (ook niet altijd juist..) staat 5100 + 100 als max voor de XUD9.
Je hebt natuurlijk een max toerental belast en onbelast dat afwijkt bij Bosch en Lucas pompen. Bij ongeblazen diesels heb ik nooit een roetmeting meegemaakt.
Bosch turbo: max 5160 toeren onbelast, max 4500 toeren belast.
Lucas turbo: max 4700 toeren onbelast, max 4300 toeren belast.
Je merkt dat ie ook al knijpt vlak voor hij gaat begrenzen.
Voor zover ik weet zit het max vermogen bij ongeblazen diesels zo rond de 4600 tpm. Het ligt voor de hand te veronderstellen dat ze niet ver boven dat toerental in de begrenzing lopen. Uiteraard is hier ook weer sprake van een max toerental onder belasting en onbelast.
mpostma schreef:
Voor zover ik weet zit het max vermogen bij ongeblazen diesels zo rond de 4600 tpm. Het ligt voor de hand te veronderstellen dat ze niet ver boven dat toerental in de begrenzing lopen. Uiteraard is hier ook weer sprake van een max toerental onder belasting en onbelast.
Tja logisch, hierboven is niet zoveel vermogen meer.
Graag weer een beetje ontopic
mpostma schreef:rb schreef:5500 toeren heb ik nooit uit de 19TZD kunnen ( willen…) persen. 5000 (gecombineerd met een tellerstand van 180 in 5e
) was de max.
Op zich regelt de brandstofpomp toch gewoon af bij dergelijke toerentallen? In de Vraagbaak 82-88 (ook niet altijd juist..) staat 5100 + 100 als max voor de XUD9.Je hebt natuurlijk een max toerental belast en onbelast dat afwijkt bij Bosch en Lucas pompen. Bij ongeblazen diesels heb ik nooit een roetmeting meegemaakt.
Ik dacht dat ik het maximum ergens rond de 5950 toeren zag staan.
Bosch turbo: max 5160 toeren onbelast, max 4500 toeren belast.
Lucas turbo: max 4700 toeren onbelast, max 4300 toeren belast.
Je merkt dat ie ook al knijpt vlak voor hij gaat begrenzen.
Voor zover ik weet zit het max vermogen bij ongeblazen diesels zo rond de 4600 tpm. Het ligt voor de hand te veronderstellen dat ze niet ver boven dat toerental in de begrenzing lopen. Uiteraard is hier ook weer sprake van een max toerental onder belasting en onbelast.
Er is hier wel een verschil tussen mijn ongeblazen (Bosch) en geblazen (Lucas) diesels.
Bij de turbod heb je echt heel erg het idee ineens in een bak zand te trappen, zo rond het max. toerental. De Bosch-ongeblazen dieselpomp grijpt een stuk minder agressief in, ik weet niet eens of daar wel een echt max aan zit.
Vraag aan TS is, wat is de maximum gehaalde snelheid, en ging dat nog in een enigins acceptabele tijd (gevoelsmatig), en klopt het toerental er wel bij, dwz haal je de 4500 belast wel op snelheid (in zijn 5 mag het wel even moeite kosten)?
Misschien ook een kwestie van lostrappen. VPower diesel brandt de motor aardig schoon heb ik gemerkt (en geroken - bah!); alleen kan niet iedere pomp daar even goed tegen.
Ich bin ein Breaker
Overigens, als TS zin heeft naar Den Bosch te komen en een slangetje kan meebrengen voor mijn turbodrukmeter, dan kunnen we wel testen of in elk geval de turbodruk goed lijkt. Voor dat doel kunnen we mijn turbodrukmeter wel even misbruiken. Dan moet het slangetje maar even langs een open raam.
Ik kan waarschijnlijk niet echt meer goed zeggen of ie wel of niet snel genoeg is. Ik ben enigszins te verwend met koppel om precies vast te kunnen stellen of het koppel dat je motor levert niet onder de maat is.
Iets wat nog niet ter sprake is gekomen. Wat is je verbruik eigenlijk? Kun je zien of hij duidelijk roet met volgas hoger in de toeren?