Totaal aantal Berichten: 257
Geregistreerd: 26-12-2005
- C4 (2004-heden) c4 1.6 coupe
- Jumper 2.2 hdi 150
Wie heeft er goede of slechte ervaringen na montage van de grotere
15 inch velgen met band van de multispace op zijn of haar berlingo commerce 2.0 hdi (grijskenteken), welke standaard beschikt over 14 inch velgen.
Ik ben op de hoogte van de laadindex maar gebruik mijn auto niet voor zware vrachten en zal bij eventuele montage mijn eigen setje bewaren voor de apk.
Ik ben vooral benieuwd naar de verhoudingen m.b.t het schakelen in de eerste, tweede en derde versnelling en de afwijking van de snelheidsmeter.
C’est le Nooord!!!
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik rijd al sinds nieuw op de 15” zoals deze op de multispace worden geleverd, probleemloos, je merkt eigenlijk geen verschil in optrekken. Wat je wel merkt is een wat rustiger, stabieler rijgedrag, minder toeren bij gelijke snelheid, dus meer rust in de auto. Het enige echte nadeel is de afwijking van de km-teller. Deze komt toch wel op een dikke 10%. Kwestie van even rekening mee houden. Wat de apk betreft is er geen probleem, de gebruikte 15” banden halen de gewichtsklasse van de speciale bedrijfswagenbanden in 14”, dus je kunt met goedkopere personenwagenbanden uit de voeten.
Totaal aantal Berichten: 257
Geregistreerd: 26-12-2005
- C4 (2004-heden) c4 1.6 coupe
- Jumper 2.2 hdi 150
rubber
Bedankt voor de reacties, ik ben van plan de 15 inch velgen en hogere banden tzt te gaan monteren.
Waar ik me momenteel een beetje aan erger is dat bij het terugschakelen naar de tweede versnelling voor een bocht de motor net te veel toeren maakt , de snelheid is dan weer net te laag voor zijn
derde versnelling om de bocht mooi te nemen.
Ik hoop dat door grotere wielen en een hogere band dit probleem opgelost is.
C’est le Nooord!!!
Hoi,
Wilde even zeggen dat mijn Berlingootje 14"winterbanden er onder had zitten toen ik hem kocht. Ik vond het weggedrag toen matig, erg zwabberig en ook wat onderstuur.
Ik heb nu nieuw lichtmetaal met 15” laten plaatsen en moet zeggen dat het stukken beter rijdt. Scherpe bochten zijn geen probleem met een wat hogere snelheid, want hij stuurt messcherp. Het ‘zwabberige’ is ook verdwenen. Van een toename in stoterigheid heb ik nog niets gemerkt, wel heeft hij meer grip. Overigens heb ik een 1.9 diesel en bochten in zijn drie gaan uitstekend (zonder misselijk wordende passagiers etc
Groet Wouter
Eindelijk een Berlingo!
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Re: rubber
Keezx schreef:roel en pe schreef:Bedankt voor de reacties, ik ben van plan de 15 inch velgen en hogere banden tzt te gaan monteren.
Waar ik me momenteel een beetje aan erger is dat bij het terugschakelen naar de tweede versnelling voor een bocht de motor net te veel toeren maakt , de snelheid is dan weer net te laag voor zijn
derde versnelling om de bocht mooi te nemen.
Ik hoop dat door grotere wielen en een hogere band dit probleem opgelost is.Nee, dat “probleem” wordt door die band 186/65/15 niet opgelost, het verschil is veel te klein
Een veel hogere band geeft een teller die minder aanwijst dan je rijdt en kans op een kapot spatbord….
Toch moet je soms ook het topic even goed lezen… Die hogere band waaravn sprake in combinatie met de 15” velgen is dezelfde als wordt toegepast op de groter gemotoriseerde versies van de Berlingo Multispace. Met andere woorden exact dezelfde auto, maar dan met leuke kleurtjes op de stoelen, een paar zitplaatsen extra en wat meer glas. Niet echt een reden om er van uit te gaan dat de spatborden gaan sneuvelen door deze banden he?
Overigens dat terugschakelprobleem is mij totaal onbekend, kan ook aan je manier van rijden liggen natuurlijk.
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Om vier uur achter de fietsenstalling?
Wat ik me afvraag is waar je het idee vandaan haalt dat het verschil in hoogte tussen de twee door citroen gebruikte bandenmaten zo marginaal is? Tussen een 175-70-14 en een 185-65-15 band zit toch wel wat verschil hoor. Heb indertijd het afrolverschil opgemeten en kwam toen ruwweg aan een 15% meer omtrek op de 15” band. Dat verschil zie je echt wel in de afwijking van je kilometerteller.
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Als jij theoretische berekeningen boven praktijkervaring stelt moet je dat zeker niet laten. Jij je zin, al kan ik me niet voorstellen dat zulks iets toevoegt aan de vraag van de topicstarter.
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 07-02-2006
- Berlingo I 1.6 HDi 75 Image
- Berlingo II 1.6 e-HDi 92 Millenium
- Berlingo III 1.2 PureTech 110 MAN6 S&S Feel
Keezx schreef:[...]
Dat “idee"komt van de tyrecalculator:http://www.miata.net/garage/tyrecalc.html
[...]
Even gekeken, en volgende boodschap gekregen:
Error 404: File Not Found
The article you tried to access does not exist on Miata.net. It may have moved, or it may just no longer exist.