Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 07-06-2006
- XM 2.1 TD Prestige
- ID/DS Dsuper
Dag DSers
een vraagje over startgedrag van m’n D. koud starten gaat meestal nogal moeilijk. uiteindelijk lukt het steeds, maar altijd pas na meerdere pogingen.
Nu start ze enkel als volgt: choke uit, sleutel in contact, omdraaien gasgeven en van neutraal naar eerste gaan, dan slaat ze meestal wel aan. Vaak gaat dit echter gepaard met een stotterende motor, serieus wat uitlaatgassen, zwarte smurrie uit de uitlaat.
Wat moet er gebeuren om de puit weer normaal te laten starten?
kleppen stellen?
nieuwe accu? (huidige van 2001)
iets anders?
eens aan het rijden is alles terug ok, het stotteren houdt op, de uitlaat wordt weer mooi.
Merci bien
KwaaaaaaaaaaaaaaK, de Puit is daar
Niet gezegd dat dit het is, maar ik wil het je ook niet onthouden: Ik las gisteren in een oude La bombe van een gast die een extra electronisch pompje op de brandstofleiding had gebouwd en voor het starten eerst ff dat pompje liet draaien zodat de peut niet op de startmotor uit het vat gehaald hoeft te worden, maar al bij het eindpunt aanwezig is als er gestart wordt. Een simpele oplossing was volgens hem om er een klein handpompje tussen te zetten. Dan moet je alleen wel elke ochtend onder de kap, voordat je vertrekt.
Animal triste post coitum
Op gas (LPG)?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Re: starten&stotteren
struiK schreef:van neutraal naar eerste gaan,
Wat bedoel je daarmee?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
klinkt als ontstekingsperikelen..mssn voorontstekin, die vuile smurrie wijst wel op slechte verbranding, niet?
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 07-06-2006
- XM 2.1 TD Prestige
- ID/DS Dsuper
Re: starten&stotteren
bogaard77 schreef:struiK schreef:van neutraal naar eerste gaan,
Wat bedoel je daarmee?
van neutraal naar eerste schakelen. Dan springt ze makkelijker aan.
KwaaaaaaaaaaaaaaK, de Puit is daar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 07-06-2006
- XM 2.1 TD Prestige
- ID/DS Dsuper
citrods schreef:Op gas (LPG)?
nope gewone benzine (98 voor de moment)
KwaaaaaaaaaaaaaaK, de Puit is daar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Re: starten&stotteren
struiK schreef:bogaard77 schreef:struiK schreef:van neutraal naar eerste gaan,
Wat bedoel je daarmee?
van neutraal naar eerste schakelen. Dan springt ze makkelijker aan.
nou dat hoor ik voor het eerst. Halfautomaat?
IK zou eens een onderhoudsbeurt doen. bougies, puntjes, condensator, kleppen stellen, enz..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
van neutraal naar eerste schakelen. Dan springt ze makkelijker aan.
Als het een halfautomaat is, druk je dan ook op de rem als je de eerste versnelling inschakelt? Het toerental zakt met de rem ingedrukt, dus dan krijg je een minder gasrijk mengsel lijkt me.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
benzine motor: koud: trek de choke helemaal uit en ga starten in zn vrij voet niet op de koppeling. Als ze aanslaat de choke meteen half terug drukken en met je voet het toerental op pijl houden. als ze omhoog is (half minuutje-minuutje) moet ze met de choke nog ietsje terug blijven lopen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 07-06-2006
- XM 2.1 TD Prestige
- ID/DS Dsuper
nee ‘t is geen halfautomaat
onderhoud wordt gepland voor volgende week bij DSman D’monde. Zo lang zal ik nog wel voortsukkelen. Ik ga bij de auto blijven om goed te zien wat er allemaal gebeurt bij een onderhoud.
ze verbruikt trouwens betrekkelijk veel 14à15 L (wel veel file+stadsverkeer).
Ik heb er op een maand 5000km mee gereden terwijl ze daarvoor in 15 jaar 150000 km had gereden. wrschnlk heeft dat er ook wat mee te maken.
KwaaaaaaaaaaaaaaK, de Puit is daar
en? is ze al terug ?
smurrie is gewoon verzuipen.
dat met naar 1e schakelen is biijgeloof.
kan er niks mee te maken hebben
je hebt kwalm dus teveel benzine.
Je hebt dus te veel benzine (zwarte smurrie),
misschien trap je tijdens het starten ook veelvuldig (vaak) op het gaspedaal (doet iedereen:s). elke keer dat je trapt spuit ie extra benzine in de motor. verzuipen heet het dan.
probeer dat eens te laten. geen shoke ook. misschien 1x keer rustig het gaspedaal intrappen en ingetrapt laten. (niet pompen dan krijg je die kwalm weer) dan starten.
.komma
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
koud start een ds op benzine meestal niet zonder choke..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
struiK schreef:
onderhoud wordt gepland voor volgende week bij DSman D’monde.
Dan komt het wel goed.
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
het is echt zo’n vraag waarop talloze antwoorden mogelijk zijn, dus inderdaad is onderhoud bij een specialist misschien het slimst…
Zeker is dat een bepaalde hoeveelheid benzine (mogelijk een te grote) matig verbrandt bij koude motor. Zowel de carb als de ontsteking staan dus ter discussie, en daarmee heb je ongeveer ook alle oorzaken van slecht starten wel gehad.
Als je zelf wil klussen, zou ik eens starten met nieuwe bougies, verdeelkap en evt. kabels. Grote kans dat je een betere vonk hebt, en daarmee de storing is opgelost.
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 07-06-2006
- XM 2.1 TD Prestige
- ID/DS Dsuper
Dirkman schreef:en? is ze al terug ?
smurrie is gewoon verzuipen.
dat met naar 1e schakelen is biijgeloof.
kan er niks mee te maken hebben
je hebt kwalm dus teveel benzine.Je hebt dus te veel benzine (zwarte smurrie),
misschien trap je tijdens het starten ook veelvuldig (vaak) op het gaspedaal (doet iedereen:s). elke keer dat je trapt spuit ie extra benzine in de motor. verzuipen heet het dan.probeer dat eens te laten. geen shoke ook. misschien 1x keer rustig het gaspedaal intrappen en ingetrapt laten. (niet pompen dan krijg je die kwalm weer) dan starten.
ik trapte idd ietswat teveel op de gaspedaal, mea culpa. Het blijft wel een feit dat ze niet gewoon maar start ‘s morgens. Meestal gebeurt er buiten het aanslaan van de radio niets als ik start, gewoon een klik. even wachten en opnieuw beginnen, zo verder gaan tot de startmotor geluid maakt, dan geef ik gas en is ze meestal wel vertrokken, af en toe valt ze dan weer stil => herhalen v/d procedure => zwarte dampen tot gevolg.
KwaaaaaaaaaaaaaaK, de Puit is daar