Hallo
Ik heb een kameraad, en die zou graag nieuwe velgen monteren op zijn C4.
Nu is hij aant twijfelen geraakt, hij zou graag 18” steken maar zou dit extra slijtage veroorzaken aan het onderstel tov bvb 17”?
Grtz
<=Proud Black C2 16V owner =>
slijtage gade toch niet direct hebben hé op die 1ne inch komt het nu niet aan
hij gaat wel iets minder hard trekken uiteraard
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ala je, zoals gebruikelijk, de velgmaat met de bandenmaat gaat compenseren, is er niets aan de hand.
Persoonlijk ga ik meer voor comfort dan uiterlijk, een auto is immers een gebruiksvoorwerp. Door grotere velgen te nemen, ben je verplicht om dunere banden te gebruiken. Hierdoor ontneem je al de goede veer-eigenschappen van de wagen. Maar dat is puur persoonlijk.
Stel nu dat hij erna de wagen nog mooi wilt leggen met een verlagingskit, veren of regelbare, zou de slijtage dan merkbaar erger worden?
<=Proud Black C2 16V owner =>
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Nasty Student schreef:Stel nu dat hij erna de wagen nog mooi wilt leggen met een verlagingskit, veren of regelbare, zou de slijtage dan merkbaar erger worden?
Wel aan zijn rug, maar de slijtage aan de auto zal meevallen.
als ge een degelijk merk hebt
dan spreek ik over kw ivm schroefkitten en dergelijke
dan gaat da goe meevallen
voor de rest mja als ge goekoper merk pakt
mss uw ophanging da wa rapper verslijt
GRTZ
hehe zijn rug is nog gezond
Nu hij wil dit wel proberen omdat hij ook van die vervelende trillingen heeft aan zijn stuur, al enkele keren teruggegaan naar verschillende dealers en steeds komt dit fenomeen terug…
Misschien dat dergelijke ophanging/velgen het iets kan verbeteren…
<=Proud Black C2 16V owner =>
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Besef wel dat verbeteren een relatief begrip is. Door de fabrikant en zijn ingenieurs is over het algemeen de beste balans tussen comfort en veiligheid gekozen. Als ij nu niet lekker rijd, dan kan je veronderstellen dat er al ets niet goed is. Verbeteren zal dan betekenen; terugbrengen naar origineel.
Met deze stelregel (waar iedereen naturlijk anders over kan denken) in je achterhooft, heeft iedere verandering van het origineel dus altijd consequenties voor het comfort en/of de veiligheid.
Zo zal b.v. de wegligging bij nat weer verminderen als je er bredere banden onder gooit. De remweg zal langer worden.
Door stugere veren zal je sneller het contact met de weg verliezen als je op ongelijkmatige ondergrond komt te rijden op hogere snelheid. Hierdoor kan je sneller de macht over het stuur verliezen.
En zo zijn er meerdere zaken natuurlijk.
patje74 schreef:Besef wel dat verbeteren een relatief begrip is. Door de fabrikant en zijn ingenieurs is over het algemeen de beste balans tussen comfort en veiligheid gekozen. Als ij nu niet lekker rijd, dan kan je veronderstellen dat er al ets niet goed is. Verbeteren zal dan betekenen; terugbrengen naar origineel.
Met deze stelregel (waar iedereen naturlijk anders over kan denken) in je achterhooft, heeft iedere verandering van het origineel dus altijd consequenties voor het comfort en/of de veiligheid.Zo zal b.v. de wegligging bij nat weer verminderen als je er bredere banden onder gooit. De remweg zal langer worden.
Door stugere veren zal je sneller het contact met de weg verliezen als je op ongelijkmatige ondergrond komt te rijden op hogere snelheid. Hierdoor kan je sneller de macht over het stuur verliezen.
En zo zijn er meerdere zaken natuurlijk.
Dat is nogal eenzijdig wat je nu stelt. Origineel is heilig..
Voorbeeld: De BX-rijders gaan ook naar 185/65/14 toe omdat dat meer grip oplevert. Dat heeft Citroën nooit gedaan, maar betekent niet dat de auto daarmee verslechterd is. Je wil toch niet zeggen dat je alleen de originele 165/70 Michelin MXL’s mag monteren omdat de auto daarmee ontwikkeld is?
Verder denk ik dat in extremis de auto van de heer Loeb bepaald stug is afgeveerd, maar ondanks dat zal die Xsara niet snel het contact met de weg verliezen.
De ingenieurs kiezen dan ook voor een compromis voor de doorsnee consument, i.p.v. de beste oplossing voor jou persoonlijk. Bij een auto wordt rekening gehouden met alle soorten belading inclusief de mogelijkheid tot het trekken van een caravan. Als ik nooit een caravan trek, kan het compromis dus opschuiven.
Overigens zou ik zelf nooit naar 18 inch gaan, tenzij je besluit om 342mm remschijven te gaan monteren . Dat stuitert teveel, zeker op het slechte Belgische wegdek.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Een bredere band leverd inderdaad meer grip op. Zolang het droog is….
Bredere band >> minder Kg/cm2 waardoor het profiel zich moeilijker door het water heen snijd. Dit valt niet te betwisten.
Te dun is natuurlijk ook niet goed. Let wel, ik schreef dat de ingenieurs, over het algemeen genomen, de juiste keuzes maken. Ik ben de laatste die zal beweren dat er totaal geen verbeteringen aan te brengen zijn. Eenzijdig is het verhaal dus allerminst.
Maar extreme veranderingen aan het veersysteem en de velgenmaat zal over het algemeen niet veel goeds doen.
Een stuggere vering zal de wagen sneller doen stuiteren. De koets beweegt meer mee, hierdoor zal de wagen sneller gaan stuiteren en daardoor minder bestuurbaar raken. Het is echt allemaal logica.
Maar voor alles valt iets te zeggen natuurlijk. Op droog alsvalt welke perfect afgewalst is, zal de sterk verlaagde bolide voorzien vaan een stel brede banden het absoluut goed doen. Helaas moet je voor deze onstandigheden vaak een stukje rijden, en onderweg kom je vast wel een stel drempels tegen, kuilen in de weg, een regenbuitje, enzovoorts….
Edit;
Nog een positief punt; Het ziet er natuurlijk strak uit! En daar gaat het vaak om natuurlijk. En als je dat het belangrijkste vindt… Succes!
Het probleem is, de wagen is nu volledig standaard en hij heeft deze mankementen…
Citroen krijgt het er gewoon niet uit, en het is een heel bekend probleem want geen enkele andere garage wil deze wagen terug overnemen omwille van deze problemen ...
<=Proud Black C2 16V owner =>
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Heb je hier iets aan? http://www.mijnautovelg.nl
ferm linkskes…
<=Proud Black C2 16V owner =>
Nasty Student schreef:Het probleem is, de wagen is nu volledig standaard en hij heeft deze mankementen…
Citroen krijgt het er gewoon niet uit, en het is een heel bekend probleem want geen enkele andere garage wil deze wagen terug overnemen omwille van deze problemen ...
Ik zou eerst zorgen dat de wagen op punt staat, voordat je wijzigingen doorvoert aan onderstel, banden en velgen etc., al was het alleen al om te voorkomen dat de eventuele garantieaanspraak de mist ingaat vanwege gebruik van niet-gehomologeerde onderdelen.
Ik weet ook niet of de auto nieuw gekocht is en of deze al dan niet een schadeverleden heeft. Ergens staat me wel bij dat er op het forum over dit onderwerp is geschreven. Gebruik anders eens de zoekfunctie.
De wagen is inderdaad nieuw gekocht…
Nu velgen alleen zou nog niet zo een probleem zijn, op een half uurtje zijn die met gemak omgezet voor eventuele garantieproblemen ...
<=Proud Black C2 16V owner =>