2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Over Turbo’s
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 21 september 2006 01:27 AM
  [ # 16 ]

Nee hoor, als hij maar genoeg toeren kan maken (en die ferrari zal gezien het beschikbare koppel aan de krukas ruim 3x zoveel toeren moeten maken als de daf).
Nou is dat trouwens ook niet zo moeilijk met een langeslag diesel tegenover een volbloed racer….....

vermogen is toerental maal koppel. met een reduktie van ongeveer 3 levert de ferrari ook ongeveer 2100 Nm aan de uitgaande as…..

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 21 september 2006 01:50 AM
  [ # 17 ]

dynosheet?????
Zegt me weinig. Ik ben wat dat aangaat puur een theoreticus.

Is gewoon een kwestie van basis-natuurkundewetten: Om iets te verplaatsen heb je een hoeveelheid arbeid (aantal Joules) nodig. De hoeveelheid arbeid die per seconde beschikbaar is wordt uitgedrukt in vermogen (Watt, ofwel Joule per seconde).
Dus meer vermogen, kan er meer arbeid geleverd worden.
Dat het benodigde koppel bij een ander toerental beschikbaar is moet je dan weer met overbrengingen gaan regelen.


(en ja, ik weet ook dat een ferrari afslaat als je er een bagagekarretje achterhangt)

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 21 september 2006 03:20 AM
  [ # 18 ]
ZX1.8T schreef:
EW schreef:

Nee hoor, als hij maar genoeg toeren kan maken (en die ferrari zal gezien het beschikbare koppel aan de krukas ruim 3x zoveel toeren moeten maken als de daf).
Nou is dat trouwens ook niet zo moeilijk met een langeslag diesel tegenover een volbloed racer….....

vermogen is toerental maal koppel. met een reduktie van ongeveer 3 levert de ferrari ook ongeveer 2100 Nm aan de uitgaande as…..

laat me de dynosheet van je verhaal zien en ik geloof je,..

maar volgens de fabrieks gegevens levert de enzo maximaal 657nm aan koppel??

Het gaat om het beschikbare vermogen aan de wielen. Het koppel aan de krukas is hoogstens leuk om mee te rekenen. HEt koppel aan de wielen moet het doen.

Stel nu dat je een BX turbodiesel neemt.

180 Nm @ 2100 tpm

1 = 11/38
E = 16/63

Dit levert de volgende totale toerentalreductie op: 0,073

Ofwel. Het koppel aan de wielen is nu 2448 Nm bij 154 toeren/minuut.

Nu is het vervelende dat dit koppel alleen bekend is bij 2100 tpm.

Om dit koppel te benutten moet ik de motor 2100 tmp laten draaien en de koppeling zodanig laten slippen dat de motor net niet afgeknepen wordt en ik plankgas kan geven. Fijn voor de koppeling.

Om weg te rijden zou ik dus het koppel willen weten bij stataionair toerental. Dat is bij de Ferrari natuurlijk heel laag en bij een vrachtwagen motor enorm hoog.

JE kan theoretisch gezien met een hele korte bak best een Ferrari motor in een vrachtwagen zetten, maar dan kun je maar het best een CVT erachter zetten zodat de Ferrari motor fijn 6000 toeren/minuut kan janken terwijl de wielen nog bijna stilstaan. Dan zal ie perfect wegkomen.

Bottom line. Vermogen = koppel x tijd

Alleen om praktisch gezien dat vermogen te kunnen benutten moet je het wel kunnen omzetten in een bruikbaar koppel.

Deze discussie lijkt me in dit draadje trouwens wat offtopic. Het is trouwens wel gewoon basic natuurkunde.

Ik ben benieuwd wanneer IJs gaat beginnen of blijft t toch bij luchtkastelen bouwen. Je kan ook (net als mij een jaar of 5 geleden overkwam) je blok in de soep (laten) draaien. Vervolgens bouw je er gewoon een BX turbodiesel blok in. Want je kan zeggen wat je wil, maar zo’n 18 TD blok draait ook prima en is fijn mee te rijden.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 21 september 2006 03:36 AM
  [ # 19 ]
mpostma schreef:

......Want je kan zeggen wat je wil, maar zo’n 18 TD blok draait ook prima en is fijn mee te rijden.

Zo is het….als je dat maar weet. Cool

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 21 september 2006 01:07 PM
  [ # 20 ]
mpostma schreef:

JE kan theoretisch gezien met een hele korte bak best een Ferrari motor in een vrachtwagen zetten, maar dan kun je maar het best een CVT erachter zetten zodat de Ferrari motor fijn 6000 toeren/minuut kan janken terwijl de wielen nog bijna stilstaan. Dan zal ie perfect wegkomen.

Dank! ben op het moment niet okseltjefris, maar is inderdaad wat ik bedoelde!
Overigens was ik een beetje in de war met het draadje waarin de 1.9D onvoldoende was voor het trekken van een caravan: met een caravan bultop gaat het namelijk helemaal om het maximale vermogen. Dan kun je ook vaak op maximaal-vermogen draaien met de motor.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 21 september 2006 01:36 PM
  [ # 21 ]
EW schreef:

Dank! ben op het moment niet okseltjefris, maar is inderdaad wat ik bedoelde!
Overigens was ik een beetje in de war met het draadje waarin de 1.9D onvoldoende was voor het trekken van een caravan: met een caravan bultop gaat het namelijk helemaal om het maximale vermogen. Dan kun je ook vaak op maximaal-vermogen draaien met de motor.

Het verschil tussen vermogen en koppel bij bepaalde toerentallen werd mij op vakantie wel mooi duidelijk met div. auto’s met caravans.

Een turbodiesel trekt de caravan het prettigst naar boven bij pakweg 3000 toeren. Hoe meer het toerental inzakt hoe meer het koppel toeneemt, dus hij is bijna niet af te wurgen. Pas als je beneden de 2500 toeren zakt moet je terugschakelen. OF als de motor te warm wordt.

De BX 16V deed het ook best goed, maar die moest je laten werken met 5500 toeren. Dan werd de caravan ook als een gek de berg opgelierd.
Het koppel zakte echter snel in beneden een bepaald toerental (rond de 4000 toeren). Ik vond het niet zo fijn rijden omdat je hem waanzinnig op toeren moest houden om geneog kracht op de voorwielen te houden. Maar goed, het kan dus wel.

De Xsara 2.0 vts had al een veel fijnere koppelkarakteristiek. Die kon je ook nog op 3800 toeren houden en dan trok ie al goed. Wilde je echt volle bak, dan moet je ook naar pakweg 5800 toeren of meer (arme dissel, in dat geval).

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 21 september 2006 04:06 PM
  [ # 22 ]

Heel herkenbaar dit verhaal. Onze Berlingo heeft een vrij lange eindreductie (zeg ik dat goed?) waardoor ik met caravan achter de Berlingo bijna niet in zijn 5 heb gereden. Bij 100 km/h in 4 draaide de Berlingo 3200 toeren en daarmee zat ik 600 toeren boven het maximumkoppel. Dat reed erg prettig, met cc aan was daarom geen probleem mits de hellingen niet te steil waren. Mijn collega met Renault Scénic 1.6 16 klepper kon wel in 5 blijven rijden, maar die auto draait dan ook meer toeren. Het toerental was in 5 ongeveer gelijk aan het Berlingo toerental in 4.

BTW, eigenlijk moet je met een hybride auto gaan rijden als je aan de caravan gaat. Een elctromotor levert direct zijn hoogste koppel al af.

Mooie discussie zo.

@IJs, met een gewoon dieselblok zoveel kilometers per jaar maken is geen straf hoor. Ik heb het 13 jaar met plezier gedaan en ik lees net nog een draadje van ZX D met 1.1 mio kilometer. Pakweg een tonnetje per jaar! Al geef ik toe, af en toe eens lekker gassen is ook leuk.
Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 21 september 2006 07:59 PM
  [ # 23 ]
hogervp schreef:

@IJs, met een gewoon dieselblok zoveel kilometers per jaar maken is geen straf hoor.
......................
Al geef ik toe, af en toe eens lekker gassen is ook leuk.
Patrick

Voordat ik mijn eerste TZD kocht, heb ik eerst de oude RD’s gehad met 5 pk minder dan de 71 pk van de laatste serie….en het waren zelfs nog break’s ook, plus aanhanger erachter Exclamation

Dat is nu zo’n 10 jaar geleden, maar wat een werkpaarden waren (zijn) dat zeg ! Shocked
Had in die break (in de lengterichting) een pallet drukwerk liggen van 3,5 a 400 kg (was altijd weer spannend, komt ie omhoog of niet Cool )....en in de aanhanger 2 hoge pallets van bijna 1 ton (voor drukkerij Lenoir-Schuring - A’veen).....dus tezamen zat ik ruim boven de 2500 kg totaalgewicht…...en dan maar km’s maken met die oude Break, maar nooit warmlopers gehad met die 65 PK uitvoering…en ook niet met de 71 pk TZD.

Dus : het enige wat een 1.8 turbodiesel als voordeel heeft is de fellere trekkracht met accelereren en een rustiger loop bij bijvoorbeeld 120 km p/u.

Maar ik heb mijn voorliefde voor de tzd-turbo niet gekregen omdat de oude trouwe 1.9 D te weinig trekkracht had…ik vond het wel mooi als ik met die hele rattaplan achter me moest gaan optrekken….DAN pas merkte je dat je een diesel voorin had, als een vrachtwagen trok ie het hele spul naar de 80 a 90 km p/u….langzaam maar gestaag. (heerlijke tijd was dat) Razz

Profiel  
 
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 21 september 2006 08:13 PM
  [ # 24 ]
mpostma schreef:

Ik ben benieuwd wanneer IJs gaat beginnen of blijft t toch bij luchtkastelen bouwen. Je kan ook (net als mij een jaar of 5 geleden overkwam) je blok in de soep (laten) draaien. Vervolgens bouw je er gewoon een BX turbodiesel blok in. Want je kan zeggen wat je wil, maar zo’n 18 TD blok draait ook prima en is fijn mee te rijden.

Luchtkastelen?

Ga daar vanuit, dan kan het nooit tegenvallen!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 21 september 2006 09:20 PM
  [ # 25 ]
Ijs schreef:

Luchtkastelen?

Ga daar vanuit, dan kan het nooit tegenvallen!

Hier dient zich een turbodieseldonor aan.

Als je er serieus werk van wilt maken, kun je deze niet laten schieten natuurlijk. T’is wel een belgische, maar dat maakt niet uit, omdat je toch alleen maar de motor + toebehoren nodig hebt.

Bij het slopen neem je het best het volgende mee:
- motor + alles wat eraan vast zit
- brandstiffilter + steun
- versnellingsbak + schakelmechanisme (indien donor niet BE3 is).
- koppelingskabel
- kabelboom voor aansturing dubbele fans + kvs peil indicator in expansietankje: vergeet de relais in de parvanbak niet + het kapje wat hier oeverheen zit en doorvoerthules
- expansietankje + alle koevloeistofslangen
- extra fan + montagesteun
- radiateur + beplating eromheen
- intercooler + motorkapbekleding
- aandrijfassen van TD zijn wat sterker, maar je dieselassen die er nu onder zitten passen ook. Meenemen kan geen kwaad.
- korte motorkap
- tzd turbo plaatje

Als je nu liever een 1.9 monteert, dan bouw je alle 1.8 TD attributen op een kaal 19 TD dieselblok. Vervolgens heb je dan weer een 19 TD blok, dat BX plug en play is.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 21 september 2006 09:40 PM
  [ # 26 ]
ZX1.8T schreef:

ik vind de theorie leuk, zonder meer, maar leg maar eens een dyno uitdraai voor je neus, en dan snap je wat ik bedoel.. koppel is veel meer aanwezig vanaf stationaire loop, vermogen wordt pas op toeren gebouwd..

wat marten al aangeeft, we gaan off-topic , erop bouwen die turbo!! vanuit mezelf kan ik melden dat het erg leuk is,... en je krijg er nog meer vermogen en koppel bij!!

Wat ik ook absoluut zei: theorie. Met een dyno uitdraai kun je trouwenns bepalen hoeveel vermogen je bij een bepaald toerental beschikbaar hebt. Een dieselmotor scoort bij de lagere toeren relatief gunstig tov benzine en daarom gaat t beter.

De praktijk dient zich aan middels een donor turbodieselblok.

@IJs, doe wel gelijk ff.

- waterpomp, spanrol, looprol, distributieriem, koppeling. EN loop even de koelwaterslangen langs.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook