Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Hoi ! Nog een vraagje.
Ik weet dat een type 1 stuur in mijn type 2 past maar hoe zit dat met de electronica. Ik heb nu een plofzak in het stuur en bij zo’n type 1 natuurlijk niet. Krijg ik dan vreemde meldingen of storingen? iemand daar ervaring mee???
Waarom zou je dat willen?
Animal triste post coitum
Ik vrees dat je airbag lampje in het dashboard gaat branden ja.
Je zou dit kunnen faken door te simuleren dat je in je type 1 stuur
een plofzak hebt.
Ja ik begrijp het idee van een 1 spaakstuur in een type 2.
Tenminste ik denk dat dat je doel is bij benadering.
Maar ik hecht zelf ook wel belang bij een plofzak.
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
ehm ik vind een 1 spaaks stuur zo mooi… en ik heb er 1 liggen.
Ik heb wel eens gehoord dat een plofzak van 10 jaar en ouder waarschijnlijk niet meer open gaat als het nodig is, dus dat lijkt me het punt niet. Maar ik ben wel benieuwd of die 1spaak bij dat moderne dashboard gaat passen. Als je dat gaat doen, dan moet je eens een fototje posten!
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
mijn airbag is inderdaad al geruime tijd over de datum ja..
Ik weet ook niet of dat mooi staat maar ik zou het wel graag eens proberen.
fotootje laat ik dan meteen ff zien !
als alleen dat lampje gaat branden zou het mijns inziens niet zo’n probleem zijn. ik dacht eerder aan vreemd andere bijwerkingen.
Weet iemand ook toevallig met wat voor schroeven die plofzak vast zit?
ik heb al wat lopen poeren met een torx en een kruiskop maar ik kreeg geen sjoege in dat ding..
Serge schreef:Ik heb wel eens gehoord dat een plofzak van 10 jaar en ouder waarschijnlijk niet meer open gaat als het nodig is, dus dat lijkt me het punt niet. Maar ik ben wel benieuwd of die 1spaak bij dat moderne dashboard gaat passen. Als je dat gaat doen, dan moet je eens een fototje posten!
is naar 15 jaar gezet meen ik gelezen te hebben.
Groet, Marco
Is meen ik inderdaad op 15 jaar gezet.
Is meen ik voor 99% ter indekking van de leverancier van
de plofzak. Zodat hij niet aangeklaagd kan worden als de ploffer
er niet uitkomt. En de zak al > 15 jaar oud is.
Bottom line is denk ik dat het best verstandig is om na 15 jaar
de plofzak te vervangen. Maar ja, dat mag wat kosten…...
Wie weet stellen ze het ooit nog eens verplicht bij de APK.
Maar ja, je moet ze niet op ideeen brengen.
Ik wou altijd een Type 2 XM, en die heb ik dan ook.
Maar vind eigenlijk Type 1 qua design toch net iets fraaier, dus
ja ik snap het wel ja.
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
lol
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
hai allen
Maar hoe zit het nou met de elektronieka.Kan ie het wel of niet doen?
Moeten er b.v.b. zekerringen uit etc. Ben wel benieuwd.
tot XM
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
denk niet dat het zo makkelijk zal worden als jij je zak eruit haal gaat je lampje branden dus dat is dan apk afkeur
je zou dat kunnen opheffen door je snoeren door te verbinden
maar vergeet niet het is en blijf een xm dus als je dan ineens rare elecktra problemen krijg is goed mogelijk
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
tsja ik denk dat ik het gewoon probeer. Mocht de dame het niet leuk vinden dan monteer ik gewoon het originele stuur weer.
als het lampje gaat branden waneer de airbag eruit is kan je natuurlijk ook gewoon het dashlampje eruit pleuren
maar weet je zeker dat het je mooi lijkt bij het S2 dashbord
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Ik heb die electronika ooit eens bekeken voor de stoelen.
Daar zit in een type 2 een gordelspanner in, die over het
zelfde circuit gaat als je airbag lampje.
Als je de stekker onder zo’n stoel los haalt, gaat ook je
airbaglampje branden.
De gordelspanner had meen ik een weerstand van ongeveer
0,7 Ohm.
Ik denk dat je het dus ook bij het stuur kan faken met een
redelijke weerstand van 0.7 Ohm. (denk ik).
Bij een botsing geeft de computer een redelijke puls (denk ik)
zodat de gordelspanner aantrekt. Feitelijk is het bij de gordel
spanner een soort electronische ontsteking waarna een
kleine lokale explosie ontstaat (bij benadering), waarna
de gordelspanner aantrekt.
Bij de aribag op het stuur zou het ongeveer hetzelfde KUNNEN
werken. Maw een redelijke weerstand (gokje 5 Watt) in serie
met een zekering (voor de zekerheid) van 500 mA (gokje)
en je faked het netjes.
De vraag is…. wil je dit wel.??????
Maar het kan denk ik wel.
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
-? Het begint inmiddels een erg onzalig idee te worden denk ik… Laat ik anders maar gewoon een hele type 1 aan het stuur kopen…. een type 1 om naar te kijken en mijn golfbal om mee te rijden hehehe
Heren dank voor al uw reacties!
en ik ga het dus NIET meer doen… ( stiekum wel jammer )
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006
- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Een paar feiten
Hier even een paar feiten, en gelijk maar even een paar misverstanden/onduidelijkheden opheffen.
Als je zeker weet dat je je airbag wilt missen (erg onverstandig maar wel begrijpelijk ik heb ook een eenspaaks stuurwiel omdat het zo mooi is) dan kan je de electronica “voor de gek houden” door een weerstandje te plaatsen i.p.v. je airbag, dat voorkomt dat het lampje gaat branden en zorgt dat in ieder geval je gordelspanner nog werkt. Om dit geintje uit te halen moet je eigenlijk wel naar een specialist gaan want als je een fout maakt of een verkeerde weerstand gebruikt kan dat wel degelijk ernstige gevolgen hebben!!
Verder blijft een airbag na 10 of 15 jaar zeker nog wel werken al moet een fabrikant inderdaad vanwege aansprakelijkheidsredenen er een bepaalde “verloopdatum” aan hangen, een jaar of 2 geleden heeft Mercedes (ik ben ff mijn mond aan het spoelen) een 20jaar oude s-klasse tegen een blok beton aangejaagd om te kijken of de airbag nog werkte en jawel hoor hij deed het nog.
Groeten Gijs
Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!