Beste Forummers ,
Ik had belooft om jullie op de hoogte te houden van de vorderingen aan de restauratie van de CX Prestige uit 1978 .
Ook wil ik mijn vragen hier telkens plaatsen die ik heb over de CX.
( Dit omdat ik zelf XM rijdt en nog nooit CX heb gereden ).
De vorderingen zal ik hier ook melden en middels de vragen kunnen we er allemaal wat van leren .
Ik had in een eerder bericht gemeld dat we de dame na 14 jaar weer aan de praat hadden gekregen . ( Hoe kan ik fotos plaatsen voor de liefhebbers of hoe mail ik ze naar de juiste persoon die ze kan plaatsen ).
We zijn de CX nu aan het strippen om de wagen geheel spuitklaar te maken . We hebben haar ontdaan van o.a. de raamrubbers . Zo vonden we ook nog een plekje achter een raamrubber dat even wat gelast moet worden .
VRAAG 1 : Hoe zitten de ramen achter tussen de C- stijl en de D-stijl bevestigd ? Het lijkt gelijmd ? Klopt dit ?
Ook is het motorcompartiment eens grondig gereinigd .
Vraag 2 : De aanjager slaat niet aan . Wat is hier de oorzaak van glaszekering zoals Citroënc2 meldde of zijn er nog andere mogelijkheden?
Waar zitten de zekeringen precies ?
Mijn oom heeft ook de motorkap van de kleine roestplekjes ontdaan , veroorzaakt door steenslag .
Vraag 3 : Hoe kan ik zien of er genoeg LHM in zit .
Bij de XM heb je het bekende vlottertje . Hoe zit dat bij de CX?
De dame kwam na 14 jaar keurig omhoog . Is het verstandig om de LHM leidingen door te spoelen met schone LHM en dan opnieuw bij te vullen ?
Hoe kan ik dan het beste te werk gaan ?
Of gewoon wat nieuwe erbij omdat ze verder goed reageerde .
Groet ,
Mark
enjoy flying Citroën
ramen achter de c stijl zitten gekit cx heeft geen d stijl
als het goed is zitten de glaszekkeringen als je voor de auto staat recht onder een witte bakje
kwa vering zou ik het systeem leeg halen en er spoelolie in doen en na bijv 2000km eruit halen of eerder
hoe groen is jou lhm nog?












Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
fotos kun je gratuit uppen met photobucket
Wat is Citroën rijden toch formidabel !
lhm systeem moet je denk ik zeker doorspoele na een lange tijd stilstaan.
neem dan wel de originele total spoelolie.
na 1000 km leeg maken en ook het reservoir en filters goed schoonmaken.
als ik me niet vergis heeft de aanjager 2 motoren (maar dat kan ook bij xm zijn) die kunnnen natuurlijk ook stuk.
anders zou ik eens gaan kijken bij het bedieningssyteem te beginnen bij de draaiknop en later bij de electronica.
de driehoekjes zitten inderdaad gekit, eruit halen lukt meestal wel maar je hebt wel geduld nodig.
verder breken de plastic clipjes waarmee de zwarte strip over het raam vast zit zeker af.
volgens mij kun je die niet meer krijgen, maar als je dat wel lukt hoor ik het heel graag van je
misschien leuk eens te kijken?
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Voor je LHM vragen doe je er goed aan om dit topic even door te nemen. >>> klik
En foto’s plaatsen gaat vrij makkelijk. ALs je ergens webspace hebt (je provider bijvoorbeeld, dan kan je ze daar neer zetten. Vervolgens zet je de lokatie van de foto’s tussen in, en klaar ben je. Hiervoor kan je gebruik maken van de “Img” knop bovenhet venster waar je een nieuw bericht in toetst.
Het ziet er dan zo uit (ex spaties)
[/img]
Je mag ze ook naar mij toe sturen, maar ik ga zo slapen en kom zondagavond pas terug.
foto[at]citrofiel.net
Zo ik ben vandaag weer eens druk in de weer geweest
met de restauratie van mijn CX prestige .
Vandaag de laatste onderdelen van de dame afgehaald.
Ondermeer de chromen lijst achter op de kofferdeksel met de
woorden “Prestige” en ” Citroën CX ” .
Tijdens het strippen toch een paar plekjes tegengekomen die wat aandacht nodig hebben . Valt allemaal wel mee aldus mijn oom .
De wat rotte plek rond de benzineklep heeft mijn oom alweer
keurig gelast en netjes gemaakt .
Ook heb ik vandaag alle klemmetjes van de chromen strips en de sierstrips op de wagen verwijderd .
Als laatste heb ik het oude vinyl van de wagen afgehaald .
Iemand tips waar ik dat weer netjes origineel kan laten aanbrengen
op het dak en de kofferklep ?
Ik wil in een later stadium de wagen over laten spuiten .
Ik twijfel over de kleur . Of origineel laten ( Gris Largentiere ) of
die mooie goudkleur ( dacht eerst dat dat brun scarabee heette , maar dat klopt niet ) .
Wat betreft de LHM ik heb daar nog helemaal niet naar gekeken misschien kan ik daar morgen nog even naar kijken .
De spoeltruc die beschreven staat op het forum van Wupke ga ik denk ik wel toepassen .
Hoeveel liter LHM heb je daarvoor nodig met een CX ?
Wellicht dat ik morgen ook nog even naar de glaszekeringen kan
kijken omdat de koeling niet werkt .
Binnenkort ga ik ook leerspulletje bestellen om al het leer weer in topconditie te krijgen .
Ik zal binnenkort wel wat fototjes mailen naar Serge zodat hij ze voor mij op het forum kan zetten .
Groet ,
Mark
enjoy flying Citroën
Forummers ,
Ik heb vandaag eens naar de glaszekeringen gekeken .
Er zitten er inderdaad 6 onder een wit kapje ( bedankt CitroënC2 ), ik heb ze allemaal doorgemeten en ze zijn alle 6 goed .
Vlakbij de set van 6 glaszekeringen zit nog een wit doosje en
daar zitten twee glaszekeringen in , ook deze doorgemeten en deze zijn ook goed .
Onder het LHM vat lagen nog resten van een glaszekering .
Zit er op nog meer plekken zekeringen of heeft de vorige eigenaar
deze resten maar gelaten voor wat het was ?
Over LHM vat gesproken CitroënC2 ik heb de lhm in het vat eens bekeken deze zag er mooi groen en helder uit .
De CX reageerde ook goed na het starten denk ik ( ze kwam eerst voor en daarna achter omhoog ) .
Wat te doen eventueel bijvullen of toch spoelen met spoelolie of lhm .
Groet ,
Mark
enjoy flying Citroën
Persoonlijk zou ik het even met hydrauincage doorspoelen, na zoveel jaar stilgestaan te hebben. Maar ik zou daar wel mee wachten tot de dame rijklaar is, zodat het spul ook echt lekker rond kan gaan en z’n werk kan doen.
Animal triste post coitum
beste Forummers ,
Ik heb gisteren het oude vinyldak van de wagen afgehaald .
Nu zit er onder de dakantenne nog een beetje vinyl . Als ik dat
wil verwijderen moet ik dan de dakhemel in de auto losmaken ?
Liever niet namelijk want de dakhemel zit er strak in .
Bij het opnieuw plaatsen van het vinyl dan moet ook de dakantenne los en moeten dan ook alle ruitrubbers/lijsten los omdat het vinyl daar onder bevestigd zit als ik mij goed herrinner ?
Ik heb ook nog even naar de koeling van de CX gekeken .
De ventilatoren draaien niet en de glaszekeringen zijn goed .
Nu heb ik gehoord dat er twee temperatuursensoren zitten een achter de radiator en een rechts naast de radiator . Klopt dit ?
Ik ben nu weer thuis en ga binnenkort weer verder kijken om het
koelprobleem op te lossen .
Erik : Misschien leuk eens te kijken ? Tja dan moet je wel 250km rijden want de CX staat niet in Groningen maar in het zuiden van Nederland .
Groet ,
Mark
enjoy flying Citroën












Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
zijn de relais niet kapot, komt vaker voor.
of de schakelaar in de radiateur
Wat is Citroën rijden toch formidabel !
Bedankt voor de tip .
Als ik weer ga sleutelen dan zal ik daar eens naar kijken .
Waar zitten ze precies ?
Ik ben XM rijder en heb geen ervaring / kennis van CX .
Groet ,
Mark
enjoy flying Citroën












Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
de relais zitten geloof ik rechtsvoor als je voor de auto staat.
je kunt 2 sensoren hebben eentje onder in de radiateur en eentje erachter aaan de bovenkant, maar ook eentje onderin met dubbele schakeling is mogelijk, maar das bouwjaar afhankelijk geloof ik.
om de zender te testen kun je de draden doorverbinden, loopt de fan dan wel, dan is de zender kapot.
Wat is Citroën rijden toch formidabel !
Forummers ,
Ik heb nog een aantal vraagjes over mijn Cx Prestige die ik aan het restaureren ben .
Hoe kan ik het leer op de A- stijl verwijderen . Ik hoef toch niet het
hele dashboard te demonteren
Al het laswerk is nu gedaan . Ik zal eens proberen om een paar fototjes te plaatsen . Ik heb ze al wel geupload nu moet ik ze nog hier zien te plaatsen .
Ik heb me laten vertellen dat als er te weinig lhm in de dame zit dat dan de hdpomp kan sneuvelen . Wat is hiervan waar ? Ik heb een fototje van het vat gemaakt .
enjoy flying Citroën
Ik heb zowaar een fototje geplaatst zie ik .
Alleen in de vorm van een link .
Hoe load ik hem nu up naar ons forumpje
Door het tussen img ... img te zetten dan zie ik alleen de regel www. etc
maar geen plaatje .
Ik plaats nog even een paar linkjes van mijn Prestige :
Hoop dat de fototjes te zien zijn .
Interieur voorzijde :
Hier nog een fotje van het interieur achterin mijn Cx Prestige
Groet ,
Mark
enjoy flying Citroën


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik heb de linkjes even gefikst.
Patje ,
Bedankt .
Maar wat heb ik nu fout gedaan ?Weet niet meer hoe ik het de eerste keer voor elkaar heb gekregen.
Zal ook nog even proberen een link te plaatsen van het lhm vat .
http://new.photos.yahoo.com/mark_groningen/album/576460762394291374/photo/294928804286269448/0
enjoy flying Citroën