























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Het stuurrelais? Deze is vrij specifiek en niet uitwisselbaar met een standaard relais.
En heb je de BDP sensor uitgesloten?
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi














Totaal aantal Berichten: 1361
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Ree schreef:Het stuurrelais? Deze is vrij specifiek en niet uitwisselbaar met een standaard relais.
En heb je de BDP sensor uitgesloten?
Ree
Dit is een relais van een 2500, de 2400 heeft een dubbel relais (met 2 aansluitblokjes)
op de latere 2400 ziet het er zo uit :
http://cx-basis.de/eshop/popup_image.php?pID=1283
Bij een vroeg zoals die van markV624 heeft het relais een metalen behuizing ze zijn wel onderling uitwisselbaar.
Het relais bevind zich onder de linker of rechtse koplamp.
En bediend buiten de benzinepomp ook de injectie computer en koudstart verstuiver.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Kris ,
Betekent dat dat ik twee willekeurige relais kan halen bij de Citroëngarage en die tesamen vervang?
Ga vanavond ff kijken naar een metalen relaiskastje
Groet,
Mark
enjoy flying Citroën














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik meen mij te herinneren dat dit een speciaal boschrelais is. Je kunt dus niet zomaar wisselen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste














Totaal aantal Berichten: 1361
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Het is inderdaad een speciaal Bosch relais, ik zal vanavond eens opzoeken welk Bosch nummer het heeft.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
waterman771 schreef:Ik meen mij te herinneren dat dit een speciaal boschrelais is. Je kunt dus niet zomaar wisselen.
idd, het is een specifiek Bosch relais. Ik kon het plaatje voor een 2400 niet vinden daarom heb ik een plaatje van een 2500 gedumpt en deze zijn zeker niet uitwisselbaar.
Je kan de hele rits onderdelen die kapot kunnen gaan voor de zekerheid bestellen, het is altijd handig om ze op voorraad te hebben. Als je dat niet nodig vindt, kan je ook even bij een specialist langsgaan, die vervangt alleen wat nodig is.
Op de site van Hydraulique staat een lijst met LE-jetronic onderdelen van voor een 2500 die regelmatig de geest geven. Dezelfde onderdelen, maar dan net anders zullen ook in het 2400 systeem zitten.
Groet,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
2400 en 2500 hebben zeker vergelijkbare onderdelen, uitgezonderd de BDP sensoren: die heeft alleen een 2500.
Het beste lijkt me om even op te meten of het relais nog werkt, wie weet zit de fout namelijk wel op een andere plek. Scheelt je weer een (vast niet goedkoop) onderdeel.
Volgens het schema in mijn Haynes bevat het relais nogal wat onderdelen en aansluitingen; in ieder geval kun je de volgende zaken controleren:
86a - plus tijdens starten
88y en 86c - plus tijdens contact
88z - permanente plus
88d - uitgang naar brandstofpomp
88c - zelfde, maar naar ECU
86 - verbonden met 86a
88a en 88b - moet plus geven bij contact aan
85 - massa
Jouw symptomen komen bv overeen met 86a geen goed contact met contactslot: dus geen plus tijdens starten, of 88y/86c niet aangesloten op contact.
Alllereerst bedankt voor de reacties.
Fluidphreak: Begrijp me goed ik ben niet electrisch onderlegd maar als ik rechtstreeks de pomp aansluit dan werkt deze wel dan heb ik toch ook een
plus tijdens het starten of zie ik het toch verkeert.
Kan het ook zijn dat door ouderdom de contacten slecht zijn?
En dat ik het wellicht daar ik moet zoeken voordat ik idd een relais ga kopen.
Bedoel je het injectie bestandje?
Voor mij is het een wirwar van draden dus ik weet niet welke de juiste zijn, 86 a etc.
Groet,
Mark
enjoy flying Citroën
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Er moet een signaal van je contact naar dit relais toe. Dit relais geeft vervolgens een signaal door naar oa je brandstofpomp.
Als je pomp direct aangesloten wel werkt, en via dit relais niet, kan dit relais stuk zijn, maar misschien zit ie alleen maar vast of zijn de contactjes vies. Op zoek dus!
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Wat Ree zegt, en bovendien, het relais maakt ook andere contacten die nodig zijn om te kunnen starten. Dat verklaart dus waarom de motor nog steeds niet aanslaat als je de pomp handmatig doorverbindt.
Ik zou zeggen: download de manual, print het schema uit, en ga eens rustig kijken hoe het allemaal werkt, gewapend met een multimeter…














Totaal aantal Berichten: 1361
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Het Bosch nummer van het originele injectie relais voor een vroege 2.4 is
0332514103 (zie foto)
Bij later typen van de 2.4 vond ik het Bosch 0332514130 relais met de zwarte kunstof behuizing.
Beide relais zijn niet meer leverbaar maar zijn vervangen door het Bosch
0332514120 relais.
Bij mijn Prestige bevind het relais zich voor de accu links achter de koplamp.
Zoals aan eerder geschreven stuurt het relais niet enkel de benzine pomp aan.
Ik zou zeggen ofwel steek je een nieuw relais (wat nooit kwaad kan bij een auto van +30j) ofwel neem je er een schema bij en ga je aan het meten.
Succes!
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Kris , Ree en Fluidphreak,
Nogmaals dank ik meldde al dat ik niet zo electrisch ben maar ik heb ff wat hulp gehad en weet nu ook een beetje hoe ik een multimeter moet gebruiken.
Het resultaat is als volgt : Alles werkt
Alles hebben we nagemeten en de relais klikken beide ook wanneer ze dat moeten doen.
Kris het is inderdaad zo’n type als op je laatste foto.
Ik had jullie al vertelt dat de ANWB man een directe verbinding met de plus had gemaakt en die kabel had ik weer aangesloten en ik hoor dan de pomp draaien alleen maakt de pomp een brommend geluid en niet het mij wel bekende sissende geluid.
Ik heb dus de brandstoftoevoer na het brandstoffilter en “achter ” het spruitstuk losgemaakt en er komt dus geen benzine uit als ik de pomp wel hoor lopen.
Naar mijn idee is de pomp dus toch exit. Voorheen maakte hij een sissend geluid en nu niet meer.
Tijdens de restauratie heb ik de tank onder de dame vandaan gehaald en intern schoongespoten en dus lijkt me een verstopte slang uitgesloten.
Temeer omdat een eventuele verstopte slang niet een abrupt stilvallen van de dame zou kunnen veroorzaken.
Delen jullie mijn conclusie?
Groet,
Mark
enjoy flying Citroën
Kris,
Als ik het nu goed begrijp dan kan ik wel een bosch….130 en de bosch .....120 uitwisselen met de bosch .....103 die er nu onder zit.
Ik zou dus oude 130 onder een oude cx kunnen halen?
Groet,
Mark
enjoy flying Citroën














Totaal aantal Berichten: 1361
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
markV624 schreef:Kris,
Als ik het nu goed begrijp dan kan ik wel een bosch….130 en de bosch .....120 uitwisselen met de bosch .....103 die er nu onder zit.
Ik zou dus oude 130 onder een oude cx kunnen halen?Groet,
Mark
Mark,
Dat klopt inderdaad , in mijn Prestige zit ook al jaren een ...130 relais.
De nieuwe ...120 is trouwens redelijk prijzig…
Brandstofpompen voor CX injectie kun je nu in namaak voor een klein prijsje overal kopen, hoe het met de kwalteit van die pompen zit weet ik niet.
Een originele Bosch pomp zit rond de 250 euro.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Zaterdag nog even langs een sloper en daar een occasie pomp gekocht.
Ook nog ff naar een relais gekeken.
Uiteindelijk ook een relais ...130 uit een cx prestige van 1982 gehaald.
Gewapend met deze onderdelen zondag naar de dame gereden waar ze was gestrand.
Eerst de “nieuwe ” pomp aangesloten op een jerrycannetje en de slang op het filter aangesloten en de electriek op de accu en starten.
En jawel de dame startte weer en heb haar in haar hoogste standje gezet en zo wat assteuntjes eronder en de nieuwe pomp eronder gezet.
Nu op naar de volgende klus want ik ben erachter gekomen dat mijn startmotor toch niet meer zo’n toppertje is. Maar ja ook wel een beetje logisch voor een dame op leeftijd.
Groet,
Mark
enjoy flying Citroën