12 van de 17
« Eerste  < Vorige 10 11 12 13 14 Volgende >  Laatste »

Restauratie CX Prestige 1978 vervolg vragen vorderingen
markV624
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 505

Gepost: 26 mei 2009 01:20 AM
  [ # 166 ]

Vandaag mijn startmotor gedemonteerd.
Van de drie bouten waar de motor mee vast is gezet kreeg ik de bovenste maar niet los, uiteindelijk is het me toch gelukt.
Nu heb ik een vraag over de verschillende startmotoren.
Ik meen me te herrinneren dat de startmotoren voor de 2400 en 2400injectie en zelfs de 2500 injectie allemaal gelijk zijn.
Zelf ben ik in het bezit van een NOS startmotor van Valeo en deze luistert naar het type D 9 E 40 .
De oude die onder de dame zat was een Valeo type 534009.
Ze lijken wel gelijk alleen is de nieuwe een beetje kleiner.
Hoe weet je nu zeker of het inderdaad de juiste is.
Op de verpakking van de nieuwe staat : onder andere CX 2400 Prestige 1-77 en CX GTI 4-79 en CX 25IE Pallas en Prestige.

Groet,

Mark

enjoy flying Citroën

Profiel  

markV624
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

Gepost: 09 juni 2009 05:26 PM
  [ # 167 ]

De startmotor zit er alweer een tijdje onder en dat is toch wel een groot verschil zo’n nieuw exemplaar.

Op dit moment ben ik alleen een beetje Crying or Very sad
Het volgende is er aan de hand.
Een 2 maanden geleden heb ik mijn thermostaat vervangen ( de oude was wel goed maar was wel errug oud dus toch maar vervangen).
Nu ging dat niet zonder slag of stoot.
Bij het demonteren brokkelde het “tuitje”( weet niet hoe dat genoemd wordt)
waar de thermostaat in zit helemaal uit elkaar.
Ook braken de bouten af en hierop is een moertje gelast en zo zijn ze uiteindelijk gedemonteerd.
Maar hierbij brak het linker bevestigingspunt op het waterpomphuis af Shocked
Dit heb ik uiteindelijk middels de pakking en een vloeibare pakking weer inelkaar gezet met een ander “tuitje"en dit leek goed te gaan.
Nu heeft de wagen toch last van enige incontinentie en dit druppelt dus nu op de dynamo.
Wat ik in deze actie heb geleerd is dat aluminium toch wel erg kwetsbaar is. Het viel tenslotte uit elkaar. Maar ja het is ook op leeftijd dus dat kun je misschien dan verwachten.
Ik heb de laatste tijd steeds meer lol in het sleutelen aan mijn dame alleen nu zie ik toch wel tegen deze actie op temeer omdat het allemaal oud is en ik niet weer van alles wil vernielen.
Het betreft een wagen met een getande waterpomp.
Zitten er meerdere pakkingen tussen het blok en waterpomphuis en de waterpomp? Waar zijn die te verkrijgen.

Kortom hoe kan ik het beste te werk gaan ?
Eerst kvs aftappen en dan eerst de moeren etc veelvuldig inspuiten met WD 40 en laten inweken?

Groet,

Mark

N.B. Ik zie de vloeibare pakking lekken denk ik als ik het aandraai dat zal niet helpen lijkt me omdat een van de drie bevestigingspunten stuk is.

enjoy flying Citroën

Profiel  

cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3907

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 09 juni 2009 11:13 PM
  [ # 168 ]

vervelend…..

heb jij ook de 2400 injectie ??

heb zelf nog niet de hele waterpomp er af hoeven halen. wel een keer die thermostaat vervangen. zit er al heel lang geleden er op gemonteerd met vloeibare pakkking, houdt al 60 dkm.

en ik weet dat die montage punten gevoelig zijn, makkelijk kunnen afbreken. dan er uit draaien of boren en nieuwe tapeinden erin wellicht ?
gelukkig nog niet zelf hoeven doen.

op de cx basis (in D.) staan wel wat fotootjes van die losse pompen (met forse prijzen).  ook de pakking tussen blok en waterpomp.

zitten met wat losse boutjes aan de zijkant op heb blok.
op ebay af en toe ook aangeboden, en zullen echt wel regulier te verkrijgen zijn via de garages.

demonteren. ik weet niet wat er nu nog los moet, maar ruim WD40 of vergelijkbaar moet wat doen. en dan nieuwe waterpomp er op ?  of delen van een donor ??

suc6

markV624 schreef:

De startmotor zit er alweer een tijdje onder en dat is toch wel een groot verschil zo’n nieuw exemplaar.

Op dit moment ben ik alleen een beetje Crying or Very sad
Het volgende is er aan de hand.
Een 2 maanden geleden heb ik mijn thermostaat vervangen ( de oude was wel goed maar was wel errug oud dus toch maar vervangen).
Nu ging dat niet zonder slag of stoot.

Kortom hoe kan ik het beste te werk gaan ?
Eerst kvs aftappen en dan eerst de moeren etc veelvuldig inspuiten met WD 40 en laten inweken?

Groet,

Mark

N.B. Ik zie de vloeibare pakking lekken denk ik als ik het aandraai dat zal niet helpen lijkt me omdat een van de drie bevestigingspunten stuk is.

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  

markV624
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

Gepost: 13 juni 2009 03:54 AM
  [ # 169 ]

Jim,

Ik heb ook een 2400injectie.
Vervelend is het inderdaad.
Ben vandaag ff ermee bezig geweest en na veel engelengeduld heb ik nu twee bouten los.
Ik gebruik er Kroon kruipolie voor lijkt me misschien toch beter als WD 40.

Hoeveel bouten zijn het eigenlijk? Ik dacht 4 klopt dit?

Heb via het cx club magazijn het laatste nieuwe waterpomphuis gekocht.
Een nieuwe getande waterpomp had ik al liggen deze had ik indertijd overgenomen van Kris.
Vandaag nog ff wat pakkingen gekocht.

Klopt het dat het thermostaathuisje is voorzien van een rubberen en papieren pakking? Het is alweer een paar maanden geleden dat ik die erop had gezet en zoiets staat me bij.

Groet,

Mark

enjoy flying Citroën

Profiel  

markV624
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

Gepost: 14 juni 2009 04:19 PM
  [ # 170 ]

Ben gisterenavond tot in de late uurtjes bezig geweest met het demonteren van de waterpomp en het waterpomphuis.
Eigenlijk viel het niets tegen ik was in het begin wat ( te ) voorzichtig met het losdraaien van de bouten toen een vriend van me erop wees dat ik echt wel wat meer geweld kon gebruiken toen was het redelijk snel los.
Hier volgen een paar fototjes.

Bij de volgende foto is de waterpomp verwijderd en zie je het waterpomphuis nog zitten.

En als je dan het waterpomphuis hebt verwijderd dan kun je het volgende tegenkomen als je een CX hebt die lang heeft stilgestaan.
Overigens liep de wagen er niet minder mooi op.

Let vooral op de kristallen die zich hebben afgezet in het blok.

Daarna alles goed schoongemaakt en verder met de klus.
Pakking erop zetten en toen een nieuw waterpomphuis.
Toen deze was gemonteerd zag ik ineens dat er geen gat in het waterpomphuis zit waar de temperatuursensor in moet. Shocked
Ik heb daar niet het gereedschap voor het is ook een behoorlijke diameter. (  een 1.9 cm)
Wie kan me vertellen waar ik het beste in de buurt van Groningen dit zou kunnen laten doen.
Ik dacht ik heb alles netjes schoongemaakt en nu kan ik alles er zo weer opzetten maar er moest toch nog wat tegenzitten. Sad

Groet,

Mark

enjoy flying Citroën

Profiel  

markV624
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

Gepost: 23 juni 2009 02:51 AM
  [ # 171 ]

Ik had het waterpomphuis naar een revisiebedrijf in Groningen gebracht om een gat met schroefdraad te laten maken in het huis voor de temperatuursensor.
Na twee dagen belde ze me op dat ik het op kon halen.
Afgelopen week had ik alles mooi gangbaar gemaakt en was ik klaar om alles te monteren.
Na het nieuwe waterpomphuis te hebben bevestigd heb ik ook maar een nieuwe waterpomp erop gezet en de betreffende pakkingen.
Alles klaar en jawel weer constateerde ik enige incontinentie.
Ik dacht is de pakking nou toch niet goed ik begreep er niets van.
Uiteindelijk de boel weer gedemonteerd en toen zag ik het probleem.
Mijn nieuwe waterpomphuis heeft een kleine “bypass” en mijn nieuwe waterpomp een grote daardoor lekte de wagen alsnog.
Mijn oude waterpomp heeft ook een kleine “bypass” dus die heb ik toen gemonteerd.
Daarna was alles in orde.
Wisten jullie dat er verschillende waterpomphuizen en waterpompen zijn gemaakt indertijd met verschillende diameters van de “bypass”.
Waarvoor is die “bypass” eigenlijk , wat is de functie ervan?

Groet ,

Mark

enjoy flying Citroën

Profiel  

cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3907

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 23 juni 2009 03:05 AM
  [ # 172 ]
markV624 schreef:

Ik had het waterpomphuis naar een revisiebedrijf in Groningen gebracht om een gat met schroefdraad te laten maken in het huis voor de temperatuursensor.
Na twee dagen belde ze me op dat ik het op kon halen.
Afgelopen week had ik alles mooi gangbaar gemaakt en ......

Groet ,

Mark

je hebt het goed aan gepakt ! mooi werk !

alleen goed om te realiseren dat er dus van alles een andere versie kan zijn….  (waarom verbaast me dat niet bij onze dames…..)

en de functie die bypass ken ik (nog) niet. iemand anders ?

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  

markV624
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

Gepost: 01 juli 2009 01:35 PM
  [ # 173 ]

Op naar de volgende klus.
Afgelopen zondag nog ff lekker gereden met de CX.
Kom ik thuis zie ik een klein LHM plasje liggen nadat ik de wagen verplaatst had.
Na wat zoekwerk ben ik erachter gekomen dat er op de octupus precies op het verdeelpunt een scheurtje zit.
Heb al ff een nieuwe octopus gekocht.
Moet ik eigenlijk het systeem drukloos maken? Denk van niet want het zijn retourleidingen.
De retourleiding die helemaal naar onderen loopt dat lijkt me een lastige.
Iemand nog tips.
Als ik hem heb gemonteerd dan lijkt het me verstandig om de octopus in te spuiten zodat deze niet zomaar weer uitdroogt, kan dat gewoon met vaseline? Of een ander goedje.

Groet,

Mark

enjoy flying Citroën

Profiel  

markV624
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

Gepost: 03 augustus 2009 03:34 AM
  [ # 174 ]

FF weer een update en een paar vraagjes.

Ik heb de afgelopen tijd mijn gehele dashboard gedemonteerd om eens te kijken of de kachelkraan nu wel open en dicht gaat.
Na demontage zag ik dat deze idd wel open en dicht gaat en de regelaar waar de lucht naartoe moet worden geblazen werkt ook goed.
Toch heb ik nog steeds het idee dat er minder warme lucht door de luchtmonden in de wagen geblazen wordt.
Ook heb ik destijds de kachelradiateur al eens doorgespoeld en daar kwam toen een heel klein beetje geel gekleurd water uit en daarna mooi schoon water. Ook is de wagen goed ontlucht had er eerst toch een beetje te weinig kvs in denk ik.
Nu heb ik nog eens even in het CX handboek gekeken en daar schrijft Olving dat je de kachelradiateur apart met een 0.6 liter koelvloeistof kunt vullen.
Zou dit nog invloed kunnen hebben?

Alle lichtpuntjes vervangen in het dashboard.
Het lampje van de toerenteller doet het niet en soms wel.
Weet iemand of er ergens een slechte stekkerverbinding dit veroorzaakt?

Ook zag ik dat de rubber ring tussen de luchtinlaat en de aanjager letterlijk in stukjes uiteen was gevallen.
Deze is rond en loopt wat taps toe.
Dit onderdeel is niet meer leverbaar heb ik begrepen.
Nu dacht ik om daar een rubberen slang ( diameter 10 cm ) in de aanjager te stoppen en over de luchtinlaat aansluiting te trekken om zo dit gaatje te dichten.
Weet iemand bij wat voor een bedrijf je dit soort materialen kunt kopen?

Vandaag ook ff nou ja ff de remaccu en de voorraadbol vervangen.
Deze waren nog nooit vervangen en dat was te merken de remaccu liep na demontage leeg en daar kwam toch wel erg veel lhm uit deze was echt exit denk ik.
De remaccu werkte niet mee want de bovenste van de drie aansluitingen wilde maar niet los en uiteindelijk maar het grote schroefdraad los gemaakt om de bol te kunnen demonteren en vervangen.

Ook heb ik nog even naar mijn aansluiten bij de tankdop gekeken want soms ruik ik uit het bijrijdersraam tijdens het rijden een benzineluchtje.
Ik werd erop geattendeerd dat wel eens de ontluchtingsslang van de tank kon zijn die dan verstopt zit.
Mijn vraag is hoe loopt die dan precies eigenlijk?
Ik zie een slang met filtertje(?) boven de slang van de vulopening. In de vulopening zit rechts een opening en een hele kleine opening bovenin de vulopening vrij direct vooraan.
Ik begrijp nu ff niet meer wat nu wat is.
Moet ik mijn tank weer demonteren om de ontluchtingsslang te volgen?
Ik heb in ieder geval geen luikje in mijn kofferbak zoals sommige CX-en wel hebben.

Groet,

Mark

enjoy flying Citroën

Profiel  

markV624
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

Gepost: 17 augustus 2009 03:10 AM
  [ # 175 ]

Forummers,

Ik heb afgelopen vrijdagavond een nieuwe ontluchtingsslang gemonteerd.
Vandaag met het prachtige weer lekker wezen toeren.
Ook nog bij goede vrienden even de dame laten zien, ze zijn niet zo thuis in ons geliefde merk maar de eerste reactie was wat een beenruimte achterin.Ook tijdens de rit niets dan lof.
Maar tijdens de rit toch weer van tijd tot tijd die benzinelucht!
Ik ben een paar keer gestopt en onder de wagen en ook onder de motorkap zie ik geen lekkage.
Onder de motorkap ruik ik als de motor draait ook geen benzinelucht.
Wat ik wel constateerde is dat als ik snel een bocht neem en ook in een te hoge versnelling dan ruik ik de benzinelucht goed, maar het lijkt niet altijd het geval te zijn.
Als ik in een hoge versnelling vanaf een lage snelheid het gas goed intrap ruik ik het weer niet.
Kortom ik begrijp niet waar ik het moet zoeken en dat beangstigd me wel.
Bang voor een brandje.
Wie kan me helpen met tips waar te zoeken?

N.B. Wel is het zo dat de slang tussen de luchtinlaat en de aanjager weg is en misschien komt het daardoor naar binnen?
Waar komt die lucht vandaan? Toch verstandig nog bepaalde slangen onder de kap te vervangen?

Groet,

Mark

enjoy flying Citroën

Profiel  

par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5019

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 17 augustus 2009 05:27 PM
  [ # 176 ]

Heb je het alleen bij volle tank, of ook als ie al leger is?
Ik heb nl. met een volle tank, bij een snelle bocht naar links, dat ik een benzinelucht ruik. Ik heb dat tot nu toe geweten aan de snelle bocht en het daardoor overlopen van wat benzine (via de ontluchting?). Maar als ik het ergens anders in moet zoeken, dan hoor ik dat graag.

Profiel  

tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5999

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 17 augustus 2009 05:49 PM
  [ # 177 ]

Hmmm…...ik heb ook last van wat benzinelucht bij de cx. (ook een 2400 injectie)
Eigenlijk sinds kort pas en bij een tank die driekwart vol is.  Rolling Eyes
Ik zal ook nog eens extra opletten of ik iets van een patroon erin kan ontdekken.

Profiel  

bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2474

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 17 augustus 2009 09:20 PM
  [ # 178 ]

het is och wel hel belangrijk dat alle brandstofleidingen vervangen zijn. op een injectie omdat er toch een behoorlijke druk op de leidingen zit…. Vooral de met stof omringde leidingen zijn een groot gevaar op cx’en…...

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  

markV624
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

Gepost: 18 augustus 2009 04:13 AM
  [ # 179 ]

Par Exemple

Daar heb ik nog niet zo op gelet. Nu heb ik een nagenoeg volle tank.
Durf er eigenlijk niet meer mee te rijden.
Ik heb me laten vertellen dat je benzine ruikt als je ontluchtingsslang verstopt zit.
De oude heb ik toen met een compressor doorgeblazen.
Een week geleden sta ik bij de pomp en gooi de dame vol na 5 tellen dondert de benzine zo onder de afdekplaat uit Shocked
Toen maar ff gecheckt of er geen rokers in de buurt waren.
Ik denk na en dacht ik hoorde bij het doorblazen een plopje ik dacht O.K.
Maar dat bleek dus een los geschoten ontluchtingsslang.
Komt er een oudere man aangelopen en die ziet mij de afdekplaat demonteren en zegt:
Wat een mooie wagen ook een oldtimer, de mijne ook en hij wijst naar zijn Volvo 340 uit 1980 die hij net had volgegooid.
Na 8 start pogingen wilde de wagen pas.
In mijne oude ontluchtingsslang zat een knik en deze heb ik afgelopen vrijdagavond vervangen.

BXsport

Ik heb idd nog met stof omringde leidingen ( deze ogen duurzamer en lijken me beter bestand tegen de warmte onder de motorkap).
Zijn dat soort leidingen nog te krijgen? Of is een nieuwe gewone beter.
Ik zie zo’n stoffen leiding naar beneden weglopen bij de luchtinlaat.
Heb me laten vertellen dat hij daar op een metalen leiding zit gemonteerd, klopt dat?
Bij de injectoren zitten een aantal rubberen leidingen met een extra “kous” eromheen en een klein stukje rubber tussen twee metalen leidingen, dit ook maar allemaal vervangen?
Welke twee doorsnede ( naar mijn idee) benzine-leidingen worden er gebruikt?
Hoe vervang ik de stoffen vriend en de retour bij de luchtinlaat ?
Moet ik dan de luchtinlaat demonteren?

Groet,

Mark

enjoy flying Citroën

Profiel  

bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2474

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 18 augustus 2009 11:22 PM
  [ # 180 ]
markV624 schreef:

Par Exemple

Daar heb ik nog niet zo op gelet. Nu heb ik een nagenoeg volle tank.
Durf er eigenlijk niet meer mee te rijden.
Ik heb me laten vertellen dat je benzine ruikt als je ontluchtingsslang verstopt zit.
De oude heb ik toen met een compressor doorgeblazen.
Een week geleden sta ik bij de pomp en gooi de dame vol na 5 tellen dondert de benzine zo onder de afdekplaat uit Shocked
Toen maar ff gecheckt of er geen rokers in de buurt waren.
Ik denk na en dacht ik hoorde bij het doorblazen een plopje ik dacht O.K.
Maar dat bleek dus een los geschoten ontluchtingsslang.
Komt er een oudere man aangelopen en die ziet mij de afdekplaat demonteren en zegt:
Wat een mooie wagen ook een oldtimer, de mijne ook en hij wijst naar zijn Volvo 340 uit 1980 die hij net had volgegooid.
Na 8 start pogingen wilde de wagen pas.
In mijne oude ontluchtingsslang zat een knik en deze heb ik afgelopen vrijdagavond vervangen.

BXsport

Ik heb idd nog met stof omringde leidingen ( deze ogen duurzamer en lijken me beter bestand tegen de warmte onder de motorkap).
Zijn dat soort leidingen nog te krijgen? Of is een nieuwe gewone beter.
Ik zie zo’n stoffen leiding naar beneden weglopen bij de luchtinlaat.
Heb me laten vertellen dat hij daar op een metalen leiding zit gemonteerd, klopt dat?
Bij de injectoren zitten een aantal rubberen leidingen met een extra “kous” eromheen en een klein stukje rubber tussen twee metalen leidingen, dit ook maar allemaal vervangen?
Welke twee doorsnede ( naar mijn idee) benzine-leidingen worden er gebruikt?
Hoe vervang ik de stoffen vriend en de retour bij de luchtinlaat ?
Moet ik dan de luchtinlaat demonteren?

Groet,

Mark

Het probleem me de stoffen leidingen is dat je niet kan zien wanneer je een lekje hebt of de rubber is verduurd. Er kan dus benzine op een hete motor lopen en dan ben je gezien… brandende sm’s en cx’en legio…...

de beste brandstofleidingen zijn de gates leidingen je kan deze best vast zetten met ABA klemmen ipv de originele deze zijn nieuw. Ook de zogenaamde vliegtuigkwaliteit van bezineleidingen met staal errond zijn niet goed omdat je niet kan zien wanneer het rubber slecht of hard wordt. injectoren kunnen ook beginnen lekken vooral op de sm en ds 23. er is toen een terugroepactie geweest maar voor de cx is dat niet het geval geweest denk ik. Als je meer wil weten PB me maar.

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  

12 van de 17
« Eerste  < Vorige 10 11 12 13 14 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook