3 van de 17
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »

Restauratie CX Prestige 1978 vervolg vragen vorderingen
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8480

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 02 april 2008 10:37 AM
  [ # 31 ]

Als achter het pedaal in het motorcompartiment geen kabel door het schutbord komt, maar als daar een cilinder zit, dan heb je een hydraulische koppeling.

Profiel  

trxke
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1360

- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Gepost: 03 april 2008 12:12 AM
  [ # 32 ]
markV624 schreef:

Ik heb nog even een vraagje over de koppelingsplaten van mijn Cx Prestige.

Ik heb zelf geen ervaring met cx rijden .
Nu denk ik dat de koppelingsplaten versleten zijn , toch heb ik nog mijn twijfels .

Het volgende is er aan de hand :

Ik heb de voet op de rem en geef een beetje gas bij .
Dan laat ik de koppeling direct los en dan lijkt de koppeling hetzelfde te doen alsof hij langszaam pakt . Daarna slaat de motor af ook al geef ik gas bij .

Mijn vraag is heb ik nu een zogenaamde hydraulische koppeling in de CX ?
Ik weet dat deze in een korte periode is geleverd op de CX . Ik weet alleen niet hoe dat rijdt / werkt / aanvoelt . Of hoe het correct hoort te werken .
Wie kan me dit uitleggen ? Zijn de platen nu wel of niet versleten ?

Groet ,

Mark

Ik snap niet hoe je je voet op de rem houd gelijktijdig gas bij geeft en koppelt Shocked

Probeer het eens zo:
Trek de handrem goed aan en probeer te vertrekken in 4de of 5de versnelling.
Als de koppeling goed is moet de motor afslaan.

In ‘78 was bij mijn weten de hydraulische koppeling nog niet verkrijgbaar,jou prestige heeft dan de gewone kabelbediende koppeling.
Kan je simpel controleren door te kijken onder de wagen naar de koppelingshendel van de versnellingsbak zit hier een kabel aan ...

Je kan de dikte van de koppelingsplaat visueel controleren door te kijken naar het vliegwiel (timing markeringen).

Gaat de koppeling licht of stroef , geen bijgeluiden tijdens ontkoppelen met draaiende motor ?

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  

markV624
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 505

Gepost: 03 april 2008 12:23 AM
  [ # 33 ]

Kris ,

Bedankt voor de uitleg dat gaan we eens proberen .
Ik kom hierop terug .

Groet ,

Mark

enjoy flying Citroën

Profiel  

Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3215

Gepost: 03 april 2008 02:11 PM
  [ # 34 ]

Je kunt ook ff 20 gaan rijden en ‘m vervolgens ff in z’n 4 zetten; komen de toeren vervolgens langzaam mee, dan zit het goed, zo niet dan slipt ie door. Dit is een net iets fijner methode voor je koppelingplaten dan ‘m laten afslaan in z’n 5.

Animal triste post coitum

Profiel  

Daantje
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263

Gepost: 03 april 2008 02:42 PM
  [ # 35 ]

@ markV624: Mocht je nog bepaalde onderdelen zoeken; hier in Zwolle staat een sloop CX Prestige ‘78. Zie het treurige topic want deze is gestolen en compleet verwoest teruggevonden. Geen stukje plaatwerk meer heel, maar interieur e.d wel. Dus heb je wat nodig.. laat het even weten.

Daan

Geschiedenis: Wartburg 312 / 1969 -  Citroen Dyane Confort 1982 -  Citroen BX 1.9 TZI - Citroen Visa Club ‘87 - Peugeot 205 ACE - Citroen BX 16 TRS AUT - Citoen Acadiane 1986 - Peugeot 306 - Citroen LN ‘77 - Fiat Bravo

Profiel  

markV624
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

Gepost: 10 april 2008 01:09 AM
  [ # 36 ]

Jan Peter ,

De foto is van een van de achterpanelen .
Bij mijn voorpanelen is het leer ook niet superstrak . Wel veel schoner en
soepeler geworden .
Mijn voorpanelen zijn alleen op de beide uiteinde een klein beetje krom .
Ik zit zelf nog te twijfelen hoe ik dat nu het beste ( lees zonder beschadiging van het leer en paneel ) dit recht kan maken .

Wellicht zijn er mensen op het forum die hier ervaring mee hebben .

De reden dat de voorpanelen krom zijn komt doordat deze van een soort bordkarton zijn gemaakt . De achterpanelen zijn van kunstof en blijven na al die jaren wel mooi recht .

Groet ,

Mark

enjoy flying Citroën

Profiel  

markV624
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

Gepost: 14 april 2008 07:43 PM
  [ # 37 ]

Ben afgelopen weekend weer bezig geweest met de CX Prestige .
Met name schuren en nog eens schuren .
Zie :

Op de foto zie je kleine adertjes onder de lak zitten , dat is beginnende
roest . dat moet ik dus ook helemaal weg halen voordat de wagen uiteindelijk gespoten kan worden .

Hier nog een fototje :

Let vooral op de zeer luxe fauteuil van mijn voiture .

Uiteindelijk hebben we toch maar de voorruit verwijderd .
Ik was daar zelf niet zo’n voorstander van daar de hemel er nog zo mooi strak in zit . Maar mijn oom zei als we het doen dan doen we het goed .
Nadat deze was verwijderd ( in 5 minuten ) kwamen er twee kleine roestplekjes te voorschijn .

Op de foto is de voorruit al verwijderd . Nu heb ik een vraagje kun je alleen het deel van het dashboard waar de roosters in zitten ( het dichtst bij de voorruit )verwijderen zodat de voorruit wat makkelijker opnieuw is te plaatsen ?

Overigens denkt mijn oom dat de kopeling wel goed is .
Het enige wat ik wat raar vind is dat de wagen alleen met een kleine aanloop van 2 meter over de dorpel van de 2 koloms brug komt . Ga ik er pal voorstaan dan komt ze er niet overheen en slaat dan wel eens af .

Ik heb nog een foto gemaakt van de koppeling maar weet niet of je daar iets aan kunt zien .

Groet ,

Mark

enjoy flying Citroën

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 14 april 2008 07:53 PM
  [ # 38 ]
markV624 schreef:

Op de foto is de voorruit al verwijderd . Nu heb ik een vraagje kun je alleen het deel van het dashboard waar de roosters in zitten ( het dichtst bij de voorruit )verwijderen zodat de voorruit wat makkelijker opnieuw is te plaatsen ?

Daarvoor zou ik even de container in moeten duiken. Daar ligt een dashboard om te aanschouwen hoe dat allemaal precies zit, want dat weet ik niet uit mijn hoofd. Ik neem aan, dat je dat niet per se vanavond nog moet weten, want het regent hier nu te hard om even te gaan kijken.

Valt me trouwens op, dat je zo’n lelijk neplederen zakje om je versnellingspook hebt zitten, terwijl ik toch zou denken, dat die auto met zo’n prachtig rubberen ding uitgevoerd zou moeten zijn.

Profiel  

Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3215

Gepost: 14 april 2008 11:50 PM
  [ # 39 ]
markV624 schreef:

Het enige wat ik wat raar vind is dat de wagen alleen met een kleine aanloop van 2 meter over de dorpel van de 2 koloms brug komt . Ga ik er pal voorstaan dan komt ze er niet overheen en slaat dan wel eens af .

Ik heb nog een foto gemaakt van de koppeling maar weet niet of je daar iets aan kunt zien .

Ik zie op die foto alleen maar het vliegwiel en een rand van de drukgroep…

Je zou je oom een kunnen vragen om wat te spelen met de afstelling van de koppelingskabel, zodat ze beter aangrijpt. In de vraagbaak staat nauwkeurig beschreven hoe je dit moet doen en wat de afstanden moeten zijn.

Animal triste post coitum

Profiel  

trxke
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1360

- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Gepost: 15 april 2008 12:45 AM
  [ # 40 ]
markV624 schreef:

...

...

Groet ,

Mark

Nu zie je enkel het vliegwiel en een deel van de drukgroep.
Maar als je de motor een slag verder draait zal je de koppelingsplaat kunnen zien zitten tussen het vliegwiel en de druktafel van de drukgroep.

Jou Prestige heeft trouwens een koppeling met vrije slag welke iets bruusker aangrijpt als je dit niet gewoon bent, latere typen hebben en koppeling zonder vrije slag welke iets minder bruusk aangrijpt.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten

- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 15 april 2008 01:49 PM
  [ # 41 ]

Ik heb even gekeken hoe het zit met dat dashboard. Je kan dat roostergedeelte alleen losmaken, als je het hele dash eruit haalt.

KLIK

Eigenlijk zou dat geen kwaad kunnen, want als je al roestplekjes hebt gevonden, dan zou je na verwijdering van het dash DIT nog tegen kunnen komen.

Profiel  

markV624
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

Gepost: 16 april 2008 02:08 AM
  [ # 42 ]

Bedankt voor alle tips jongens en meisje Smile

Garagestmarien

Als ik mij niet vergis dan is het pookje van mijn Prestige van leer , voelt wel zo aan namelijk en er zitten stiksels in het leer .

Wat betreft het verwijderen van het dashboard dat heeft me iemand al vertelt dat je inderdaad daar nogal wat roest tegen kunt komen nogmaals dank . Degene adviseerde me ook dit vol te spuiten met Dinitrol of vergelijkbare middelen .

Is het veel werk om het dashboard eruit te halen ?

Of kan ik middels wat gaatjes dat volspuiten met Dinitrol .

Groet ,

Mark

enjoy flying Citroën

Profiel  

Gepost: 16 april 2008 08:59 PM
  [ # 43 ]

Je dashboard verwijderen is echt een hele klus. Afgelopen weken heb ik een 20 niks gesloopt en mij zeer verbaasd over de constructie van o.a. het dashboard. Erg leuk om alles uitelkaar te halen maar ik moet er niet aan denken om het weer terug te bouwen.

Het grootste deel van je dash is trouwens van metaal! En er zitten ook wat bouten en moeren die je vanonder de motorkap los moet draaien.

Mijn Prestige is ook behoorlijk ontmanteld en ik twijfel over het verwijderen van dashboard. Maar zoals je oom al zegt ‘als we het doen…’

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten

- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 16 april 2008 09:06 PM
  [ # 44 ]
Prestige2400 schreef:

Het grootste deel van je dash is trouwens van metaal! En er zitten ook wat bouten en moeren die je vanonder de motorkap los moet draaien.

Uit m’n hoofd zijn dat vier kleintjes (twee links, twee rechts) die wat verzonken liggen in de zwarte mat. En dan nog twee grotere die in het midden zitten. Op de foto van mijn dashboard kan je de beugeltjes zien waar de draadeinden opzitten.

Nu je al zoveel uit die auto hebt, zou ik als ik jou was, toch even die moeite nemen. Wie weet wat je er nog onder vindt aan ellende die nu weg te werken valt.
Zo heel ingewikkeld is het allemaal niet en het terugbouwen is ook een fluitje van een paar centen.

Profiel  

markV624
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

Gepost: 30 juli 2008 01:46 PM
  [ # 45 ]

We zijn nu druk bezig de CX Prestige spuitklaat te maken .
Zal binnenkort even een fototje plaatsen .
Ook ben ik bezig alle chromen delen te poetsen .
Heb me al in de vingers gesneden , wat zijn die dorpellijsten scherp .
Wat is een goede chroompoets ?
Ik krijg met mijn poets die ook voor de autolak is de weervlekken niet goed weg .
Iemand tips ?

Groet ,

Mark

enjoy flying Citroën

Profiel  

3 van de 17
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook