Ik heb een onderstel van een Knaus caravan bij huis staan en daar wil ik eigenlijk wel een aanhangwagen van bouwen.
Hij is voorzien van een 850 kg torsieas en deze is geremd.
Alleen de breedte is mij eigenlijk iets te breed.
Kan iemand mij vertellen of ik deze as zomaar kan doorslijpen, versmallen en weer aan elkaar lassen zonder dat ik dan gelijk de torsie verniel?
Groet
Henk
Totaal aantal Berichten: 157
Geregistreerd: 11-11-2005
- C5 3.0 hdif Sedan exclusive
- C3 1.6 vti 120 exlusive automaat
is het een torsie of rubbergeveerde as?, rubbergeveerde kun je in het midden altijd een redelijk stuk tussenuit slijpen, torsiegeveerde alleen als er twee apparte torsieassen in zitten, dit kun je controleren of er links en rechts twee smeernippels zitten en niet in het midden, of een kant op en neer doen en kijken of andere kant niet meegaat.
gr bob
ps ik bouw zelf ook aanhangers zie: http://www.rieske.com
jaaa, ik ben ook trots op mijn volvo
torsias
hallo
1e_nee de torsi staaf is een stuk van de ene draagarm naar de andere
en zit in het midden van de buis in een ingelast “blokje”
2e_ torsi staaf bestaat uit 2delen dan zit er op ongeveer 1\3 2\3 van de buis net zulke borg bout\moer als waar de draagarm mee vastzit
dan zou je er een stukje tussen weg kunnen halen
1en2 bij een staalgeveerde as
3e_rubber geveerdeas zou best kunnen alleen loop je de kans dat het rubber smelt bij het lassen
succes
Totaal aantal Berichten: 157
Geregistreerd: 11-11-2005
- C5 3.0 hdif Sedan exclusive
- C3 1.6 vti 120 exlusive automaat
rubber zit er ongeveer 50 a 60 cm in, dus kijk even hoe breed de as is, en dan kun je wel zien of er genoeg ruimte is.
jaaa, ik ben ook trots op mijn volvo
1800es schreef:is het een torsie of rubbergeveerde as?, rubbergeveerde kun je in het midden altijd een redelijk stuk tussenuit slijpen, torsiegeveerde alleen als er twee apparte torsieassen in zitten, dit kun je controleren of er links en rechts twee smeernippels zitten en niet in het midden, of een kant op en neer doen en kijken of andere kant niet meegaat.
gr bob
ps ik bouw zelf ook aanhangers zie: http://www.rieske.com
Links en rechts zit 10 á 15 cm van de einden een smeernippel en ook zit aan beide zijden ongeveer 60 cm verder op een bout met een contramoer gemonteerd.
De as is inclusief de velgen ongeveer 2 meter breed en tussen de beide bouten met contramoeren zit een hevel die de remkracht verdeeld .
Groet
Henk
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
henkpit schreef:1800es schreef:is het een torsie of rubbergeveerde as?, rubbergeveerde kun je in het midden altijd een redelijk stuk tussenuit slijpen, torsiegeveerde alleen als er twee apparte torsieassen in zitten, dit kun je controleren of er links en rechts twee smeernippels zitten en niet in het midden, of een kant op en neer doen en kijken of andere kant niet meegaat.
gr bob
ps ik bouw zelf ook aanhangers zie: http://www.rieske.comLinks en rechts zit 10 á 15 cm van de einden een smeernippel en ook zit aan beide zijden ongeveer 60 cm verder op een bout met een contramoer gemonteerd.
De as is inclusief de velgen ongeveer 2 meter breed en tussen de beide bouten met contramoeren zit een hevel die de remkracht verdeeld .
Als er smeernippels op zitten heb je een staalgeveerde torsieas en die kun je volgens mij niet inkorten.
_________________
Daar was ik al enigzins bang voor.
Dan moet het maar een aanhanger met een wat grotere vloeroppervlakte worden, 1.50mtr tussen de wielen en 3.50 mtr lang is op zich niet verkeerd alleen het is een beetje onhandiger met het rijden op smallere wegen.
Groet
Henk
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Kun je er gelijk een Ambulance van maken… voor een eend ofzo..
Geloof me aanhangers zijn altijd te smal, nooit te breed…
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
GoodOldDiesel schreef:Kun je er gelijk een Ambulance van maken… voor een eend ofzo..
Met enige aanpassingen zal dat best lukken, trouwens niet eens zo’n gek idee….
Groet
Henk
Als je het echt goed wilt doen dan zorg je ervoor dat de bak even breed is als de as + de wielen. Dan moet je wel een uitsparing maken voor de wielen natuurlijk. Niet eenvoudig, maar je houdt een flink grote aanhanger over. En als je de vloer ook nog lekker stevig maakt kan je er zo een Eend op rollen.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Als die as maar 850kg mag dragen red je het niet om er een eend op te zetten, wordt een forse bak dan die het nodige zal gaan wegen dus qua laadvermogen blijft er dan niet zo veel over. En aangezien je ws geen keuring laat doen mag er maar 750 kg op. Dus meer handig om grote, niet te zware dingen te vervoeren, snoeiafval bijvoorbeeld
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
mijn vorige aanhanger had ik ook van een caravan gemaakt, bak was binnenin 1.44m bij 2.62m
en lekker stil liggen achter de wagen…...
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017