Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
Omdat ik toch regelmatig een soort van weerstand proef bij mijn medeforum gebruikers op het feit dat ik niet in een citroen des herens wegen bereis wil ik het volgende wel monteren onder mijn trafic
volledige luchtvering.. kan hem ook laten op en neer gaan
http://www.ajv.nl/nederlands/index.html?lang=nl&target=d147.html
kost helaas incl de montage 3000 eurootjes
Wat is eigelijk het verschil tussen HP-Vering en Luchtvering,
Wat is Beter? (Rijeigenschappen/Comfort ect.)
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
luchtvering is natuurlijk veel beter, maar dat gaat geen hond toegeven natuurlijk op dit forum
to be honest.. ik heb eigenlijk geen idee
Er zitten toch al banden onder ?
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Lelijke Eend schreef:Er zitten toch al banden onder ?
dan heb je dus dubbellucht
PjotrBlom schreef:Wat is eigelijk het verschil tussen HP-Vering en Luchtvering,
Wat is Beter? (Rijeigenschappen/Comfort ect.)
Het basis principe waar ze beiden gebruik van maken is de wet van Boyle.
http://en.wikipedia.org/wiki/Boyle’s_law
Het veranderen van het volume van een vaste hoeveelheid gas levert een drukverandering op. Het mooie aan dit principe voor autovering (of fietsen) is dat je per definitie een progressieve veer hebt, iets wat met schroef of torsieveren erg lastig is zonder gebruik te maken van speciale kinematiek (zoals in de F1)
Simpel gezegt heb je bij luchtvering rubber balgen (met lucht erin) in plaats van stalen veren, daarnaast heb je nog traditionele schokdempers nodig.
HP heeft lucht (om precies te zijn stikstof) als veer medium, maar daarmee houdt de vergelijking wel op. De verbinding tussen de lucht zak (in de veerbol) en de wielen wordt verzorgd door een “veerpoot” oftewel een plunjer met daarin olie. De schokdempers zijn geintegreerd in de voet van de bollen.
De olie is bij HP links-rechts verbonden, bij luchtvering is dit niet zo. Hierdoor is het mogelijk om bij HP een vering te maken die geoptimaliseerd is voor zowel rollen als stampen, het klinkt vreemd maar door ze te verbinden zijn ze gescheiden.
Technisch zijn er dus enorme verschillen, in gebruik ook: zo wordt de hoogteregeling van HP gerealiseerd door extra olie in het circuit te pompen, terwijl bij luchtvering er meer lucht ingepompt wordt. Dit heeft vooral gevolgen voor het weggedrag bij belading.
Alhoewel luchtvering al lang bestaat is pas relatief recent een luchtvering met variabele veerkrakteristiek leverbaar (MB’s Airmatic Dual Control) terwijl dit al vanaf de Xm standaard was in HP/Hydractive. Zoals Hydractive extra bollen heeft om de veerstijfheid te varieren heeft Airmatic DC extra luchtbollen die in en uitgeschakeld worden.
HP is tov van luchtvering ook in het voordeel door de bouwwijze: de bollen en de plunjers zijn gescheiden en daardoor compact, daarom is er wel een HP auto met anti-rol (Xantia Activa) maar is MB’s Active Body Control niet leverbaar icm luchtvering.
Bij de introductie van HP op de DS is ook direct gebruik gemaakt van de hogedruk hydrauliek die er mee samenhangt, voor de bediening van remmen, besturing, koppeling, bak. Ook kan de hogedruk gebruikt worden voor het aandrijven van de koelfans of verstelbare spoilers, helaas is men nooit zo ver gegaan. Op sommige MB’s is er een lagedruk aftakking gemaakt van het HP voor de bediening van ramen en stoelen.
Met de luchtcompressor die je bij luchtvering krijgt kan je natuurlijk ook zaken aandrijven, maar verder dan het oppompen van banden komen ze meestal niet.
HP is dus vooral ruimer inzetbaar en er is meer en beter me te varieren, puur qua comfort zijn de verschillen niet evident. Qua rijgedrag heeft HP een licht voordeel vanwege de eerder genoemde links-recht koppeling en de progressiviteit. Tenslotte zijn de eigenschappen van stikstof opgesloten in de bollen redelijk constant (afgezien van lekkage over de levensduur) rubber luchtbalgen met een luchtcompressor eraan zijn kwestbaarder.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
eviltwin schreef:PjotrBlom schreef:Wat is eigelijk het verschil tussen HP-Vering en Luchtvering,
Wat is Beter? (Rijeigenschappen/Comfort ect.)
...[uitleg]...
Bedankt voor de uitleg!
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
eviltwin schreef:
Simpel gezegt heb je bij luchtvering rubber balgen (met lucht erin) in plaats van stalen veren, daarnaast heb je nog traditionele schokdempers nodig.
zitten de traditionele schokdempers dan in die balg?
heeft dit ermee te maken dat lucht samenpersbaar is en olie niet?
Re: luchtvering renobus
erik wijngaarden schreef:http://www.ajv.nl/nederlands/index.html?lang=nl&target=d147.html
kost helaas incl de montage 3000 eurootjes
Maar dan heb je ook wat
Kreeg je klachten over de vering tijdens de Conservatoire taxit rit????
3000 eur is natuurlijk wel genoeg geld om er nog eens goed over na te denken. Gaan de kopjes van je blomme ook hangen als ze teveel geschud worden door de springveertjesophaniging van de Renoohoohoo???
Ik zou de nieuwste Citroën Xsara Picasso nemen. Die heeft ook luchtvering en je hebt een echte Citroën waarbij het schakelen ook nog eens een klein beetje overeenkomt met het schakelen in een DS. Ben je van het gezeur af.
En om dat af te betalen gewoon een paar bloemetjes meer verkopen (nee, niet aan mij).
Schijt aan originaliteit.
Elmer, hij wil het in de renoo bouwen…ik sprak iemand van een ander merk forum, en die zweert erbij.
Ik suggereer dus om gewoon voor de nieuwste Citroën Xsara Picasso te gaan want die heeft achter ook luchtvering
Schijt aan originaliteit.
Heeft ie nou echt luchtvering of hoogtecorrectie op lucht?
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
De nieuwste Xsara picasso heeft gewoon schokbrekers!
De c4 picasso heeft lucht
[flauw, ik weet het]
Zie mijn huidige onderschrift, onderste regel.
Schijt aan originaliteit.