2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
luchtvering renobus
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 02 oktober 2006 05:54 PM
  [ # 16 ]
arjan_verkade schreef:
eviltwin schreef:

Simpel gezegt heb je bij luchtvering rubber balgen (met lucht erin) in plaats van stalen veren, daarnaast heb je nog traditionele schokdempers nodig.

zitten de traditionele schokdempers dan in die balg?

Nee die zitter er apart naast (m.a.w. luchtvering kan veel ruimte kosten)

heeft dit ermee te maken dat lucht samenpersbaar is en olie niet?

Nee, dit zit vooral in het verschil de dichtheid van gassen en vloeistoffen. De (visceuze) demping die je nodig hebt in een auot schokdemper wordt verkregen door de olie door kleine gaatjes te persen. Een traditionele schokdemper is in feite een bus met olie waarin een plunjer wordt bewogen, langs of door de plunjer wordt de olie geperst, dit levert wrijving op door het visceuze gedrag van de vloeistof (olie)

In gas kan je ook visceuze wrijving krijgen, maar door de veel lagere dichtheid en viscociteit is dit gedrag niet bruikbaar voor schokdemping, zou je de lucht op dezelfde wijze door kleine gaatjes persen dan krijg je bovendien te maken met andere effecten, bijv adiabatische expansie, waardoor je schokdempers zouden vastvriezen. Shocked

Gas-gevulde schokdempers dempen nog steeds met olie, naar hebben een aparte gas-gevulde kamer, die de olie onder druk zet om cavitatie van het oliebad te voorkomen.

Overigens is ook een olie samendrukbaar, alleen bij de drukken die optreden in schokdempers, hydrauliek of hydropneumatiek is deze volume verandering te verwaarlozen.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook