Tijdklok op ZX? Div. ongemakken
ZX Allure
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 30-09-2006

Gepost: 30 september 2006 04:38 PM

Ik heb sinds bijna 5 jaar een ZX 1.4i Allure uit 95 (142dkm). Tot begin dit jaar heb ik geen bijzondere problemen gehad, behalve natuurlijk een steeds donker wordend dashboard, slap hangende hoedenplank touwtjes en een gebroken snelheidsmeter kabel. Dit jaar wordt de auto echter behoorlijk vermoeiend. Momenteel staat hij voor de 9de keer in de garage. Ik zal de onopgeloste problemen hier op een rijtje zetten:

1) Momenteel rijdt mijn ZX niet. Tijdens mijn vakantie (in augustus) in Hongarije wilde hij op een regenachtige ochtend (voor het eerst) moeilijk starten (startmotor draait, maar motor slaat niet aan). Een weekje (en 1500 km) later ging dat moeilijk bij een warme motor (langs de autobahn). Na mijn vakantie had hij soms 2 of drie pogingen nodig, totdat hij vorige week helmaal niet wilde starten. De wegenwacht kwam er bij, maar toen die de spanning wilde meten sloeg hij direct aan. De wegenwacht gaf het advies injectiereiniger aan de brandstof toe te voegen. Twee dagen later reed ik op de snelweg en viel de motor plotseling uit. Op de vluchstrook aangekomen, kon ik ‘m gewoon weer starten en mijn weg vervolgen. Later op de dag ben ik probleemloos terug naar huis gereden en aldaar 3 maal succesvol gestart. Drie dagen later heeft de garage (om de hoek) ‘m geprobeerd te starten omdat ik een afspraak had voor een andere reparatie, maar die kreeg ‘m niet aan de praat. Vijf dagen later is het nog steeds niet opgelost. Het motormanagment systeem is uitgewisseld geweest en er is van alles door gemeten. Er staat geen spanning op de ontsteking en het is onduidelijk waarom. (FYI: De laatste tijd waren er twee andere electrische storingen: ventilator koel systeem (probleem met aansluiting verholpen), aanjager werkt niet meer. Misschien is er een verband?) Er was overigens geen enkele sprake van onregelmatig lopen of inhouden.

2) Ik heb een probleem met warmlopende voorremmen. Eerst liep de rechter warm: remklauw gangbaar gemaakt. Na 2 maanden zelfde probleem: nieuwe remklauw. Een maand later: linker voorrem warm gelopen: Linker rem klauw + hoofdrem cylinder vervangen, remslangen gecontroleerd. Een maand later weer de rechter rem warm gelopen. Aangezien het de laatste keer op weg naar Hongarije gebeurde, heb ik er niets meer aan laten doen. Het is de afgelopen 4000 km niet meer voorgekomen. Het is echter niet verklaart en mogelijk niet opgelost. (blokken en schijven zijn 1,5 jaar oud en hebben 20 dkm dienst gedaan)

3) Sinds ik de auto heb (80dKM) zit er af en toe een trilling in het stuur. Het is alleen merkbaar boven c.a. 80 km/u. Als ik op de snelweg rijd, zit er een heel spectrum in van niet trillen, tot een uitslag in het stuur van c.a. 1 cm. Het kan komen en gaan na een bocht en is onafhankelijk van gas geven/loslaten en wel/niet remmen. Het wordt geleidelijk erger bij toenemende snelheid. Inmiddels zijn de banden vervangen (Michelin Energy) en beide aandrijfassen. Het is over een afstand van 60 dKM nauwelijks veranderd.

Zijn er mensen die ideeën hebben over de bovenstaande problemen? Alvast bedankt!

Rob

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook