Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 29-03-2006
- Visa 14 TRS
- LN/LNA LN 0.6
- LN/LNA LNA 11E (Canelle)
- Xsara 1.4I Break
De accu van mijn 2cv6 special (1986) kookt steeds over. Na een lange rit (bijv. Fryslân - Utrecht) stroomt ‘ie gewoon over en is de accu zeer heet. Eén accu heeft het al begeven. Hoe zou zo iets komen? Spanningsregelaar kapot (zit trouwens met een nieuwe op)? Dynamo kapot? kaduke bedrading? (Voorlopig rijd ik alleen korte ritjes…)
Re: 2cv-accu kookt steeds over
dickwelfing schreef:De accu van mijn 2cv6 special (1986) kookt steeds over. Na een lange rit (bijv. Fryslân - Utrecht) stroomt ‘ie gewoon over en is de accu zeer heet. Eén accu heeft het al begeven. Hoe zou zo iets komen? Spanningsregelaar kapot (zit trouwens met een nieuwe op)? Dynamo kapot? kaduke bedrading? (Voorlopig rijd ik alleen korte ritjes…)
Meten is weten. Meet bij verschillende toerentallen (stationair tot bijna max toerental) van de motor de spanning op de accu. Schakel hierbij de stroomverbruikers zoveel mogelijk uit zodat de dynamo maximaal de kans krijgt om de accu te laden.
Deze laadspanning dient onder geen voorwaarde boven de 14.4 V uit te komen. Als dat niet het geval is en de accu kookt toch, dan is gewoon de accu kapot. Dat kan ook nog namelijk (zelfs met deze verschijnselen tot gevolg). Als de spanning (ver) boven de 14.4 V komt dan is je spanningsregelaar toch echt niet goed. Heb je deze vervangen door een nieuwe elektronische?
Succes!
Re: 2cv-accu kookt steeds over
dickwelfing schreef:Spanningsregelaar kapot (zit trouwens met een nieuwe op)?
Is het een originele spanningsregelaar? Deze laten vaak te veel of te weinig spanning door waardoor je accu kapot gaat.
Zet er een electronische spanningsregelaar op en je hebt geen gezeur meer met de spanning.