1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Doorsmeren versnellingsbak
Marcel Gosselink
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 379
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 02 oktober 2006 02:51 PM

Ik rijd nu ca. 15.000 km met mijn DSuper5 in de rondte. Alle beurten heb ik in de loop der tijd al wel zo’n beetje uitgevoerd. Alleen heb ik nog nooit de olie van de handgeschakelde vijfbak vervangen. Weet ook niet wanneer de vorige eigenaar dat heeft gedaan.

Vragen:
- Hoe vaak moet de versnellingsbakolie vervangen worden?
- Waar zit de vul- en aftapplug?
- Welke olie moet erin?
- Waar moet ik verder op letten?

Groet Marcel Gosselink

DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 oktober 2006 04:02 PM
  [ # 1 ]

Re: Doorsmeren versnellingsbak

Marcel Gosselink schreef:

Ik rijd nu ca. 15.000 km met mijn DSuper5 in de rondte. Alle beurten heb ik in de loop der tijd al wel zo’n beetje uitgevoerd. Alleen heb ik nog nooit de olie van de handgeschakelde vijfbak vervangen. Weet ook niet wanneer de vorige eigenaar dat heeft gedaan.

Vragen:
- Hoe vaak moet de versnellingsbakolie vervangen worden?
- Waar zit de vul- en aftapplug?
- Welke olie moet erin?
- Waar moet ik verder op letten?

Groet Marcel Gosselink

aftappen door twee(!) pluggen aan de onderkant van de bak.
elke 20.000km verversen.
versnellingsbak olie HP80W90 van Castrol (ff de zoekfunctie gebruiken)
vullen door de vulplug onder je tunnel tot het uit de niveauplug stroomt( die aan de zijkant zit rechts) 2.7 liter ( dacht ik) voor een 5 bak.
Nieuwe koperen ringen gebruiken.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Marcel Gosselink
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 379
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 02 oktober 2006 04:22 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor de snelle reactie. Ik ga ermee aan de slag.

Groet Marcel

DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 oktober 2006 04:40 PM
  [ # 3 ]

Voo r het bakolie topic HIER klikken!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 02 oktober 2006 10:41 PM
  [ # 4 ]

Ik heb het een tijdje geleden ook gedaan, maar ondanks nieuwe ringen, lekt het aardig. Is daar een oplossing voor? Nieuwe pluggen?

Animal triste post coitum

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 oktober 2006 12:50 PM
  [ # 5 ]

Lekt het langs je pluggen? Weet je dat zeker? zitten ze niet te los? anders teflon tape en voorzichtig strakker zetten… Pas op want het is aluminium…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 03 oktober 2006 04:00 PM
  [ # 6 ]

Ik heb pas geleden mijn Super met ouderwetse vierbak van nieuwe olie voorzien,en dat was prima te doen.
Geen Castrol,maar ‘gewone’ 75W90 van Kroon gebruikt.
Ging iets meer als twee liter in…

Tis een beetje pielen; radiateurhoes naar voren trekken en bijvullen,maar redelijk goed te doen.
Ik heb ook iets meer afgevuld; nadat de olie uit de niveauplug (zijkant) kwam,heb ik deze erin gedraaid en het busje olie leeggegoten.
Dat scheelt iets van 100-150cc ofzo.
Resultaat is een rustiger en beter schakelende bak.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
ubogaart
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 01-07-2005

Gepost: 03 oktober 2006 08:01 PM
  [ # 7 ]

Voor zover ik weet is die versnellingsbak olie van Kroon een GL-5. In de DS bak moet toch echt GL-4 olie. GL-5 olie bevat namelijk zwavelhoudende additieven die de bronzen delen in de bak kunnen aantasten.

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 03 oktober 2006 08:51 PM
  [ # 8 ]
bogaard77 schreef:

Lekt het langs je pluggen? Weet je dat zeker? zitten ze niet te los? anders teflon tape en voorzichtig strakker zetten… Pas op want het is aluminium…

Ja en het rare is, dat ze allebei lekken… Ik heb dinsdag op de brug nog ff gecheckt, maar ze zitten goed vast, die durf ik niet vaster te draaien.

Als het blok en de bak eruit gaan, zal ik het eens goed bekijken. Misschien moet die rand weer ff mooi vlak gemaakt worden, of een paar nieuwe pluggen. Als dat niet werkt zal ik de teflontruc proberen.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 oktober 2006 12:22 PM
  [ # 9 ]

Gebruiken jullie die goedkope koperen ringen die een “scheurtje” in zich hebben en wel hol lijken? Of de originele dikke koperen ringen?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 04 oktober 2006 12:37 PM
  [ # 10 ]
bogaard77 schreef:

Gebruiken jullie die goedkope koperen ringen die een “scheurtje” in zich hebben en wel hol lijken? Of de originele dikke koperen ringen?


Ten eerste kwamen die ringen bij garage Timmer vandaan en daar is niks goedkoop. Maar die ringen zijn wel dik massief, hoewel ik meer vertrouwen had gehad in zo’n holle ring.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 oktober 2006 12:45 PM
  [ # 11 ]

Hmmm. Met welk moment zitten ze vast?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Bram-id19B
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 10-12-2004

Gepost: 04 oktober 2006 06:17 PM
  [ # 12 ]

asbest???? Ik gebruik gewoon zacht koper, als die ringen lang liggen harden ze vanzelf ook een beetje uit, eerst roodgloeiend stoken afkoelen in water en dan monteren

Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 04 oktober 2006 09:09 PM
  [ # 13 ]
bogaard77 schreef:

Hmmm. Met welk moment zitten ze vast?

Geen idee, ik heb nog geen momentsleutel. Maar van DSMobiel’s ‘kwart slag voor breken’ zal het niet ver af zitten.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 05 oktober 2006 11:40 AM
  [ # 14 ]

Ik gebruik zelf altijd van die hydrauliekringen; koper met een rubberen kern.
Works fine for me.
Mijn Xantia had ook van dit soort ringen om de olieaftapplug;
die bleef ook altijd lekken als ik een gewone koperring gebruikte…

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Ds23man
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1240
Geregistreerd: 30-05-2005

Gepost: 05 oktober 2006 11:57 AM
  [ # 15 ]
Bram-id19B schreef:

asbest???? Ik gebruik gewoon zacht koper, als die ringen lang liggen harden ze vanzelf ook een beetje uit, eerst roodgloeiend stoken afkoelen in water en dan monteren

NIET afkoelen in water, dan hard je ze juist. Gewoon af laten koelen in de lucht!

GRG

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook