Totaal aantal Berichten: 251
- Traction Avant 11BL
- HY Camper
Hallo,
Als ik de DS wil starten hoor ik soms alleen een klik onder de motorkap. Met een beetje geluk doet ie het na een paar keer proberen ineens weer, maar soms ook niet. Tot nu toe doet de startmotor het wel altijd als ik bij de accu op de ‘startdrukknop’ druk. De startmotor draait dan direct mooi rond. Hebben jullie enig idee wat er nu niet goed functioneert?
Moet ik de startmotor vervangen of kan het bv ook het contactslot zijn?
gr. Peter
als hij het wel steeds doet bij het indrukken van de startrelais knop dan wordt het startrelais dus niet bekrachtigd bij het starten dmv het contactslot of is het startrelais defect.
remedie: haal de bruine stekkers van het startrelais uitelkaar en zet dan een eens de rechtstreekse plus van de accupool dmv een draadje rechtstreeks op het bruine stekkertje van het start relais. als het relais dan niet klik is deze defect.
ook zou je eens kunnen kijken cq meten of er een spanning komt op het andere bruine stekkertje (op het moment van starten wat richting het relais gaat) komt.
anders is de bekabeling of het contactslot het euvel
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 251
- Traction Avant 11BL
- HY Camper
Het startrelais zit bij de accu? Want naar de startmotor loopt volgens mij alleen die dikke stroomkabel. ( Het is een Dspecial uit 1971).
Ik zie bij die drukknop onder alleen aan de onderkant een zwartekabel die je op een ‘pin’ schuift. verder zie ik ook nog een zwarte kabel met 2 rode ‘ringetje’s . Ik zie geen bruine kabel en ben er nog niet achter wat ik met elkaar zou kunnen doorverbinden.
Ik begin wel te vermoeden dat het startrelais zelf de boosdoener is, omdat ik laatst ook nog ( met dank aan dit forum) de dikkestroomkabel op dit relais opnieuw heb moeten vastzetten, omdat deze nagenoeg ervan los ‘gebroken’ was.
PSHeb net even proberen te starten en natuurlijk werkte nu alles weer even zonder problemen.
gr.Peter
het “contact plaatje” van het start relais brand op den duur in waardoor
het contactplaatje steeds verder/strakker moet worden ingedrukt om de startmoter te laten draaien. uiteindelijk lukt het dan niet meer.
en als ik jou zo hoor dat je ook al bezig bent geweest met het solderen van de dikke plus kabel naar de startmoter denkt ik ook dat het relais op z’n eide loopt.
gelukkig zijn ze nog nieuw te krijgen (o.a. bij het citroen id/ds clubmagazijn en chyparse )
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.