Ik heb met mijn 23ie al een tijdje last van een vreemd verschijnsel: als ie warm is is er een tikkend geluid hoorbaar, klink als een klep die te ruim staat. Ik heb de klepppen al gesteld, maar dat helpt niet. Het geluid is vooral hoorbaar tussen de 1500-2500 toeren en komt zo te horen boven uit de kop weg. Als hij koud is, is hij stil. Wat kan dit zijn? Hij doet het zowel op gas als benzine.
GRG :
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Hee, een soortgelijk probleem heb ik ook
Kleppen gesteld, nog eens gesteld maar niks helpt
Waarschijnlijk versleten asjes van de kleptuimelaars
Het is een harde tik en komt boven uit de kop
Ik heb een tip van dit forum gehad om met een schroevendraaier (handvat) aan het oor op het kleppendeksel te luisteren waar de tik vandaan komt
Bij mij bij is het de eerste cilinder.
Ben er nog niet toe gekomen om er iets aan te doen
Denk dat je hetzelfde probleem hebt
Henk.
Beukenootje schreef:Hee, een soortgelijk probleem heb ik ook
Kleppen gesteld, nog eens gesteld maar niks helpt
Waarschijnlijk versleten asjes van de kleptuimelaars
Het is een harde tik en komt boven uit de kop
Ik heb een tip van dit forum gehad om met een schroevendraaier (handvat) aan het oor op het kleppendeksel te luisteren waar de tik vandaan komt
Bij mij bij is het de eerste cilinder.
Ben er nog niet toe gekomen om er iets aan te doenDenk dat je hetzelfde probleem hebt
Henk.
Ik kan bij die van mij niet helemaal thuis brengen bij welke cilinder het geluid vandaan komt. Toch raar er zit een gereviseerde kop op. Wat ik nog wel wil proberen is de truuk uit de werkplaats handleiding: voorste lagerkap van de nokkenas lossen en dan motor tornen totdat uitlaatklep cil 4 open staat en dan lagerkap weer vastzetten. Alleen moet dan de poelie eraf met al het bijkomende werk ( accu, dynamo).
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ds23man schreef:Beukenootje schreef:Hee, een soortgelijk probleem heb ik ook
Kleppen gesteld, nog eens gesteld maar niks helpt
Waarschijnlijk versleten asjes van de kleptuimelaars
Het is een harde tik en komt boven uit de kop
Ik heb een tip van dit forum gehad om met een schroevendraaier (handvat) aan het oor op het kleppendeksel te luisteren waar de tik vandaan komt
Bij mij bij is het de eerste cilinder.
Ben er nog niet toe gekomen om er iets aan te doenDenk dat je hetzelfde probleem hebt
Henk.
Ik kan bij die van mij niet helemaal thuis brengen bij welke cilinder het geluid vandaan komt. Toch raar er zit een gereviseerde kop op. Wat ik nog wel wil proberen is de truuk uit de werkplaats handleiding: voorste lagerkap van de nokkenas lossen en dan motor tornen totdat uitlaatklep cil 4 open staat en dan lagerkap weer vastzetten. Alleen moet dan de poelie eraf met al het bijkomende werk ( accu, dynamo).GRG
Wilde ik je net voorstellen! check ook je tuimelaar asjes en tuimelaars.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004
- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
Ds23man schreef:Beukenootje schreef:
Henk.
Ik kan bij die van mij niet helemaal thuis brengen bij welke cilinder het geluid vandaan komt. Toch raar er zit een gereviseerde kop op. Wat ik nog wel wil proberen is de truuk uit de werkplaats handleiding: voorste lagerkap van de nokkenas lossen en dan motor tornen totdat uitlaatklep cil 4 open staat en dan lagerkap weer vastzetten. Alleen moet dan de poelie eraf met al het bijkomende werk ( accu, dynamo).
GRG
Ik heb het probleem ook bij mijn ID, maar ik snap niet hoe loshalen en weer vastzetten een oplossing kan vormen. Kun je dit uitleggen?
Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net
maartenbokslag schreef:Ds23man schreef:Beukenootje schreef:
Henk.
Ik kan bij die van mij niet helemaal thuis brengen bij welke cilinder het geluid vandaan komt. Toch raar er zit een gereviseerde kop op. Wat ik nog wel wil proberen is de truuk uit de werkplaats handleiding: voorste lagerkap van de nokkenas lossen en dan motor tornen totdat uitlaatklep cil 4 open staat en dan lagerkap weer vastzetten. Alleen moet dan de poelie eraf met al het bijkomende werk ( accu, dynamo).
GRG
Ik heb het probleem ook bij mijn ID, maar ik snap niet hoe loshalen en weer vastzetten een oplossing kan vormen. Kun je dit uitleggen?
Weet ik ook niet precies, maar zal wel te maken hebben met het centreren van de nokkenas, Joris??
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Yep, de nokkenas wordt iets verschoven, maar ik ben er nooit echt ingedoken….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Yep, de nokkenas wordt iets verschoven, maar ik ben er nooit echt ingedoken….
Je past er ook niet in!
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Ik heb ooit Slick50 (= teflon) toegevoegd aan de olie van een oude Volvo 240 motor.
Het bovengedeelte van de motor werd opmerkelijk stiller.
C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km
Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)
distributie ketting?
die hoorde ik ook tikken als de motor warm werd,
Distributieketting hangt misschien ook af van het aantal km’s dat het blok gelopen heeft?
Ik ga ervan uit dat het een geriveerd blok is, met 70dkm onder de wielen, dan lijkt mij een lawaaiige distributieketting wat vroeg.
Misschein dat Ds23man hier nog wat nadere info over heeft?
Verder opvallend, de motor van zijn DS 23 maakt een wat meer blikkerig geluid dan die van mij. Alleen staat bij mij de onsteking verkeerd waardoor de motor wel mooi rustig loopt….. maar heel weinig vermogen levert…..
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
De herrie komt toch echt uit het midden van mijn cilinderkop. Ik ga eerst eens de nokkenas afstellen eb de tuimelaarassen controleren als ik tijd heb. Eerst moet de xm nog een nieuwe handremkabel hebben.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Zo, probleem gevonden: ingesleten tuimelaarassen en tuimelaars. Voor de uitlaatkant. Gelukkig heb ik nog een CX2500 blok staan, dat word dus overbouwen. Uitlaattuimelaars zijn niet meer leverbaar en de rest is stervens duur, het CX blok heeft maar 140k gelopen en heeft dezelfde kop op de doorsnede van de kleppen na.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ds23man schreef:Zo, probleem gevonden: ingesleten tuimelaarassen en tuimelaars. Voor de uitlaatkant. Gelukkig heb ik nog een CX2500 blok staan, dat word dus overbouwen. Uitlaattuimelaars zijn niet meer leverbaar en de rest is stervens duur, het CX blok heeft maar 140k gelopen en heeft dezelfde kop op de doorsnede van de kleppen na.
GRG
OK!
Nou dan ga ik mn tuimelaar galerij uit de 21 nog ff bewaren!!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Zo, de handel is overgebouwd. Toch wel makkelijk dat citroen alles zo lekker recycelde door de jaren heen! Nou de uitlaat nog.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
bogaard77 schreef:Ds23man schreef:Zo, probleem gevonden: ingesleten tuimelaarassen en tuimelaars. Voor de uitlaatkant. Gelukkig heb ik nog een CX2500 blok staan, dat word dus overbouwen. Uitlaattuimelaars zijn niet meer leverbaar en de rest is stervens duur, het CX blok heeft maar 140k gelopen en heeft dezelfde kop op de doorsnede van de kleppen na.
GRG
OK!
Nou dan ga ik mn tuimelaar galerij uit de 21 nog ff bewaren!!!
CXbasis heeft ook geen tuimelaars meer, ik weet niet of de dsclub nog heeft.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)