Inderdaad de oprit vanaf n207 de N11 op. Ik ga er normaal gesproken ook veel sneller op maar ik dacht laat ik wat langzamer rijden met die regen. We hebben een paar weken geleden nieuwe voorbanden er op gezet en de nog aardige oude voorbanden naar achteren gedaan. Maar inderdaad het zijn energy’s dus geen winterbanden. De bandenspanning doe ik iedere 2 weken op mijn werk. Inderdaad, het hele stuk tot de breevaart is eigenlijk vrij glad maar toch scheur ik daar met de visa en de bx (iets minder hard) altijd met gemak door de rotondes.
Adals weet ik niet of ze echt goed zijn, maar ik heb er in ieder geval nooit iets van gemerkt dat het leek op onze vorige bx-crisis.
Mijn broer stelde voor dat ik maar eens flink terrein moest gaan rijden in de bagger, daar zou ik meer van leren dan van een slipcursus…
Daarom moeten nieuwe banden dus altijd achter!
René van Maren schreef:Daarom moeten nieuwe banden dus altijd achter!
Huh? Die franzosen denken daar dan kennelijk anders over. Die adviseerden ons op de voorkant de beste te zetten.
Ik zal ze vanavond omwisselen.
Totaal aantal Berichten: 25617
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nou ik vind overstuur een stuk minder vervelend dan onderstuur… itt de fransen…
En van zo’n slipcursus leer je enorm veel! Ik kan je die aanraden!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3833
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
M&M schreef:Lees dit stukje maar ff :
http://www.michelin.nl/nl/autonl/auto_cons_bib_pqr_neuf.jsp?lang=NL
hmmm, aangezien ik een paar maanden geleden ook ineens met de neus de vekeerde kant op stond in duitsland tijdens een snelwegwissel (ook met regen, gelukkig geen schade) zal ik dit ook eens controleren…
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
woutersmits schreef:M&M schreef:Lees dit stukje maar ff :
http://www.michelin.nl/nl/autonl/auto_cons_bib_pqr_neuf.jsp?lang=NL
hmmm, aangezien ik een paar maanden geleden ook ineens met de neus de vekeerde kant op stond in duitsland tijdens een snelwegwissel (ook met regen, gelukkig geen schade) zal ik dit ook eens controleren…
Waarom wordt bij dealers en bandenfitters dan altijd geadviseerd de nieuwe banden voor te doen? Puur om slijtagetechnische redenen?
Ik heb 1 keer gehad dat m’n BX met nieuwe voorbanden achter begon te kwispelen, in een bocht met een hele grote vrachtwagen naast me. Was op zich eenvoudig te controleren, maar toen toch ook maar achter nieuwe banden laten monteren…
bogaard77 schreef:Nou ik vind overstuur een stuk minder vervelend dan onderstuur…
Daar sta je dan toch redelijk alleen in denk ik zo. Onderstuur is weliswaar “klierig”, maar met overstuur wordt het pas écht gevaarlijk.
Onderstuur is meestal goed onder controle te krijgen, zelfs als je amper kunt rijden. Overstuur onder controle krijgen is iets wat je alleen kunt als je een écht goede wagenbeheersing hebt. Dat hebben niet zoveel bestuurders. En nog steeds sterft er amper één BMW een natuurlijke dood.
Ik durf de stelling wel aan dat het verminderd aantal verkeersdoden in de laatste tientallen jaren veel te maken heeft met de overgang van achter- naar voorwielaandrijving. (en och, statistiekjes zeggen toch nooit “waarom”, alleen maar “wat”...)
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
karel schreef:bogaard77 schreef:Nou ik vind overstuur een stuk minder vervelend dan onderstuur…
Daar sta je dan toch redelijk alleen in denk ik zo. Onderstuur is weliswaar “klierig”, maar met overstuur wordt het pas écht gevaarlijk.
Onderstuur is meestal goed onder controle te krijgen, zelfs als je amper kunt rijden. Overstuur onder controle krijgen is iets wat je alleen kunt als je een écht goede wagenbeheersing hebt. Dat hebben niet zoveel bestuurders. En nog steeds sterft er amper één BMW een natuurlijke dood.
Ik durf de stelling wel aan dat het verminderd aantal verkeersdoden in de laatste tientallen jaren veel te maken heeft met de overgang van achter- naar voorwielaandrijving. (en och, statistiekjes zeggen toch nooit “waarom”, alleen maar “wat”...)
mee eens!
onderstuur is makkelijker te corrigeren…. gas los en je zit weer in je lijn (afhankelijk van hoe hard het gaat natuurlijk ) Bixjes zijn er nogal goed in lekker door bochten heen glijden vinden de adals trouwens niet zo heel erg leuk heb ik het idee
maar doe mij idd ook maar onderstuur! (of gewoon totale controle das ook fijn natuurlijk)
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 25617
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
karel schreef:Overstuur onder controle krijgen is iets wat je alleen kunt als je een écht goede wagenbeheersing hebt. .)
Uhuh!
Daarom moet je ook die slipcursus gaan doen.
Ik zet mn nieuwe banden toch het liefst op de wielen die aandrijven en 90% van de remkracht op het wegdek moeten overbrengen…( en moeten sturen natuurlijk)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
bogaard77 schreef:
Daarom moet je ook die slipcursus gaan doen.
Ik zet mn nieuwe banden toch het liefst op de wielen die aandrijven en 90% van de remkracht op het wegdek moeten overbrengen…( en moeten sturen natuurlijk)
Maar valt er nog wat te remmen en te sturen op het moment dat je achterwerk uitbreekt?
(toch maar eens op slipcursus!)
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
bogaard77 schreef:karel schreef:Overstuur onder controle krijgen is iets wat je alleen kunt als je een écht goede wagenbeheersing hebt. .)
Uhuh!
Daarom moet je ook die slipcursus gaan doen.
Ik zet mn nieuwe banden toch het liefst op de wielen die aandrijven en 90% van de remkracht op het wegdek moeten overbrengen…( en moeten sturen natuurlijk)
Dan heb ik kennelijk een écht goede wagenbeheersing
Al zal ‘t meer geluk dan wijsheid zijn geweest.
@patje74: iig niet gaan remmen, dan sta je gegarandeerd achterstevoren.
Niks remmen, koppeling intrappen en sturen. Remmen in een slip is vrij fataal.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
beerpeet schreef:bogaard77 schreef:karel schreef:Overstuur onder controle krijgen is iets wat je alleen kunt als je een écht goede wagenbeheersing hebt. .)
Uhuh!
Daarom moet je ook die slipcursus gaan doen.
Ik zet mn nieuwe banden toch het liefst op de wielen die aandrijven en 90% van de remkracht op het wegdek moeten overbrengen…( en moeten sturen natuurlijk)Dan heb ik kennelijk een écht goede wagenbeheersing
Al zal ‘t meer geluk dan wijsheid zijn geweest.@patje74: iig niet gaan remmen, dan sta je gegarandeerd achterstevoren.
Maar zodra je voor geen grip meer hebt en achter wel, dan wordt remmen toch een stukje minder desastreus. Wat de optie “beste banden achter” weer ten goede komt, toch?
PS, het is een leuke discussie die hier niet op zin plaat is. Ik zal hem even afsplitsen naar “ander onderwerp”.
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
patje74 schreef:beerpeet schreef:
@patje74: iig niet gaan remmen, dan sta je gegarandeerd achterstevoren.
Maar zodra je voor geen grip meer hebt en achter wel, dan wordt remmen toch een stukje minder desastreus. Wat de optie “beste banden achter” weer ten goede komt, toch?
PS, het is een leuke discussie die hier niet op zin plaat is. Ik zal hem even afsplitsen naar “ander onderwerp”.
Als je voor geen grip meer hebt en je remt, ga je ook alleen maar rechtdoor. Vaak wil je dat niet…
Totaal aantal Berichten: 25617
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Juist!
En dat grip verlies voor.. waardoor komt dat? Juist, omdat je je leverworsten die achter zaten nu voor hebt zitten en de nieuwe gympies achter…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>