9 van de 10
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 Volgende > 
   
Beste banden voor<>achter / A<>B-merk discussie
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 09 oktober 2006 03:59 PM
  [ # 121 ]

Ja,haal je handrem er eens af dan.

 

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7098
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 09 oktober 2006 04:07 PM
  [ # 122 ]

Heeft niets met de handrem te maken, maar met die gekke franse die een race achteras wilde, en al het comfort in de voorwiel ophangen wilde stoppen met als gevolg dat je een sportieve bocht altijd op 3 wielen neemt.

En dan maakt het dus ook weinig uit wat voor banden je hebt, want in de lucht doen ze alle even weinig Wink

BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 10 oktober 2006 02:09 AM
  [ # 123 ]
patje74 schreef:
rb schreef:

Ik vind het trouwens ook raar dat mensen nog op 10 jaar oude banden rondrijden? Banden mogen na 5 jaar niet eens nieuw verkocht worden dacht ik.

Ik geloof dat dat klopt, maar bandenvan 10 jaar oud kunnen nog best goed zijn. Zolang er geen droogtescheurtjes zijn, is er niets aan de hand. De uitdroging begint aan de oppervlakte en is daardoor goed in te schatten.

Toch is dat niet waar; niet alleen uitdroging speelt mee maar ook verharding. Als rubber hard wordt verliest het zijn stroefheid en daarmee grip.
Zo moet je bijv. nooit op oude zgan uitziende reserverwielen gaan rijden.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 10 oktober 2006 02:11 AM
  [ # 124 ]

@karel: Jij rijdt toch ook op tig-jaar oude banden? De MXT’s zijn al 3 generaties verder, of worden ze ergens in het Verre Oosten nog inelkaargefabriekt?

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 10 oktober 2006 02:20 AM
  [ # 125 ]
eviltwin schreef:

Zodra bij het wegrijden (310Nm) ook maar iets van slip gedetecteerd wordt gaat het ASR/ESP lampje branden, al voel ik dat ook prima zonder zo’n ding.

Zolang je niet over een nat weggedeelte rijdt heb je helemaal gelijk; 0 mm profiel volstaat dan in principe. Om je eigen interpretatie van elektronische systemen met hun beperkte scope (en die is niet het voorkomen van slips door versleten banden) te beteugelen zijn er ook nog wettelijke minimum-eisen.

BTW Geen winterbanden op mijn voiture, zie eerdere topics over die onzin.

Heb je er dan zulke slechte ervaringen mee? Ik ben voor mijn woon/werk ritten erg te spreken over M+S banden, oneindig heel erg veel meer grip dan de heerlijk rijdende Michelin’s MXT. In koudere landen zoals Duitsland wordt je niet voor vol aangezien als je niet op winterbanden rijdt, in het winterseizoen.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 10 oktober 2006 02:27 AM
  [ # 126 ]

Hehe, de winterbandendiscussie hadden we nog niet uitgemolken Wink

Ik was eigenlijk heel tevreden met mijn winterbandjes. Toyo Snowprox oid. Stil, comfortabel (doet nauwelijks onder voor de Michelin X1H) en uitstekende grip, uiteraard vooral met hevige regenval (overgaand in sneeuw).

Alleen als het wegdek nat is maken ze door het grovere profiel beduidend meer herrie dan de Michelins. Nja, dat maken de banden ruimschoots goed met grip.

Profiel  
 
jk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 07-10-2006

Gepost: 10 oktober 2006 02:37 AM
  [ # 127 ]

Een beetje off-topic, maar toch ook weer niet.

Ik heb ooit een Fiat 600 (motor achterin, achterwielaandrijving, tamelijk sterke neiging tot overstuur) een vrijwel neutraal bochtgedrag kunnen geven door achter radiaalbanden te monteren en voor de (toen gebruikelijke) diagonaalbanden.

Voorwielaandrijvers zijn traditioneel onderstuurd (mede uit veiligheidsoverwegingen).

C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km

Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 10 oktober 2006 01:35 PM
  [ # 128 ]
karel schreef:
eviltwin schreef:

Zodra bij het wegrijden (310Nm) ook maar iets van slip gedetecteerd wordt gaat het ASR/ESP lampje branden, al voel ik dat ook prima zonder zo’n ding.

Zolang je niet over een nat weggedeelte rijdt heb je helemaal gelijk; 0 mm profiel volstaat dan in principe. Om je eigen interpretatie van elektronische systemen met hun beperkte scope (en die is niet het voorkomen van slips door versleten banden) te beteugelen zijn er ook nog wettelijke minimum-eisen.

BTW Geen winterbanden op mijn voiture, zie eerdere topics over die onzin.

ASR detecteert slip door aandrijving. ESP meet permanent de stuurhoek en de dwarsversnelling, op die manier kan het dus ook een gebrek aan tractie haaks op de rijrichting meten. Jullie gaan er allemaal vanuit dat ik louter op de elektronica afga, maar zoals ik al honderd keer gezegd heb: het ondersteund mijn eigen ervaringen en voertuig inzicht.

Met 2mm voor kan je nog prima rijden onder uiteenlopende omstandigheden, zolang als je weet wat je aan het doen bent. Voor kan je precies voelen hoeveel reserve je nog hebt, daarbij ondersteund door de metingen van de elektronische hulpjes.

Heb je er dan zulke slechte ervaringen mee? Ik ben voor mijn woon/werk ritten erg te spreken over M+S banden, oneindig heel erg veel meer grip dan de heerlijk rijdende Michelin’s MXT. In koudere landen zoals Duitsland wordt je niet voor vol aangezien als je niet op winterbanden rijdt, in het winterseizoen.

M&S zijn niet noodzakelijkerwijs winterbanden, M+S staat voor Mud & Snow. En wat ze in Duitsland allemaal voor onzin verzinnen heb ik al helemaal weinig boodschap aan. Lees het C5 winterbanden topic maar eens door, het wordt allemaal besproken Wink :
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=165103&postdays=0&postorder=asc&highlight=winterbanden&start=1

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
_Razkin_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 577
Geregistreerd: 30-03-2005

Gepost: 10 oktober 2006 01:51 PM
  [ # 129 ]

Ik heb een ZX 16V en 2 velgen met Tyfoon Successor all season banden(zaten om de velgen toen ik ze kocht, zou niet mijn keuze zijn) en 2 velgen met Nexen N3000 banden gewone zomerbanden. Banden zitten nog goed in profiel zeker 5,5mm. Van die Nexen heb ik een test gevonden waaruit blijkt dat het een middenmoot band is. Van die Tyfoon banden heb ik niets kunnen vinden. Welke van de twee is de betere band of heeft iemand ervaring met Tyfoon banden. Ik heb op mijn ZX nooit last van onderstuur het is altijd de kont die wil uitbreken. Sinds mijn ZX verlaagd is(ook sportdempers) is het gevoel dat de achterkant wil uitbreken sterk toegenomen.

Profiel  
 
jk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 07-10-2006

Gepost: 10 oktober 2006 01:58 PM
  [ # 130 ]
eviltwin schreef:

<snip>
Met 2mm voor kan je nog prima rijden onder uiteenlopende omstandigheden, zolang als je weet wat je aan het doen bent. <snip>

Dat laatste is het meest essentieel in dit hele bandenverhaal!

C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km

Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)

Profiel  
 
jk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 07-10-2006

Gepost: 10 oktober 2006 02:02 PM
  [ # 131 ]
_Razkin_ schreef:

Ik heb een ZX 16V en 2 velgen met Tyfoon Successor all season banden(zaten om de velgen toen ik ze kocht, zou niet mijn keuze zijn) en 2 velgen met Nexen N3000 banden gewone zomerbanden. Banden zitten nog goed in profiel zeker 5,5mm. Van die Nexen heb ik een test gevonden waaruit blijkt dat het een middenmoot band is. Van die Tyfoon banden heb ik niets kunnen vinden. Welke van de twee is de betere band of heeft iemand ervaring met Tyfoon banden. Ik heb op mijn ZX nooit last van onderstuur het is altijd de kont die wil uitbreken. Sinds mijn ZX verlaagd is(ook sportdempers) is het gevoel dat de achterkant wil uitbreken sterk toegenomen.

Verhogen en verlagen verandert vaak de geometrie van de ophanging, en daarmee o.a. het rolgedrag van de auto. Dat is ook de bedoeling (voor bepaald gebruik).
Wordt verhogen of verlagen alleen gedaan voor het uiterlijk en zonder er verder over na te denken, dan kom je inderdaad voor dit soort verrassingen te staan. Die kunnen dodelijk zijn.

C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km

Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 10 oktober 2006 02:03 PM
  [ # 132 ]

De ZX 16v werd een spirituele opvolger van de 205GTI genoemd, zeg maar één van de weinige FWD’s die hoofdzakelijk overstuurd waren. Dat is het karakter van die auto, als je dat niet wilt moet je er niet mee rijden.

[vooroordelen alert]

Overigens schaar ik die banden die jij noemt onder de B- danwel C-merken. Laten we zeggen dat de secondaire kwaliteiten (als rookveroorzaker wanneer ze in de fik staan) beter zijn dan de primaire (het wegcontact onderhouden) en horen m.i. misschien thuis onder een 1.1 crisisuitvoering, maar niet onder een prachtbak als de 16v.

[/vooroordelen alert]

Zeker vanwege het karakter van de 16v zouden rondom dezelfde banden geen slecht idee zijn, en dit zou voor mij een auto bij uitstek zijn om de beste banden achter te monteren, i.t.t. (b.v.) de Xantia Activa.

Profiel  
 
_Razkin_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 577
Geregistreerd: 30-03-2005

Gepost: 10 oktober 2006 02:24 PM
  [ # 133 ]

Wanneer het zover is dat de banden vervangen moeten worden, dan komen er 4 gelijke nieuwe A-merk banden onder. Maar omdat het profiel rondom nog perfect is, vind ik het zonde om nu 4 nieuwe banden te kopen. Dat de wagen hoofdzakelijk overstuurd is vind ik op zich geen punt. Maar als ik het risico kan verminderen om achter uit te breken door de beste banden achter te leggen, zal ik dit niet na laten. De wagen is verlaagd zowel voor de looks als het weggedrag, dat verlagen invloed heeft op de geometrie ben ik me van bewust, de grens ligt hoger, maar deze is ook smaller en laat minder ruimte voor fouten. Juist hierom heb ik tevens besloten om sportdempers(Koni Sport) te monteren. Overigens moet je flink hard de bocht doorgaan wil je de kont laten uitbreken, zo hard ga ik vrijwel nooit de bocht door, omdat het onverantwoord is en ik m’n ZX zeker niet in de kreukels wil rijden. Dat Nexen geen A-merk is weet ik, maar het zijn geen CEAT banden om maar eens echte bagger te noemen.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 10 oktober 2006 03:18 PM
  [ # 134 ]
rb schreef:

@karel: Jij rijdt toch ook op tig-jaar oude banden? De MXT’s zijn al 3 generaties verder, of worden ze ergens in het Verre Oosten nog inelkaargefabriekt?

Nou, ik heb een paar jaar geleden een setje gekocht en daarvan werd me verteld dat het echt de allerlaatste waren. Banden waren toen vlgs mij wel “vers”, daar heb ik wel naar gevraagd en dat werd me bevestigd.

Later hoorde ik van iemand dat ze er nog wel waren en dat je zelfs MXL’s nog nieuw schijnt te kunnen bestellen. Maar dat vind ik een maatje te soft, al is het origineel BX.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 10 oktober 2006 03:22 PM
  [ # 135 ]
eviltwin schreef:

M&S zijn niet noodzakelijkerwijs winterbanden, M+S staat voor Mud & Snow.

Dat weet ik, vandaar dat ik ook geen “winterbanden” zeg, en ik er ook het hele jaar op rijd (behalve nu, ik ben pas van auto gewisseld).

Het gaat mij dan ook meer om de Mud (hoeveel boeren vegen eerst de wielen van de wagens en trekkers schoon voor ze de provinciale weg oprijden? - precies, geeneen.) dan om de Snow (die zie ik gelukkig niet vaak).

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
 
9 van de 10
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook