Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Idd! En volgens mij is bij voorwielaandrijvers onderstuur waarschijnlijker/frequenter dan overstuur. Reden om de nieuwe banden voor te doen en de gebruikte (maar goede!) achter.
Je kan er lang of kort over discusseren, maar het is niet voor niets dat de bandenfabrikanten en instructeurs van slipscholen dringend adviseren de beste banden achter te monteren.
Verlies je achter grip, dan is corrigeren verrekte lastig, vooral omdat je altijd verrast wordt. Grappig dat de staartlastige Breaks toch sneller wegglijden (caroline nu, in het verleden ernst23, hans <achternaam>) achter. Verlies je voor je grip dan is corrigeren meestal gewoon een kwestie van gas los laten (iets dat je instinctief doet) of terug nemen en dat is een stuk veiliger.
Nu zijn er natuurlijk altijd chauffeurs die achterwielslips wel menen te kunnen corrigeren of circuitrijders, maar ik denk dat voor de gemiddelde berijder onderstuur toch echt het meest veilige en voorspelbare gedrag is.
Nu moet ik mij ook schamen, want ik rij nu ondanks deze kennis ook al sinds een tijd rond met de beste banden voor ipv achter. Nou heb ik wel 185/60 rondom, dus dan ligt de grens wat verder weg. Bovendien gedragen berlines zich wat minder listig.
Eigenlijk was ik van plan ze te laten zitten tot het tijd wordt voor winterbanden. Daarna worden die versleten banden toch een keer vervangen. Versleten wil zeggen, dat met name in de buitenste groeven het profiel is afgenomen tot onder de 2.5 mm. Gek genoeg hebben ze aan de binnenkant nog wel ruim genoeg profiel.
beerpeet schreef:Idd! En volgens mij is bij voorwielaandrijvers onderstuur waarschijnlijker/frequenter dan overstuur. Reden om de nieuwe banden voor te doen en de gebruikte (maar goede!) achter.
Sja, ik raad je dan toch een keer een slipcursus aan om het effect te ervaren van een achterwielslip.
Voorwielslip corrigeren is geen kunst aan (ook in onverwachte situaties), achterwielslip corrigeren is al moeilijk als je erop verdacht bent, laat staan als je verrast wordt.
Het gaat er nou net niet om hoeveel grip je hebt in normale situaties, maar waar de balans komt te liggen in grenssituaties. Het is essentieel dat je achterwielen hun grip behouden: in elk geval langer grip houden dan de voorwielen.
Juist met je besturing en je gas kun je de voorwielen nog controleren mochten ze in een slip geraken. Je achterwielen kun je helemaal niks aan besturen of regelen, dus als ze gaan glijden kun je alleen maar tegensturen.
De enige reden om de beste banden achter te doen is omdat (zeker vroeger zonder ESP en wat niet al) in geval van onderstuur mensen vaak uit schrik vól van het gas gingen, danwel keihard gingen remmen.
Door de lastwissel brak de achterkant direct weg (dus alsnog overstuur) en dan moet je maar precies reageren om ‘m terug te halen.
Een beetje cru gesteld: kun je niet rijden, heb je geen ESP dat je kan helpen: zet dan de beste banden achter. Als je dan onderstuur krijgt en je reageert primair verkeerd (bruusk gas los danwel remmen), dan zal de achterzijde langer stabiel blijven als daar de betere banden zitten.
Overigens is dat soms bijterige karakter ook weer per model verschillend. Ik heb een AX11 en de BX19i / 19D (beide berline) zelfs door te provoceren (onderstuur -> remmen en verder insturen) niet uit kunnen laten breken. Dat moet je bij een Saxo / 106 niet proberen. De XantiaV6 Activa kan je al meer laten reageren op gas los, terwijl de ActivaHDi stug blijft liggen..
Ik hanteer zoals boogaard77 en mielcitrofiel ook schrijven het idee dat ik met de voorwielen alles moet doen, en dus daar de meeste grip wil hebben. In mijn geval is de Activa ook verregaand neutraal tot onderstuurd dus een iets levendiger achterzijde is niet vervelend.
OVerigens geeft Prodrive rijvaardigheidscursussen die met de eigen auto kunnen worden genoten. Lijkt me ook de enig relevante oplossing. JE zult maar een (extreem voorbeeld) 911 hebben een een cursus moeten doen in een Astra. Leuk, maar daar heb je m.i. dus niets aan.
Mielcitrofiel schreef:Het nadeel van een slipcursus is dat je vaak les krijg is een Wolfswagen of Slopel…
T’is wel een drama (dat je niet je eigen Citroen in de pylonnen mag jagen)
rb schreef:Ik heb een AX11 en de BX19i / 19D (beide berline) zelfs door te provoceren (onderstuur -> remmen en verder insturen) niet uit kunnen laten breken.
Idd: de BX 19 (tz)d is tamelijk hufterproof op dit gebied. Een break is trouwens alweer duidelijk listiger door die dikke kont.
Momenteel heb ik met 185 banden rondom en een mk2 stab. stang achter de indruk dat ie een stuk minder onderstuurd is geworden. Nja, het onderstuur karakter komt wel, maar blijft langer uit. Dat de kont echt om dreigt te komen heb ik nog niet meegemaakt.
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
mpostma schreef:beerpeet schreef:Idd! En volgens mij is bij voorwielaandrijvers onderstuur waarschijnlijker/frequenter dan overstuur. Reden om de nieuwe banden voor te doen en de gebruikte (maar goede!) achter.
Sja, ik raad je dan toch een keer een slipcursus aan om het effect te ervaren van een achterwielslip.
Voorwielslip corrigeren is geen kunst aan (ook in onverwachte situaties), achterwielslip corrigeren is al moeilijk als je erop verdacht bent, laat staan als je verrast wordt.
Het gaat er nou net niet om hoeveel grip je hebt in normale situaties, maar waar de balans komt te liggen in grenssituaties. Het is essentieel dat je achterwielen hun grip behouden: in elk geval langer grip houden dan de voorwielen.
Juist met je besturing en je gas kun je de voorwielen nog controleren mochten ze in een slip geraken. Je achterwielen kun je helemaal niks aan besturen of regelen, dus als ze gaan glijden kun je alleen maar tegensturen.
Zoals ik al schreef 1 keer gehad dat m’n BX (met nieuwe banden voor en mindere banden achter) in een bocht begon te kwispelen, en ik durf de stelling aan dat ik dat uitsluitend heb kunnen opvangen doordat ik goede banden voorhad, waardoor ik met sturen en gas/gas los kon corrigeren. Had ik goede banden achter gehad en mindere banden voor, dus onderstuur, dan had ik in de vrachtwagen naast me gezeten…
Ik wou net roepen dat dit het klaagtopic is….
Maar ik zie dat het is afgesplitst…Keurig!
beerpeet schreef:
Zoals ik al schreef 1 keer gehad dat m’n BX (met nieuwe banden voor en mindere banden achter) in een bocht begon te kwispelen, en ik durf de stelling aan dat ik dat uitsluitend heb kunnen opvangen doordat ik goede banden voorhad, waardoor ik met sturen en gas/gas los kon corrigeren. Had ik goede banden achter gehad en mindere banden voor, dus onderstuur, dan had ik in de vrachtwagen naast me gezeten…
Stel dat je voorkant grip was kwijtgeraakt, dan zul je merken dat ie begint te schuiven. Dan kun je door het gas wat los te laten de zaak “redden”.
Stel nu dat je echt te hard de bocht ingegaan, dan had je het niet gered als ie gewoon was doorgeschoven. Meja, dan was je wel aardig hard de bocht ingegaan. Meestal kun je (zeker omdat je nog de feedback van het stuur heb) haarfijn aanvoelen wanneer hij gaat schuiven in de bocht. Meestal net als je iets meer instuurt of gasgeeft. Je hebt gewoon beter in de gaten wat er bij de voorwielen speelt dan bij de achterwielen.
Meja, da’s allemaal mijn mening natuurlijk
Tegen olie op de weg doe je niks natuurlijk!
Niet met 5mm. En niet met 55mm. profiel!
René van Maren schreef:Tegen olie op de weg doe je niks natuurlijk!
Niet met 5mm. En niet met 55mm. profiel!
Dat is nogal een grijs gebied. Veel/weinig olie, snelheid, bandenmontage, etc. Als je aan de gunstige kant van het grijze gebied zit dan is de gripbalans tussen voor en achteras toch best cruciaal.
Totaal aantal Berichten: 25617
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Prodrive is idd met je eigen auto. Het is echt enorm leuk om met je SM op de “ijsbaan” een bocht te (proberen) te maken!
De eland proef daar en tegen was tot ongenoegen van de instructeurs met een Sm erg saai… tot ver boven de 100 km /uur brak ze niet uit….
De soepsukies van de heren daar gingen bij 55 de pilonen in!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
mpostma schreef:beerpeet schreef:
Zoals ik al schreef 1 keer gehad dat m’n BX (met nieuwe banden voor en mindere banden achter) in een bocht begon te kwispelen, en ik durf de stelling aan dat ik dat uitsluitend heb kunnen opvangen doordat ik goede banden voorhad, waardoor ik met sturen en gas/gas los kon corrigeren. Had ik goede banden achter gehad en mindere banden voor, dus onderstuur, dan had ik in de vrachtwagen naast me gezeten…
Stel dat je voorkant grip was kwijtgeraakt, dan zul je merken dat ie begint te schuiven. Dan kun je door het gas wat los te laten de zaak “redden”.
Stel nu dat je echt te hard de bocht ingegaan, dan had je het niet gered als ie gewoon was doorgeschoven. Meja, dan was je wel aardig hard de bocht ingegaan. Meestal kun je (zeker omdat je nog de feedback van het stuur heb) haarfijn aanvoelen wanneer hij gaat schuiven in de bocht. Meestal net als je iets meer instuurt of gasgeeft. Je hebt gewoon beter in de gaten wat er bij de voorwielen speelt dan bij de achterwielen.
Meja, da’s allemaal mijn mening natuurlijk
Snelheid viel wel mee, 60 km/u in een bekende bocht, waar je normaal gesproken met 80 doorheen kan. Maar niet als het geregend heeft en je hebt Vredesteins achter (of voor). Onderstuur is idd normaal gesproken makkelijk op te vangen, maar als ‘ie in dit geval over de voorwielen was gaan glijden was er onvoldoende marge geweest. En juist die marge in onverwachte situaties is cruciaal.
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Interessante discussie. Gelukkig heeft Caroline geen fysieke schade opgelopen. Zodra je een keer een slipcursus doet (er is een draadje over om dat in forum verband te doen), merk je meteen waarom het lastig is om in de praktijk uit te voeren wat je geleerd hebt. Meestal is de snelheid hoger dan in de training en ben je gewoon te laat met reageren. Daarom heb ik zelf liever de beste banden voor, daar stuur je, rem je mee.
Ik heb zelf drie keer een totaal onverwachte slip meegemaakt en gelukkig nog nooit echt schade gehad.
Een slipcursus leert in ieder geval wat je nooit moet doen: remmen. Blijf altijd kijken in de richting waar je naartoe moet, dan stuur je daar zelf naar toe. Maar als het te hard gaat en je komt in een 2e slip: vergeet het maar, die corrigeer je vrijwel niet.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dit is ook een discussie die ik met mijn pa heb gevoerd..
goede banden voorop, want overstuur is lastiger te corrigeren als onderstuur(al helemaal bij auto’s als de AX GTI en de ZX 16v)
Mijn vader zet juist altijd de goede voorop, want die slijten harder en dan kan ie de volgende keer gelijk 4 nieuwe erop zetten…
Tis maar net wat je wil…
Ik rij nu met baggerbanden achter, en iets betere baggerbanden voor, vandaar dat ik regelmatig wat overstuur heb, maar omdat 1 van de velgen een slag heeft heb ik die liever achterop liggen…
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI