Ik heb ook een keer een uitgebroken kont gehad, was ook niet zo handig om met een suzuki alto bij nat weer met 140 een afslag iets te laat in te duiken..
scheelde cm’s tot de vangrail… heb er wel van geleerd! heb de alto de dag erna verkocht
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
hogervp schreef:Interessante discussie. Gelukkig heeft Caroline geen fysieke schade opgelopen. Zodra je een keer een slipcursus doet (er is een draadje over om dat in forum verband te doen), merk je meteen waarom het lastig is om in de praktijk uit te voeren wat je geleerd hebt. Meestal is de snelheid hoger dan in de training en ben je gewoon te laat met reageren. Daarom heb ik zelf liever de beste banden voor, daar stuur je, rem je mee.
Ik heb zelf drie keer een totaal onverwachte slip meegemaakt en gelukkig nog nooit echt schade gehad.Een slipcursus leert in ieder geval wat je nooit moet doen: remmen. Blijf altijd kijken in de richting waar je naartoe moet, dan stuur je daar zelf naar toe. Maar als het te hard gaat en je komt in een 2e slip: vergeet het maar, die corrigeer je vrijwel niet.
Patrick
Nou heb ik zelf nooit een slipcursus gehad, maar ik heb mezelf wel “in de praktijk geschoold”. Inderdaad “net als een motorrijder”: blijven kijken waar je heen wilt (geldt ook als je niet slipt) en nooooooooit remmen in bochten, laat staan als je in de bocht slipt.
En met overstuur en te bruuske correcties maak je het allemaal nog veel erger, dat hoorde ook bij mijn “pakket”.
Wat erg leerzaam is, is om met een stel oude banden door een gebied te rijden waar slecht/niet gestrooid of sneeuw geruimd wordt. Ik heb wat dat betreft veel geleerd van een vakantie in de besneeuwde Ardennen, met een auto met achterwielaandrijving en (daarna) oude banden. Het kost je dus een stel banden of een slipcursus. Het is maar wat je goedkoper kunt krijgen…
Ich bin ein Breaker
Simpele Ziel schreef:Dit is ook een discussie die ik met mijn pa heb gevoerd..
goede banden voorop, want overstuur is lastiger te corrigeren als onderstuur(al helemaal bij auto’s als de AX GTI en de ZX 16v)
Mijn vader zet juist altijd de goede voorop, want die slijten harder en dan kan ie de volgende keer gelijk 4 nieuwe erop zetten…
Tis maar net wat je wil…
Ik rij nu met baggerbanden achter, en iets betere baggerbanden voor, vandaar dat ik regelmatig wat overstuur heb, maar omdat 1 van de velgen een slag heeft heb ik die liever achterop liggen…
Wat mijn reden is om bij mijn BX nwe banden vóór te doen is een heel andere: de achterwielen van latere BX-en staan standaard een beetje zo: / \ . Zet je zo’n daardoor schuin opgesleten band op de vooras dan heb je voor echt helemaal geen grip meer. Ik heb het wel eens gedaan - het gevoel eens-maar-nooit-weer overheerste toch wel.
Ik zal het met de binnenkort te wisselen winterbanden maar eens proberen, maar ik had daarmee sowie so geen klachten over grip.
Een advies wat ik verder nog kreeg gaat over de slijtage van de banden: zijn de 2 banden even dik dan kun je ze voor plaatsen, anders niet want dan gaat het differentieel er vroeg of laat aan omdat dit blijft draaien zolang het linker en rechter wiel niet even snel draaien.
Overigens is het wel zo dat goede banden achter betekenen dat je voor minder “meestuur-gedrag” van de achteras voelt. Hoe meer de achteras wiebelt hoe meer onderstuur-effect je krijgt. Adallen, silent blocks etc. spelen dus ook mee.
Ich bin ein Breaker
TurboTilbo schreef:Beste banden altijd ACHTER.
Pak eens een speelgoedautootje, doe nu wat plakband om de voorbanden en schuif het ding over een tafel, het ding zal rechtdoor gaan.
Doe nu eens een stukje plakband over de achgterbanden, wedden dat het ding nog geen 2 cm rechtdoor gaat?
En daarmee ben ik het volledig eens, mij is verteld tijdens mijn slipcursus dat profiel op de achterbanden makkelijker is, WAAR de aandrijving dan ook zit.
omdat de traktie vooraan zit zal je daar minder snel grip verliezen, kont breekt dus meestal gemakkelijker uit
volgende is 4 wiel slip met uitgesproken neiging naar meer onderstuur
volledig en enkel onderstuur kom je het minst vaak tegen
beste banden dus achteraan
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 7808
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
De paar keer dat ik dwars ben gegaan met een Xsara Coupe was in alle gevallen veroorzaakt door versleten schoeisel.
De Xsara die ik tegen een boom totalde had goede Primacy’s voorop en versleten dunlops achter. Na een scherpe bocht waar meteen een andere op volgde (lastwisseling) was ik ineens de achterkant kwijt, twee keer vol tegengestuurd voor ik die boom raakte (met de rechterpunt, terwijl de boom links van de weg stond.
De tweede keer dat ik dwars ging was niet zo lang geleden. Het had geregend en de slip begon met een beetje onderstuur. Dit ging over in een slip van de achterkant die ik door korte snelle stuurbewegingen na drie keer links - rechts zwabberen heb weten te neutraliseren. Hier betrof het vier versleten vredesteins (1,5 mm profiel) die ook nog eens aardig gecupped waren door rijden met te lage bandenspanning.
Het plotselinge verlies van grip aan de achterkant tijdens de eerste crash werd naar mijn gevoel zeker veroorzaakt door de slechte achterbanden t.o.v de relatief goede voorbanden. De overgang van onder- naar overstuur tijdens de tweede slip lijkt me door de algehele slechte staat van de wielen. Hier heb ik het vermoeden dat met betere achterbanden er sowieso niets zou zijn gebeurd.
Mede door deze ervaringen heb ik ten eerste besloten bredere en lagere banden te monteren en ook besloten dat de beste banden achter zitten, en alle vier de banden minimaal drie millimeter profiel hebben…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
ik heb in mei hagelverse sloffen onder mijn 16V gegooid met maatje 185.
Toen ik in Hongarije was heb ik op een smal bochtig weggetje (domdomdom) een beetje boel veel gas gegeven, en opeens kwam daar een haakse bocht waar ik vol ankerend met nog een slordige 70 km/h doorheen jaagde, de banden waren achter nog zgan, maar voor alweer een stuk verder versleten, ik rij niet (meer) te hard, maar van flink accelereren ben ik ook niet vies, en dat zie je inmiddels na 13DKM wel aan mijn voorbanden! anyhow, ik stond er echt gigantisch van te kijken dat dit goed ging, niet dat ik het wilde proberen, maar ik had dat bochtje gewoon niet in de gaten, en het ging dus echt om een kronkelpad van hooguit 2 meter breed, 3 kilometer lang de berg op, en ik reed op dat moment de berg af en toch werd ik strak de bocht omgesleurd, goed, ik doe dat dus nooit meer want dit voelde echt niet goed meer aan! was er zelf ook flink van geschrokken, maar ik ben dus ook van mening dat als ik (wat ik daarvoor nog van plan was) de wielen had gewisseld, ik dat never nooit gered had!
wmb blijven de beste banden ook gewoon achter!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
DigiDaan schreef:...besloten dat de beste banden achter zitten, en alle vier de banden minimaal drie millimeter profiel hebben…
Dat is wel vrij minimaal. Ik ga het, zoals gezegd, eens proberen met de winterbanden en kijk of ik _enig_ verschil merk; ik had geen klachten over grip de hele winter door, en rijd best wel op scherp - lees: behoorlijk boertig - deze winterbanden zijn nl aan het verdrogen, en slijtage is dus “niet zo erg”, want verdroogde banden liggen bij mij alleen op stapeltjes, niet onder een auto.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Mielcitrofiel schreef:Voorwiel aandrijving en besturing vóór, dus dan zou ik de beste banden voor doen. of gewoon 4 nieuwe banden kopen
Voor een aantal is dat niet bepaalt een voor de hand liggende oplossing. Enkele types hebben banden van > €200,= per stuk. en dan nog zal je blijven worstelen met het probleem dat voor sneller aan zijn eind als je niet periodiek voor <> achter wisselt.
Persoonlijk blijft ik het idee houden dat de beste banden voor, het beste is. In de praktijk doe ik er echter weing mee. Het aanlokkelijke idee dat je wagen weer fris stuurt als je nieuwe voorbandjes er onder hebt, trekt mij dan ook wel weer.
Meestal slijten de voorbanden toch harder. Maar niet zo gek veel harder (tenminste bij mijn rijstijl). Momenteel scheelde het bij mij ong. 10.000 km tussen de voor- en de achterbanden. Als er nieuwe 2 banden bijkomen gaan ze weer achterop. Dan zit er voor EN achter ruim profiel, alleen achter net wat beter.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
mpostma schreef:Meestal slijten de voorbanden toch harder. Maar niet zo gek veel harder (tenminste bij mijn rijstijl). Momenteel scheelde het bij mij ong. 10.000 km tussen de voor- en de achterbanden. Als er nieuwe 2 banden bijkomen gaan ze weer achterop. Dan zit er voor EN achter ruim profiel, alleen achter net wat beter.
zo ga ik dat ook doen! achterwielen naar voor en nieuwe banden achter, maar verschil is er wel degelijk! ik neem aan dat die d12 van jou ook de klinkers wel uit de straat wil trekken, en als je dat een beetje vaak doet dan gaat het voor toch wel hard met slijten, ik denk dat ik voor nu wel een mm of 2 minder heb dan achter mja daar heb je ook een 16V voor keihard optrekken en dan vervolgens rielekst met de conform de max. snelheid doorkruisen bij mij op LPG gaat dat goed, bij jou op diesel neem ik aan ook zo MAar ik ben inmiddels toch wel overtuigd van het betere banden achter principe!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
@Mechuccio: Deze banden hebben ong. 40.000 km gediend onder de TZD TURBO motor en de rest met de Turbo D12 motor.
Ik probeer het spinnen en hard optrekken in de lage versnellingen wel te vermijden om het differentieel te ontzien.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
mpostma schreef:@Mechuccio: Deze banden hebben ong. 40.000 km gediend onder de TZD TURBO motor en de rest met de Turbo D12 motor.
Ik probeer het spinnen en hard optrekken in de lage versnellingen wel te vermijden om het differentieel te ontzien.
spinnen doe ik nooit, das zonde van alles wel zo’n beetje, begrijp me niet verkeerd ik rij altijd met respect voor het mechaniek, en flink hard optrekken doe ik ook niet constant, maar goed als de motor goed warm is, dan is het gewoon lekker om eens grof te accelereren, en dat komt dus met enige regelmaat voor, en ik kan me ook niet echt voorstellen dat die d12 er alleen maar in ligt omdat ie zo zuinig is en met het vermogen dat zoiets levert komt ook hardere slijtage. ik denk dat ik de 40000 er ook wel uit kan halen, ze waren nieuw toen ze er op gingen (continental nogwa x blabla series all seizon) en nu is er gewoon een duidelijk verschil tussen voor en achter, maar voor zijn ze echt nog lang niet versleten.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
@Mechuccio:
Voor ong. 60.000 km, achter nu ong 75.000 km totaal. Achter zitten ze nu voornamelijk op de slijtage limiet aan de buitenkant van het loopvlak.
Het zijn Michelins Energy 185/60 R14 X1H
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
mpostma schreef:@Mechuccio:
Voor ong. 60.000 km, achter nu ong 75.000 km totaal. Achter zitten ze nu voornamelijk op de slijtage limiet aan de buitenkant van het loopvlak.
Het zijn Michelins Energy 185/60 R14 X1H
jah, zo’n verschil zou ik ook wel verwachten, een 15 á 20 DKM tussen voor en achter, maar 75DKM haal ik vrees ik niet heb jij echt zo’n fluwelen voetje?
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX