Totaal aantal Berichten: 7810
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Mechuccio schreef:jah, zo’n verschil zou ik ook wel verwachten, een 15 á 20 DKM tussen voor en achter, maar 75DKM haal ik vrees ik niet heb jij echt zo’n fluwelen voetje?
Dat zijn nou Michelin Energies… als je een beetje normaal rijdt gaan die dingen eeuwen mee..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Mechuccio schreef:jah, zo’n verschil zou ik ook wel verwachten, een 15 á 20 DKM tussen voor en achter, maar 75DKM haal ik vrees ik niet heb jij echt zo’n fluwelen voetje?
Als je zo rap met de banden bent en af en toe onbewust de grenzen opzoekt van de auto, kan ik me voorstellen dat je de beste banden achter doet. Zelf rijd ik tamelijk defensief en heb daarom liever de beste banden voor.
Overigens deed ik met mijn vorige auto gemiddeld 90.000 per set banden, en dan zag je niet het canvas uiteraard. Zo blijft autorijden nog enigszins betaalbaar.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3833
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
domme vraag van mij: wat is overstuur (de gemoedstoestand ken ik wel) en wat is onderstuur? Behalve de eerder genoemde slip in duitsland (overigens met een automaat en toen ie voor weg ging glijden heb ik per ongeluk toch even geremd ops: terwijl ik eigenlijk wel wist dat dat niet ok was…..)heb ik nooit last gehad van enige slip dusss
edit: toch wel nog een keer op een volledig met ijs beklede rotonde, daar kwam ik toch netjes met tegensturen enzo overeen
DigiDaan schreef:Mechuccio schreef:jah, zo’n verschil zou ik ook wel verwachten, een 15 á 20 DKM tussen voor en achter, maar 75DKM haal ik vrees ik niet heb jij echt zo’n fluwelen voetje?
Dat zijn nou Michelin Energies… als je een beetje normaal rijdt gaan die dingen eeuwen mee..
:D
woutersmits schreef:domme vraag van mij: wat is overstuur (de gemoedstoestand ken ik wel) en wat is onderstuur? Behalve de eerder genoemde slip in duitsland (overigens met een automaat en toen ie voor weg ging glijden heb ik per ongeluk toch even geremd ops: terwijl ik eigenlijk wel wist dat dat niet ok was…..)heb ik nooit last gehad van enige slip dusss
edit: toch wel nog een keer op een volledig met ijs beklede rotonde, daar kwam ik toch netjes met tegensturen enzo overeen
Overstuur is wanneer de auto over de achterwielen dreigt weg te glijden in grenssituaties. Je voorkant stuurt dan nog dieper de bocht in. Je moet tegensturen (met gas bij) om het op te heffen.
Onderstuur is wanneer de auto over de voorwielen dreigt weg te glijden in een grenssituaties. Je voorkant zoekt de buitenkant van de bocht op. Gas minderen en rustig in blijven sturen is de remedie om het op te heffen.
Sommige zenuwachtige voorwielaandrijvers (205 gti, alfa 33, citroen xsara) hebben het effect dat het ondersuur nogal eens kan overslaan in plotseling overstuur. Dat is tamelijk listig. Te plotseling van het gas gaan bij een onderstuurreactie is dan absoluut uit den boze.Je krijgt dan namelijk last van die overstuurreactie. Heel rustig gas terugnemen is dan het devies.
Totaal aantal Berichten: 7810
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
woutersmits schreef:domme vraag van mij: wat is overstuur (de gemoedstoestand ken ik wel) en wat is onderstuur? Behalve de eerder genoemde slip in duitsland (overigens met een automaat en toen ie voor weg ging glijden heb ik per ongeluk toch even geremd ops: terwijl ik eigenlijk wel wist dat dat niet ok was…..)heb ik nooit last gehad van enige slip dusss
edit: toch wel nog een keer op een volledig met ijs beklede rotonde, daar kwam ik toch netjes met tegensturen enzo overeen
Onderstuur is de neiging van de voorkant van de auto om rechtdoor te gaan in een bocht doordat de voorkant grip verliest. Je zou kunnen zeggen dat de auto minder stuurt dan gewenst ofwel onderstuur.
Overstuur is de neiging van de achterkant van de auto om dwars te gaan, alsof je een handrembocht maakt. Je zou kunnen zeggen dat de auto meer stuurt dan gewenst ofwel overstuur.
Overstuur is over het algemeen veel minder gemakkelijk te corrigeren maar wanneer je er een beetje mee speelt wel véél leuker
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7810
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
fftopic Dit bovengenoemde gedrag heet overigens synchroonposten, ofwel vierwieldriften
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3833
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
dank je daan, weet ik dat ook weer. In duitsland had ik dus onderstuur.
Overigens lees ik dat koppeling intrappen een remedie is, maar dat lukt natuurlijk niet met een automaat….
ik wil eigenlijk ook wel een slipcursus.
idee: slipcursusmeeting??
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
woutersmits schreef:domme vraag van mij….
Die bestaan niet, niet vragen is dommer!
Totaal aantal Berichten: 7810
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
woutersmits schreef:dank je daan, weet ik dat ook weer. In duitsland had ik dus onderstuur.
Overigens lees ik dat koppeling intrappen een remedie is, maar dat lukt natuurlijk niet met een automaat….
ik wil eigenlijk ook wel een slipcursus.
idee: slipcursusmeeting??
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=168204
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3833
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
DigiDaan schreef:Mechuccio schreef:jah, zo’n verschil zou ik ook wel verwachten, een 15 á 20 DKM tussen voor en achter, maar 75DKM haal ik vrees ik niet heb jij echt zo’n fluwelen voetje?
Dat zijn nou Michelin Energies… als je een beetje normaal rijdt gaan die dingen eeuwen mee..
Als het je alleen daar om te doen is kun je beter Vredesteins nemen. Lang niet zo comfy als Mich XT1’s (en dat vind ik al klotebanden!) maar wel schier onverslijtbaar. 55K mee weggetrapt en ik had nog het idee dat ze nieuw waren.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:DigiDaan schreef:Mechuccio schreef:jah, zo’n verschil zou ik ook wel verwachten, een 15 á 20 DKM tussen voor en achter, maar 75DKM haal ik vrees ik niet heb jij echt zo’n fluwelen voetje?
Dat zijn nou Michelin Energies… als je een beetje normaal rijdt gaan die dingen eeuwen mee..
Als het je alleen daar om te doen is kun je beter Vredesteins nemen. Lang niet zo comfy als Mich XT1’s (en dat vind ik al klotebanden!) maar wel schier onverslijtbaar. 55K mee weggetrapt en ik had nog het idee dat ze nieuw waren.
Over de Michelin Energy 185/60 R15 X1H onder de BX geen klachten. Integendeel: niets dan lof. Prima grip nat en droog, comfortabel, geruisarm en ook behoorlijk slijtvast. Het voornaamste nadeel is dat ze niet meer te koop zijn (opgevolgd door een nieuw type) en het waren indertijd niet de goedkoopste (pakweg 90 EUR p/band incl. balanceren was je snel kwijt) maar dat heb ik er echt wel voor over.
Beste banden idd achter, zoals imiddels al was vastgesteld.
De michelin Energie’s zijn wat mij beteft ideale banden Rijden heerlijk comfortabel en zijn overslijtbaar. Na 80.000 km zat er nog een ruime 3.6 mm profiel op de banden. Enige reden dat ze weg moesten waren droogtescheuren rondom…
Nieuwe banden zijn dus ook weer energies geworden…
En vwb die slipcursus, ik probeer dat draadje al heel lang weer op gang te krijgen, maar dat schijnt niet echt te lukken
Xsara_Coupe
Totaal aantal Berichten: 7810
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
karel schreef:DigiDaan schreef:Mechuccio schreef:jah, zo’n verschil zou ik ook wel verwachten, een 15 á 20 DKM tussen voor en achter, maar 75DKM haal ik vrees ik niet heb jij echt zo’n fluwelen voetje?
Dat zijn nou Michelin Energies… als je een beetje normaal rijdt gaan die dingen eeuwen mee..
Als het je alleen daar om te doen is kun je beter Vredesteins nemen. Lang niet zo comfy als Mich XT1’s (en dat vind ik al klotebanden!) maar wel schier onverslijtbaar. 55K mee weggetrapt en ik had nog het idee dat ze nieuw waren.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben met name onder de indruk van de levensduur van de verschillende series Michelin Energy. Je kanttekeningen over onder meer comfort, en weggedrag onder bepaalde omstandigheden kan ik alleen maar beamen. Vandaar dat ikzelf de Michelin Pilot Premacy’s gemonteerd heb, die een veel dynamischer weggedrag hebben, zonder op comfort in te leveren..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!