6 van de 10
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
   
Beste banden voor<>achter / A<>B-merk discussie
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Gepost: 07 oktober 2006 05:25 PM
  [ # 76 ]
Simpele Ziel schreef:

Nee, gewoon helemaal niet, niet als klassieker, niet als zomerband, winterband of all season…

Wat zit er eigenlijk aan maat schoeisel onder dan? Of kies jij ook voor “niersteenvergruizand plat” schoeisel??
Wink
Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7098
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 07 oktober 2006 05:27 PM
  [ # 77 ]

Nee hoor Wink, gewoon de standaard maat; 185/65\13

Ik mag dan inmiddels in mijn 2e GTI rijden, en zo nu en dan een petje ophebben maar ik deel het Citroën gedachte goed Wink

BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 07 oktober 2006 06:25 PM
  [ # 78 ]

Ben het op zich wel helemaal eens met het verhaal van Eviltwin, maar ik vind het leuk om er toch nog een en ander bij te kletsen.

Iets wat ik me weleens afvraag is in hoeveree dat ‘beste banden achter’ devies opgaar bij een grote citroen die heel, heel, heel moeilijk achter uitbreekt. Ik heb eigenlijk geen idee hoe dat te vergelijken met iets anders, ben nooit echt lang veroordeeld geweest aan een van de andere merken. Ik vraag me dan een beetje af of de verhouding dan niet wat anders is. Want als je grote citroen met nog 3mm profiel ook met vrijwel geen mogelijkheid andersom te krijgen is… ja… gut… heeft het dan wel zin om die 5mm’s van voor naar achter te gooien? De vraag is eigenlijk of de geometrie zo’n grote rol speelt dat de band een stuk minder belangrijk wordt? Niet dat ik denk dat we er zo even achter komen, want daar zijn vast hele uitvoerige tests voor nodig, maar ik vind het wel een interessant filosofisch vraagstuk.

Verder moet ik opmerken dat het wel zinvol is om voor een modernere band (natuurlijk wel van michelin Wink ) te kiezen als deze in ongeveer de juiste maat beschikbaar is. Het verschil dat ik heb gemerkt tussen de TRX’en en het Pilot Sport PS2 schoeisel is zo debiel groot dat toen ik vanochtend mij wereens in de 77’er voorbewoog ik met gierende banden door elke bocht ging. Dat is vrijwel niet te doen op de PS2’s. Zover als ik kan vaststellen is bandtechnologie dus drastisch vooruitgegaan in de laatste 30 jaar.

Maar inderdaad, niet bezuinigen op banden (tenzij je voor minder geld veeel betere kan krijgen TRX vs. PS2 als voorbeeld)...

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
jk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 07-10-2006

Gepost: 07 oktober 2006 06:38 PM
  [ # 79 ]

Mijn (ruime) ervaring met voorwielaandrijvers is:-

- Beste profiel voor
(de meeste grip moet op de aandrijvende & sturende & remmende voorwielen - een voorwielaandrijver die echt buiten controle geraakt is nauwelijks meer te corrigeren)

- Altijd in de juiste versnelling rijden
(dan kan je zeer snel corrigeren door gasgeven of gas loslaten, sturen met je gaspedaal a.h.w., juist belangrijk bij voorwielaandrijvers - de meeste mensen rijden in bochten in een te hoge versnelling)

- Nooit abrupt gas loslaten (of gasgeven) in een bocht
(afhankelijk van snelheid en wegdek gaat een normaal ondergestuurde voorwielaandrijver dan bliksemsnel oversturen - te snel voor de meesten)

C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km

Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)

Profiel  
 
jk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 07-10-2006

Gepost: 07 oktober 2006 06:54 PM
  [ # 80 ]

patje74 schreef:
eviltwin schreef:

B-merken zijn prut, ze zijn niet rond, of blijven niet rond, ook de kwaliteit van het rubber en de levensduur komen niet in de buurt van A-merken. Testen genoeg… Rolling Eyes

Pirelli, Conti en Firestone zijn in mijn optiek ook B-merken.

Simpele Ziel schreef:

Overigens vind ik dat B-merk banden opzich ook niet slecht zijn hoor, mits je profiel hebt voeren die het water ook wel af.

Bij creëren van een band moet men altijd keuzes maken. Zachter rubber betekend betere grip maar slijt weer sneller visa versa. Je zult in de door eviltwin aangekaarte testen dan ook zien dat er B-merken zijn die op bepaalde vlakken beter scoren dan de A-merken.
Het kan in bepaalde omstandigheden zelfs verstandig zijn om voor een B-merk te kiezen. Maar globaal genomen scoren A-merken uiteraard beter.

Mijn conclusie is dat er absoluut erg slechte banden bestaan, maar ook zeker banden die inbepaalde specifieke omstandigheden niet veel onderdoen van hun A-merk-concurrentie.
Dat Michelin top is, dat is duidelijk. Maar dat ze duur zijn is ook erg bekend.

Velen zijn wel rond en blijven dat ook nog, de kwaliteit vanhet rubber is vaak slechter waardoor ze sneller slijten dan A-merk-banden, dit vind je in de prijs ook terug. Een goed compromis is zeker wel te vinden.

Maar verder is het natuurlijk een kwestie van smaak. Ben je originaliteits freak, dan “moet” een Citroën op Michelins, daar valt met de beste argumenten geen speld tussen te krijgen.


Ik heb ooit (jaren ‘80) eerste-montage Pirelli banden gehad op een Volkswagen Golf. Om te beginnen waren er eeuwig terugkerende problemen met onbalans.
Maar pas echt schrok ik toen mijn voorbanden aan een kant nog 3 mm profiel hadden en 180 graden verder het karkas verschenen was: de opbouw van de band was niet perfect rond. Dat verklaarde ook de terugkerende onbalans.
Sindsdien rijd ik alleen nog op Michelin - nooit enig probleem mee gehad, noch op mijn Mini’s in de jaren ‘70, noch op latere Citroens, VWs, Alfa Romeo’s, Volvo’s, Land Rovers, Range Rovers.

C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km

Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5010
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 08 oktober 2006 05:46 PM
  [ # 81 ]
eviltwin schreef:

B-merken zijn prut, ze zijn niet rond, of blijven niet rond, ook de kwaliteit van het rubber en de levensduur komen niet in de buurt van A-merken. Testen genoeg… Rolling Eyes

Pirelli, Conti en Firestone zijn in mijn optiek ook B-merken.

typisch dat de Pirelli P3000 in de ZX-maat 175/65R14 vele malen beter scoren dan de Michelin Energy (en als het zo blijft gaan die bij mij achterop als er nieuwe banden nodig zijn).


Ik heb één keer ervaring gehad met nieuwe banden voor en oude achter. Was met een vrijwel neutraal sturende auto (Subaru Legacy AWD). Had voor nieuwe banden en achter de oude. Ik ging niet sneller dan anders een bocht door, maar achter brak me wel weg….....

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 08 oktober 2006 06:44 PM
  [ # 82 ]
eviltwin schreef:

Ander voorbeeld, heb je (bij een voorwielaandrijver) voor de mindere banden, dan word je daar iedere keer dat je remt, stuurt of gasgeeft aan herinnerd. Dat je slechte achterbanden hebt, merk je pas wanneer je achterstevoren de vangrail in spint. Evil or Very Mad

Gewoon achter de beste.

Kernachtiger kun je het nauwelijks samenvatten.

Profiel  
 
jk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 07-10-2006

Gepost: 08 oktober 2006 07:36 PM
  [ # 83 ]
mpostma schreef:
eviltwin schreef:

Ander voorbeeld, heb je (bij een voorwielaandrijver) voor de mindere banden, dan word je daar iedere keer dat je remt, stuurt of gasgeeft aan herinnerd. Dat je slechte achterbanden hebt, merk je pas wanneer je achterstevoren de vangrail in spint. Evil or Very Mad

Gewoon achter de beste.

Kernachtiger kun je het nauwelijks samenvatten.

Maar als het zover is dat je achterstevoren gaat heb je al vele waarschuwingen van je (wel) goede voorbanden naast je neergelegd.

C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km

Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 08 oktober 2006 07:47 PM
  [ # 84 ]

Lees dit eens. (hoop dat het nog niet eerder gepost is in dit onderwerp)

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 09 oktober 2006 12:41 AM
  [ # 85 ]
Autofan schreef:

Lees dit eens. (hoop dat het nog niet eerder gepost is in dit onderwerp)

ha net zoals ik schreef Laughing

maar om op die B-banden voort te gaan, liever dat de mensen op b-banden rijden en ze onder de 3 mm verwisselen dan dat ze hun dure michelin of wat dan ook helemaal op rijden

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
jk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 07-10-2006

Gepost: 09 oktober 2006 02:10 AM
  [ # 86 ]
Autofan schreef:

Lees dit eens. (hoop dat het nog niet eerder gepost is in dit onderwerp)

Ben ik het (praktijkervaring) niet mee eens.

Weliswaar rijd ik nooit met achterbanden met vrijwel geen profiel.

C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km

Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 09 oktober 2006 02:28 AM
  [ # 87 ]
Simpele Ziel schreef:

Ja, maar ik ga geen 120 euro neerleggen voor een bandje, als ik voor 40euro ook een nieuwe kan hebben.
Goed, zal wat harder slijten, en zal niet zoveel grip hebben als een michelin, maar dan doet het tenminste minder pijn als je een keer volgas optrekt tijdens een straatrace Wink

Zo goed bekend staan Michelin’s anders niet, qua grip.
Ik heb nu een setje verbazingwekkend comfortabele MXT’s onder de BX break liggen; maffe banden, alles is er eigenlijk fout aan (grip is niet super, aquaplaneren doen ze al als het motregent etc) maar het rijdt zo lekker comfortabel…

Het is zelfs zo erg dat je, als je de wielbouten lost, de velg een flink eind kunt verdraaien in de band zonder dat die van de grond af komt, zo soepel zijn deze banden dus in de wang.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 09 oktober 2006 02:44 AM
  [ # 88 ]
karel schreef:

Het is zelfs zo erg dat je, als je de wielbouten lost, de velg een flink eind kunt verdraaien in de band zonder dat die van de grond af komt, zo soepel zijn deze banden dus in de wang.

kan ik hieruit concluderen dat je bij een noodstop blokkerende wielen kan hebben terwijl je banden om de velg door draaien?  Shocked

Dat is het zelfde effect als dat je 16 inch banden onder een HY plaatst, nu hebben die een binnenband, waardoor de gevolgen nog desastreuzer kunnen worden.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 09 oktober 2006 02:48 AM
  [ # 89 ]

lijkt me toch iets niet juist in de band-velg combinatie Confused
hoeveel druk staat er op je band?

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 09 oktober 2006 03:38 AM
  [ # 90 ]
patje74 schreef:
karel schreef:

Het is zelfs zo erg dat je, als je de wielbouten lost, de velg een flink eind kunt verdraaien in de band zonder dat die van de grond af komt, zo soepel zijn deze banden dus in de wang.

kan ik hieruit concluderen dat je bij een noodstop blokkerende wielen kan hebben terwijl je banden om de velg door draaien?  Shocked

Dat is het zelfde effect als dat je 16 inch banden onder een HY plaatst, nu hebben die een binnenband, waardoor de gevolgen nog desastreuzer kunnen worden.

Mwah, het zal wel wat meegeven ja. Ik heb nooit 16 inch banden met binnenband geprobeerd onder een HY dus ik ken dat effect niet Very Happy

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
 
6 van de 10
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook