7 van de 10
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
   
Beste banden voor<>achter / A<>B-merk discussie
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 09 oktober 2006 03:41 AM
  [ # 91 ]
paso schreef:

lijkt me toch iets niet juist in de band-velg combinatie Confused
hoeveel druk staat er op je band?

Gewoon fabrieksoriginele BX-velgen met een MXT op 2.3 a 2.5 bar. De rek zit dus puur in de wang, het is dus niet de hiel v/d band die over de velg heen schuift ofzo.

Andere typen banden hebben dit heeeeel veel minder met dezelfde configuratie en druk, dat is me ook opgevallen.

Voornaamste nadeel is dus dat je je achterbanden flink op spanning moet hebben omdat je anders de wielbouten lastig loskrijgt met een ouderwetse wielmoersleutel, ze geven dan dus iets mee en dat is lastig.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 09 oktober 2006 01:29 PM
  [ # 92 ]
patje74 schreef:

(..)
kan ik hieruit concluderen dat je bij een noodstop blokkerende wielen kan hebben terwijl je banden om de velg door draaien?  Shocked

Dat kan theoretisch, al ken ik alleen het omgekeerde verschijnsel; op onze AX GT was het mogelijk om het lichtmetaal bij het wegsprinten in de band te laten draaien. LM velgen sluiten de band niet zo best af, dus wordt er rijkelijk vet op geklodderd. De 185 bandjes leverden te veel grip, meer dan de 13’’ velg op de band dus Rolling Eyes

paso schreef:

maar om op die B-banden voort te gaan, liever dat de mensen op b-banden rijden en ze onder de 3 mm verwisselen dan dat ze hun dure michelin of wat dan ook helemaal op rijden

ben ik het niet mee eens, ik heb nu voor <2mm (Pilot Primacy 215/55/R16W 180EUR/stuk) en dat rijdt nog steeds ok, grip genoeg, ASR/ESP lampje geeft niet aan dat ik grip te weinig heb, ook niet bij hard bochtenwerk (nat/droog) of vol wegtrekken.

karel schreef:

Zo goed bekend staan Michelin’s anders niet, qua grip.

http://www.michelin.de/de/front/affich.jsp?codeRubrique=1081

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
jk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 07-10-2006

Gepost: 09 oktober 2006 01:37 PM
  [ # 93 ]
eviltwin schreef:

<snip>
ben ik het niet mee eens, ik heb nu voor <2mm (Pilot Primacy 215/55/R16W 180EUR/stuk) en dat rijdt nog steeds ok, grip genoeg, ASR/ESP lampje geeft niet aan dat ik grip te weinig heb, ook niet bij hard bochtenwerk (nat/droog) of vol wegtrekken.

<snip>
http://www.michelin.de/de/front/affich.jsp?codeRubrique=1081

Maar dan zal je langzamerhand wel last hebben van aquaplaning (hetgeen ik bij voorwielaandrijvers minder gevaarlijk vind dan bij achterwielaandrijvers omdat je het bij voorwielaandrijvers onmiddellijk merkt aan het doorslaan van een wiel)?

C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km

Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 09 oktober 2006 01:38 PM
  [ # 94 ]
eviltwin schreef:

ASR/ESP lampje geeft niet aan dat ik grip te weinig heb, ook niet bij hard bochtenwerk (nat/droog) of vol wegtrekken.

Waarom kunnen dit soort argumenten mij nu nooit erg overtuigen?

Dit soort hulpmiddelen zijn er tegenwoordig in overvloed op moderne voitures te vinden. Een klassieke fout is om hier op te vertrouwen. Als je er vanuit gaat dat alles naar behoren werkt dan hoef je pas olie te peilen, bandenspanning te checken, routenwisservloeistof bij te vullen, grote/kleine beurt te doen/ banden vervangen, ruitenwissers aanzetten enzovoors enzovoorts als de sensoren dat jou vertellen.

Maar inderdaad kunnen Michelins erg goede grip hebben als ze nog slechts 2 mm profiel hebben. Dat heb ik zelf ook ervaren.

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 09 oktober 2006 01:39 PM
  [ # 95 ]

Laten we het anders omschrijven: de kwaliteiten van Michelin worden flink betaald en ze zijn bepaald niet alleen qua top of the top.

@ eviltwin : < 2mm ?  Shocked in dit jaargetijde?

Jij weet uitstekend hoe een auto moet rijden en hoeft daarvoor niet op een ESP/ASR lampje te vertrouwen, maar toch.. Niet een beetje weinig, of staan er neiuwe (winter-)banden klaar voor montage.

Ik vind het trouwens ook raar dat mensen nog op 10 jaar oude banden rondrijden? Banden mogen na 5 jaar niet eens nieuw verkocht worden dacht ik.

Profiel  
 
jk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 07-10-2006

Gepost: 09 oktober 2006 01:41 PM
  [ # 96 ]
patje74 schreef:
eviltwin schreef:

ASR/ESP lampje geeft niet aan dat ik grip te weinig heb, ook niet bij hard bochtenwerk (nat/droog) of vol wegtrekken.

Waarom kunnen dit soort argumenten mij nu nooit erg overtuigen?

Dit soort hulpmiddelen zijn er tegenwoordig in overvloed op moderne voitures te vinden. Een klassieke fout is om hier op te vertrouwen. <snip>

Ik geef je volkomen gelijk.
Volgens mij denken veel automobilisten tegenwoordig dat zij onkwetsbaar zijn. Ze rijden alsof ze in een computerspel zitten.

C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km

Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 09 oktober 2006 01:47 PM
  [ # 97 ]
jk schreef:

Maar dan zal je langzamerhand wel last hebben van aquaplaning (hetgeen ik bij voorwielaandrijvers minder gevaarlijk vind dan bij achterwielaandrijvers omdat je het bij voorwielaandrijvers onmiddellijk merkt aan het doorslaan van een wiel)?

Aquaplanen merk je behalve aan het doorslaan veel eerder aan het ontzettend licht worden in het stuur. Dat is ook het fijne: aan de voorwielen merk je het wel als de grip minder wordt en daarop anticipeer je. Bij de achterwielen merk je het veel minder snel en wordt je ook nog eens verrast door een gemeen effect.

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 09 oktober 2006 01:48 PM
  [ # 98 ]

Ik wissel de banden niet, als ze versleten zijn (in mijn ogen dan) komen er nieuwe op.
ik vind goede banden het belangrijkste op een auto.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 09 oktober 2006 01:49 PM
  [ # 99 ]
rb schreef:

Ik vind het trouwens ook raar dat mensen nog op 10 jaar oude banden rondrijden? Banden mogen na 5 jaar niet eens nieuw verkocht worden dacht ik.

Ik geloof dat dat klopt, maar bandenvan 10 jaar oud kunnen nog best goed zijn. Zolang er geen droogtescheurtjes zijn, is er niets aan de hand. De uitdroging begint aan de oppervlakte en is daardoor goed in te schatten.

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 09 oktober 2006 01:54 PM
  [ # 100 ]
M&M schreef:
ronama schreef:

Ik wissel de banden niet, als ze versleten zijn (in mijn ogen dan) komen er nieuwe op.
ik vind goede banden het belangrijkste op een auto.

Bij mij is dat rond de 3 á 3,5 mm , ligt aan welk jaargetij eraan komt Wink

ik kijk niet eens naar mm zodra de grip nalaat vliegen ze eraf Wink

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 09 oktober 2006 02:15 PM
  [ # 101 ]

@patje & jk,

blijkbaar zijn jullie nog zo oldskool dat je niet op elektronica durft te vertrouwen, dat is je goed recht, maar ga niet iemand zitten aanvallen die wel van mening is dat de elektronica nuttig is. Bij het starten worden alle systemen getest, ook ASR en ESP, beide systemen verleggen niet echt de grens van het toelaatbare, dus harder zal ik er niet door gaan, wel staan ze toe dat je de grenzen opzoekt. Mocht een van de systemen onderweg uitvallen dan krijg je daarvoor ook een waarschuwingssignaal (lampje, gong + mededeling op het scherm) Dat was 20jaar geleden met ABS al net zo.

Zodra bij het wegrijden (310Nm) ook maar iets van slip gedetecteerd wordt gaat het ASR/ESP lampje branden, al voel ik dat ook prima zonder zo’n ding. Ik heb ook wel eens op ijzel of besneeuwde alpentoppen gestaan met een 200pk Xm, dus je hoeeft mij niet uit te leggen hoe dat voelt. Feit blijft dat mijn intermediates nog prima grip vertonen en dat de elektronica het met mij eens is. Desalniettemin ben ik van plan ze te vervangen, want de zomer is wel voorbij.

BTW Geen winterbanden op mijn voiture, zie eerdere topics over die onzin.

jk schreef:
patje74 schreef:
eviltwin schreef:

ASR/ESP lampje geeft niet aan dat ik grip te weinig heb, ook niet bij hard bochtenwerk (nat/droog) of vol wegtrekken.

Waarom kunnen dit soort argumenten mij nu nooit erg overtuigen?

Dit soort hulpmiddelen zijn er tegenwoordig in overvloed op moderne voitures te vinden. Een klassieke fout is om hier op te vertrouwen. <snip>

Ik geef je volkomen gelijk.
Volgens mij denken veel automobilisten tegenwoordig dat zij onkwetsbaar zijn. Ze rijden alsof ze in een computerspel zitten.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 09 oktober 2006 02:27 PM
  [ # 102 ]

@eviltwin
Ik ben de laatste die zal verkondigen dat deze gadgets niet nuttig zijn. Allen om aan de hand van het wegblijven van een “te-weinig-grip-melding” te concluderen dat je nog wel even op de banden door kan blijvenrijden, vind ik eng.

Oldskool, ja, zeker. Maar ik heb te veel ervaring met computers dat ik weet dat er niets boven vakkundig menselijk inschattingsvermogen gaat.

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7098
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 09 oktober 2006 02:53 PM
  [ # 103 ]

Dat is trouwens ook een verschil, “het grootste virus zit op 30cm van het beeldscherm Wink

Maar zowel de XM als de AX dansen op het water;
XM 3mm Michelin’s +/-1500kg
AX 2mm Fulda’s     +/-800kg


Denk dat het voor de veiligheid weinig uitmaakt welke banden je neemt, zo lang je er maar mee kan omgaan.

Dat een michelin comfortabeler is,  zal best, maar dat laatste beetje merk je toch al niet in een AX, net als afrol geluiden.

Zie dus niet in waarom ik 3x zoveel moet gaan betalen voor een band Rolling Eyes
Een B-mark band met 8mm voert het water ook gewoon af hoor Rolling Eyes

BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 09 oktober 2006 02:57 PM
  [ # 104 ]

eigenlijk is dit een item dat iedereen voor zich moet uitmaken,
maar op mijn evasion heb ik door de mensen van profile een bband laten aanpraten, na 17000 km stond ik er weer buitenzijde ram kaal (beide banden) toen gezegd nooit meer een B-band Wink

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7098
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 09 oktober 2006 03:02 PM
  [ # 105 ]

Nee, er is een verschil tussen banden opzich.

Zo heb je michelin’s en waardeloze michelin’s
en zo heb je slechte B banden, alsook goede b banden!

BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
 
7 van de 10
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook