Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 11-03-2006
- C5 V6 Exclusive Automaat
PSA schreef:Willeam schreef:Hier lijkt het er overigens op dat ABS een optie was:
Gooi maar in mn pet en zoek maar uit
Klopt dus niet. Je hebt wel ABS. was standaard op de 2.0 16v en de hdi(110).
Staat ook in deze folder met specificaties mei 1999:Er staat overigens wel vaker foutieve informatie in carbase, dus ga daar niet klakkeloos vanuit. Daarbij komt dat bij Citroen niet zo consequent is (geweest) met uitrustingsniveaus.
Inderdaad, want je mag heel erg je best doen: op mijn Xantia, een (vroege) HDi(110pk) zul je geen ABS vinden. Geen computer, geen sensoren, geen controlelampje: geen ABS.
Terwijl in alle documentatie wordt vermeld dat een HDi-110 ABS heeft.
Hoera, kan volgende week woensdag de Xantia brengen, krijg een leenautootje mee.
Monteur dacht eerst dat ik het over het Airbag lampje had. Die was namelijk ook gaan branden en dat hadden ze verholpen. Hij dacht dat het opnieuw was gaan branden, nee dus, dit keer de ABS.
Hier op het forum en op het Xantia forum zag ik al dat de waarschuwingslichten van de ABS en van de Airbag met enige regelmaat aangaan bij Xantia-rijders. Na verloop van tijd schijnen alle lichten er mee te stoppen
Zaterdag in A’foort wat op wezen halen. Verkoper van die zaak liep met me mee naar te auto om te helpen met sjouwen en zei ‘zo, u hebt een mooie Xantia’.
Toen ik de km-stand, het bouwjaar en de opties met de koopprijs noemde was hij helemaal verbaasd.
Willeam schreef:Hoera, kan volgende week woensdag de Xantia brengen, krijg een leenautootje mee.
Monteur dacht eerst dat ik het over het Airbag lampje had. Die was namelijk ook gaan branden en dat hadden ze verholpen. Hij dacht dat het opnieuw was gaan branden, nee dus, dit keer de ABS.
Hier op het forum en op het Xantia forum zag ik al dat de waarschuwingslichten van de ABS en van de Airbag met enige regelmaat aangaan bij Xantia-rijders. Na verloop van tijd schijnen alle lichten er mee te stoppen
Zaterdag in A’foort wat op wezen halen. Verkoper van die zaak liep met me mee naar te auto om te helpen met sjouwen en zei ‘zo, u hebt een mooie Xantia’.
Toen ik de km-stand, het bouwjaar en de opties met de koopprijs noemde was hij helemaal verbaasd.
Het airbag, zij-airbag en abs lampje zijn bekende lampjes die nogal eens oplichten. Echter vaak eenvoudig en goedkoop te verhelpen.
Tja een Xantia is een erg complete auto, die niet veel kost (meer). De hoge afschrijving is wel leuk voor de huidige kopers, maar voor de kopers die hem ooit nieuw hebben aangeschaft was/is het minder leuk.
De C5 gaat dezelfde kant op. Je koopt tegenwoordig een c5 break exclusive automaat met nette km-stand rond de 10.000 euro. Hij is dan 4 jaar oud en dus 20.000 euro minder waard…
Zoals beloofd even wat fotootjes van de Xantia:
Leuke foto’s! Het blijft een mooie auto zo’n Xantia, zeker de lekker compleet uitgevoerde Pallas uitvoering. Veel plezier en veilige km’s toegewenst!
Mooie wagen hoop dat ik hem snel eens tegen kom in houten
Even een vraag m.b.t. mn nieuwe Xantia. Bij de Citroendealer konden ze zaterdag niet zien of de Xantia een nieuwe distributieriem heeft gehad (moet bij 120.000, teller staat op 123.000). Als ik hier geen zekerheid over kan krijgen moet er sowieso een nieuwe op (lijkt mij ook).
Nu heb ik 3 maanden garantie en moet morgen toch terug naar de garage voor het ABS-lampje dat brandt. Ik ga het verhaal over de db-riem natuurlijk gelijk aankaarten.
Van vind je, hoort zoiets bij de garantie?
Tja, dat ligt eraan hoe je de auto hebt gekocht.
Ik denk dat je mag verwachten (afleverbeurt???) dat de auto in ieder geval zijn reguliere onderhoud heeft gehad. Dus dan moet de verkoper laten weten of dat het geval is.
Is het trouwens niet al eerder op grond van de leeftijd gebeurd?
Distririem staan twee waarden voor (afhankelijk van wat eerst): zoveel jaar of zoveel kilometer.
Je auto is 7 jaar oud….
Dan zou ie hem volgens mij (zo uit het hoofd) vorig jaar al gehad moeten hebben.
Maar dat de garagist die dat gedaan heeft geen aantekening heeft gemaakt? Vaak staat er in de buurt wel een aantekening van de kilometerstand en de datum.
Renard heeft het tenminste bij mijn ZX op de beschermkap gezet en Lubbers had het bij de Xantia op de binnenkant van het spatbord geschreven.
Vanochtend mn Xantia gebracht. Rechtsachter was sensor stuk van de ABS. Die gaan ze vandaag vervangen.
Volgens bedrijfsleider was de distributieriem al tijdje geleden vervangen. De monteur zei later: ‘klopt, bij 119.000 km. is het gedaan’. Schijnt wel ergens sticker/notitie gemaakt te zijn. Kijken ze nog na.
Maar gezien de reputatie van die garage is het zo als ze het zeggen.
Willeam schreef:Vanochtend mn Xantia gebracht. Rechtsachter was sensor stuk van de ABS. Die gaan ze vandaag vervangen.
Volgens bedrijfsleider was de distributieriem al tijdje geleden vervangen. De monteur zei later: ‘klopt, bij 119.000 km. is het gedaan’. Schijnt wel ergens sticker/notitie gemaakt te zijn. Kijken ze nog na.
Maar gezien de reputatie van die garage is het zo als ze het zeggen.
laat dit wel even zwart op wit zetten erg slordig van de dealer om je boekje niet in te vullen
bij welke dealer heb je de xantia gekocht mag ook via pb
citroenc2 schreef:Willeam schreef:Vanochtend mn Xantia gebracht. Rechtsachter was sensor stuk van de ABS. Die gaan ze vandaag vervangen.
Volgens bedrijfsleider was de distributieriem al tijdje geleden vervangen. De monteur zei later: ‘klopt, bij 119.000 km. is het gedaan’. Schijnt wel ergens sticker/notitie gemaakt te zijn. Kijken ze nog na.
Maar gezien de reputatie van die garage is het zo als ze het zeggen.
laat dit wel even zwart op wit zetten erg slordig van de dealer om je boekje niet in te vullen
bij welke dealer heb je de xantia gekocht mag ook via pb
Aangezien ik niet houd van topics waarbij men wel een probleem heeft maar uiteindelijk niet plaatst wat het was even dit bijwerken.
Sensor van de ABS rechtsachter is vervangen binnen de garantie. Distributieriem is idd vervangen bij 119.000 km. Boekje van Citroen was niet ingevuld maar er zat een eigen boekje bij van de garage waar deze Xantia in onderhoud is geweest. Daar was alles keurig ingevuld. Inclusief vervanging van distributieriem.
Heb ik nog een vraag: met rijden op de snelweg zag ik dat de temperatuurmeter van de motor op 100 graden stond. Dit leek me nogal hoog. In het instructieboekje heb ik dit nagekeken en 90 a 100 graden blijkt normaal.
Zegt mn vrouw pas: is het normaal dat de temperatuurmeter zo hoog staat (bij rijden op snelweg)? Ik zeg “ja, ongeveer 100 graden.” Waarop ze zegt: nou, hij stond helemaal in ‘t rood”. Dat blijkt dus 120 graden te zijn…..
Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Lekke koppakking
Sensor temperatuur defect, waardoor koelvin niet aanslaat
Thermostaat
Maar in het rood tijdens rijden is geen goed teken, kan eigenlijk alleen bij stapvoets rijden, bijvoorbeeld in file. Dan kan door 1 van bovenstaande redenen de temp oplopen tot in het rood.
ALTIJD STOPPEN DAN!! Anders veroorzaak je nog meer schade.
Ik zou het uitproberen, laat de auto gewoon lang stationair draaien, en kijk hoe hoog de temp oploopt. Ergens tussen 90 en 100 graden hoort de koelvin aan te slaan, als dit niet zo is, naar garage gaan.
Want nu heb je nog garantie
zie linkje
ik heb ook een soortgelijk iets gehad dat de tempratuur begon op te lopen maar nog net niet het rode aan raakte ik ben toen gestopt maar bij mij was het al te laat helaas
als ik jou was zou ik kijken bij je auto of er lekkage is van bijv koelvloeistof verder laten lopen en temp in de gaten houden let ook op de uitlaat naar witte rook
Dank! Mn vrouw is vandaag met de Xantia weg. Zal dr sms-en er op te letten en eventueel te stoppen.
Zal zelf morgenavond eens stuk op de snelweg rijden ermee. Bij normaal verkeer door stad en over 80-km wegen is er niets aan de hand met de temperatuur.