De afgelopen paar weken heeft het een paar keer geregend en nu merk ik steeds vaker dat de ruitenwissers in de automatische stand op de hoogste snelheid blijven wissen zelfs als er bijna geen regen valt. Daarnaast heb ik een soort van waas op de voorruit zitten, waardoor waarschijnlijk de regensensor van slag raakt en waardoor het eerste euvel gebeurt.
Wat kan dit veroorzaken? Autowax van de autowasserette? Slechte ruitenwissers? Beschadigde voorruit.
Je ziet met die waas ook allerlei krasjes in de ruit zitten waardoor het zicht door de voorruit enigszins vreemd is.
Iemand een idee?
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Ik heb een vergelijkbaar probleem met mijn C4 (juni 2006). Deze blijft driftig doorwissen, terwijl er geen druppel meer valt. Ook begint de wisser in automatische stand niet zelf met wissen. Ik moet de wisser er even aan helpen herinneren (door eenmaal naar beneden te drukken) en dan wordt hij geactiveerd. Bij mijn C5 was dat ook al.
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)
Jorikl schreef:. Ik moet de wisser er even aan helpen herinneren (door eenmaal naar beneden te drukken) en dan wordt hij geactiveerd. Bij mijn C5 was dat ook al.
er zijn hier al draadjes over, dit is een beveiliging die Citroen heeft ingebouwd!!
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=1884&highlight=sensor
en
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=172791&highlight=ruitenwisser
Dan zal ik inderdaad maar eens goed gaan poetsen. Eens zien of ik het dan weg kan krijgen. En zowiezo dan maar nieuwe ruitenwissers komende vrijdag als ik toch naar de garage moet.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
... geeft aan hoe nutteloos het in wezen is om een regensensor toe te passen op een auto ... waarschijnlijk een aardig verkoopstuntje ...
C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km
Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)
M&M schreef:? waarom nutteloos ... in stand ‘aan’ ( automatisch ) rijdend langs bv een vrachtwagen waarbij je een stortvloed kunt verwachten is er niets qua reactie zo snel ( en veilig dus ! ) als de regensensor
soms mis ik de interval, maar over het algemeen ben ik zeer te spreken over de regensensor.
doet zijn werk behoorlijk
Uitermate tevreden over regensensor. Is een stukje veiligheid naar mijn mening. Ben alleen nu niet tevreden over de voorruit.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 7814
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Misschien komt het juist doordat ik er nog geen uitgebreide ervaring mee heb, maar voor mij hoeft het niet, zo’n automatische installatie. En wat betreft de muur van water waar je doorheen moet als jee een vrachtwagen passeert op de snelweg tijdens zware regenval, daar ben je zelf ook gewoon bij.
Doe mij maar liever een handmatig en traploos regelbare interval, ben ik veel blijer mee (nu ja ik ben ook wel een beetje een controlfreak he)
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
DigiDaan schreef:Misschien komt het juist doordat ik er nog geen uitgebreide ervaring mee heb,
Doe mij maar liever een handmatig en traploos regelbare interval, ben ik veel blijer mee
dus kan je ook geen objectieve mening hebben, toen ik de C5 pas had verafschuwde ik de sensor ook maar ondertussen zou ik hem niet meer willen missen.
alleen zoals M&M al aangaf een intervalstand had er toch nog bij mogen zijn
Totaal aantal Berichten: 871
Geregistreerd: 03-02-2006
- C5 X Hybrid 225
- C6 (2005-2012) V6 -3.0 HDI Exclusive
- DS 9 E-Tense Rivoli+ FO
ALLES AUTOMATISCH? OF TOCH MAAR NIET ALLES?
ronama schreef:DigiDaan schreef:Misschien komt het juist doordat ik er nog geen uitgebreide ervaring mee heb,
Doe mij maar liever een handmatig en traploos regelbare interval, ben ik veel blijer meedus kan je ook geen objectieve mening hebben, toen ik de C5 pas had verafschuwde ik de sensor ook maar ondertussen zou ik hem niet meer willen missen.
alleen zoals M&M al aangaf een intervalstand had er toch nog bij mogen zijn
Op mijn vorige 2 C5en en de C8 van mijn vrouw en mijn huidige C6 vindt ik de automatische wisser best te pruimen. Een interval was idd misschien beter geweest. Maar ik vind niet alles automatisch beter. Zo erger ik me mateloos aan de automatische verlichting. In de c6 kan ik die zelf gelukkig uitschakelen. Ik ben nl van mening (kan het niet bewijzen) dat de bi-xenons zaar te lijden hebben onder het aan en uitfloepen bij korte tunnels of het binnen rijden van de garage. Je ben in het midden van een korte tunnel en dan gaat ie al terug uit wegens opnieuw lichtinval of bij garage, je gaat bijna je motor uitschakelen en dan gaan nog even de koplampen aan.
Ben er van overtuigd dat dit de levensduur van de xenons aanzienlijk verkort.
Dus automatische ruitenwissers : prima
automatische lichten? ben ik niet kapot van.
citroenist.
1) Visa SuperE 2) CX GTI 2400 3)XM 2.0 4)BX 14Biaritz 5)XM 2.0 Break 6)Xantia Activa TCT 7) Xantia Activa Excl. HDI 8.)ZX 14 9)Berlingo Multispace 10)C8 2.0HDI 11)C5 2.0 HDI eXCL. 12) c5 2.0 HDI Break 13)C6 V6 2.7 HDI Excl. 14) DS5 1600 Bus edition 15)C4 Grand Picasso rel.1 16)C6 V6 3.0 HDI excl. 17)C4 Grand Picasso 1600 HDI Rel2 18) c5 Tourer 2.0 HDI Excl. 19) DS7 Crossback BlueHDI 180 Aut. So Chic FO 20) DS9 E-Tense Rivoli+ FO 21) C5X Hybrid 225 Magnetic Blue 22)Berlingo 1.5 HDI 23)Berlingo M 1.5 HDI XTR 2024 FO
Re: ALLES AUTOMATISCH? OF TOCH MAAR NIET ALLES?
je hebt een punt met de automatische verlichting.
heb onlangs een kapotte lamp gehad (45000 km) en dat is volgens mij ook
te wijten aan het aan en auitspringen van de lampen.
hoewel ik in de C5 deze optie ook kan uitschakelen laat ik hem toch op staan ops: ops:
vind het namelijk een gemak ops:
Mijn lampen staan standaard geschakeld zodat ze altijd aan staan. Dit heb ik laten doen omdat ik zowiezo altijd mijn lichten aan heb. Bij mijn garage wist een monteur deze schakeling te vinden in de boordcomputer.
De automatische verlichting doet het ook maar dat zie je alleen doordat de dashboardverlichting dan aan gaat.
Misschien een idee?
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Re: ALLES AUTOMATISCH? OF TOCH MAAR NIET ALLES?
CITROENIST TOT IN DE KIST schreef:ronama schreef:DigiDaan schreef:Misschien komt het juist doordat ik er nog geen uitgebreide ervaring mee heb,
Doe mij maar liever een handmatig en traploos regelbare interval, ben ik veel blijer meedus kan je ook geen objectieve mening hebben, toen ik de C5 pas had verafschuwde ik de sensor ook maar ondertussen zou ik hem niet meer willen missen.
alleen zoals M&M al aangaf een intervalstand had er toch nog bij mogen zijnOp mijn vorige 2 C5en en de C8 van mijn vrouw en mijn huidige C6 vindt ik de automatische wisser best te pruimen. Een interval was idd misschien beter geweest. Maar ik vind niet alles automatisch beter. Zo erger ik me mateloos aan de automatische verlichting. In de c6 kan ik die zelf gelukkig uitschakelen. Ik ben nl van mening (kan het niet bewijzen) dat de bi-xenons zaar te lijden hebben onder het aan en uitfloepen bij korte tunnels of het binnen rijden van de garage. Je ben in het midden van een korte tunnel en dan gaat ie al terug uit wegens opnieuw lichtinval of bij garage, je gaat bijna je motor uitschakelen en dan gaan nog even de koplampen aan.
Ben er van overtuigd dat dit de levensduur van de xenons aanzienlijk verkort.
Dus automatische ruitenwissers : prima
automatische lichten? ben ik niet kapot van.
Ik meende bij de C6, en ik geloof zelfs ook de C5,dat de dealer de sensor van het automatisch licht gevoeliger en/of minder gevoelig kan zetten met de lexia of proxiakast
M&M schreef:Automatische verlichting kun je zelf aan en uit zetten , knopje bovenop de linker stengel bij contact aan ingedrukt houden , je krijgt nu een gong/piep te horen en een melding op het infoscherm met desbetreffende instelling , automatische verlichting aan danwel uit
Als je de parkeerlichten inschakelt, floepen de dimlichten
ook niet meer automatisch aan. Ik doe dat dikwijls bij valavond
omdat de dimlichten anders idd durven aan en uitflippen onder
een brug, daar waar hij het bij klaarlichte dag zelden doet.
pami schreef:M&M schreef:Automatische verlichting kun je zelf aan en uit zetten , knopje bovenop de linker stengel bij contact aan ingedrukt houden , je krijgt nu een gong/piep te horen en een melding op het infoscherm met desbetreffende instelling , automatische verlichting aan danwel uit
Als je de parkeerlichten inschakelt, floepen de dimlichten
ook niet meer automatisch aan. Ik doe dat dikwijls bij valavond
omdat de dimlichten anders idd durven aan en uitflippen onder
een brug, daar waar hij het bij klaarlichte dag zelden doet.
In Nederland mag je nooit alleen met parkeerlichten (stadslichten) rijden.
Ik vind het zelf nogal onhandig dat hierbij de automatiche stand niet meer werkt, omdat je wel eens per ongeluk de stadslichten aanzet , bij het bedienen van de knipperlichten.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Wat natuurlijk belachelijk is, is dat je wel zelf de lichten op automaat kunt instellen, maar niet op permanent aan (op z’n scandinavisch). Daarvoor moet je dan weer naar de garage….
Idem met regensensor: wil je een andere gevoeligheid, moet je naar de garage. Bij onze landgenoten van Renault regel je de gevoeligheid van de regensensor zoals je dat zou doen met een regelbare interval, gewoon even draaien aan de knop…