Wil binnenkort de achterste draagarmlagers (preventief) vervangen. Hoor af en toe een piepje rechtsachter bij het inveren en heb bovendien geen idee hoe lang de huidige lagers er al opzitten. Is deze operatie zelf uit te voeren en zo ja, waar moet ik rekening mee houden?
Kort gezegd zou ik graag een beschrijving hebben van de (snelste) werkwijze.
Alle tips zijn welkom!
Ik weet niet of je lid bent van de CX-club, op deze site staat onder techniek het artikel (pdf) over hoe de adal vervangen. (Bepaald niet voor dummy’s, zo te lezen)
Geen lid, helaas.
Dat het een redelijk ingewikkelde operatie is, had ik al ingecalculeerd. Kan beschikken over een goed uitgeruste garage met zowel een tweekoloms- als een vierkoloms hefbrug. Daar zit het dus niet op vast.
Heb alleen geen idee hoe ik dit moet aanpakken. Kan nergens iets over de werkwijze vinden.
Hee dorpsgenoot,
Ik heb wel eens draagarmlagers vervangen bij een break, kan volgens mij niet heel anders zijn.
Op zich niet heel moeilijk maar er zijn wel een aantal dingen die fout kunnen gaan (lees afbreken).
Het is al weer een tijdje geleden maar volgens mij moet het ongeveer zo:
Achterwielen eraf, remleiding eraf (pas op breken want de “krul” is duur), veerbollen en cylinders eraf, stabilisator stangen los (kan erg vast zitten dus hou rekening met verwarmen) en let op de plaatjes, die moeten op dezelfde plaats terug. grote bout en moer door de lagers los draagarm eruit, lagers eruit peuteren (gaat door de afstandsbus binnenin scheef te drukken en die als stempel te gebruiken), nieuwe lagers met veel waterbestendig vet er weer in, stofafdichtingen ook vervangen (dit is de eigelijke reden dat de lagers stuk gaan) en alles in omgekeerde volgorde monteren (ja ik heb ook zon olving boekje gehad).
tip: alle schroefdraad met kopervet insmeren voor de volgende keer.
p.s. ik loop altijd nog met het idee rond om gaten onderin de draagarmen te boren bij de lagers en daar vetnippels in te draaien.
heeft iemand dat al eens geprobeerd en wat is de ervaring?
succes
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v






















Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
erikkuiper schreef:Hee dorpsgenoot,
Ik heb wel eens draagarmlagers ....... kopervet insmeren voor de volgende keer.
p.s. ik loop altijd nog met het idee rond om gaten onderin de draagarmen te boren bij de lagers en daar vetnippels in te draaien.
heeft iemand dat al eens geprobeerd en wat is de ervaring?succes
Ik ken iemand die dat had gedaan. Weliswaar niet bij een cx maar bij een bx. Vraag me niet om uitgebreide gebruikersreviews maar hij was er erg tevreden over.
Eveneens ben ik tevens ook.
@Erik
Inderdaad! ‘T wordt langzaamaan een zware Groningse delegatie hier op het forum. Zie de laatste tijd dan ook steeds meer CX’en rondrijden in town. Altijd goed!
Hoe lang ben je er destijds ongeveer mee bezig geweest? ‘T is voor mij de eerste keer, dus heb geen idee hoeveel tijd ik daar ongeveer voor uit moet trekken. Is het bijvoorbeeld op een zaterdag te doen (beide kanten)?
hangt er heel erg vanaf wat je tegen gaat komen.
als je een beetje handig bent, goed gereedschap hebt en er geen rare dingen gebeuren moet dat zeker lukken.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Hmm… Binnnenkort maar gewoon eens beginnen dan.
Een kant per zaterdag moet zeker lukken.












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Met die smeer nippels is het probleem dat je de stofkapjes eruit drukt.
Bij de DS boren ze af en toe een gaatje aan de bovenkant en laten er van tijd tot tijd olie inlopen..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
ik had nog een set oude draagarmen liggen, en heb eerst deze schoongemaakt en van nieuwe schroefdraad voorzien dmv helicoils, en alle lagers daarin vervangen + haaks smeernippel aan de bovenkant. Toen was het een kwestie van oversteken, scheelt een hele hoop tijd, en de bouten van de stabstang zitten gegarandeerd muurvast!!!! afzagen/slijpen en dan onder de auto vandaan halen. Inklemmen in de bankschroef en dan rustig stoken totdat de bouten loskomen, maar dat kan je dus voorkomen door een andere set draagarmen alvast klaar te maken…. veeel werk dus
Smeernippel achteraf monteren zal ik niet doen, boren , ijzerdeeltjes in de draagarm en dan met de vetspuit de ijzerdeeltjes de lagers inpompen….
Da’s volgens mij een goeie tip! Paar gebruikte draagarmen zal niet de wereld kosten en je kunt zo op je gemakkie de boel voormonteren. De set die eronderuit komt bewaar je gewoon voor een volgende keer.
Zal morgen eens even wat rondbellen voor een setje draagarmen.
Het probleem met de lagers die stuk lopen komt omdat citroen niet al te ruim vet in die dingen smeert,
waneer je de nieuwe lagers monteerd en deze RUIM in het vet zet,
kun je zonder probleem een 500000 kmt rijden is het dus waard om er nippels in te zetten?
ik denk het niet,


















Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
je kan heel eenvoudig een smeernippel aanbrengen. Wel is het zo net wat Boogaard zegt niet als een daas gaan pompen. Het is heel eenvoudig. Koop smeernippels die je er in kan slaan, pak een juist boortje stop dat even in een pot vet en boren maar. Al het boorgruis blijft aan het vet zitten.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
knäckor schreef:erikkuiper schreef:Hee dorpsgenoot,
Ik heb wel eens draagarmlagers ....... kopervet insmeren voor de volgende keer.
p.s. ik loop altijd nog met het idee rond om gaten onderin de draagarmen te boren bij de lagers en daar vetnippels in te draaien.
heeft iemand dat al eens geprobeerd en wat is de ervaring?succes
Ik ken iemand die dat had gedaan. Weliswaar niet bij een cx maar bij een bx. Vraag me niet om uitgebreide gebruikersreviews
maar hij was er erg tevreden over.
heb ik altijd gedaan als ik aan Cx werkte , ook als je de lagers niet vervangt is dit een goede modificatie .
Je kan een gaatje boren bovenop de arm gewoon ongeveer horizontaal in het midden , smeernippel erin en dan de hele kamer vol pompen .
De rubbers duw je er echt niet uit .
Metaaldeeltjes kan je beperken door vet aan je boor en tapjes te smeren , en trouwens het is maar aluminium !
De leidingen op de remklauwen liet ik gewoon zitten , twee grote bouten los en de klauw omhoog hangen .
Lastigste dingen zijn inderdaad leidingetjes van de veercilinders en de bouten van de torsiebar ( een goede vlam kan hier wonderen doen )
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Aangezien men alternator stuk is en de CX dus toch maar stilstaat in afwachting van een nieuwe ben ik begonnen met het vervangen van de ADALS. Bouten van de torsiestang gingen verbazend goed los. Ik weet enkel niet wat te doen met de mechanische verbinding tussen torsiestang en hoogteregelaar. Moet die ook los? Of kan ik hem laten zitten zonder daarbij de hoogteregelaar te beschadigen?
Evert

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Die hoeft niet los, je stabilisatorstang gewoon even vastbinden…....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991