1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
De auto is binnen, foto’s op pagina 4
Hans01
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 29-12-2005

- C5 PT 180 Shine
Gepost: 12 oktober 2006 03:41 PM

Hi all,

Ben in het bezit van een Xantia 1.9TD Break uit 1997. Staat nu zo’n 245K op de teller. In de laatste paar maanden aandrijfassen vervangen, distributie vernieuwd tijdens plaatsen ruildieselpomp, nieuwe gloeipluggen en nog wat klein werk. Nu zitten er banden, een koppeling en nieuwe verstuivers aan te komen. Wil aan de ene kant niet meer inversteren, aan de andere kant is er al zoveel aan gedaan.

Ben nu echter een uitermate fraaie XM ct turbo uit 1994 tegengekomen (1e type) met airco, automaat, schuifdak, lm velgen enz. In een hele mooie staat met 180K op de klok. Wil hier eigenlijk wel een ruil mee maken. Nu rijd ik een goeie 20000 per jaar en vraag me ook wel af hoe dit qua verbruikskosten gaat lopen. Ben met de dieselkosten natuurlijk wel verwend, zij het dat de belasting weer veel teniet doet.

Is zo’n aanschaf gezien de kmstand en de te rijden km’s verantwoord. Zoek eigenlijk gebruikerservaringen voor wat betreft verbruik, lees veel 1:10, klopt dit bij veel N- en rijkswegrijden en niet standaard slijtagedelen.
De vraagprijs is overigens €3.950 bij de consessionair waar ik aan 10-tallen jaren kom. Weet uit ervaring dat er aan de auto als hij wordt afgeleverd niets mankeert en twijfelgevalletjes zijn verholpen.

Groeten,
Hans

Met de C5 Airscross is de score Mercedes vs Citroën nu 8-8

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 12 oktober 2006 03:56 PM
  [ # 1 ]

Re: Is dit wijs?

Hans01 schreef:

Hi all,

Ben in het bezit van een Xantia 1.9TD Break uit 1997. Staat nu zo’n 245K op de teller. In de laatste paar maanden aandrijfassen vervangen, distributie vernieuwd tijdens plaatsen ruildieselpomp, nieuwe gloeipluggen en nog wat klein werk. Nu zitten er banden, een koppeling en nieuwe verstuivers aan te komen. Wil aan de ene kant niet meer inversteren, aan de andere kant is er al zoveel aan gedaan.

Ben nu echter een uitermate fraaie XM ct turbo uit 1994 tegengekomen (1e type) met airco, automaat, schuifdak, lm velgen enz. In een hele mooie staat met 180K op de klok. Wil hier eigenlijk wel een ruil mee maken. Nu rijd ik een goeie 20000 per jaar en vraag me ook wel af hoe dit qua verbruikskosten gaat lopen. Ben met de dieselkosten natuurlijk wel verwend, zij het dat de belasting weer veel teniet doet.

Is zo’n aanschaf gezien de kmstand en de te rijden km’s verantwoord. Zoek eigenlijk gebruikerservaringen voor wat betreft verbruik, lees veel 1:10, klopt dit bij veel N- en rijkswegrijden en niet standaard slijtagedelen.
De vraagprijs is overigens €3.950 bij de consessionair waar ik aan 10-tallen jaren kom. Weet uit ervaring dat er aan de auto als hij wordt afgeleverd niets mankeert en twijfelgevalletjes zijn verholpen.

Groeten,
Hans

Als je al zo veel kosten gemaakt hebt met de Xantia zal ik daar mee verdr gaan.
Ook trouwens om de brandstofkosten .

Profiel  
 
KlaasBaas
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 411
Geregistreerd: 26-04-2006

Gepost: 12 oktober 2006 04:12 PM
  [ # 2 ]

Best duur die TCT vind ik persoonlijk.

Mijne was van eind ‘96 met 218.000 op de teller
En zo’n 1000 euri goedkoper. En alles werkt.

Ik rij denk ik (1:11) ik doe alleen vakantie tochten er mee.
Dus veel peage en RN wegen (Frankrijk).

Ik vrees dat 20 K per jaar met een TCT best prijzig
is qua brandstof, en maybe toekomstig onderhoud.

Voor het geld zou je denk ik de Xantie nieuw leven moeten
inblazen. Als het hoobby segemtn erbij komt wordt het maybe anders.

XM 2.0 CT VSX

Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!

Profiel  
 
Daantje
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 29-11-2005

Gepost: 12 oktober 2006 04:55 PM
  [ # 3 ]

Tsja… Een auto onderhouden kost altijd geld natuurlijk. Aan de ene kant is het natuurlijk jammer dat je aan de Xantia aan veel geld hebt uitgegeven, maar er zitten ook weer kosten aan te komen zoals je zegt… Die kosten kun je ook uitgeven aan die XM, die als ik je verhaal zo lees in zeer goede staat is…. Keuzes; lastig! Overigens, persoonlijk vind ik een XM veel mooier dan een Xantia. Succes met je besluit!

Geschiedenis: Wartburg 312 / 1969 -  Citroen Dyane Confort 1982 -  Citroen BX 1.9 TZI - Citroen Visa Club ‘87 - Peugeot 205 ACE - Citroen BX 16 TRS AUT - Citoen Acadiane 1986 - Peugeot 306 - Citroen LN ‘77 - Fiat Bravo

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 12 oktober 2006 05:24 PM
  [ # 4 ]

Hai Hans01

Meteen kopen is een heerlijke dame,ahum ik loop te hard van stapel sorry.
Met mijn hart had ik haar onmiddelijk gekocht,maar na het lezen van je stukje zou ik inderdaad nog ff een paarjaar door rijden. Wink
Mijn vader heeft een week geleden ook een XMct turbo vsx ‘96 met leer interrieur gevonden en meteen gekocht,hand geschakeld dat wel. Razz Wink 
tot XM Cool

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 12 oktober 2006 07:12 PM
  [ # 5 ]

Als het financieel bekijkt, zou ik gewoon verder gaan in die Xant. Met de komende klusjes achter de rug kun je er waarschijnlijk weer een flinke tijd tegenaan, met 2,5 ton is die immer net ingereden Wink

Als je een XM wilt hebben, dan moet je dat doen. Met 20dkm pj kan het wel uit om dan een dieselaar te zoeken.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 12 oktober 2006 07:43 PM
  [ # 6 ]
Serge schreef:

Als het financieel bekijkt, zou ik gewoon verder gaan in die Xant. Met de komende klusjes achter de rug kun je er waarschijnlijk weer een flinke tijd tegenaan, met 2,5 ton is die immer net ingereden Wink

Als je een XM wilt hebben, dan moet je dat doen. Met 20dkm pj kan het wel uit om dan een dieselaar te zoeken.

Kijk, een TCT loopt in de stad al snel 1 op 8, en het onderhoud is in de meeste gevallen 20 tot 50% duurder als van je xantia. Tel daar wegenbelasting en verzekering bij op, en de toch vrij hoge aanschafprijs dan zou ik lekker de xantia opknappen. Een TCT automaat is leuk, maar die automaatbakken gaan echt wel kapot, en daar moet je dus mazzel mee hebben.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 12 oktober 2006 08:27 PM
  [ # 7 ]

Re: Is dit wijs?

Hans01 schreef:

Ben in het bezit van een Xantia 1.9TD Break uit 1997. Staat nu zo’n 245K op de teller. In de laatste paar maanden aandrijfassen vervangen, distributie vernieuwd tijdens plaatsen ruildieselpomp, nieuwe gloeipluggen en nog wat klein werk.

Dit zijn zo een beetje de grote en dure reparaties, die heb je nu al gehad, je weet dus wat je nu heb aan je Xantia. Ik zou hem zeker niet weg doen voor een andere auto, 245K is redelijk, hij kan zo tot de volgende D-riem wissel mee zonder problemen.

Hans01 schreef:

Nu zitten er banden, een koppeling en nieuwe verstuivers aan te komen. Wil aan de ene kant niet meer inversteren, aan de andere kant is er al zoveel aan gedaan.

Banden zijn gewoon slijtage/verbruiks onderdelen, de nieuwe auto kan net zo goed bijna versleten banden hebben. Koppeling is wel een klusje dat de nodige euro’s gaat kosten, maar goed dat is ook slijtage en daar ontkom je niet aan. De verstuivers kunnen gereviseerd worden, de kosten hiervoor kunnen behoorlijk meevallen, ben van plan om ze in mijn eigen Xantia ook zelf te reviseren. Stuur maar een PB of email als je interesse heb Wink

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 12 oktober 2006 10:23 PM
  [ # 8 ]

vind ‘m gewoon duur, ‘k heb een serie 2 van maart 1995, TCT VSX met schuifdak en Comfort pakket (indexeerbare rechter buitenspiegel, elektrische ramen achter en mistlampen) in januari met 160.000 km op de teller voor 1950 euro gekocht…....

Bij een serie 1 uit 1994 is het belangrijk om te weten of er een RGY of RGX blok in ligt, weet alleen niet 100% zeker of het RGX blok tegelijk met de automaat kwam

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Hans01
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 29-12-2005

- C5 PT 180 Shine
Gepost: 12 oktober 2006 11:03 PM
  [ # 9 ]

Zo, dat is al heel wat info.
Natuurlijk is het economisch niet echt verantwoord om de auto een zwaai te geven, aan de andere kant komt er nog een leuk bedragje aan kosten aan. Daarnaast, eigenlijk wil ik natuurlijk gewoon zo’n XM. Inderdaad is de auto niet echt een prijsbreker, maar de staat waarin deze wordt geleverd is klasse. En denk dat een gesloten beurs deal zeer zeker tot de mogelijkheden behoort. De staat van m’n auto is bekend bij de garage. Zowel de reparaties als de zaken die er nog aankomen. De Xantiaprijzen zijn ook al flink gekelderd. De dealer hier bood ook maar tussen de 1500 en 2000 euri, en dan moest ik nog een flink bedrag bijdragen.
Tuurlijk zal ik een kleine 100 euri per maand meer aan brandstof kwijt zijn schat ik in, maar daar komt wel wat rijplezier voor terug natuurlijk. Zo denk ik nog steeds met weemoed aan mijn vroegere CX, was een 2400 C-Matic, dát kon slobberen, niet mooi meer. Wel iedere keer een genot om in te sturen.
Nu weer net zoiets, rationeel rij je door maar gevoelsmatig ben je na die proefrit verkocht. Ga er eens een (paar) nachtjes over slapen.
Wordt vervolgd…......

NB: Hoe is het nou eigenlijk met die automatenbakken? Hoor hier aan de ene kant nogal negatieve verhalen over, anderen hebben nergens last van. Zelf vindt ik het een absolute luxe.

Hans

Met de C5 Airscross is de score Mercedes vs Citroën nu 8-8

Profiel  
 
Kars
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 05-10-2006

Gepost: 12 oktober 2006 11:58 PM
  [ # 10 ]

Ik ben zeer kort geleden van een xantia break (1.8i benzine) overgestapt op een XM (2.0i 16v) en was inderdaad meteen na de proefrit overtuigd en heb die XM gekocht. Ik kan me jouw dilemma heel goed voorstellen, maar qua comfort zou ik voor de XM kiezen, maar ik ben erg bevooroordeeld en nog iedere meter onder de indruk wat de XM te bieden heeft. Over de verschillen in onkosten en zeker van de diesel uitvoeringen weet ik niks. Ooit in een ver verleden heb ik zelf wel diesel gereden in een peugeot 304, geen uitblinker in kracht etc maar heb er toen vele heerlijke km’s mee gereden( en nog steeds heb ik een beetje weemoed naar een dieselmotor, vond het heerlijk rustig rijden)maar omdat ik zelf nu minder dan 20000km per jaar rijdt heb ik gekozen voor een benzine uitvoering. Ik heb geen idee waar het “omslagpunt” tegenwoordig ligt maar hoor van verschillende kanten dat dat zo rond de 15000/20000 zou kunnen liggen.

Nu eigenaar van een Fiat Punto Evo, zonder BPM en MRB heerlijk goedkoop dieselen!!

Profiel  
 
KlaasBaas
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 411
Geregistreerd: 26-04-2006

Gepost: 13 oktober 2006 02:06 AM
  [ # 11 ]

Tja een automaat wat kan je er van zien wat de conditie betreft.

De history is dan boeiend. Volgens het boekje moet hij om de
60.000 ververst worden. Dat houdt in 2.5 liter eruit, en nieuwe
erin. De bak zelf bevat iets van 7.5 liter meen ik. Geheel verversen
is vrijwel onmogelijk al zijn een soort dialyse apparaten voor.
Maar 60.000 wordt door menigeen hier te weinig bevonden.
Je kan iets van de conditie zien door te kijken of de olie (met
de peilstok) nog mooi transparant rood is.

En verder of die netjes schakeld, mee zou ik niet weten.
En wat Waterman zegt, je moet mazzel hebben.

Als er een trekhaak aanzit weet je dat die heeft moeten
trekken. En dit schijn voor een automaatbak extra belasting
te zijn (lees slijstage).

Ik wou zelf eigenlijk niet een automaat, maar nu ik er een heb…
Tja, ik wil niet meer zonder.

Mijn mijn houding kan nog veranderen als de ellende begint.
Dus ik wil asap mijn bakolie verversen, die is dan ook niet
mooi rood meer. Maar hij schakeld nog zijde zacht.

Ga er nog maar eens over slapen. En wordt niet verliefd na
een proefrit.

KB

XM 2.0 CT VSX

Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 13 oktober 2006 11:04 AM
  [ # 12 ]

BTW, staat die auto in ‘s Gravenzande? ‘k kan er eventueel een blik op werpen, kom te vaak in het Westland…...

Serie 1 modellen gaan voor een appel en een ei van de hand, dus deze moet voor bijna 4000 euro wel heel erg goed zijn…..Zouden ze er garantie op durven te geven?

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Hans01
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 29-12-2005

- C5 PT 180 Shine
Gepost: 13 oktober 2006 06:11 PM
  [ # 13 ]

Hi Willem,

Auto staat in Den Haag. Ga dinsdag of woensdagavond weer langs, moet dan toch bij de garage zijn voor velgjes en winterbandjes voor de MX-5 van het meisje. Heb dan weer even alle tijd om de auto weer heel goed te bekijken en te overwegen. Qua staat: garantie is geen probleem, zelfs de kabeltjes van het schuifdak, ook niet de goedkoopste klus heb ik begrepen, worden vervangen.
Voor deze prijs kun ik wel meer 94-ers tegen. Bij bv http://www.delest.nl staat er ook eentje, en die heeft geen automaat, airco, schuifdak en xantia break wieldoppen ipv LM velgen.

Groet,
Hans

Met de C5 Airscross is de score Mercedes vs Citroën nu 8-8

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 13 oktober 2006 07:32 PM
  [ # 14 ]

Die staat er al 2 jaar en had in mei 2005 al gekeurd moeten worden!

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 14 oktober 2006 03:35 PM
  [ # 15 ]

de l’est moet ik nog steeds overtuigen om recente XM’s te importeren ipv die suffe ouwe bakken

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook