Hallo,
Ik heb voor mijn Xsara Coupe 1.6 met trommels aan de achteras,een goede komplete 2.0 16v VTS as geregeld met schijfremmen!
Het is er 1 met ABS maar heb zelf geen ABS,moet niet zo’n probleem zijn lijkt mij?
Zijn er dingen die jullie weten waar ik op moet letten of rekening mee moet houden om de wissel voor elkaar te krijgen ?
evt. remleidingen etc..
Had al nieuwe schokdempers,silent-blocs gekocht.
De handremkabels moet ik ook vervangen….
Alle info is welkom !
Re: Trommelrem achteras vervangen door VTS achteras?
xsaracoupe schreef:Hallo,
Ik heb voor mijn Xsara Coupe 1.6 met trommels aan de achteras,een goede komplete 2.0 16v VTS as geregeld met schijfremmen!
Het is er 1 met ABS maar heb zelf geen ABS,moet niet zo’n probleem zijn lijkt mij?
Zijn er dingen die jullie weten waar ik op moet letten of rekening mee moet houden om de wissel voor elkaar te krijgen :
evt. remleidingen etc..Had al nieuwe schokdempers,silent-blocs gekocht.
De handremkabels moet ik ook vervangen….Alle info is welkom
1. Hoe zit het met de remkrachtbegrenzer ivm de remverhouding voor/achter (ik heb geen idee of die verschilt)?
2. Trommelremmen zijn zelfbekrachtigend, schijfremmen niet, vandaar waarschijnlijk de grotere hoofdremcylinder.
C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km
Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)
Daar ben ik nog niet achter!
weet ook niet of het uitmaakt?
De hoofdremcilinder is ook iets groter, is maar 1mm maar toch?
De originele remleidingen zou ik wel over kunnen zetten.
Het moet toch te doen zijn??
Sugesties?? Ik hoor het graag.
Groeten,
Martijn
De hoofdremcilinder zou het aankunnen, mits je geen grotere klauwen gaat gebruiken aan de voorzijde.
Verder moet je bij demontage er even op letten waar of je remdrukverdeler zit.
Als het goed is zit die op je nieuwe achteras er los op.
Met een beetje geluk zit de oude op dezelfde plek
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Die remdrukverdeler is op de bodemplaat bevestigd.
Dat is toch zo’n soort koppeling van een cm of 5 tussen de remleiding?
Op de VTS as zit een blok van de abs om de remleidingen aan te sluiten,maar die heb ik gedemonteerd,verder zit er niets op…..
mm, ik weet niet of de remdrukverdeler van een VTS hetzelfde is als van een Xsara met trommelremmen, maar het zou best kunnen…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Oh dat valt weer tegen…..
Wat kan ik er aan doen en waar kan ik die verdelers kopen en plaatsen??
Als het me teveel werk gaat kosten,dan laat ik het wel zitten en verkoop die complete achteras wel op het forum? roll
Nouja, gewoon even naar de sloop en de bijbehorende remdrukverdeler erbij zoeken.
Maar hoe zeker weet jij dat Keezx? Want bij de Saxo zijn de verdelers hetzelfde…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Keezx schreef:Simpele Ziel schreef:mm, ik weet niet of de remdrukverdeler van een VTS hetzelfde is als van een Xsara met trommelremmen, maar het zou best kunnen…
Die is zeker niet dezelfde en er moet er natuurlijk 1 onder voor schijfremmen anders blokkeren de achterwielen meteen bij de minste remactie
Normaal blokkeren trommels veel sneller dan schijven. Trommels zijn zelfbekrachtigend.
Ik heb idd. gezien dat er verschillende remdrukbegrenzers bestaan.(http://www.bartebben.nl)
Voor schijfremmen is er een andere dan voor de trommelrem.
Nu zit ik ff te kijken naar dat blokje wat ik van de as heb afgehaald,maar volgens de vraagbaak zou dat de lastafhankelijke remdrukregelaar moeten zijn. 4 leidingen,2 naar de remmen en 2 naar de regeleenheid ABS. Ik heb alleen niet zo’n regeleenheid.
Zou het wel werken,als ik dit monteer???
Alle tips en/of info is welkom!!!
Is dit niet een mooie basis om er ABS in te bouwen? Ik weet niet hoeveel werk dit weer met zich meesleurt…
Dr zal dan iig een andere compu moeten komen en sensoren op de voorwielen….
Verder een mooi projectje! Maak ook vooral wat foto’s tijdens de montage!
Ik had de as ook al op mp gespot, maar vind een VTS voor t mooie te laag liggen achter…
Xsara_Coupe
Die kan je ook vrij simpel verhogen hoor
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Xsara_Coupe schreef:Is dit niet een mooie basis om er ABS in te bouwen? Ik weet niet hoeveel werk dit weer met zich meesleurt…
Dr zal dan iig een andere compu moeten komen en sensoren op de voorwielen….
Verder een mooi projectje! Maak ook vooral wat foto’s tijdens de montage!
Ik had de as ook al op mp gespot, maar vind een VTS voor t mooie te laag liggen achter…Xsara_Coupe
Niet alleen sensoren op de vooras: ook andere aandrijfassen met tandringen op de homokineten. Mogelijk dikkere remleidingen en je moet het hydraulische ABS blok er tussen inbouwen waarvoor je waarschijnlijk een hoop leidingen moet omleggen/aanpassen.
Ach ja, alles kan natuurlijk.
Nee dat zal te gek worden,aangezien ik ook geen garage meer heb om dat allemaal te monteren/verbouwen.
De wagenhoogte zal aangepast worden en er komen hulpveren tussen.
Verder weet ik het nog niet.
Bij een goed bod zal ik hem verkopen….spaart een hoop tijd en geld. grin