Vooroorlogse compressoren hebben vaak twee versnellingen, maar de voor luftwaffe maakte MB ook een hydraulische overbrenging (zoals een koppelomvormer) die op luchtdruk reageeerde.
ander idee: monteer een CVT voor de compressor.
het monteren van een electrische compressor was ook een van die utopische ideeen uit de 42volt hype.
Monteren van een Turbo op de BX16v mag geen probleem zijn: de p405 is zelfs geleverd met een T16 blok. (>200pk)
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
220 met overboost zelfs… jammer alleen dat die geen hydraulische pomp heeft
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:220 met overboost zelfs… jammer alleen dat die geen hydraulische pomp heeft
De T16 4x4 moet wel ergens een hyraulische pomp hebben. De achteras van dit geval is namelijk eentje met bolle van de BX.
Terzijde: “wij hydraufielen” kunnen wel miepen over de HD pomp, maar tegenwoordig heeft zowat elke auto voor zijn stuurbekrachtiging een pomp nodig. En ook nog eens een rembekrachtiger met extra vacuumpomp (zie bijv. Xsara VTS) dus goed beschouwd valt het wel mee.
Ik dat voor de turbo de accu en de ABS computer zijn verwijderd cq. verplaatst
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
mpostma schreef:Simpele Ziel schreef:220 met overboost zelfs… jammer alleen dat die geen hydraulische pomp heeft
De T16 4x4 moet wel ergens een hyraulische pomp hebben. De achteras van dit geval is namelijk eentje met bolle van de BX.
Terzijde: “wij hydraufielen” kunnen wel miepen over de HD pomp, maar tegenwoordig heeft zowat elke auto voor zijn stuurbekrachtiging een pomp nodig. En ook nog eens een rembekrachtiger met extra vacuumpomp (zie bijv. Xsara VTS) dus goed beschouwd valt het wel mee.
De T16 en MI16x4 hebben een elektrische pomp en niet zo’n uitgebreid systeem als de BX. Ze hebben ook maar 1 centrale bol achter die zit gekoppeld op het rembekrachtigingssysteem.
Daar komt nog bij dat de motorruimte wel degelijk kleiner is van een BX als die van een 405/205/309. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de behoorlijk hoog geplaatste stabilisatorstang en de vorm van het schutbord.
vb. een 309 16V spaghettispruitstuk past bij een 205 redelijk gemakkelijk na een paar voorzichtige klopjes op het schutbord. Bij een BX moet je de stabilisatorstang minimaal 5 centimeter laten zakken en het schutbord minimaal 8cm inkloppen (wat niet gaat).
Simpele Ziel schreef:Ik dat voor de turbo de accu en de ABS computer zijn verwijderd cq. verplaatst
Dat zou kunnen. De turbo zit in elk geval niet achter het blok. Je hoort mij ook niet zeggen dat de HD pomp vande 16v nog gaat passen op zijn oude plek.
Dat de HD-pomp naar linksonder moet verhuizen is 1 ding wat zeker is, want je krijgt het spruitstuk nooit langs de aandrijfriem van de HD-pomp op. De pomp zelf zit dus niet echt in de weg, maar de V-snaar wel! Verder denk ik niet dat je de downpipe nog langs je spruitstuk langs weg kunt krijgen naar je uitlaat toe, want de wielkast en schutbord vallen op dat gebied ook ver naar binnen.
Verder lijkt het mij het “makkelijkst” als de accu naar de kofferbak verhuist of in het geval van een circuit-auto naar de bijrijderskant, want dat scheelt echt heel veel in ruimte en mogelijkheden!
Maar het feit dat er nog geen enkele BX 16V turbo ter wereld gespot is, lijkt me genoeg te zeggen over de moeilijkheidsgraad van dit onderwerp!
Hier een leuke illustratie:
T16 in een 205